Karmein paikkakunta, jossa olet viettänyt aikaa
Edellinen ketju poistettiin jostain syystä!
Aiemmissa ketjuissa on kysytty lähinnä niitä paikkakuntia, joissa on asuttu. Nyt listaa saa laajentaa niihin kuntiin, jossa olet käynyt töissä, opiskellut, ollut etäsuhteessa, kakkoasunto, kesämökki.. vaatimus on se, että oikeasti tunnet kunnan palveluita muutenkin kuin ruokakaupan ja huoltoaseman, ja tiedät suunnilleen, missä jokin katu tai alue sijaitsee. Eli kesämökki ei riitä, jos käydään kunnassa vain ruokakaupassa.
Rajaus sen takia, että moni kakku päältä kaunis mutta sisältä silkkoa. Voi vaatia pidempää asumista ja tutustumista, että ihmiset näyttävät todellisen karvansa ja erilaiset puutteet viihtyisyydessä tulevat tutuiksi.
Aloitan: Forssa
Ihmiset: Forssa on jossakin tilastossa ollut kärkipäässä kun on etsitty Suomen rasistisinta kuntaa. Ja onnettominta. En ole saanut apua, kun olen kysynyt reittiä, kaupassa ja tk:ssa palvelu todella tylyä. Kampaajalla huono leikkaus ja värjäys, tekijä apaattinen, ei kuunnellut yhtään. Outoa kettuilua muualta tulleille. Ihmiset raahustavat onnettoman näköisinä ja ovat jostain syystä myös huomattavan lyhyitä. Moni mies oli minua lyhyempi, olen siis keskipituinen nainen. Ei mitään hymyjä naapureille tai edes small talk yritystä. Ei lapsiperheitä katukuvassa. Hirveää selän takana puhumista!
Palvelut: Kylpylä, joka itse asiassa on kiva. Ei juna-asemaa. Sijainti muutenkin huono jos haluaa matkustaa julkisilla. Ensin bussilla Turkuun tai Helsinkiin tai esim Riihimäelle, jossa sitten kulkuneuvon vaihto, jos haluaa lähteä vaikka pohjoisemmaksi. Forssan lähellä on kansallispuisto, siitä iso plussa. Muistaakseni siellä on ollut ilkivaltaa, ei yllätä. Ja suunnitelmia suon kuivaamiseksi eli puisto muuttuisi paljon. Kallista mutta huonotasoista palvelua esim kauneudenhoitoliikkeissä. Tylyä palvelua ei kuunnella asiakasta. Ei korkeakouluja ja paljon työttömyyttä.
Ympäristö: Kouvolaan verrattuna Forssa on ehkä vielä pahempaa neukkukuutio betoniviidakkoa. Kesällä on vähän nätimpää kun lähtee esim puistoon. Forssassa on vähän vehreitä ulkoilureittejä, nekin enemmän puistoa kuin oikeaa metsää. Jos pitää puistoista lenkkipolkuina niin sitten ok. Oikeita metsiä ei ainakaan keskustan lähellä ole eikä kilometrien säteellä moneenkaan suuntaan. Forssasta ei löydy kunnon rantoja keskustan läheltä, vain lampi, jonka rannalla ovat sitten kaikki ja lampi levää täynnä.
Kulttuuri/ruoka: Paras ravintola lopetti. Jäljellä pizzeriat. Elokuvateatteri muistaakseni bio rex. Pieni, tunkkainen, ummehtunut, epämukavat penkit. Ei yhtään hyvää yökerhoa, vain omituisia räkälä paikkoja, joissa soi karaoke.
Kaiken kaikkiaan viimeisiä paikkoja minne ikinä muuttaisin. Onneksi pääsin pois!
Mitä kokemuksia teillä on? Pidetään ketju raatorehellisenä mutta asiallisena ettei poistu!
Kommentit (413)
Iisalmi ja Sotkamo, Oulussa en oo koskaan käynyt. Kajaanissa on hyvä ruokajono ja uimahalli sentään. Etelässä Raisio. ja Turun alueella Halinen, varissuo ja lauste, täynnä alkoholisteja ja m a a hanmuuttajia ei mitään tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Järvenpää oli pahin. Betoniähiö vailla maaseudun hyviä puolia mutta kuitenkin kaukana Helsingistä, runsaasti sosiaalisia ongelmia. Lapsemme joutuivat koulukiusatuksi molemmat. Muutimme Helsinkiin vähän ahtaampaan ja täällä on viihdytty vaikka maalta lähdettiin.
Millaisia palveluita löytyi? Onko esim kivijalkaliikkeitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kajaani. Ymmärrän jos on sieltä kotoisin paikka voi olla kiva mutta kävijänä supertylsä.
Itse muutin alkuvuodesta Vantaalta Kajaaniin ja ihan hyvin viihtynyt. Ymmärrän että joidenkin mielestä masentava koska onhan tämä hiljainen paikka, mutta itse luontoa ja rauhaa arvostavana tykännyt. Lyhyet välimatkat ja kaikki elämiseen tarvittavat palvelut löytyy koska maakuntakeskus ja asukkaita päälle 35 000. Ihmisetkin aitoja ja mukavia jos pääsee tarkemmin tutustumaan, hiukan sisäänpäinlämpeneviä ja ujoja eli ei välttämättä kaikilla onnistu tutustuminen.
Mieluummin tällä perusteella Kajaani kuin Vantaa! Vantaalla on eniten vieraskielisiä asukaslukuun suhteutettuna ja se näkyy. Tuntuu, että maahanmuuttajat eivät pääse osaksi suomalaista kulttuuria, koska asuvat alueilla, joissa asuu muita maahanmuuttajia tai sitten päihteitä käyttäviä suomalaisia. Tykkään myös rauhallisista ihmisistä ja luonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä keskustelu oikeastaan antaa kellekään. Kysyttiin kokemuksia jos on liikkunut usein jossain, ollut töissä, opiskellut ym paikkakunnalla. Ei kysytty paikkakuntia joissa olet vaihtanut bussia tai ajanut läpi silloin tällöin.
Olen aika paljon liikkunut ympäri Suomea enkä osaa nimetä yhtään karmeasta paikkaa. Terveisiä Helsingistä ja Savonlinnasta, molemmissa asunut. Kivoja paikkakuntia erilaisine ihmisineen.
Sulla on jäänyt kokematta Kemi, Keminmaa, Kerava, Kemijärvi, Seinäjoki, Oulu, Tornio, Hyvinkää, Vantaa, Kouvola ja Forssa... kokeile niitä ja tule kirjoittamaan uudelleen 😄 Minulle tämä ketju on antanut monet hyvät naurut ja päätös siitä, että en muuttaisi esim Ouluun, Keravalle, Kemiin tai Vantaalle, on vahvistunut entisestään. Olen siis tilanteessa, jossa voi joutua muuttamaan työn perässä ja olen valmis lähtemään kauaskin. Mutta en lähtisi esimerkiksi Hyvinkäälle....
- AP
Vierailija kirjoitti:
Kitee
Miksi Kitee?
Vierailija kirjoitti:
Iisalmi ja Sotkamo, Oulussa en oo koskaan käynyt. Kajaanissa on hyvä ruokajono ja uimahalli sentään. Etelässä Raisio. ja Turun alueella Halinen, varissuo ja lauste, täynnä alkoholisteja ja m a a hanmuuttajia ei mitään tekemistä
Miksi Iisalmi, Sotkamo ja Raisio?
Espoo. Ihan hirveä kokoomus, lätkäjunttila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pietari. Paska fiilis.
Olin kerran risteilyllä Pietarissa, päästiin muutamaksi tunniksi maihin. En myöskään pitänyt Pietarista. Päätä särki koko ajan ja ahdisti. Helpotti vasta kun pääsin takaisin Suomeen.
Pietari on rakennettu vuosisatojen ajan teloitettujen "väärin" ajattelevien tai suomalaisorjien luiden päälle. Siitä kirouksesta tuo tunnelma, mikä ei tule koskaan poistumaan kaikesta pönötyksestä huolimatta. Raskolnikov väijyy kirveensä kanssa ...
Etelässä Espoo, ei siellä ole mitään kaupunkia, joku ostoskeskus ja se siitä, ei mitään.
Järvenpää toinen, yksi piäkatu ja ei mitään kuin citymarketti. ihan urpola.
Korsokin parempi ja Kerava, niissä on sentään hellarissa hyvät ruoka-avut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksoi lukea aloituksen. Novelli jonkun paikkakunnan vioista. Säälittävää.
Kyllä täällä on meitä, jotka pystyvät lukemaan ihan kokonaisia kirjojakin, saati yhden vauvspalstan aloituksen.
Aina ihmetellyt noita, jotka ylpeilevät lukutaidottomuudellaan ja keskittymiskyvyttömyydellään.
Sainpa ketjun luettua.
Itse muutin Helsingistä Keravalle ja voin todeta, että Kerava on karu. Narkkarit monin kerroin pahempia kuin Helsingissä. Karaoke/urheilulähetysräkälöitä vieri vieressä, ei yhtään kunnon oluthuonetta, rakennukset sieluttomia betonikuutioita jopa keskustassa... mutta mutta, naapurit ovat mukavia ja ystävällisiä, jopa tiedän seimänaapurini. Luonto lähellä, mutta joo, ikävä takaisin stadiin.
-Oulu, on kotikaupunkini. Ei mitään inhimillisyyttä. Puiston penkit poistetaan jos ihmiset istuu niillä. Päihdepalveluita ei ole tai ne on luokattomia: kiltit päihdeongelmaiset laitetaan katkolta ulos, koska on tulossa tuhmia päihdeongelmaisia. Kaikki puskat raivataan tylsäksi ja siliäksi, ettei siellä vaan asiattomasti oleskella. Riikka Moilanenkin lähti Oulaisiin kaupunginjohtajaksi sieltä Oulusta möläyttelemästä!
-Seinäjoki ja kaikki Etelä-Pohjanmaan paikkakunnat. Puukotellaan baareissa ja ollaan ulkokultaisia.
-Ylivieska. Vähän niinkuin Oulu, mutta tylsempi.
Tornion arvostelua en ymmärrä. Minä viihdyin siellä aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki kävin kerran eikä vastaantulijat tervehtinnyt .ylimielistä porukkaa
Ei ne halua osata suomen kieltä. Tuuppia kyllä osaavat.
Viime vuosina Helsinki on muuttunut ankeaksi. Olen asunut pk-seudulla lähes koko aikuisikäni. Korona-ajan jälkeen keskustasta katosi kaupat, tilalle pikaruokapaikkoja. Narkkeja liikaa. Kaikki on kallista ja ympäristö sotkuinen. Kivijalka kaupat puuttuu ja ihmiset vaeltaa ostoskeskuksissa, joista ainakin tripla täynnä tyhjäntoimittajia.
Saramäki, Turku. Kaksi vuotta asustelin ja päätin etten ikinä enää mene.
Jyväskylä. Ruma pieni ja ahdas keskusta. Täynnä roskia, likaa ja tyhjiä kauppoja. Päihteilijät ja ulkomaalaiset parveilevat kauppojen kulkuväylillä. Rumia lähiöitä ja seudulta kotoisin olevissa paljon umpimielisiä hitaita ihmisiä jotka tuijottavat.
Todella ankea ja tyly paikka, jossa ei ole oikein mitään nähtävää.
Vierailija kirjoitti:
Lappajärvi. Oli kerran naapuri, kotoisin Lappajärveltä, ja silloin tajusin mitä jun tti merkitsee. Niitä pohjalaisia kyläjuttuja kuunnellessa tuli mieleen monesti, että Lappajärvelle en koskaan ikinä halua muuttaa. Siis pelkästään yksi ihminen ja hänen perheensä sai aikaan tämän vastenmielisyyden.
Jyväskylässä ihmiset ovat minustakin jotenkin outoja. Hirveän epäluuloisia eivätkä ota kontaktia omasta aloitteestaan. Oikeastaan ainoat ihmiset joiden kanssa tuli solmittua syvällisempiä ihmissuhteita ja jotka olivat heti tavatessakin avoimia ja lämpimiä ja puheliaita, olivat muuttaneet sinne muualta. Ne epäluuloiset ja vaikeasti lähestyttävät olivat tosiaan kaikki syntyperäisiä keskisuomalaisia, eli joko Jyväskylästä tai sen lähikunnista ja niiden peräpitäjistä tai pohjanmaan pikkukunnista sinne muuttaneita (Jyväskylässä oli yllättävän paljon pohjalaista syntyperää olevia. Voisi kuvitella, että Tampereella enmmä
Jkl ja koko keskinen suomi on umpimielisintä aluetta. Työn puolesta tullut kierrettyä koko maata ja tuolla alueella on kyllä yrmeää porukkaa.
Tämän kuvauksen perusteella olisi kiva matkustaa tutustumaan Raaheen paremmin. Merenrantakaupungeissa on sitä jotakin 😊 Samoin siinä, että keskustaa ei ole pilattu.