IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"
https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html
"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."
Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa.
Kommentit (499)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti edelleen on ihmisiä jotka luulevat että työttömät ovat mielummin työttömiä kuin saisivat palkkaa? Itselläni on matalapalkka alan työn netto ollut enemmän kuin nyt kaikki edut yhteensä ja töissä oli lapsilisä ja elarit vielä palkan päälle.
Ja edelleen joku spämmää tätä omaa totuuttaan täällä?
On tässäkin ketjussa joku joka on mielummin työtön koska haluaa asua terveyskeskuksen lähellä jossa ilmeisesti asioi päivittäin.
Se on ihan totta, että pienet lapset saa helpommin mukaan moneen paikkaan kuin isommat. Eskarilainen on valmiina vaikka minne, mutta esiteini ja teini pitääkin sitten houkutella tai melkein komentaa. Hupaisaa onkin, että sitten kun heidätkin saa mukaan, niin sitten on hauskaa, eikä meinaa pois saada.
Ihmiset ovat erilaisia. Kaikki eivät viihdy samoissa paikoissa lomallakaan. Minä olin se introvertti koulukiusattu lukutoukka, puolisoni introvertti urheilijatyyppi. Lapsista kaksi ovat ekstroverttejä, yksi introvertti. Kaikkia kiinnostaa onneksi mökkeily, luonnossa liikkuminen, sulkapallo, lautapelit ja uinti, joten siitä saa aika mukavasti tekemistä. Tulee varmaan aika, jolloin nuorisoa ei mökki kiinnosta, mutta tässä vaiheessa kinutaan, että koska mennään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut ainoatakaan tehtävää tuolla Oikotien linkissä mitä voisin hakea. En ole lähihoitaja tai osaa ajaa autoa jotta voisin olla esim.raskaan kaluston kuljettaja. Myyntityötä on haettu jo ties kuinka mutta ei tämän ikäistä ( 47 v) enää sellaiseen oteta. Viimeksi hain Alepan kassalle en päässyt, hakemuksia oli tullut yli 400 kpl.
Olet hakenut jokaiseen duuniin mitä duunitorissa ja oikotiessä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä lihavia lapsia tai passiivisen oloisia, masentuneita lapsia jotka kotona kykkii.
Meillä lapsi on alipainoinen ollut aina ja on edelleen...
Osta nyt hitto soikoon lapsellesi ruokaa ja jätä omat kaljas ja röökis ostamatta, jotta lapsesi pääsee edes normaalipainoon. Heitteillejättöä tuo on jos lastasi et hoida niin ettei alipainoisena joudu elämään. Vie hänet ees lääkäriin, jokin on pielessä lapsesi kohdalla jo alipainoisuuden vuoksi. Hiton huonon retosteluaiheen vetäsit kun kertoo vaan mikä ä...liö vanhempi olet.
Vierailija kirjoitti:
Klikkiotsikko, jolla saa ihmiset riitelemään keskenään.
Mä olin nuorena just tuommoinen mätänijä, koska vanhempien prioriteetteihin ei kuulunut lasten viihdyttäminen. Välillä havahtuivat, että pitääkö noita käyttää jossain. Sitten uitiin kylmässä vedessä vähän aikaa.
Kavereita ei oikein ollut, niinpä luin kesät kirjoja. Olin joskus leirillä, mutten päässyt toiste kun menin sairastumaan siellä. Jos olin ulkona, peloteltiin, että palan, olenkin kyllä tosi vaalea. Niinpä nökötin sisällä ja luin. Kyllä minusta ihan ihminen tuli mutta olisihan se ollut kiva kertoa koulussa syksyllä käyneensä jossain. Niin ja vanhemmat piikitteli et mennyt kunto huonoksi. No ei paljon epävarmana teininä kiinnostanut lenkkeillä kylillä.
Nykyajan lapset ja nuoret ovat sitten ruudun ääressä, onko se nyt niin paha lopulta? Kokonaisuus vaikuttaa millainen lapsuus ja nuoruus on.
Halusin vain sanoa, että kesät ov
"Nykyajan lapset ja nuoret ovat sitten ruudun ääressä, onko se nyt niin paha lopulta? Kokonaisuus vaikuttaa millainen lapsuus ja nuoruus on. "
On se paha jos siellä vietetäön suurinosa hereillä oloajasta. 99% selaa siellä kiinalaista propaganda sovellusta vailla järkeä
Aika monessa perheessä ei juhlita tällä hetkellä koska rahat on tiukilla. Iso osa mielekkäästä tekemisestä vaatii enemmän tai vähemmän rahaa. Toki on paljon asioita joita voi tehdä ilmaiseksi tai lähes ilmaiseksi kuten rannallakäynti, metsäretkellä käynti tai kirjasto.
Itse olen ok toimeentuleva yh-äiti, nettotulot pari tonnia kuussa. Jotain pientä ja vähän isompaakin pystyn järjestämään lapselleni kesäloman aikana, etenkin jos käytän luovuuttani matkojen suunnittelussa sekä ennakoin matkalippujen kanssa.
Olemme lapseni kanssa käyneet tänä kesänä mm. Lapissa ja Turussa. Olimme melkein viikon matkalla Lapissa yöpyen kolme yötä hotellissa ja yhden yön teltassa ja kaksi yötä yöjunassa. Turun viikonloppureissussa yövyimme metsässä teltassa, yöpyminen ei maksanut mitään paitsi paikallisliikenteen lippuhinnan, varusteet löytyvät omasta takaa koska harrastan retkeilyä ja vaeltamista.
Muutaman matkan aiomme vielä tehdä, päiväretken Hankoon, päiväretken Lahteen ja päiväretken Helsinkiin. Toki kotikaupunkimme ilmaistapahtumia koluamme läpi sen minkä kerkeämme.
Lapset pääsevät moneen museoon ilmaiseksi, itselläni on museokortti joten päiväretkillä lähelläoleviin kaupunkeihin löytyy myös halpaa tekemistä.
Onni on oma kesämökki, sielläkin on paljon tekemistä lapsellani.
"Puiston penkillä istuskeleva varhaisteini/teini "lintuja bongaamassa" on groomaajille/huumediilereille magneetti. Todennäköisyys kasvaa vauhdilla, jos istuminen toistuu. Haluatko pitkästyneestä lapsestasi uhrin/aineriippuvaisen lomansa aikana?"
Ai nyt siis muiden tehtävä on piffata sinulle ja kakarallesi aktiviteettia koska puistossa on vaarallista?
On se ihme miten muut ollaan onnistuttu kasvamaan houkuttelematta noita diilereitä ja groomaajia joita vasemmistolaiset köyhät maahan jostain syystä äänestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin nuorena just tuommoinen mätänijä, koska vanhempien prioriteetteihin ei kuulunut lasten viihdyttäminen. Välillä havahtuivat, että pitääkö noita käyttää jossain. Sitten uitiin kylmässä vedessä vähän aikaa.
Kavereita ei oikein ollut, niinpä luin kesät kirjoja. Olin joskus leirillä, mutten päässyt toiste kun menin sairastumaan siellä. Jos olin ulkona, peloteltiin, että palan, olenkin kyllä tosi vaalea. Niinpä nökötin sisällä ja luin. Kyllä minusta ihan ihminen tuli mutta olisihan se ollut kiva kertoa koulussa syksyllä käyneensä jossain. Niin ja vanhemmat piikitteli et mennyt kunto huonoksi. No ei paljon epävarmana teininä kiinnostanut lenkkeillä kylillä.
Nykyajan lapset ja nuoret ovat sitten ruudun ääressä, onko se nyt niin paha lopulta? Kokonaisuus vaikuttaa millainen lapsuus ja nuoruus on.
Just niin, mutta vanhemmat, nuo uupuneet raskaan työn raatajat pääsee helpolla ja vailla vaivaa kun antavat niin tapahtua. Lapset ja nuoret "kasvattaa" nykyisin kaikenmaailman älylaitteet ja lopputuloksena sitten tuo "mätäneminen". Itse en syytä lapsia enkä nuoria, niin ne tekevät miten kotona opittu eikä muuta ole käteen annettu kun härpäke härpäkkeen perään. (Tästä syytä sulkea pois ne vanhemmat, jotka antavat lapsille mahdollisuuden harrastuksiin ja kontrolloivat älylaitteiden käyttöä. Sääli, jotta niitä on määrällisesti vähän.) Vanhempien pitäisi lakata mätänemästä, jotta lapset seuraisivat perässä ja ottaisivat elämässä kiinni muustakin kun tiktokki sonnasta ja sillee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lapset ja nuoret ovat sitten ruudun ääressä, onko se nyt niin paha lopulta? Ko
1990-luvulla oli 1-vuotias muiden lasten kanssa pihalla ja äiti sisällä. Muut lapset syöttivät 1-vuotiaalle hiekkaa. Hyvää lastenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä lihavia lapsia tai passiivisen oloisia, masentuneita lapsia jotka kotona kykkii.
Osta nyt hitto soikoon lapsellesi ruokaa ja jätä omat kaljas ja röökis ostamatta, jotta lapsesi pääsee edes normaalipainoon. Heitteillejättöä tuo on jos lastasi et hoida niin ettei alipainoisena joudu elämään. Vie hänet ees lääkäriin, jokin on pielessä lapsesi kohdalla jo alipainoisuuden vuoksi. Hiton huonon retosteluaiheen vetäsit kun kertoo vaan mikä ä...liö vanhempi olet.
Sinä työssäkäyvä tyhmä vedät oluet marketissa bonuskortille ja sun pankkitilillä lukee Alko. Ihan tiedoksi, että pankin työntekijä näkee sun tiliotteen.
Vierailija kirjoitti:
Muistutan vielä siitä, että nykyään ei "vain mennä ulos kavereiden kanssa ajelemaan pyörillä yms". Mä olen syntynyt v. -81 ja vielä alle kouluikäisenä ja alaluokilla mentiin pimpottelemaan toisten ovikelloja.
Sitten kaveriporukat olivat jotenkin muodostuneet enkä mä päässyt oikein mihinkään niistä. Juuri kesäajat menivät mätänemiseksi, koska en nähnyt ketään koulukaveria kesäisin. Ei mun lapsuudessa/nuoruudessa voinut noin vain mennä urheilukentälle mukaan pelaamaan. En tiiä mikä oli kulttuurissa mennyt vikaan, mut näin se oli. Ehkä ei ollut juuri samanikäisiä, ehkä kaikki olivat parempia urheilussa kuin minä ja olisi kiusattu.
Mitkään älylaitteet ei mun nuoruutta pilanneet, sain oman puhelimen lukion tokalla ja sehän sitten vauhditti sosiaalisia kuvioita ;)
Meillä sentään oli piha ja mulle pikkusisarus, jota opetin lyömään pesäpalloa yms. Mutta ymmärrän hyvin jos kaupungissa asuu ja on vähävarainen ni
Kyllä pystyi kasarilla mennä pelaamaan jos vaan meni. Samaa se on nykyäänkin, peletään torjutuksi tulemista ettei edes yritetä. Jos ei koita ei voi voittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä työssäkäyvä tyhmä vedät oluet marketissa bonuskortille ja sun pankkitilillä lukee Alko. Ihan tiedoksi, e
Hallitus aikoo helpottaa kelan tiedonsaantioikeuksia, että kela näkisi asiakkaan tilit. Moni hakee sairaspäivärahaa.
"Just niin, mutta vanhemmat, nuo uupuneet raskaan työn raatajat pääsee helpolla ja vailla vaivaa kun antavat niin tapahtua. Lapset ja nuoret "kasvattaa" nykyisin kaikenmaailman älylaitteet ja lopputuloksena sitten tuo "mätäneminen". Itse en syytä lapsia enkä nuoria, niin ne tekevät miten kotona opittu eikä muuta ole käteen annettu kun härpäke härpäkkeen perään. (Tästä syytä sulkea pois ne vanhemmat, jotka antavat lapsille mahdollisuuden harrastuksiin ja kontrolloivat älylaitteiden käyttöä. Sääli, jotta niitä on määrällisesti vähän.) Vanhempien pitäisi lakata mätänemästä, jotta lapset seuraisivat perässä ja ottaisivat elämässä kiinni muustakin kun tiktokki sonnasta ja sillee."
Köyhyys periytyy koska tässäkin ketjussa on taas ne kelaelätit valittamassa kuinka yhteiskunnan pitäisi piffata lapsille ja itselleen lomat kun se lomakkeiden täyttäminen ja ruudun äärellä notkuminen on niin rankkaa.
Töihin ei suostuta menemään, ei niin millään. Yksi väittää hakeneensa jokaiseen avoimeen työpaikkaan, toinen vaatii päästä jokaisessa kaupungissa omalla metrollaan terveys-v* tun-keskukseen.
Kukaan ei ole yhtä hemmoteltu ja etuoikeutettu kuin suomalainen tukiloinen. Eivät edes älyä hävetä.
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0609
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
"1990-luvulla oli 1-vuotias muiden lasten kanssa pihalla ja äiti sisällä. Muut lapset syöttivät 1-vuotiaalle hiekkaa. Hyvää lastenhoitoa. "
Miten se että kela piffaa äidille ja lapselle loman oikaisee huonon vanhemmuuden?
Eli jos sulle tulee syöpä ja et ole sairasloman jälkeen yhtä tehokas kuin ennen niin sut saa irtisanoa.
Sitten pääset kokeilemaan työttömän työmarkkinatuki 595 netto elämää.
Vierailija kirjoitti:
"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0609
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Linkki ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
"1990-luvulla oli 1-vuotias muiden lasten kanssa pihalla ja äiti sisällä. Muut lapset syöttivät 1-vuotiaalle hiekkaa. Hyvää lastenhoitoa. "
Miten se että kela piffaa äidille ja lapselle loman oikaisee huonon vanhemmuuden?
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion työpaikkoja.
Miten maksat kesämökit ja matkat 595 työmarkkinatuella.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin, jos omistaa kesämökin.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos sulle tulee syöpä ja et ole sairasloman jälkeen yhtä tehokas kuin ennen niin sut saa irtisanoa.
Sitten pääset kokeilemaan työttömän työmarkkinatuki 595 netto elämää.
Spämmäät tuota samaa paskaa joka päivä. Mitä et ymmärrä saamissasi vastauksissa?
Jos ei takalisto nouse sängyn tai sohvan pohjalta, eikä kännykkä irtoa kädestä, niin siinä senkun "mätänevät" ihan rauhassa. Ei vois vähempää kiinnostaa moinen lorvailu. Suomi on täynnä ilmaisia mestoja jossa käydä, jos nääs sattuisi vaikka huvittaa hiukka liikahtaa vaan jos ei niin rauha heidän "mädilleen".