Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vesa Hack tienaa 8000€. Joutuu silti vuokraamaan asuntoaan lyhytaikaisesti ja ostamaan Coopin tuotteita

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hallitus tekee historiallisia leikkauksia sosiaaliturvaan, työttömyys kasvaa huippuunsa,  ja Yle päättää nostaa ylös 8 tonnia tienaavan asuntosijoittajan (joka saa tonnin kuussa lisää asunnostaan) taloudelliset vaikeudet, kun ei voi käydä niin usein ravintolassa syömässä? Ymmärrän, että ostovoima vaikuttaa kaikkiin, mutta on tämä aikamoista uutisointia, oliskos Etelärannan ja Töölönkadun yhdessä väsäämä, kuten hallitusohjelma?

Vierailija
62/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ihmeellistä tuossa on? 8000 brutto on jotain 4750 netto ja perheen ainoa tienaaja. Varmasti tekee tiukkaa nykyhinnoilla.

Tienataan aika tarkkaan saman verran kuin mitä tuolle jää käteen palkasta ja vuokratuloista verojen jälkeen ja todellakin tekee tiukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nythän köyhät kadehtijat meni halpaan. Vesa saa käteen tuosta palkasta noin neljätonnia, puolet menee verottajalle muille jaettavaksi. Aina kun haukutte rikkaita, muistakaa tämä: he kustantavat teidän tukenne.

Monet hyvätuloiset saavat palkkansa verorahoista. Kuntien työntekijät, valtion virkamiehet, lääkärit, hoitajat... heitäkin on monta sataa tuhatta!

Vierailija
64/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ihmeellistä tuossa on? 8000 brutto on jotain 4750 netto ja perheen ainoa tienaaja. Varmasti tekee tiukkaa nykyhinnoilla.

Ei ole 4750 euroa. lähempänä 4000 euroa on mitä jää käteen.

Muistakaa lomarahat ja tulonhankkimisvähennys, lähemmäs 5 tonttua jää kuukaudessa. 

Vierailija
65/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset ei saa tukia. Tämä on se, mitä pienituloiset ei tunnu hahmottavan. Verot pois ja kaiken maksat itse. 8000 euroa on Suomessa pikkusumma perheelle. Meidän 3-henkisen perheen menot on n.11 000 euroa/kk ja me eletään mukavasti. Yhtään vähemmällä pitäisi alkaa tinkimään ja laskemaan.

Vidun me matalatuloisetkaan työläiset mitään tukia saada. Oma nettopalkka vajaa 2 000 euroa ja osa-aikatyötä tekevän puolison nettotulot noin 1 200. Vuokra maksetaan ihan itse ja kaikki muukin. 

Vierailija
66/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joilla on pienet verot, eivät osaa kuvitellakaaan, että jollakulla verot vievätkin puolet palkasta! Ajatelkaa omalle kohdallenne.

Oi, olisipa niin hyvä palkka että menisi puolet veroa. Unelma.

Vierailija
67/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesahan kertoo pärjäävänsä hyvin, sanoo vain, että säästää nyt, kun ei tiedä tulevasta. Kavereita on irtisanottu jne.

Kertoo myös, että vaikka tulot ovat nousseet, ovat menot vielä enemmän ja näistä kahdesta syystä kulutetaan palveluihin entistä vähemmän. Ei mitään ruikutusta.

Vierailija
68/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä kerrottu tarkasti minne ne rahat kuluu. 8000 bruttona on 4700 nettona. Minä saan nettona 2200 ja minulla on kaikkea mitä olen aina halunnut. Olen säästänyt satatonnia 15 vuoden aikana. Toki en ole ottanut asuntolainaa enkä asu hesassa vaan vuokralla alle 400 euron asunnossa satakunnassa. Parempi että on rahaa tilillä kuin ne menisi lainoihin ja korkoihin. Vesalla täytyy olla erittäin kallis asunto joten palkasta menee ainakin pari tonnia lainaan. Minä olen saanut kaiken 1500 euron tuloillakin On ollut harrastuksia aina. On oma vene myös. En ole käynyt ulkomaillakaan  15 vuoden aikana. Kotimassa matkustan mielummin.

Mä haluan asua Helsingissä ja olen valmis maksamaan siitä.

Vierailija
69/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesahan kertoo pärjäävänsä hyvin, sanoo vain, että säästää nyt, kun ei tiedä tulevasta. Kavereita on irtisanottu jne.

Kertoo myös, että vaikka tulot ovat nousseet, ovat menot vielä enemmän ja näistä kahdesta syystä kulutetaan palveluihin entistä vähemmän. Ei mitään ruikutusta.

Sitähän se on meillä pienipalkkaisemmillakin. Tosin mä en edes syö ulkona. Asumisen kustannukset ml sähkö, puhelinliittymät, ruoka ja muut pakolliset menot kallistuu. Pakko varautua. Trumpetin toilailujen takia öljyn hintakin varmasti nousee ja sitä myötä muutkin hinnat taas...

Vierailija
70/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheen nettotulot on aika samat (kaksi palkansaajaa) kuin Vesalla yksinään. Ei näillä tuloilla rellestetä. Ihan mukavaa elämää elämme, mutta joo, ihan mitä haluaa ei voi ostaa. Ruokakaupassa siis jonkin verran kyttäillään hintoja, vaatteita jne ostetaan käytettyinä ja alennusmyynneistä, jotta voidaan käydä ulkomailla lomalla. 

Jaa. Meillä on jonkin verran pienemmät tulot, mutta todellakin kaupasta voi ostaa ihan mitä haluaa, ja ostankin. Mitään en osta käytettynä, enkä kyttää alennusmyyntejä.

Olen hyvätuloinan eli tienaan jotain 10000 euroa bruttona kuukaudessa. Yhden hengen taloutean pärjään todella hyvin mutta kaupassa annosruoan raja on kohdallani 5 euroa ja monessa muissa tuotteissa kuten jäätelöissä. En erikoisesti kyttää alennustuotteita voin niitäkin joskus ostaa jos kohdalle sattuu jotain kiinnostavaa. Ravintoloissa ei enää tule juuri käytyä ja matkustaminen on käynyt liian väsyttäväksi. Käytän rahaa sitten kodin sisustukseen, autoon, urheliuvälineisiin jne. Paras on jokaisen kuluttaa rahansa pois ettei niitä jää liikaa muitten murehdittavaksi.

Vierailija
71/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön progressio. Itsellä brutto 7500 ja vero% tasan 30. Siihen "vähän" vielä veroluonteisia maksuja ja ollaan jo lähellä 40. Marginaalivero onkin jotain 50 jo. Ei paljoa kiinnosta lisätöiden teko. Onneksi alkaa olla jo reilu 2000 kuussa osinkotuloja joiden turvin voin jäädä osa-aikaiselle eikä tulot edes paljoa tipu. Toimii se progressio toisinpäinkin.

Vierailija
72/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset ei saa tukia. Tämä on se, mitä pienituloiset ei tunnu hahmottavan. Verot pois ja kaiken maksat itse. 8000 euroa on Suomessa pikkusumma perheelle. Meidän 3-henkisen perheen menot on n.11 000 euroa/kk ja me eletään mukavasti. Yhtään vähemmällä pitäisi alkaa tinkimään ja laskemaan.

Vidun me matalatuloisetkaan työläiset mitään tukia saada. Oma nettopalkka vajaa 2 000 euroa ja osa-aikatyötä tekevän puolison nettotulot noin 1 200. Vuokra maksetaan ihan itse ja kaikki muukin. 

Progressiivinen verotus alkaa jo melko pienellä tulotasolla ja monet pienituloisten alennukset palveluista lähtevät saman tien. Ei ole oikein kannustava suomalainen systeemi kun kukaan ei ole tyytyväinen. Kaikki haluaisivat lisää rahaa oli sitten kyse tukien varassa elävät,  pieni-, keski- ja suurituloiset palkansaajat.

Tosiasia on että harva pystyy rikastumaan työnteolla vaan pitää joko periä rahaa tai omaisuutta, menestyä yrittäjänä tai saada lottovoitto jotta heittäytyä pois työelämästä kokonaan ilman huolta huomisesta.

Vierailija
73/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä vähän särähti korvaan tuo että joutunut ravintolassa käymistä vähentämään. 

Sellaista se on, kun on erilainen elintaso. Olisi se hullua, jos hyvin toimeentuleva alkaisi säästämään vaikka lasten harrastuksista tai söisi pelkkää talkkunavelliä.

Ravintolassa käymisellä on työllisyyttä tukeva vaikutus. Me hyvätuloisena perheenä käytetään paljon palveluita ja ajattelen, että on hyvä laittaa raha pyörimään. Eihän siitä tulisi mitään, jos kaikki vaan työntäisi rahansa sukanvarteen.

Juuri näin tämä asia on. Niiden, joilla on varaa kuluttaa ja käyttää palveluita, tulisi niitä myös käyttää. Jotta raha kiertää ja yksityinen kulutus pitää taloutta pystyssä. Ja mieluiten tulisi ostaa tietysti suomalaista ruokaa ja suomalaisia tuotteita.

Vierailija
74/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä vähän särähti korvaan tuo että joutunut ravintolassa käymistä vähentämään. 

Sellaista se on, kun on erilainen elintaso. Olisi se hullua, jos hyvin toimeentuleva alkaisi säästämään vaikka lasten harrastuksista tai söisi pelkkää talkkunavelliä.

Ravintolassa käymisellä on työllisyyttä tukeva vaikutus. Me hyvätuloisena perheenä käytetään paljon palveluita ja ajattelen, että on hyvä laittaa raha pyörimään. Eihän siitä tulisi mitään, jos kaikki vaan työntäisi rahansa sukanvarteen.

Juuri näin tämä asia on. Niiden, joilla on varaa kuluttaa ja käyttää palveluita, tulisi niitä myös käyttää. Jotta raha kiertää ja yksityinen kulutus pitää taloutta pystyssä. Ja mieluiten tulisi ostaa tietysti suomalaista ruokaa ja suom

No eihän, koko ajanhan valtiovarainministerikin paasaa kuinka säästetään ja nipistetään sieltä ja täältä ja tuolta. Miksei kansalainen siis tekisi samoin? Mitä ihmettä pitäisi tehdä, tuhalta kuin viimeistä päivää tavaroihin joita ei tarvitse, hyödykkeisiin joita ei käytä, ruokaan joka ei täytä? Miksi ihmeessä kukaan tekisi niin?

Vierailija
75/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tossa uutisessa eniten ihmetytti se, että pienituloinen henkilökohtaisena avustajana työskentelevä rouva kertoi, ettei hänellä ole enää varaa ostaa teinityttärelle salikorttia 70 euroa? Siis 70€/kk on ihan posketon hinta salikortista!!! Oon käynyt vuosikausia saleilla, enkä ikinä ole maksanut mitään tuota luokkaa. 

Aika hinnakasta omasta mielestäni. 24fitness ei ollut noin kallis kuukausihinnaltaan kun jouduin korona-aikaan siellä käymään oman salin ollessa kiinni. Unisportilla taitaa vuosi maksu olla jotain 160 euroa millä voi osallistua kuntosalin lisäksi ohjaajien vetämiin liikuntasessioihin. Luulisi että teineille löytyy yhtä edullisia vaihtoehtoja.

Vierailija
76/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin tämä asia on. Niiden, joilla on varaa kuluttaa ja käyttää palveluita, tulisi niitä myös käyttää. Jotta raha kiertää ja yksityinen kulutus pitää taloutta pystyssä. Ja mielui

Eihän kukaan tuhlaamisesta puhunut eikä siitä, että ostetaan tarpeetonta tavaraa. Eikä siitäkään, että pitäisi elää yli varojensa. Vaan siitä, että käydään ravintolassa, jos siihen on varaa tai vaihdetaan autoa, jos siihen on tarvetta ja varaa. Käytetään siis rahaa palveluihin eikä pelkästään säästetä sitä rahaa ajatuksella, että en uskalla ostaa mitään vaan säästän kaiken pahan päivän varalle.

Vierailija
77/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan tuhlaamisesta puhunut eikä siitä, että ostetaan tarpeetonta tavaraa. Eikä siitäkään, että pitäisi elää yli varojensa. Vaan siitä, että käydään ravintolassa, jos siihen on varaa tai vaihdetaan autoa, jos siihen on tarvetta ja varaa. Käytetään siis rahaa palveluihin eikä pelkästään säästetä sitä rahaa ajatuksella, että en uskalla ostaa mitään vaan säästän kaiken pahan päivän varalle.

Miten niin? Se paha päivä on monella ennemmin kuin arvaakaan näiden hallituksen säästöjen myötä. Miksei järkevät ihmiset siis itsekin säästäisi? Silti tähän ja toiseen saman aiheen ketjuun on moni kommentoija tullut kertomaan kuinka ei aina varat edes riitä siihen hulppeaan elämäntapaan jonka on itse itselleen haalinut. Pitää olla ok-talot, autot ja mökit ja tusina tenavaa ja lemmikkiä sekä runsaasti matkailua niin eihän se ihme ole että tuo on täysin pohjaton kaivo jos siihen oravanpyörään rupeaa rahojansa laittamaan.

Vierailija
78/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ei sympatiat lähde avautumaan kun muotoilujohtaja 8000 euron palkalla ei enää pysty syömään ravintolassa niin usein kuin ennen. Ja maailman pienin viulu soi.

T. Rivityöntekijä 2800 eur netto

Vierailija
79/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun rahaa tulee niin sitä myös menee. Ei ne tulot vaan menot.

Vierailija
80/139 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Se paha päivä on monella ennemmin kuin arvaakaan näiden hallituksen säästöjen myötä. Miksei järkevät ihmiset siis itsekin säästäisi? Silti tähän ja toiseen saman aiheen ketjuun on moni kommentoija tullut kertomaan kuinka ei aina varat edes riitä siihen hulppeaan elämäntapaan jonka on itse itselleen haalinut. Pitää olla ok-talot, autot ja mökit ja tusina tenavaa ja lemmikkiä sekä runsaasti matkailua niin eihän se ihme ole että t

Järkevä ihminen nimenomaan säästää. Kyse on / oli siitä, että sen säästämisen lisäksi käydään myös ravintoloissa ja käytetään palveluita, jos ja kun siihen on varaa. Eli, ei säästetä ihan kaikkia rahoja, vaan myös kulutetaan, jos siihen on varaa. Jos taas ei ole varaa, niin silloin ei tietenkään käydä ravintoloissa ja käytetä kaiken maailman palveluja, jotta talous pysyy kuosissa.