Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"

Vierailija
23.06.2025 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html

"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."

Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa. 

Kommentit (499)

Vierailija
41/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi ollut kännykät tai edes netti, niin mädännytty olisi itsekin. Turha antaa kuvaa, että olisi oltu reippaina tiskaamassa ja mattoja pesemässä, että äipälle tulee siitä hyvä fiilis. DonkeyKongia pelattiin 5 kertaa ympäri ja sitten juotiin vettä ja pelattiin uudestaan. Vanhempana kuunneltiin älppäreiltä musaa kuulokkeilla yötkin. Perjantai- ja lauantai-iltaisin oli tietysti kartsalla hengailua ja kesäkeleillä arkisin lähiön kesken ostoskeskuksella ja tulihan telkkaristakin joitain katsottavaa.

Vierailija
42/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisko vaikka siitä että kaikki maksaa nykyään niin helkkarin paljon? Ja hallitus kiusaa tavallista suomalaista minkä ehtii.

No juurihan EK tuossa ehdotti, että toimeentulotukea voitaisiin alkaa siirtämään sinkuilta lapsiperheille. Aivan loistava idea, joka ei edes maksa mitään, koska toimeentulotukea saa useammin yksinasujat kuin lapsiperheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.

Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.

Voi hyvää päivää. Jollekin vanhemmalle ihmiselle nyt voi tietty riittääkin elämänsisällöksi joka ikinen päivä jotkut kotihommat ja lenkkeily. -eri

Tässä vastattiin aikuiselle työttömälle, joka ei voi tehdä mitään, koska ei ole rahaa. Aika moni kiva kesäjuttu on kuitenkin ilmaista niin aikuisille kuin lapsillekin. Lapset voivat esim. käydä uimassa, rakentaa majan, mennä leikkipuistoon tai kirjastoon, lukea jonkun jännän kirjan, lainata kirjastosta kivan elokuvan. Voi tehdä pyöräretken, voi käydä kalassa, voi tehdä kukkaseppeleen, käydä saunassa. Lapset voivat myös siivota ja osallistua kotitöihin. Sekin on mukavaa, kun koti on siisti.

Vierailija
44/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.

Eli taas tuli todistettu että te naiset nautitte siivoamisesta ja pesemisestä. Lopettakaa nyt jo sen nalkuttaminen että miesten pitäisi tehdä asiat joista tekemisestä teille itselle tulee hyvä mieli!

Vierailija
45/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan samanlaiselta touhulta mitä minä teen lomalla tai viikonloppuisin. Jotain aktiivista ja sitten saunotan itseni oikein hyvin ja laitan jotain herkkuruokaa. Kunnon lenkki uimapaikalle koiran kanssa, pulahdus ja hissukseen kotiin. Sitten kodin siivous saunan lämmetessä. Koko kesän on luonnonkukkia maljakossa ja krassit edellisen vuoden siemenistä kasvaa terassilla. Grillissä edullista broileria, josta tuoreiden suomalaisten kasvisten ja pastan kanssa herkkusalaatti ja lasillinen viiniä. Linnunlaulua säestyksenä. Ei tule maksamaan mitään mihin ei vähävaraisellakin olisi mahdollisuutta. Mutta kun se näköalattomuus ja aloitekyvyttömyys..

Vierailija
46/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin mikä täällä haisee, mutta on vissiin tuo mätääntyvä lapsi? No ei, oikeasti mun lapsi ei ole kotona nyt(kään). 

Vierailija
47/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa lastenpsykiatri voisi hieman miettiä millaisia termejä käyttää asiakkaistaan. 

Siihen on lukuisia syitä, miksi lapset ovat vain kotona neljän seinän sisällä kesäloman. Tässä yleisimmät:

1. ei ole kavereita, päinvastoin nuori voi olla rankasti koulukiusattu. Mihin menee 13v nuori viettämään aikaa, kun ei ole ainoan ainutta kaveria, jonka lisäksi voit joutua haukutuksi tai jopa hakatuksi jos pyörit yksin paikallisella futiskentällä/ kauppakeskuksessa/ puistossa yksinään? 

2. perheellä ei ole taloudellisesti mahdollista järjestää MITÄÄN ylimääräistä reissua tai tekemistä koko kesän aikana, koska rahat ei riitä edes ruokaan ja laskuihin. Moni lapsi ja nuori siis käytännössä NÄKEE NÄLKÄÄ koko kesäloman, Suomessa, vielä vuonna 2025. 

3. perheen vanhemmilla ei ole YHTÄÄN jäljellä voimavaroja järjestää lapsille mitään tekemistä, koska he ovat eläneet jo monta vuotta niin suuressa tiukkuudessa ja niin suuren stressin alla, että psyykkisesti he on ovat täysin lamaantuneita. Vanhemmalla voi itsellään olla nälkävuoden pituinen lista haasteita sairauksista rahaongelmiin, jotka vie kaiken kapasiteetin ja jotka valvottaa yöstä toiseen. 

Sit kun arvon psykiatri (lähtöpalkka 5000€ brutto) nousee vähän sieltä kesähuvilaltaan katsomaan oikeaa maailmaa ja ymmärtämään tilanteita, voi alkaa esittää jotain aitoja ratkaisuja, eikä haukkua nuoria mädäntyviksi kasoiksi. Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt kuulemaan kenenkään ns. heräänneestä huolesta, jos ei ole esittää mitään konkreettisia ja aidosti ihmistä auttavia ratkaisuja tilanteisiin. Näitä huolestuneita kauhistelijoita tässä maassa kyllä riittää. 

t. Sosionomi 

Vierailija
48/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tähän vanhempien loma liittyy?? 80 luvulla vanhemmilla oli myös se oma elämä ja lapsilla oma!

Toki yhdessä syötiin joka päivä mutta olisin varmaan mielisairas jos en olisi ulkoillut ja leikkinyr onanikäisten kanssa ulkona koko kesää. 

Omituista olisi jos joku keski-ikäinen olisi vieressä kykkinyt että apua ethän satuta itseäsi.

Se on se lapsem tehtävä elää ja oppia pärjäämään! Se on lapsem työ ja tehtävä.

Liittyy se siinä mielessä, että jos vanhemmat on töissä, ne eivät ole estämässä sitä kotona löhöämistä. Joka siis onnistuu laiskottelijlta vaikka ei olisi laitteita tai edes sähköjä.

Vierailija
49/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada normalisoitua, että ihmisen on saatava joskus vain olla. Se on kirjaimellisesti ihmisen luonnollisin tila. Mutta toki asioilla on asteikkonsa niin kuin voidaan mennä sairaalloiseen passiivisuuteenkin.

Vierailija
50/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurja ilmaus "mädäntyä".

Vierailija
51/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi ollut kännykät tai edes netti, niin mädännytty olisi itsekin. Turha antaa kuvaa, että olisi oltu reippaina tiskaamassa ja mattoja pesemässä, että äipälle tulee siitä hyvä fiilis. DonkeyKongia pelattiin 5 kertaa ympäri ja sitten juotiin vettä ja pelattiin uudestaan. Vanhempana kuunneltiin älppäreiltä musaa kuulokkeilla yötkin. Perjantai- ja lauantai-iltaisin oli tietysti kartsalla hengailua ja kesäkeleillä arkisin lähiön kesken ostoskeskuksella ja tulihan telkkaristakin joitain katsottavaa.

Oma poika olisi koko ajan kännykällä tai pelaamassa ellei a) olisi töissä (vain osan kesästä), b) haluaisi olla hyvännäköinen eli olisi lenkkeilemässä ja salilla c) olisi perso rahalle eli puuhaisi sekalaisia koti- ja remonttitöitä d) olisi kiinnostunut keskustelemaan ja hengaamaan meidän vanhempien kanssa e) haluaisi tavata kavereita sen illan viikossa

Mikähän näistä on rahakysymys tai vanhempien lomakysymys ja mikä ihan kasvatusta eli sisäisen motivaation luomista pienestä pitäen..?

Vierailija
52/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei jaksa lomalla tehdä mitään yhdessä lapsen kanssa. Käsketään lapsi ulos, otetaan puhelin pois jne. ei ole toimiva apu silloin, kun lapsen kanssa pitäisi tehdä jotain. Ei vanhemmat enää osaa, ei niitä kiinnosta.

Käyn joskus varamummuilemassa 5v lapsen luona ja taloyhtiön pihassa olen ainoa aikuinen lasten kanssa. Lapsilla on hurja tarve selittää minulle asioita ja minulla epätoivoinen olo, kun taas yksi vanhempi lapsensa kanssa kaupasta tultuaan sanoo, että jää vaan ulos vähäksi aikaa ja taas oletetaan, että minä katson perään.

Vierailija
53/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan samanlaiselta touhulta mitä minä teen lomalla tai viikonloppuisin. Jotain aktiivista ja sitten saunotan itseni oikein hyvin ja laitan jotain herkkuruokaa. Kunnon lenkki uimapaikalle koiran kanssa, pulahdus ja hissukseen kotiin. Sitten kodin siivous saunan lämmetessä. Koko kesän on luonnonkukkia maljakossa ja krassit edellisen vuoden siemenistä kasvaa terassilla. Grillissä edullista broileria, josta tuoreiden suomalaisten kasvisten ja pasta

Ok, mummo. 

Vierailija
54/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan samanlaiselta touhulta mitä minä teen lomalla tai viikonloppuisin. Jotain aktiivista ja sitten saunotan itseni oikein hyvin ja laitan jotain herkkuruokaa. Kunnon lenkki uimapaikalle koiran kanssa, pulahdus ja hissukseen kotiin. Sitten kodin siivous saunan lämmetessä. Koko kesän on luonnonkukkia maljakossa ja krassit edellisen vuoden siemenistä kasvaa terassilla. Grillissä edullista broileria, josta tuoreiden suomalaisten kasvisten ja pasta

Sauna, terassi, koira, grilli, liharuoka, uimapaikka lenkkimatkan päässä kuulostaa mun korvaan aika monelta etuoikeudelta. Se on usein myös se kyvyttömyys ymmärtää omia etuoikeuksia.. se se vasta vaarallinen ilmiö onkin. 

Vierailija
55/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää päivää. Jollekin vanhemmalle ihmiselle nyt voi tietty riittääkin elämänsisällöksi joka ikinen päivä jotkut kotihommat ja lenkkeily. -eri

Tässä vastattiin aikuiselle työttömälle, joka ei voi tehdä mitään, koska ei ole rahaa. Aika moni kiva kesäjuttu on kuitenkin ilmaista niin aikuisille kuin lapsillekin. Lapset voivat esim. käydä uimassa, rakentaa majan

Kuopion kaupunki puratti lasten rakentaman majan. 

https://yle.fi/a/74-20162729

Vierailija
56/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvoisa lastenpsykiatri voisi hieman miettiä millaisia termejä käyttää asiakkaistaan. 

Siihen on lukuisia syitä, miksi lapset ovat vain kotona neljän seinän sisällä kesäloman. Tässä yleisimmät:

1. ei ole kavereita, päinvastoin nuori voi olla rankasti koulukiusattu. Mihin menee 13v nuori viettämään aikaa, kun ei ole ainoan ainutta kaveria, jonka lisäksi voit joutua haukutuksi tai jopa hakatuksi jos pyörit yksin paikallisella futiskentällä/ kauppakeskuksessa/ puistossa yksinään? 

2. perheellä ei ole taloudellisesti mahdollista järjestää MITÄÄN ylimääräistä reissua tai tekemistä koko kesän aikana, koska rahat ei riitä edes ruokaan ja laskuihin. Moni lapsi ja nuori siis käytännössä NÄKEE NÄLKÄÄ koko kesäloman, Suomessa, vielä vuonna 2025. 

3. perheen vanhemmilla ei ole YHTÄÄN jäljellä voimavaroja järjestää lapsille mitään tekemistä, koska he ovat eläneet jo monta vuotta niin

Aplodit, hienosti kiteytetty! 

Vierailija
57/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä vaan kesän ajan ongelma ole. Se vaan oireilee kesällä. Minulla on loma vasta loppukesästä mutta ei mun lapset mihinkään mätäne vaikken heille ohjelmaa järkkää. Minä tarjoan ruoat. Tapaavat kavereita, käyvät uimassa ja kirjastolla, isommalla pelejä ja treenejä harrastukseen liittyen. Nyt joku taitaa hoksata ettei noita toimintoja ole tuohon kesää varten pieraistu vaan se on vaatinut sellaista pitkäjänteisyyttä, kannustamista, tukemista ja omaa vaivannäköä mitä vanhemmuudeksikin kutsutaan. Olisi varmaan joo ollut helpompi ratkaisu ostaa iso tv ja pelikonsoli joskus aiemmin ja ihmetellä nyt. Ei lapsi opi itsekseen elämään. Lapsen kanssa pitää elää.

Vierailija
58/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijan tuvassa kun poijat piereskeli niin yksi jo hermostui että kuka täällä märkänee...

Vierailija
59/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan samanlaiselta touhulta mitä minä teen lomalla tai viikonloppuisin. Jotain aktiivista ja sitten saunotan itseni oikein hyvin ja laitan jotain herkkuruokaa. Kunnon lenkki uimapaikalle koiran kanssa, pulahdus ja hissukseen kotiin. Sitten kodin siivous saunan lämmetessä. Koko kesän on luonnonkukkia maljakossa ja krassit edellisen vuoden siemenistä kasvaa terassilla. Grillissä edullista broile

Mikä olisi ei-mummoa toimintaa? Festarit?

Vierailija
60/499 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä vastattiin aikuiselle työttömälle, joka ei voi tehdä mitään, koska ei ole rahaa. Aika moni kiva kesäjuttu on kuitenkin ilmaista niin aikuisille kuin lapsillekin. Lapset voivat esim. käydä uimassa, rakentaa majan

Ei ne pysty. Peukuista voit lukea että lapset voi nauttia VAIN MAKSULLISISTA AKTIVITEETEISTA. Sanon tämän nyt niin että sinäkin ymmärrät: vain huvipuisto, festarit tai ulkomaan ranta /kaupunkiloma takaa ihmisarvoisen kesäloman. Kaikki muu on ihan täyttä p*aa. Eli meidän työssäkäyvien rikkaiden lapset saa yhden kivan viikon kesässä ja loppu on ihan täyttä p*skaa, kuten marjankeruuta, kesätöitä, korien heittelemistä koulun pihassa ja vetelehtimistä ilman tekemistä. P*aa. Voi meidän lapsia :'(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi