KL: Autosta alkoi löytyä vikoja jo 300 km ajon jälkeen - lisäturva ei kattanut kaikkia korjauksia ja naisasiakas juotui itse maksamaan
Tiia osti käytetyn Škoda Octavian ja maksoi ylimääräistä autoliikkeen tarjoamasta "lisäturvasta", joka lupasi mielenrauhaa yllättävien vikojen varalle. Jo kahden päivän ja 300 kilometrin jälkeen autosta hajosi ilmastointilaite. Liike maksoi aluksi kaksi korjausta "hyväntahdon eleenä", mutta kolmannen vian kohdalla veti rajat: tämä kuuluisi kuluttajan vastuulle. Tiia pettyi ja vaati hyvitystä ja sopimuksen purkua. Kuluttajariitalautakunta päätti lopulta, ettei lisäturvaa oltu rikottu, vaan Tiia oli saanut jo "riittävän hyvityksen".
Tämä on taas sitä klassista kusetusta, jonka varaan suomalainen asiakas laitetaan ja tietenkin taas nainen. Oletetaan, ettei osaa lukea ehtoja, tai ettei uskalla vaatia oikeuksiaan. Lisäturva on myyntimiesten sanallinen lottokuponki, joka kelpaa maksaa mutta ei lunastaa. Miksi näistä ei varoiteta suoraan kaupanteon yhteydessä: 'Olet kyllä suojattu, mutta vain jos tähti osuu kohdalleen ja Saturnus on retrogradessa'?
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/autosta-alkoi-loytya-vikoja-jo-300-k…
Kommentit (27)
Ilmastointi on aina riski, koska se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ei välttämättä tarvitse joka toinen vuosi nykyisiä kylmäaineita käyttäviä huollattaa (varmaan tässä merkkikohtaisia erojakin), mutta vähintään 3-4 vuoden välein.
Pahin virhe oli ostaa itäauto, ja vieläpä käytetty sellainen. Vähän sama kuin ampuisi itseään jalkaan ja valittaisi sitten että jalkaan sattuu.
Käytetyn vag-konsernin tuotteen ostaminen on sama kuin lähettäisi rahaa nigerialaiselle prinssille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi noihin polttisautoihin sekaantua.
Kun sähköauto palaa poroksi itsestään niin ei enää tarvii miettiä korjauksia.
Skoda tarkoittaa tsekin kielellä vahinkoa. Katso Google-kääntäjällä jos et usko. Ja siihen on hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointi on aina riski, koska se ei kuulu huolto-ohjelmaan. Ei välttämättä tarvitse joka toinen vuosi nykyisiä kylmäaineita käyttäviä huollattaa (varmaan tässä merkkikohtaisia erojakin), mutta vähintään 3-4 vuoden välein.
ai "vähintään 3-4 vuoden välein". Minulla on 14-vuotias auto (uutena ostettu) kakkosautona ja ilmastointi toimii loistavasti eikä ole KERTAAKAAN huollettu.
Skodalle menee kaikki VAG-konsernin kakkos- ja kolmoslaadun paskakomponentit, niistä ne sitten rakentelevat romujaan
Ilmastointilaite on sellainen joka pitäisi huollattaa vähintään 2 vuoden välein muutoin se todennäköisesti hajoaa jossain vaiheessa. Kyseessä on kuitenkin ajolle käytännössä merkityksetön lisälaite joten eiköhän sieltä löydy jokin pykälä johon voi vedota tuollaisen rikkoutuessa.
Vierailija kirjoitti:
Skodalle menee kaikki VAG-konsernin kakkos- ja kolmoslaadun paskakomponentit, niistä ne sitten rakentelevat romujaan
Näin. Paskaa koko rahalla...
Mä ostin liikkeestä juuri katsastetun Skodan ja moottorin vikavalo syttyi, ennen kuin pääsin edes kotiin asti. Eli mua kusetettiin tahallaan ja tarkoituksella. Kyseinen vikakoodi oli vain kuitattu pois katsastusta varten. Eihän se ongelmaa korjannut. Kuluttajaneuvojan kanta oli, että käytetyssä autossa voi olettaa ilmenevän vikoja piankin. Tätä kyseistä kaaraa myytiin ilmoituksesta mainesanoilla 'juuri katsastettu, loistokunnossa!' Ja paskat.
Autoliikkeiden "lisäturvat" ovat käytännössä tyhmyysveroja. Viimeksi laskin, että omavastuineen jorvattavaa korjattavaa pitäisi tulla 800€ edestä, jotta pääsisi "omilleen".
Ja tämä ei ota huomioon, myyjävastuuta eli osa korvattavista korjauksista menisi todennäköisesti joka tapauksessa myyjän piikkiin.
Korvattavuus on sitten vielä yksi asia: kuluvat osat, korroosion aiheuttamat viat jne. ei tietenkään korvata mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai "vähintään 3-4 vuoden välein". Minulla on 14-vuotias auto (uutena ostettu) kakkosautona ja ilmastointi toimii loistavasti eikä ole KERTAAKAAN huollettu.
Jos 14 vuotias auto ja ei ole kertaakaan ilmastointia huollettu niin siinä ei kyllä takuulla ilmastointi toimi vaan pelkkä puhallin. Kylmäainetta siellä ei tuon ajan jälkeen voi olla ja öljytkin pitäisi säännöllisesti vaihtaa..
Ei sitten millään asiakas ymmärrä, että yhdeksän vuotias ja 255000 km ajettu auto EI OLE UUSI.
Vierailija kirjoitti:
Et voi si olla enemmän väärässä. Škoda on Vagin karvalakkimalli, joka käynnistyy aina jos akussa on virtaa ja kulkee jos tankissa on bensaa.
Samaa ei voi sanoja fiinimmistä hienohelmakotteroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihdatti 2010-vuoden Toyotaan uuden akun alkuperäisen tilalle vuosi sitten.
Auto on ollut meillä 10 vuotta, eikä ilmastointia ole huollettu kertaakaan. Taisi maksaa autosta 6000€ 10v sitten. Erittäin halpa on ollut pitää. Öljyt vaihtanut itse, samoin renkaat. Kuluvia osia luonnollisesti vaihdettu.
Corolla on kyllä ollut halpa auto pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihdatti 2010-vuoden Toyotaan uuden akun alkuperäisen tilalle vuosi sitten.
Auto on ollut meillä 10 vuotta, eikä ilmastointia ole huollettu kertaakaan. Taisi maksaa autosta 6000€ 10v sitten. Erittäin halpa on ollut pitää. Öljyt vaihtanut itse, samoin renkaat. Kuluvia osia luonnollisesti vaihdettu.
Corolla on kyllä ollut halpa auto pitää.
Niin ja tuosta ilmastoinnista piti sanomani, että viime vuonna piti ensimmäisen kerran huoltaa.
Muistin muuten vuoden väärin, auto olikin 2004 malli
Ei kannattaisi noihin polttisautoihin sekaantua.