Jos perustoimeentulotuella olevalle joku toinen maksaa matkan kreikkaan, niin pitäisikö se ottaa seuraavan kuun laskelmalla tulona?
Eli pitäisikö tuollaiset rahanarvoiset jutut kuten ulkomaanmatka lahjana ottaa huomioon perustoimeentulotukilaskelmalla tulona? Muutenhan olisi tosi epäreilu systeemi
Kommentit (70)
oletko joku aivoton nykyhallituksen kannattaja? ei ihme että suomi putos puusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi, jos ei sitä rahaa ole voinut käyttää mihinkään muuhun. Sama kuin lahjaveron kanssa.
Millä tavalla sama kuin lahjaveron kanssa? Pitäähän lahjavero maksaa riippumatta lahjan luonteesta tai olisiko rahan voinut käyttää muuhun.
Jos joku maksaa sun laskujasi (vuokra, opintolaina yms) suoraan, niin niistä ei tarvitse maksaa lahjaveroa (elatuslahja).
Ulkomaan matkoja ei lasketa kuitenkaan elatuslahjaksi, joten lahjavero siitä menee, jos ylittää rajan. Normaali viikon matka harvemmin kuitenkaan ylittää.
Ei se mitään tuloa ole vaan MATKA, tt-tuen saaja ei tästä senttiäkään saa tilille, vaan pääsee lentokoneella sinne ja takaisin, kenties majoittuu sen toisen kanssa myös tai toinen tarjoaa sen. Kuka tälläisiä miettii?
Ihmisoikeuksiin kuuluu vapaa liikkuvuus omassa maassa ja jopa ulkomaille saa mennä. :D
Sinun tulee itse maksaa matkasi. Kela ei niitä kustanna.
Olen maksanut tyttöystäväni loman. Käytiin portugalissa ja kreikassakin. Ei siitä kerrota kelaan mitään. Maksoin tyttöystäväni opiskelut myös jotka maksoi 2500 euroa. Se oli silloin toimeentulotuella. Sain perintöä kun äitini kuoli ja tyttöystävä ei saanut lainaa muuten joten maksoin sen opiskelut.
Tyttöystävä maksanut takas minulle koska ollut nyt töissä jo useamman vuoden. Eihän kelaan kerrota jos toinen antaa rahaa ja rahat annetaan käteisenä.
Ihmiset on hölmöjä. Menettekö kelaan heti sanomaan kun saatte rahaa vaikka lahjaksi. Juu menkää vaan hölmöläiset sinne kelaan heti. Kyllä ne vähentää tuista jos saatte parin tonnin lomamatkan.
"Mistä muutoksista pitää ilmoittaa?
Ilmoita välittömästi, jos esimerkiksi...
...matkustat tai joku perheenjäsenesi matkustaa ulkomaille yli viikoksi."
Ilmeisesti yli viikon ulkomaanmatka pienentää perusosaa. Luultavasti asumiskulut saa samoin, mutta voivat kokeilla samaa vähennystä asumiskuluihin.
Eihän nykyäänkään kelaa sido 7 arkipäivän käsittelyaika millään tavoin, vaikka laki näin rajaa päätökseen kuluvan ajan. Kela taitaa tulkita kyseisen lainkohdan siten ettei päätöstä saa tehdä seitsemässä arkipäivässä.
Äitini olisi halunnut matkustaa Ranskaan ja tarjoutui maksamaan minun matkani, koska kielitaidottomana ei yksin uskaltanut lähteä. Jouduin kieltäytymään, koska tarvitsin työttömyyskorvauksen ja toimeentulotuen kuukauden menoihin sekä asunnon vuokran maksamiseen.
Minun kohdalla on aina menty rankimman mukaan ja lakia rikkoen, joten tiivis paikkakunnalla pysyminen oli ainoa järkevä vaihtoehto. Vieraiden mukana olen käynyt naapurikunnan puolella, mutta muistaakseni en ostanut mitään, joten tuosta "matkustelusta" ei päässyt jälkipyykkiä syntymään.
Eräs työtön matkusti 90 min päähän sisarelleen kylään ja ilmoitti työvoimavirkailijalle - työttömyyskorvausten maksatus keskeytettiin matkan ajaksi. Joo, kyllä työtön saa matkustaa ja tehdä kaikkea mahdollista, mutta seurauksena voi olla tukien menettäminen ja takaisinperintä. Pahimmat seuraukset aiheutuu, jos ei ilmoita ja jää kiinni jonkun kateellisen ihmisen ilmoituksen perusteella.
ei vaan, tuosta pitäisi periä lahjaveroa!
Sinun pitää itse maksaa matkasi. Suosittelen ottamaan yhteyttä te-toimistoon, jotta oikeasti työllistyisit, etkä vain nostelisi niitä tukia ja kerjäisi ihmisiltä jatkuvasti kaikkea mitä vaan voit etkä todellakaan edes tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
ei vaan, tuosta pitäisi periä lahjaveroa!
Saa olla melkoinen hotelli jos johonkin Kreikan lomaan saa hassattua yli 7500€.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta sen matkakuukauden perustoimeentulotuen perusosan tulee olla pienempi, koska oleskelee ulkomailla.
Maksaa se ruoka sielläkin, paitsi jos kyseessä on all inclusive matka.
Miksi kerrot Kelaan että olet ollut Kreikassa jonkun toisen maksamalla matkalla.
Onko pakko kertoa!
Kai se toinen sitten kustantaa kaiken siellä Kreikassakin sulle, joten sulla ei ole mitään tilitapahtumiakaan siltä loma-ajalta.
ei pitäisi. Keneltäkään köyhältä ei pitäisi ottaa mitään pois ennen kuin kaikki korruptio on kitketty. Tämä koskee muun muassa verorahoilla ostettavia eläkejoja 64 000 € arvosta Kelalla. Tämä koskee pikku ja isompien pomojen suojatyöpaikkoja eli heille löytyy aina yhtä hyväpalkkainen työ edellisen tilalle samalla kun duunareita potkitaan pellolle. Kansanedustajien autoetuihin sun muihin täytyy puuttua ja heiltä poistaa sopeutumiseläke mahdollisuus. Näitä kohtia on vaikka kuinka monta sataa mistä voitaisiin säästää nyt ilman että siitä olisi kenellekään mitään haittaa. Ensin nämä keinot käyttöön ja kun kaikki tällainen suhmurointi on poistettu niin sitten katsotaan mihin rahat riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Ei kela kustanna, mutta joku sululainen tai ystävä ehkä kustantaa.
Mulle on anoppi maksanut parikin matkaa, joten en pidä sitä mitenkään erikoisena
totuasiakkaan ei kannata käyttää pankkikorttiaan reissussa koska jos tiliotteelta näkyy maksuja ulkomailla tulee selvityspyyntö Kelasta matkan pituudesta jne
Jos on yli viikon reissu, se vaikuttaa perusosaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kela kustanna, mutta joku sululainen tai ystävä ehkä kustantaa.
Silloin heidän tulee kustantaa perusosakin. Matkalipuilla on rahallinen arvo, eli se on omaisuutta. Sen voi myydä, jotta saa rahaa itsensä elättämiseen. Toimeentulotuki on viimesijainen etuus.
Mistä se Kela edes tietäisi että joku muu matkan on maksanut.
Onkohan todella?
Jos kutsun tt-tuella elävän kaverin/sukulaisen kotiini aterialle kerran viikossa ja jokainen ateria on keskimäärin 10 euron arvoinen niin vuodessa tuo tekee jo 520 euroa rahanarvoista etua.
Samalla summalla voisin kustantaa vaikka kohtuuhintaisen viiden päivän ulkonaanmatkan.