Jos perustoimeentulotuella olevalle joku toinen maksaa matkan kreikkaan, niin pitäisikö se ottaa seuraavan kuun laskelmalla tulona?
Eli pitäisikö tuollaiset rahanarvoiset jutut kuten ulkomaanmatka lahjana ottaa huomioon perustoimeentulotukilaskelmalla tulona? Muutenhan olisi tosi epäreilu systeemi
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tulee itse maksaa matkasi. Kela ei niitä kustanna.
Ei kela kustanna, mutta joku sululainen tai ystävä ehkä kustantaa.
Silloin heidän tulee kustantaa perusosakin. Matkalipuilla on rahallinen arvo, eli se on omaisuutta. Sen voi myydä, jotta saa rahaa itsensä elättämiseen. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus.
Älä jaksa olla naurettava. Ensinnäkään henkilö ei voi myydä toisen varaamaa ja maksamaa matkaa. Varaus tositteet ovat sen matkan maksaneen hallussa, ja hänen omaisuuttaan. Toiselseen ihmisen on syötävä. Oli sitten täällä tai ulkomailla. Henkilö voi vaikka nostaa itselleen omalta tililtään rahaa etukäteen ruokarahaksi. Saman verran, mitä hän täälläkin on ruokaan budjetoinut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se Kela edes tietäisi että joku muu matkan on maksanut.
Ei kela tiedä ylipäätään koko matkasta, jos ei asiasta sinne erikseen ilmoita.
Edelleen: teidän tulee itse maksaa omat menonne. Kela voi maksaa vain seuraavat, JOS NE OVAT KOHTUUHINTAISIA: Vuokra, sähkö, kotivakuutus, terveydenhoitomenot ja jotkut lääkkeet. Kaikki muut teidän tulee maksaa poikkeuksette itse.
Siinä ei ole mitään loukkaavaa tai hyökkäävää sanoa, että pitää itse maksaa omat taloudelliset kulut.
Vierailija kirjoitti:
No jos tuota ei muka saisi tehdä niin samalla logiikalla tt-tuella olevan pitäisi ilmoittaa Kelalle jos hänet on kutsuttu aterialle jonkun sukulaisen tai kaverin luo. Koska joku on tarjonnut ilmaiseksi ruokaa. Rahanarvoinen etuhan sekin on. Tai jos on saanut vaikka pieneksi jääneen vaatteen itselleen tai lapselleen tuttavalta. Tai jos isovanhemmat tuuppaavat pussin pikkuleipiä tai sämpylöitä mukaan kun heidän luonaan kyläilee.
Samalla logiikalla myös ruokajakeluista saatujen ruokien arvo pitäisi vähentää. Perustoimeentulotuesta suurin osa on laskettu ruokamenoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun tulee itse maksaa matkasi. Kela ei niitä kustanna.
Ei kela kustanna, mutta joku sululainen tai ystävä ehkä kustantaa.
Silloin heidän tulee kustantaa perusosakin. Matkalipuilla on rahallinen arvo, eli se on omaisuutta. Sen voi myydä, jotta saa rahaa itsensä elättämiseen. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus.
Älä jaksa olla naurettava. Ensinnäkään henkilö ei voi myydä toisen varaamaa ja maksamaa matkaa. Varaus tositteet ovat sen matkan maksaneen hallussa, ja hänen omaisuuttaan. Toiselseen ihmisen on syötävä. Oli sitten täällä tai ulkomailla. Henkilö voi vaikka nostaa itselleen omalta tililtään rahaa etukäteen ruokarahaksi. Saman verran, mitä hän täälläkin on ruokaan budjetoinut.
Mutta eihän perustoimeentulotukea makseta ulkomaanmatkan ajalta kuin korkeintaan 7 päivää. Tämä pitä muistaa, kun varaa matkaa. Tai sitten varautuu siihen, että tt-tukea leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se Kela edes tietäisi että joku muu matkan on maksanut.
Ei kela tiedä ylipäätään koko matkasta, jos ei asiasta sinne erikseen ilmoita.
Yli 7 päivää kestävistä matkoista on ilmoitusvelvollisuus. Jos ei ilmoita, syyllistyy petokseen. Schengen-alueen sisäisista matkoista ei saa yleensä tietoa, ellei joku vinkkaa, mutta varsinkin EU:n ulkopuolista liikkumista seurataan sähköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen: teidän tulee itse maksaa omat menonne. Kela voi maksaa vain seuraavat, JOS NE OVAT KOHTUUHINTAISIA: Vuokra, sähkö, kotivakuutus, terveydenhoitomenot ja jotkut lääkkeet. Kaikki muut teidän tulee maksaa poikkeuksette itse.
Siinä ei ole mitään loukkaavaa tai hyökkäävää sanoa, että pitää itse maksaa omat taloudelliset kulut.
Miksi pidät ihmisiä tyhmänä? Tämän kaikki tietää mutta pakko päästä kokemaan ylemmyyttä.
Puhuttiin matkailusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos kaveri tarjoaa sulle matkat ei se välttämättä ole valmis antamaan sulle sitä summaa rahana. Eli vaihtoehtona joko ei matkaa eikä muutakaan. Ei se niitä rahoja ole valmis antamaan käteisenä eikä tilille vaikka pyytäisit.
Miten se muuten meni. Eikö ruokaa saanut vastaanottaa, mutta ei rahaa ruokaan edes käteisellä? Koomillista.
Sitten kirkko antaa kuitenkin maksusitoumuksia tai lahjakortteja ruokakauppaan toimeentulotuella oleville ihmisille 🤔
Mä olin juhannuksena pari päivää äitini luona.
Ei ottanut vuokraa, sain ilmaisen ruuan ja pari kaljaakin.
Haluaako joku ilmoittaa kelaan näistä eduista?
Ei jonkun perus etelänloman hinta ole lähelläkään sitä rajaa mistä menee lahjavero. 4999€ saa lahjoittaa verottomasti.