Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"

Vierailija
23.06.2025 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html

"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."

Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa. 

Kommentit (499)

Vierailija
381/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tänne ketjuun on tunkenut pikkulapsiperheet ja rikkaat? Eihän mitään näitä ongelmia ole pikkulasten kanssa, vielä 10 v asti on vaikka mitä kivaa mitä voi lasten kanssa tehdä.

Jos täällä on näin pässiä jengiä millaista tulee heillä olemaan kun ne äidin pikku retkeilijät tulevat teini ikään? 

Kun ei niiden teinien kanssa keksi sekään yhteistä kellä on sängynalus täynnä kultaharkkoja ja ferrarin hanskalokero seteleitä.

Teinit eivät halua viettää vanhempiensa kanssa kaikkea vapaa-aikaansa. Joskus jotain yhdessä juu. Mutta hyvin tyypillisesti ei mieluummin julkisella paikalla. Kotona joku yhteinen kauneudenhoitoilta voi vielä innostaa, tai leffailta. Mutta meillä raharikkailla mistään mitään ymmärtämättömillä on esim niin, ettei nuori halua enää mukaan sinne ulkomaan matkalle. Eikä varsin mökille. Vaikka olisi mahdollisuus. Salikortt

Olen varmasti tehnyt lapseni kanssa enemmän kaikenlaista kuin sinä kun hän oli pieni. Olemme kolunneet tapahtumat, museot jne moneen kertaan. Nyt teini ikäisenä hän taas haluaisi matkalle tms minun kanssa mutta ei ole sitä rahaa.  Ehkä sinun teinisi ovat kyllästyneet kun ovat päässet reissuille jne meillä ei ole kun haaveilee matkoista ulkomaille ja mökille. Minäkin haaveilin teininä ja olisin innoissani lähtenyt vanhempien kanssa jos olisivat pyytäneet. Me olemme käyneet muutaman kerran Tallinnassa siinä se. 

Vierailija
382/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten ilmaisia juttuja; 

Liikennepuisto (opitaan liikennesääntöjä) > meillä liikennepuisto maksaa 5 €/tunti ja lapsi saa olla vain tunnin, että satoja riittää muillekin.

Frisbeegolf > ei ole ilmaisia kiekkoja täällä päin.

Pyöräily puistoon kavereiden kanssa > kaverit eivät lähde, kun puistossa on tylsää.

Iso kirjasto jossa pääsee myös koneelle ja saa ostettua mehua/ välipalaa edullisesti > meillä ei ole myynnissä mehua, eikä välipalaa, eikä varaa. Omia elintarvikkeita ei saa viedä kirjastoon.

Jalkapalloa jos kavereita tarpeeksi > ei ole 

Uiminen ( valvotusti) > ok

Kavereiden/ kaverin kanssa leffan katsominen/ Playstation pelit ja herkkuja >;Playstation maksaa ihan hel ve ti sti. Eikös tuo ol

"Ihanaa, mutta minkä ikäisiä lapsia? Yli 10 -vuotiaat eivät tuollaiseen enää suostu. Eivät lähde kalastamaan jne. Nurmikon voivat ajaa, jos siitä saa palkkaa. Vaikea pakottaa asioihin, jotka eivät yhtään kiinnosta."

Ja raha tämän korjaisi?

Mitä ne teidän teinit sitten haluaisi 10 viikkoa tehdä jos joku ojentaisi lihavan rahakuoren?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä lihavia lapsia tai passiivisen oloisia, masentuneita lapsia jotka kotona kykkii. 

Meillä lapsi on alipainoinen ollut aina ja on edelleen... 

Vierailija
384/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää

Tämä. Suunniteltiin parin yön kaupunkilomaa. Ei ole varaa, vaikka ollaan molemmat töissä. Hotelli, huvipuisto, matkat, ruoat ja nähtävyydet... Ei ihan muutama satanen riitä. Saati että noita reissuja voisi tehdä pitkin kesää. 

Voisiko sitä ajatella että koko edeltävän vuoden olisi kerännyt säästöä kesäloman viettoon ? Sitäpaitsi työläiset saavat myös kesälomarahan, sen tarkoitus lienee virkistys ?

Vierailija
385/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.

Hae ja mene töihin.

Vierailija
386/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tänne ketjuun on tunkenut pikkulapsiperheet ja rikkaat? Eihän mitään näitä ongelmia ole pikkulasten kanssa, vielä 10 v asti on vaikka mitä kivaa mitä voi lasten kanssa tehdä.

Jos täällä on näin pässiä jengiä millaista tulee heillä olemaan kun ne äidin pikku retkeilijät tulevat teini ikään? 

Kun ei niiden teinien kanssa keksi sekään yhteistä kellä on sängynalus täynnä kultaharkkoja ja ferrarin hanskalokero seteleitä.

Teinit eivät halua viettää vanhempiensa kanssa kaikkea vapaa-aikaansa. Joskus jotain yhdessä juu. Mutta hyvin tyypillisesti ei mieluummin julkisella paikalla. Kotona joku yhteinen kauneudenhoitoilta voi vielä innostaa, tai leffailta. Mutta meillä raharikkailla mistään mitään ymmärtämättömillä on esim niin, ettei nuori halua enää mukaan sinne ulkomaan matkalle. Eikä v

"Ehkä sinun teinisi ovat kyllästyneet kun ovat päässet reissuille jne meillä ei ole kun haaveilee matkoista ulkomaille ja mökille. Minäkin haaveilin teininä ja olisin innoissani lähtenyt vanhempien kanssa jos olisivat pyytäneet. Me olemme käyneet muutaman kerran Tallinnassa siinä se. "

Ollaan käyty teinin kanssa Kreikassa, Tukholmassa ja Pärnussa. Viimeisin oli Kreikka ja ikää 15. Ei halunnut tänä kesänä mukaan matkalle.

Mökki on isovanhempien, ei ole halunnut sinne enää 14v jälkeen, kaverit on tärkeimmät.

Kun eihän siellä mökillä tehdä mitään mitä ei tehtäisi kotonakin. Siis sauna, grillaus, hengailu, tv, lukeminen (eli luuri), metsälenkit. Kalaan menee mieluummin kavereiden kanssa.

Hyvä haltija tulee ja lähettää teidät viikoksi Portofinoon. Mitä te tekisitte siellä? Entä loput 9 viikkoa?

Vierailija
387/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä muutetaan 13v kanssa nyt heti sinne Nurmekseen  minä olen työtön ja ajokortiton mutta siellä on varmaan on töitä mitä hakea ja julkiset liikkuu tai kaikki palvelut löytyvät kylältä? Ajattelin että jotain töitä tai koulufysra olisi lähivuosina saatava tai olenko siellä Nurmeksessa työtön 25 v ennen eläkeikää? 

Ilmeisesti tekin olette julkisten varassa ja kulkevat hyvin? Meillä lapsi harrastaa teatteria ja padelia kouluaikana toinej on ilmainen ja toisen maksaa pelastakaa lapset. Näitä harrastuksia voi jatkaa siellä ja voi kulkea niihin bussilla itsekseen? 

Jos teillä on auto olette varakkaita eikä tämä ketju koske teitä. "

Mikä tämä elintärkeä palvelu on mikä estää muuttamisen halvemmalle paikkakunnalle?

Nämä on näitä mystisiä palveluja joita sinä käytät näköjään päivittäin ja ihmettelet mihin rahat menee.

Vierailija
388/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne teidän teinit sitten haluaisi 10 viikkoa tehdä jos joku ojentaisi lihavan rahakuoren?

Meillä lähtisivät innosta kiljuen matkalle kanssani haaveilemaansa maahan, ja sitten toiselle reissulle maahan jossa olen asunut koko nuoruuteni. Vuokrasimme mökin järven rannalta ja kiertäisimme Suomea junalla. 

Vierailija
389/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Minulla on tilillä 5 e lapsilisä tulee torstaina se menee laskuihin. Pidä se turpasi kiinni jis et osaa kuin vittyilla. Olen niin helvetin kyllästynyt näihin " muuta maalle" ihmisiin. Jos lapsella on nyt muutama kaveri luokallaan eikä kiusata en halua ottaa sitä riskiä että yjzinöisyydrn lisäksi koulussa alkaa menemään huonosti jossain Lieksasaa. Myös ainoat sukulaiset, 2 kpl lapsen mummot asuvat Helsingissä. Miten käytännössä muutan ja millä rahalla sinne Lieksaan? Ei ole sitä kuuluisaa " jokua" joka ajaa meidät sinne vai jknallako tupsahdan laukku kainalossa?

Miltä sinusta olisi tuntunut jos olisit teini ikäisenä joutunut jättämään paikan jossa olet asunut aina, olet ujo ja kavereita on vaikea saada,,ainoat sukulaiset asuvat lähellä ja muutat monen sadan km päähän maalle äidin kanssa kaksin jolla ei töitä eikä ajokorttia? On täysin eri asia muuttaa perheen kanssa vaikka vanhempien työn perässä kun on molemmat vanhemmat ja vaikka sisaruksia

Ikävä kyllä mikään leijan lennätys tai piknik metsässä eivät 13 v ikäistä enää houkuta on varmaan vialla päästään jos täällä muiden teinit lähtee innoissaan vanhempien kanssa retkelle. Luuletko tosissaan ettei olla kirjastossa käyty tms juttuja mitä täällä on lueteltu? Voi kuule olemme varmasti tehneet kaikenlaista enemmän kuin moni muu. 

Teini ikäisistä vaan muuttaa kaiken."

Olet lellitympi kuin yksikään työssäkäyvä varakas jos olet etuoikeutettu lorvimaan muiden rahoilla stadissa.

Vierailija
390/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lähtisivät innosta kiljuen matkalle kanssani haaveilemaansa maahan, ja sitten toiselle reissulle maahan jossa olen asunut koko nuoruuteni. Vuokrasimme mökin järven rannalta ja kiertäisimme Suomea junalla. 

Ja Kelan pitäisi piffata nämä kun et viitsi töihin mennä.

Vierailija
391/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä muutetaan 13v kanssa nyt heti sinne Nurmekseen  minä olen työtön ja ajokortiton mutta siellä on varmaan on töitä mitä hakea ja julkiset liikkuu tai kaikki palvelut löytyvät kylältä? Ajattelin että jotain töitä tai koulufysra olisi lähivuosina saatava tai olenko siellä Nurmeksessa työtön 25 v ennen eläkeikää? 

Ilmeisesti tekin olette julkisten varassa ja kulkevat hyvin? Meillä lapsi harrastaa teatteria ja padelia kouluaikana toinej on ilmainen ja toisen maksaa pelastakaa lapset. Näitä harrastuksia voi jatkaa siellä ja voi kulkea niihin bussilla itsekseen? 

Jos teillä on auto olette varakkaita eikä tämä ketju koske teitä. "

Mikä tämä elintärkeä palvelu on mikä estää muuttamisen halvemmalle paikkakunnalle?

Nämä on näitä mystisiä palveluja joita sinä käytät näköjään päivittäin ja ihmettelet mihin rahat menee.

Meillä tärkein palvelu on metro, lähikauppa ja terveyskeskus. Hyvä jos siellä Nurmeksessa kuljette julkisilla joka paikkaan ja kauppa ja terveyskeskus löytyvät omalta kylältä ja niihin pääsee julkisilla. 

Vierailija
392/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.

Voi hyvää päivää. Jollekin vanhemmalle ihmiselle nyt voi tietty riittääkin elämänsisällöksi joka ikinen päivä jotkut kotihommat ja lenkkeily. -eri

Tässä vastattiin aikuiselle työttömälle, joka ei voi tehdä mitään, koska ei ole rahaa. Aika moni kiva kesäjuttu on kuitenkin ilmaista niin aikuisille kuin lapsillekin. Lapset voivat esim. käydä uimassa, rakentaa majan

Niin voisivat myös kaikki vauvapalstalla notkuvat aikuisetkin, mutta oma kotisohva ja ruutu on niin helppo houkutus

Vierailija
393/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä tärkein palvelu on metro, lähikauppa ja terveyskeskus. Hyvä jos siellä Nurmeksessa kuljette julkisilla joka paikkaan ja kauppa ja terveyskeskus löytyvät omalta kylältä ja niihin pääsee julkisilla. "

Jokaisesta maakunnasta löytyy julkinen liikenne joka vie terveyskeskukseen. Siellä on myös kauppoja.

Mikä sinua estää kulkemasta bussilla? Ilmeisesti sen verran lellitty olet että maakunnasta pitää siis löytyä sinulle henkilökohtainen metro.

Paljonko aikaa arvioisit käyttäväsi viikossa terveyskeskuksessa?

Vierailija
394/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä alkaa. Kerros heti mihin töihin vaan mennään? 

Vierailija
395/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien haukkujat löysi tämänkin ketjun. Hei vittuilkaa vaan olette kyllä väärässä ketjussa. Ehkä meidät kaikki työttömät pitäisi tappaa ja lapset sijoittaa leireille? 

Ja se jankuttaja täällä ketjussa joka jankuttaa että minun pitöisi muuttaa Lieksaan loisimaan työttömyyskiebauksella ajokortittomana yksinhuoltajana, haista paska. Sitä en sentään ospselle tee että pakotan vieraalle paikkakunnalle työttömän äidin kanssa. Mielummin asumme täällä yksiössä. 

Vierailija
396/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lasten ilmaisia juttuja; 

Liikennepuisto (opitaan liikennesääntöjä) > meillä liikennepuisto maksaa 5 €/tunti ja lapsi saa olla vain tunnin, että satoja riittää muillekin.

Frisbeegolf > ei ole ilmaisia kiekkoja täällä päin.

Pyöräily puistoon kavereiden kanssa > kaverit eivät lähde, kun puistossa on tylsää.

Iso kirjasto jossa pääsee myös koneelle ja saa ostettua mehua/ välipalaa edullisesti > meillä ei ole myynnissä mehua, eikä välipalaa, eikä varaa. Omia elintarvikkeita ei saa viedä kirjastoon.

Jalkapalloa jos kavereita tarpeeksi > ei ole 

Uiminen ( valvotusti) > ok

Kavereiden/ kaverin kanssa leffan katsominen/ Playstation pelit ja herkkuja >;

Keski ja Etelä-Euroopassa nuoretkin viettävät aikaa sukulaistensa kanssa ja kaverit eivät varmasti ole tärkeimmät. Suomessa on todella kasvatuksessa jotain pielessä jos vieraiden ihmisten seura on tärkeämpi kuin sukulaisten. Siellä 14-10v ei myöskään päätä mitä hän tekee kesäloman aikana. Suomessa tarvitaan uusi kulttuuri jossa vanhempien otetta lapsistaan tiukennetaan huomattavasti. Myös lasten ruumiillinen kuritus on sallittava. Turkissa ei taatusti ole kurinpito ongelmia luokissa kun opettajat ovat miehiä ja lyövät häriköitä karttakepilllä sormille.

Vierailija
397/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tämä alkaa. Kerros heti mihin töihin vaan mennään? 

Täältä:

https://duunitori.fi/tyopaikat/selaa

Vierailija
398/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien haukkujat löysi tämänkin ketjun. Hei vittuilkaa vaan olette kyllä väärässä ketjussa. Ehkä meidät kaikki työttömät pitäisi tappaa ja lapset sijoittaa leireille? 

Ja se jankuttaja täällä ketjussa joka jankuttaa että minun pitöisi muuttaa Lieksaan loisimaan työttömyyskiebauksella ajokortittomana yksinhuoltajana, haista paska. Sitä en sentään ospselle tee että pakotan vieraalle paikkakunnalle työttömän äidin kanssa. Mielummin asumme täällä yksiössä. 

Elämä on valintoja. Töihin Lieksaan tai yksiössä Helsingissä.

Tukia tullaan leikkaamaan lisää, sinä et ole oikeutettu lorvimaan minun rahoillani. Työstäsi saa siis käydä se että sinua pilkataan ja vähätellään ja haukutaan. 

Vaihtoehtoisesti voit mennä töihin.

Vierailija
399/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teinit eivät halua viettää vanhempiensa kanssa kaikkea vapaa-aikaansa. Joskus jotain yhdessä juu. Mutta hyvin tyypillisesti ei mieluummin julkisella paikalla. Kotona joku yhteinen kauneudenhoitoilta voi vielä innostaa, tai leffailta. Mutta meillä raharikkailla mistään mitään ymmärtämättömillä on esim niin, ettei nuori

En lähtisi Portofinoon mutta muualle etelä Eurooppaan kyllä jos saisin valita. Tutustuisimme nähtävyyksiin, olisimme rannalla, uisimme, kävisimme naapurikaupungeissa retkillä, merellä retkellä jne.

Nyt täällä Helsingissä nämä on tehty ja nähty kymmeniä kertoja jo. Itse nautin jo pelkästään etelä Euroopan elämänrytmistä ja  auringosta ja tykkään ihan vaan katsella ihmisvilinää kaupungilla. 

Vierailija
400/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työttömänä ja rahaa niukasti. Itse lenkkeilen aktiivisesti ja jos sää sallii käyn uimassa. Mustikkaan on myös tarkoitus mennä, kunhan ne kypsyvät. Tänään olen siivonnut ja kitkenyt kukkapenkin. Suunnittelen ikkunanpesua. Tämä on aktiivista ja ilmaista tekemistä, josta tulee myös hyvä mieli.

Voi hyvää päivää. Jollekin vanhemmalle ihmiselle nyt voi tietty riittääkin elämänsisällöksi joka ikinen päivä jotkut kotihommat ja lenkkeily. -eri

Tässä vastattiin aikuiselle työttömälle, joka ei voi tehdä mitään, koska ei ole rahaa. Aika moni kiva kesäjuttu on kuitenkin ilmaista niin aikuisille kuin lapsillekin.

Ei ole uimarantaa lähellä. Helsingissä vissiin on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi