Jos sinua epäillään myymälävarkaudesta. Kertaus
Kun et ole varastanut eli sinun ei ole voitu nähty varastavan.
Henkilökunnan kanssa ei tarvitse ryhtyä ollenkan keskustelemaan jos et ole juttutuulella. Huutava hälytinkään ei muuta tilannetta.
Jokainen koulutettu vartija tämän tietää, eli voit vapaasti kävellä ulos. ;-)
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Mut mitäs jos siinä tulee hässäkkää ja tappeluu ja jotain sitten sattuu niin kenen vika jos epäily todetaan aiheettomaksi ??
Hässäkkä ja tappelu? Kenen kanssa? Jos kaupassa tulee ongelma tulee niin selvitä se asiallisesti äläkä ala aina uhoamaan ja häiriköimään. Sillä tavalla pääset paljon helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Mut mitäs jos siinä tulee hässäkkää ja tappeluu ja jotain sitten sattuu niin kenen vika jos epäily todetaan aiheettomaksi ??
Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen on aina rikos, riippumatta siitä onko "syytä epäillä" kynnys ylittynyt vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan lähtösi estetään kyllä ja kutsutaan poliisi. Varmaan vanhana myymälävarkaana tämän tiesitkin.
Jos minua estää, niin syyte tulee pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta. Aivan varmasti. Ei tässä mitä tahansa tarvitse sietää, vaikka pelkkä asiakas olisikin.
Joopa joo. Vartijoilla on täysi oikeus pysäyttää sinut jos epäilevät sinun varastaneen jotain eivätkä he joudu siitä vastuuseen vaikka kyse olisikin väärästä hälytyksestä. Jos sinä itse alat hankalaksi niin sinähän siinä teet väärin ja munaat itsesi kaikkien silmien edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan lähtösi estetään kyllä ja kutsutaan poliisi. Varmaan vanhana myymälävarkaana tämän tiesitkin.
Jos minua estää, niin syyte tulee pahoinpitelystä ja vapaudenriistosta. Aivan varmasti. Ei tässä mitä tahansa tarvitse sietää, vaikka pelkkä asiakas olisikin.
Entä jos minä toisena asiakkaana seison oven edessä estämässä poistumisesi? Käytkö silloin minuun käsiksi ja yrität väkivalloin päästä ohitseni?
Kenties. Jos minä taas tulen sinun eteesi ja passiivisesti estän sinua poistumasta kaupasta niin yritätkö ohitseni väkivalloin vai soitatko poliisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos minä toisena asiakkaana seison oven edessä estämässä poistumisesi? Käytkö silloin minuun käsiksi ja yrität väkivalloin päästä ohitseni?
Ei kannata kokeilla kanssani, koska jyrään ylitse. -eri
Vierailija kirjoitti:
Aina tuossa tilanteessa odottelemaan poliisin saapumista paikalle.
Kyllä. Kauppa pääsee vääristä hälytyksistä liian helpolla, jos asiakas näyttää laukkunsa vartijalle ja lähtee pelkän anteeksipyynnön kera.
Poliisit paikalle ja vaadit lahjakortin korvaukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis reilusti ylipainoinen valas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties. Jos minä taas tulen sinun eteesi ja passiivisesti estän sinua poistumasta kaupasta niin yritätkö ohitseni väkivalloin vai soitatko poliisille?
En, vaikka ihmettelisin miksi estät minua poistumasta. Tuskin alkaisin poliisillekaan heti soittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten saatkin itse syytteen pahoinpitelystä. 😎
Ihme saivartelua ja ärhentelyä. Elämässä sattuu ja tapahtuu, joskus jää hälytin poistamatta tai deaktivoimatta. Tekevälle sattuu. Minäkin teen välillä virheitä työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Vartijoilla on täysi oikeus pysäyttää sinut jos epäilevät sinun varastaneen jotain eivätkä he joudu siitä vastuuseen vaikka kyse olisikin väärästä hälytyksestä. Jos sinä itse alat hankalaksi niin sinähän siinä teet väärin ja munaat itsesi kaikkien silmien edessä.
Ja tässä päästään sanaan "epäily." Yksikään ammattitaitoinen myyjä ei ala hälyyttämään vartijoita ilman näköhavaintoa varkaudesta ja vielä vähemmän yrittämään kiinniottoa, joka VAATII näköhavainnon rikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihme saivartelua ja ärhentelyä. Elämässä sattuu ja tapahtuu, joskus jää hälytin poistamatta tai deaktivoimatta. Tekevälle sattuu. Minäkin teen välillä virheitä työssäni.
On päivänselvää, että ihmisten keskimääräinen älykkyys on laskenut reilusti 2000-luvun aikana. Nykyään jonkun pitää aina alkaa ärhentelemään vaikka asiat sujuisivat paljon paremmin jos kaikki tekisivät yhteistyötä. Esimerkiksi vartijoiden kanssa kannattaa selvittää asiat heti eikä alkaa uhoamaan ja riehumaan sillä siitä ei seuraa muuta kuin ongelmia.
Omaa aikaasihan siinä tuhlaat. Virkavalta saa sentään työstään palkan.
Kyllä vähän vaaditaan pelisilmää myös myyjältä. Ihan turha sitä ryöstönappia on painaa, jos mitään havaintoa ei ole että asiakas on jättänyt jotain maksamatta. Minun läheisessä kauppakeskuksen Lidlissä hälytinportit soivat aina silloin tällöin ja en ole kertaakaan nähnyt myyjän säntäävän kenenkään perään tai painaneen ryöstönappia. Nykyään kun lohipaketeissakin on hälyttimet, niin hälyttimiä nyt vaan jää joskus pakkaukseen kiinni ja Lidlissä on tunnetusti pitkät jonot.
Mun mielestä kyse on periaatteellisten oikeuksien lisäksi juridisista oikeuksista. Joissain kaupoissa on lappuja, joissa esim. koululaisia vaaditaan näyttämään repun sisältö pyynnöstä kassalta. Ja vielä vedotaan yhteistyöhön. Lain mukaan vain poliisilla on oikeus tarkistaa kassi, ihan riippumatta siitä, onko kassin omistajalla joku Chanelin nahkapussukka tai marketin koulureppu. Ja samat oikeudet koskee kaikki, ikään katsomatta.
Virhehälytyksiä tulee monesta eri syystä. Hälytys ei oikeuta tarkistuksiin. Ihan sama homma on niiden s-kaupoissa olevien automaattihälytysten kanssa, joita tulee itsepalvelukassoilla. Sillä valvojalla ei ole tosiasiallisesti oikeutta vaatia näyttämään onko ostosten joukossa 10 sentin chilipalko tai 20 sentin karkki. Ne automaattihälytykset on laittomia.
Mutta koska ihmiset ei uskalla pitää oikeuksistaan kiinni, kauppiaat jyrää vetoamalla siihen, että on näpistelijöitä, se ei ole juridinen peruste tehdä tällaisia automaattisia hälytyksiä ja tarkastuksia. Mullakin käytännössä tuli joka kerta hälytys, kun asioin Prisman ruokapuolella, koska multa yleensä aina löytyy vähintään se chili sieltä kassista. Kyllästyin tähän ja siirsin asioinnin k-ryhmän kauppoihin. Enää ei tule kukaan tarkista ostoksia.
Joo, näpistelijät ja varkaat on erikseen. Paljon on turhaa tarkistelua. Ei sellaiseen tule alistua.
Vierailija kirjoitti:
Sellon apteekin laitteet hälyttää turhaan. Kerran ulkomaalainen n. 18 v myyjä pyysi näyttämään laukun (kaikkien edessä?) kun heidän systeeminsä rikki (hälyyttää).
Tuo ei ole oikea tapa toimia.
Laukun sisältöä ei tarvitse näyttää kenellekään muulle kuin poliisille! Ihan periaatekysymys. Ja juridinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälytin ei huuda jos et ole varastanut jotain.
Minulla alkoi kerran huutaa ulkomailta ostetun lompakon takia. Sinne oli sisälle jäänyt pieni hälytin, joka jostain syystä reagoi sitten kotimaassa marketin kassalla. Piti yksitellen ottaa tavaroita laukusta pois, jotta saatiin selvitettyä mistä johtuu. :D
Minulla oli jo pitkään käytössä olleen käsirasvatuubin korkin päällä täsmälleen korkin kokoinen ja värinen hälytarra, jota en tietenkään ollut poistanut koska en ollut sitä havainnut. Mielenkiintoista oli että se hälyytti vain joskus ja jouluna, ei aina edes jossain tietyssä liikkeessä vaan täysin satunnaisesti.
Kerran sitten minulla meni hermot, ja koska ei ollut jonoja kassalla, tyhjensin laukun tavara kerrallaan jotta sain selville mikä hälyttää. Selvisi, ja läksi tarra roskiin. Minua ei tosin koskaam epäilty mistään, perusnormo keski-ikäinen täti-ihminen ei ollut riittävän epäilyttävä :-D