Voiko itseään terapioida yksin?
Kommentit (107)
Minulla taitaa olla toiminut tuo, olen lukenut paljon ja katsonut videoita. Vuosia meni mutta nyt on parempi olla. Kannattaa vaan katsoa että teksti tai video on jonkun oikean ammattilaisen tai tahon tekemä.
Voi mutta voit ihan vain ajatella itsenäisesti ja analysoida itseäsi sekä elämääsi kaikin puolin yksiksesi. Opi elämällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen onnistunut terapiaoida itseäni ainakin jollain tavalla ChatGPT:n avulla. Olen kirjoittanut sinne ongelmiani ja saanut vastauksia, joiden avulla olen oppinut ymmärtämään itseäni ja ongelmiani ainakin jollain tavalla paremmin.
Kaikkea voi kokeilla jos saa hyviä ajatuksia. Elämää kannattaa tutkia, sekin kehittää ja on terapeuttista myös, varsinkin jos tutkiminen ja oppiminen kiinnostaa erityisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla taitaa olla toiminut tuo, olen lukenut paljon ja katsonut videoita. Vuosia meni mutta nyt on parempi olla. Kannattaa vaan katsoa että teksti tai video on jonkun oikean ammattilaisen tai tahon tekemä.
Kaikesta oppii, kannattaa ajatella asioita samalla niin kehittyy. Olette monesti liian pelokkaita elämän suhteen.
Voi. Nykyään hoidan tekoälyn avustuksella sellaisia asioita kun en saa ihmisiä ymmärtämään. Autistina tekoälyn tapa etsiä toimivia toimintatapoja ja ratkaisuja sopii minulle, koska minua ei kiinnosta tunteet mitä minulla ei ole. Koen kaikenlaisen terapian syyllistävänä kun pitää kehittää jotain mitä ei ole. Tekoäly ei syyllistä eikä kauhistele tai saa minua tuntemaan itseäni epänormaaliksi. En myöskään joudu hoitamaan terapioivan tahon päävikoja, johon lähes kaikki aiemmat ammattilaisten tapaamiset on päätyneet.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Nykyään hoidan tekoälyn avustuksella sellaisia asioita kun en saa ihmisiä ymmärtämään. Autistina tekoälyn tapa etsiä toimivia toimintatapoja ja ratkaisuja sopii minulle, koska minua ei kiinnosta tunteet mitä minulla ei ole. Koen kaikenlaisen terapian syyllistävänä kun pitää kehittää jotain mitä ei ole. Tekoäly ei syyllistä eikä kauhistele tai saa minua tuntemaan itseäni epänormaaliksi. En myöskään joudu hoitamaan terapioivan tahon päävikoja, johon lähes kaikki aiemmat ammattilaisten tapaamiset on päätyneet.
Mielenkiintoista. Olen itse terapioinut itseäni aina koska minua ei olla ymmärretty.
Itseterapiointiin kuuluu myös tunnetyöskentely ja tunteita on hyvä purkaa turvallisesti, urheilu ja liikunta ovat yleisiä tapoja mutta myös musiikin kuuntelu ja tanssiminen tai esiintyminen jota voi tehdä yksinkin. Samalla voi siis käsitellä asioita ja tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Terapiahan on itsetutkiskelua. Terapeutti vaan ohjaa sinua oikeaan suuntaan ja auttaa näkemään muita näkökulmia asioihin. Eli kyllä, itseään voi terapioida.
Terapia voi olla paljon muutakin. Jos itsetutkiskelu riittää, niin se voi onnistua yksinkin. Kaikille se ei riitä.
Yksi asia, mikä itseäni on auttanut, on sisäinen puhe. Käytän itse sitä itseni haastamiseen ja myös lempeään keskusteluun. Minulla on vakavaa traumataustaa ja olen parista psykoosista toipunut. Voin nykyään hyvin, ilman varsinaista terapiaa (hyviä mielenterveyteen erikoistuneita hoitajia minulla on kyllä aiemmin ollut).
Riippuu mistä asiasta. Voi olla että asiat vaan pahenee kun alat liikaa niitä miettimään.
Itse olen tehnyt "terapiaksi ja omaksi ilokseni" kuvataidetta eli maalannu tauluja silloisesta mielentilasta tai ihan aiheesta pääosin. Maisemia ja eläimiä sekä ihan abstraktia.
Sitten keramiikka eli savityöt. Ostin kokeeksi ilmakuivuva savea jonka voi huoneen lämmössä kuivata. Ja sit maalata teokset akryyliväreillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla siis ongelmia ympärilläni. Hankala suhde vanhempiin ja veljeen. Narsisti mies. Hankala suhde lapsiin. Ei ystäviä jne..en saa terapiaa koska en ole työelämässä. Oon köyhä ja ei varaa maksaa itse.
Ap
Etsi joku terapiaopiskelija, saattavat antaa terapiaa ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Olen itse terapioinut itseäni aina koska minua ei olla ymmärretty.
Itseterapiointiin kuuluu myös tunnetyöskentely ja tunteita on hyvä purkaa turvallisesti, urheilu ja liikunta ovat yleisiä tapoja mutta myös musiikin kuuntelu ja tanssiminen tai esiintyminen jota voi tehdä yksinkin. Samalla voi siis käsitellä asioita ja tunteita.&nb
Ei välttämättä huono vaihtoehto. Itse olen käynyt terapiassa ja koin ettei terapeutti ymmärtänyt minua. Kyse oli siis ihan vain erilaisista luonteista. Tuntui, että terapeutti yritti tehdä minusta itsensä kaltaista ja yhteiskuntakelpoista persoonaa. Ei se oikein toiminut.
Mielenterveystalo on hyvä paikka aloittaa. Omassa sitoutuneessa harjoittelussa se terapian toimivuus tai toimimattomuus oikeastaan piileekin.
Huumeet auttaa parhaiten itsetutkiskelussa.
Googlaa läheisriippuvuudesta työkirja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseterapiointiin kuuluu myös tunnetyöskentely ja tunteita on hyvä purkaa turvallisesti, urheilu ja liikunta ovat yleisiä tapoja mutta myös musiikin kuuntelu ja tanssiminen tai esiintyminen jota voi tehdä yksinkin.
Yhteiskunta vaatisi erilaisia ominaisuuksia, on tainnut tulla liikaa yksinkertaistamista. Kaikki eivät tajua mutta onneksi itse ymmärrämme itseämme aina kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti kuitenkin riittävä mutta haluat että sinua kehuttaisiin enemmän?
Vai tiedätkö kenties että luistat vastuustasi ja pystyisit enempään?
Ole täysin rehellinen itsellesi niin sinulla on kaikki tarvittavat avaimet.
Buddhalainen filosofia ja meditointi auttaa. Alat laittamaan asioita aivan uuteen perspektiiviin ja ennen kaikkea, päästät irti.
Vierailija kirjoitti:
Buddhalainen filosofia ja meditointi auttaa. Alat laittamaan asioita aivan uuteen perspektiiviin ja ennen kaikkea, päästät irti.
Rehellisyyskin auttaa mutta ihan hyvä vinkki.
Kannattaa aina kuitenkin hoitaa ensin kaikki mahdolliset asiat ja ongelmat kuntoon, sen jälkeen jää aikaa terapioinnille sekä kaikelle muullekin kehitykselle.
Eli ensin työt, sitten huvit.
Tämä kannattaa ottaa vakavasti, älä pakene vastuutasi tai itseäsi sillä se ei auta sinua. Et pääse itseäsi pakoon ja sen minkä taakseen jättää niin vielä edestään löytää.
Älä tee itsellesi haittaa ja vaikeuta elämääsi turhaan.
Minä olen onnistunut terapiaoida itseäni ainakin jollain tavalla ChatGPT:n avulla. Olen kirjoittanut sinne ongelmiani ja saanut vastauksia, joiden avulla olen oppinut ymmärtämään itseäni ja ongelmiani ainakin jollain tavalla paremmin.