IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"
https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html
"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."
Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa.
Kommentit (499)
Mätänee? Meillä on ainakin kotona ihan hyvät oltavat, ei kenenkään tarvi mädäntyä.
Luojan kiitos elin sosiaalisen lapsuuden ja nuoruuden. Ei lapset kaivannut kuin seuraa. Aamulla fudiskentälle, joka oli aina täynnä ja illat naapurusten lasten kanssa ulkona. Uiminen ja onkiminen myös kaikkien perusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko näitä asioita mitenkään miettiä ennen kuin tehtailee niitä kakaroita?
Voisiko näitä kommentteja mitenkään miettiä ennen kuin tehtailee niitä ketjuun?
Jep, täysin samaa mieltä. Huokui oikein sellainen vastenmielinen ylemmyydentunto. Toivottavasti tämä täydellinen hlö ei joudu ikinä yllättäen esim.työttömäksi tai vaikka sairastu..
No ei sitä ennenkään käyty reissuissa eikä huvipuistoissa kesälomilla. Mutta ei istuttu sisälläkään. Ulkoiltiin, uitiin, juostiin, hypittiin, retkeiltiin, kerrottiin kummitusjuttuja, luettiin. Pyllyt pois penkeistä ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.
Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.
Voi hyvää päivää. Jollekin vanhemmalle ihmiselle nyt voi tietty riittääkin elämänsisällöksi joka ikinen päivä jotkut kotihommat ja lenkkeily. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.
Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.
Eli käyt lenkillä ja mahdollisesti uimassa sekä odottelet mustikoiden kypsymistä, rikkaruohojen ilmestymistä kukkapenkkiin ja ikkunoiden likaantumista? Vai missasinko jotain?
Eilen taas yksi esimerkki miten nuori on täysin addiktoitunut puhelimeen. Jokirannassa oli ulkoiluttamassa tappajakoiraa(rotua en tunnista), katse puhelimessa koko ajan ja ei mitään tajua mitä koira tekee. Ranta täynnä pikkulapsia ja muita koiria. Moni ohikulkija päivitteli tilannetta.
Laitetaan syksyllä vasta tarkastettuun kompostiin.
Miksiköhän perheillä ei ole varaa enää käydä missään. Ei voi joka kerta syyttää perheitä. Kaikki kallistuu, palkat junnaa paikallaan, pahimmillaan iskee vanhemman työttömyys eikä uutta työtä löydy. Ihan oikeasti päättäjät voisivat kohdentaa verovarat oikein ja pitää suomalaisista huolta.
Mä elin tämmösen lapsuuden 90- ja 00-luvuilla. Pelasin vaan tietokonetta koko kesän
Omassa lapsuudessa oltiin kaverien kanssa ulkona eikä vanhemmat joutuneet järjestämään joka päivälle jotain spesiaalia tekemistä. Loma on sitä että saa olla ilman aikatauluja.
En tiedä miten ne oikein mätänee kun en juttua ole lukenut. Itse kun olin koulussa 90-luvulla niin ei me mädännytty kotona vaikka vanhemmat oli töissä. Ulkona riitti tekemistä. Ihan lapsen oma syy jos ei kiinnosta mikään.
Vierailija kirjoitti:
Laittaa vaan nettiyhteyden pois päältä kotona ja puhelin käteen max pari tuntia päivässä.
Ei voi laittaa, lapselle tulee paha mieli ja miten silloin voi itse somettaa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen taas yksi esimerkki miten nuori on täysin addiktoitunut puhelimeen. Jokirannassa oli ulkoiluttamassa tappajakoiraa(rotua en tunnista), katse puhelimessa koko ajan ja ei mitään tajua mitä koira tekee. Ranta täynnä pikkulapsia ja muita koiria. Moni ohikulkija päivitteli tilannetta.
Niin siis mitä pahojaan se koira sitten teki? Vai ei mitään? Tuosta nyt ei ihan käy ilmi mitä päiviteltävää tilanteessa oli.
Johtuisko vaikka siitä että kaikki maksaa nykyään niin helkkarin paljon? Ja hallitus kiusaa tavallista suomalaista minkä ehtii.
Kyllä vanhempi on sitten se mädättäjä. Niin kuin moni kolmekymppinen nykyään on!
Niin että ainoat vaihtoehdot joko mädäntyä kotona tai mennä kalliiseen huvipuistoon tai ulkomaanmatkalla? Onpas tyhmiä vanhempia.
Ei voi olla totta. Että pitäisi ulkopuolisten organisoida lasten kesälomaohjelmat.?! Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Johtuisko vaikka siitä että kaikki maksaa nykyään niin helkkarin paljon? Ja hallitus kiusaa tavallista suomalaista minkä ehtii.
Tavallisen suomalaisen keskipalkka on melkein 4000 että ei se teitä kiusaa, vaan meitä köyhiä.
Riippuu kai haluaako lapsi ja mihin, mikä säätila. On kiva jos ei koko ajan mennä väkinäisellä ohjelmalla tai ole epämiellyttävä paikka lapselle, vaan oikeasti kiva. Arkenahan lapset ovat jatkuvasti koulussa ja tarhassa, harrastamassa osa myös. Kotonakin voi nauttia elämästä? Ulkomaille?