Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Osa lapsista mätänee koko kesän kotona"

Vierailija
23.06.2025 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000011309765.html

"Kaikki lapset eivät tänä kesänä lähde reissuun tai huvipuistoon hyvä, jos he käyvät edes ulkona. Lasten mätäneminen on ilmiö, joka huolestuttaa nyt maailmalla ja Suomessa. Lastenpsykiatri kertoo, millaisia vaikutuksia sillä voi olla koko perheeseen ja mitä aikuisen pitäisi tajuta tehdä."

Te, ketkä pääsette lukemaan, kertoisitteko enemmän jutusta? Kiinnostaa miltä kantilta se on kirjoitettu. Onko edes huomioitu, ettei vanhemmilla välttämättä ole lomaa, tai on hyvin vähän lomaa, jonka aikana on ehkä pakko levätä ja hoitaa joitakin asioita? Superaktiiviset suorituslomat ovat aika uusi juttu kuitenkin. Ennen keksittiin lähinnä itse puuhaa, ja ehkä käytiin tyyliin mummolassa. 

Kommentit (499)

Vierailija
401/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien haukkujat löysi tämänkin ketjun. Hei vittuilkaa vaan olette kyllä väärässä ketjussa. Ehkä meidät kaikki työttömät pitäisi tappaa ja lapset sijoittaa leireille? 

Ja se jankuttaja täällä ketjussa joka jankuttaa että minun pitöisi muuttaa Lieksaan loisimaan työttömyyskiebauksella ajokortittomana yksinhuoltajana, haista paska. Sitä en sentään ospselle tee että pakotan vieraalle paikkakunnalle työttömän äidin kanssa. Mielummin asumme täällä yksiössä. 

Elämä on valintoja. Töihin Lieksaan tai yksiössä Helsingissä.

Tukia tullaan leikkaamaan lisää, sinä et ole oikeutettu lorvimaan minun rahoillani. Työstäsi saa siis käydä se että sinua pilkataan ja vähätellään ja haukutaan. 

Vaihtoehtoisesti voit mennä töihin.

Lieksassako niitä työpaikkoja on?

Vierailija
402/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt, että mikä täällä mätänee vaikka persujakaan ei tänne ole pesiytynyt. Kissakaan ei piereskele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien haukkujat löysi tämänkin ketjun. Hei vittuilkaa vaan olette kyllä väärässä ketjussa. Ehkä meidät kaikki työttömät pitäisi tappaa ja lapset sijoittaa leireille? 

Ja se jankuttaja täällä ketjussa joka jankuttaa että minun pitöisi muuttaa Lieksaan loisimaan työttömyyskiebauksella ajokortittomana yksinhuoltajana, haista paska. Sitä en sentään ospselle tee että pakotan vieraalle paikkakunnalle työttömän äidin kanssa. Mielummin asumme täällä yksiössä. 

Tukia tullaan leikkaamaan lisää, sinä et ole oikeutettu lorvimaan minun rahoillani. Työstäsi saa siis käydä se että sinua pilkataan ja vähätellään ja haukutaan. 

No heti kun kerrot mihin töihin mennään ja listaat vaikka paikkoja tähän mistä niitä töitä saa noin vain. 

Onneksi et ole päättämässä asioista.  Taidanpa elää ihan kiusallani työttömänä vielä 25 vuotta, koska minä voin  ja sinä et, kun et korvauksia saa jos sinulla on vaikka omistusasunto tai säästöjä. Mitäs siihen ssnot ja millä meinasit elää kun saat fudut? Minä lällättelen sitten sinulle ja nostan Kelan rahoja sinä elät säästöilläsi. 

Vierailija
404/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teini haluaa olla koneella ja siellä on kaverit, niin anna olla. Ihmeellistä vänkkäämistä. Sinä voit uida 10 asteisessa merivedessä yksinäs ihan niin paljon kuin lystäät.

Ei kukaan vängännyt. Sanoi vain kuinka asia on ja mitä tehdä kotona möllöttävälle teinille. Jos teini vain on vain laitteiden päässä, ei se ole terveellistä tai normaalia, mutta sitä saa tehdä tietysti jos kokee sen helpommaksi eikä halua asian eteen mitään tehdä. En ui merivedessä koskaan, liian epäpuhdas minun makuun.

Ole hiljaa kun et mistään mitään ymmärrä. 

Näemmä minä sentään puhun asiasta, en asian vierestä.huonosti argumentoit

Vierailija
405/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lieksassako niitä t

En tiedä. Voit mennä muuallekin.

Vierailija
406/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heti kun kerrot m

Siitä:

https://duunitori.fi/tyopaikat/selaa

Vierailija
407/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti edelleen on ihmisiä jotka luulevat että työttömät ovat mielummin työttömiä kuin saisivat palkkaa? Itselläni on matalapalkka alan työn netto ollut enemmän kuin nyt kaikki edut yhteensä ja töissä oli lapsilisä ja elarit vielä palkan päälle. 

Ja edelleen joku spämmää tätä omaa totuuttaan täällä? 

Vierailija
408/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne teidän teinit sitten haluaisi 10 viikkoa tehdä jos joku ojentaisi lihavan rahakuoren?

Meillä lähtisivät innosta kiljuen matkalle kanssani haaveilemaansa maahan, ja sitten toiselle reissulle maahan jossa olen asunut koko nuoruuteni. Vuokrasimme mökin järven rannalta ja kiertäisimme Suomea junalla. 

Olisiko sulla viikkoja aikaa irrottaa matkailuun? Raha vaan puuttuu?

Vierailija
409/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut ainoatakaan tehtävää tuolla Oikotien linkissä mitä voisin hakea. En ole lähihoitaja tai osaa ajaa autoa jotta voisin olla esim.raskaan kaluston kuljettaja. Myyntityötä on haettu jo ties kuinka mutta ei tämän ikäistä ( 47 v) enää sellaiseen oteta. Viimeksi hain Alepan kassalle en päässyt, hakemuksia oli tullut yli 400 kpl. 

Vierailija
410/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne teidän teinit sitten haluaisi 10 viikkoa tehdä jos joku ojentaisi lihavan rahakuoren?

Meillä lähtisivät innosta kiljuen matkalle kanssani haaveilemaansa maahan, ja sitten toiselle reissulle maahan jossa olen asunut koko nuoruuteni. Vuokrasimme mökin järven rannalta ja kiertäisimme Suomea junalla. 

Olisiko sulla viikkoja aikaa irrottaa matkailuun? Raha vaan puuttuu?

Olen työtön...

Vierailija
411/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mädännyn työttömänä. Mitä tekisin kun ei ole rahaa.

Ala kirjoittaa runoja.

Tai maailmanluokan bestselleri.

Vierailija
412/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä 20v sitten tehtiin kesälomilla ilman nettiä, oli ne vanhemmat sitten kesälomilla tai ei? Itse ainakin luin paljon kirjoja (enkä mädäntynyt), kävin kavereiden kanssa uimassa, pyöräilemässä, jätskillä, pelattiin kaikenlaisia ulkopelejä tai sisällä korttipelejä, lautapelejä, yatzy-peliä jne. EI TARVITA RAHAA TAI NETTI- TAI MOBIILIYHTEYTTÄ, ÄLKÄÄ VANHEMMAT OLKO NIIN HALVATUN UUSAVUTTOMIA. Sorry, oli pakko huutaa kun niin sylettää tämä itseaiheutettu muka-ongelma.

Vierailija
413/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten sosiaaliset taidot ovat jo tainneet märäntyä parin vuosikymmenen aikana, kun ei haluta vaikka tutustua uusiin ihmisiin. Edelleen on yhdistysten ja seurakuntien leirejä lapsille ja nuorille, joissa voi tavata koulun ulkopuolelta uusia ihmisiä ja tutustua. Taitaa tutustuminen olla nykyisin kauhean pelottavaa ja ikäväkin siellä leirillä voi tulla. Joskus oli itsestään selvää että lapset menevät ja haluavat leirille. Enää ei ole, mikä on sääli. Kertoo paljon yhteiskunnasta ja kaikenlaisen tavallisen kivan rapautumisesta.

Kun on kaikenlaista asevelvollisuutta ja muutenkin kansalaisilla on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia niin lapsilla voisi olla velvollisuus oppia olemaan sen verran sosiaalinen että pärjää elämässä edes perustasolla. Viikko pois kotoa ja vieraita ihmisiä ympärille voisi tehdä hyvää, kuten lohikäärmelauma Hobittilan hobiteille.

Vierailija
414/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti edelleen on ihmisiä jotka luulevat että työttömät ovat mielummin työttömiä kuin saisivat palkkaa? Itselläni on matalapalkka alan työn netto ollut enemmän kuin nyt kaikki edut yhteensä ja töissä oli lapsilisä ja elarit vielä palkan päälle. 

Ja edelleen joku spämmää tätä omaa totuuttaan täällä? 

Olen ollut sekä työtön että työelämässä. Työttömänä oli aikaa puuhata kotona ja lapsen kanssa. Työssä ainainen riittämättömyyden tunne, mutta sitten sitä rahaa.

Työssäkäyvän on käytettävä rahaa kaikkeen tekemiseen koska ei ole aikaa suunnitella, vertailla, tehdä itse. Ja pakko mennä joka paikkaan kalleimpana ruuhka-aikana.

Vierailija
415/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ulkoilet ja pidät terveydestäsi huolta. Kun itse olin konkan jälkeen tilanteessa, jossa ei ollut rahaa, muttei yhtäkkiä myöskään entisenlaista kiirettä mihinkään, liikuin paljon kävellen ja pidin kalenteria niistä, esim. 80 min kävelyä päivässä, se motivoi. Ei kaikkeen terveydestä huolehtimiseen tarvita rahaa ja kuntosaleja, vaan ilmaisiakin vaihtoehtoja on, ja lenkille pääsee kotioveltakin, ei tarvitse ajaa minnekään autolla tai yleisillä. Päihteitä ei kannata myöskään käyttää - muutenkaan - ja pienelläkin budjetilla voi tehdä terveellisiä ruokia. On myös aikaa kokata, mitä ei hektisen työelämän keskellä välttämättä ole.

Vierailija
416/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ulkoilet ja pidät terveydestäsi huolta. Kun itse olin konkan jälkeen tilanteessa, jossa ei ollut rahaa, muttei yhtäkkiä myöskään entisenlaista kiirettä mihinkään, liikuin paljon kävellen ja pidin kalenteria niistä, esim. 80 min kävelyä päivässä, se motivoi. Ei kaikkeen terveydestä huolehtimiseen tarvita rahaa ja kuntosaleja, vaan ilmaisiakin vaihtoehtoja on, ja lenkille pääsee kotioveltakin, ei tarvitse ajaa minnekään autolla tai yleisillä. Päihteitä ei kannata myöskään käyttää - muutenkaan - ja pienelläkin budjetilla voi tehdä terveellisiä ruokia. On myös aikaa kokata, mitä ei hektisen työelämän keskellä välttämättä ole.

Jatkan: joku mainitsi lukemisen, erinomainen pointti! On hienoa uppoutua kirjojen maailmaan, kun on aikaa!

Vierailija
417/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä muutetaan 13v kanssa nyt heti sinne Nurmekseen  minä olen työtön ja ajokortiton mutta siellä on varmaan on töitä mitä hakea ja julkiset liikkuu tai kaikki palvelut löytyvät kylältä? Ajattelin että jotain töitä tai koulufysra olisi lähivuosina saatava tai olenko siellä Nurmeksessa työtön 25 v ennen eläkeikää? 

Ilmeisesti tekin olette julkisten varassa ja kulkevat hyvin? Meillä lapsi harrastaa teatteria ja padelia kouluaikana toinej on ilmainen ja toisen maksaa pelastakaa lapset. Näitä harrastuksia voi jatkaa siellä ja voi kulkea niihin bussilla itsekseen? 

Jos teillä on auto olette varakkaita eikä tämä ketju koske teitä. "

Mikä tämä elintärkeä palvelu on mikä estää muuttamisen halvemmalle paikkakunnalle?

Nämä on näitä mystisiä palveluja joita sinä käytät näköjään päivittäin ja ihmettelet mihin rahat menee.

Vai että terveyskeskus, lähikauppa ja metro.. No tuohon yltää jokainen yli 8000 asukkaan pitäjä poislukien tietysti metron. Mutta mitä te metrolla jos bussillakaan ei ole varaa kulkea?

Vierailija
418/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Kelan pitäisi piffata nämä kun et viitsi töihin mennä.

Taas tämä alkaa. Kerros heti mihin töihin vaan mennään? 

Ei mutta sitten pitää tyytyä siihen että köyhä joutuu käyttämään kaiken sen joutavan ajan ilmaisten harrastusten miettimiseen ja järjestämiseen. Ei voi saada molempia; loputtomasti vapaa-aikaa ja työssäkäyvän maksukyvyn. Kaikki me joudumme valitsemaan ja kun siirtyy opinnoista töihin tämä tulee tuskallisen selväksi; kun kerrankin olisi varaa, ei ole aikaa.

Vierailija
419/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun tutkinto on?

Vierailija
420/499 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lasta ei kiinnosta lomalla kuin pelata tai katsella videoita, onko ok antaa hänen mädäntyä kotona? Mitä aamusta iltaan tai illasta aamuun virtuaalimaailmaan juuttuneelle jälkikasvulle oikein pitäisi tehdä?

todellisuudessa kun suomalaisten ostovoima tuhottiin täysin 2020-2025 harvalla on varaa tehdä kalliita mukavia asioita pitkin kesää

Ei se ostovoimasta ole kiinni, jos jälkikasvu vetää kengät jalkaansa ja suuntaa ulko-ovesta pihalle, ei maksa mitään. Siitä kirjastoon kaverin kanssa tai pihapenkille/puistoon seuraamaan vaikka lintujen puuhailua, eivät pyydä katselupalkkiota eivätkä kysele ostovoimaasi.

"Ei se ostovoimasta ole kiinni, jos jälkikasvu vetää kengät jalkaansa ja suuntaa ulko-ovesta pihalle, ei maksa mitään. Siitä kirjastoon kaverin kanssa tai pihapenkille/puistoon seuraamaan vaikka lintujen puuhailua, eivät pyydä katselupalkkiota eivätkä kysele ostovoimaasi."

Puiston penkillä istuskeleva varhaisteini/teini "lintuja bongaamassa" on groomaajille/huumediilereille magneetti. Todennäköisyys kasvaa vauhdilla, jos istuminen toistuu. Haluatko pitkästyneestä lapsestasi uhrin/aineriippuvaisen lomansa aikana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän