Rakastan tällaista kesää
Tällaisia kesät olivat usein lapsuudessa, välillä sataa eikä lämpötila kohoa paljon yli 20:n.
Karmeita ne kuivat hellekesät, saa koko ajan hikoilla ja nurmikkokin kuolee. Mutta niitä on jatkossa lähes aina. Jopa runsasvetinen järvikin mökillä on nykyisin matala, kun on ollut niin kuivaa vuosia. Ja kaivosta on loppunut vesi monesti, ennen ei koskaan, vaikka iso porukka vietti siellä juhlapyhiä ja nyt vain neljä.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kuin nyt Keski-Suomessa, jossa on 10 astetta ja sataa?
Sellainen on joulukuulle sopiva sää, ei kesäsää.
Ei sovi kesään eikä myöskään joulukuulle.
Vierailija kirjoitti:
Tätä säätä rakastaa vain sisällä istujat. Hyvät kelit ahdistaa kun tulee liikaa paineita mennä ulos.
Päinvastoin. Ulkona liikkuessa, hommia tehdessä yms. on nyt ihanaa liikkua, kun hiki ei valu päästä norona ja sotke silmiä ja silmälaseja, eikä kaikki vaatteet kastu hiestä alkkareita myöten. Sinulle taitaa kai olla kesällä ainoa ulkoaktiviteetti auringossa makaaminen punkkien järsiessä paljaita paikkoja sekä terdellä siiderin imeminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin empaattinen ihminen, ajattelen paljon niitä jotka ei siedä kuumuutta syystä tai toisesta, heille helle on piinaa joten tämmönen keskiverto keli, ei kuuma ei kylmä, on hyvä meille kaikille.
Ne jotka naukuu et pitäs olla helle koko kesän, te ootte kovin itsekkäitä.
Jaa-a, että 25-30 asteen helle on epäterveellisempää ja epäluonnollisempaa ihmiselle kuin 20 asteen pakkanen talvella. Jep jep. Puhumattakaan siitä ympärivuotisesta valon puutteesta, joka Suomessa aiheuttaa aitoa masennusta.
Vierailija kirjoitti:
Mä muistan omasta lapsuudesta 80-luvulta todella kuumat kesäpäivät, joita itse usein vietin maalla mummolassa. Todella kuumaa oli.
Lapsen mielestä. Oikeasti kasarilla oli aika harvoin pitkiä helleputkia. Eräänä kesänä oli hellettä vain yksi ainoa viikko.
Jos aurinko paistaa niin ei oikeastaan haittaa, vaikka on vähän viileämpää, tyyliin 16-18 varjossa. Voi ulkoilla hyvin. Mutta jos koko ajan sataa, niin se on sitten ihan persiistä.
Käytän vielä talvitakkia. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa nyt ihmiset ympärille, luonnossa on täys kesä.
Mahtava sää, ei ole tuskallisen helteistä, kukaan ei mikään luonnossa kärsi kuumuudesta/kuivuudesta.
Päinvastoin pilaa pihan! Sammal vallannut nurmikon kun koko ajan sataa. Juhannusruusut ja muutkin ruskettuu jo nuppuina, harvat avautuneet menee 2 päivässä:( Muutkin kukat kitukasvuisia ja kukkia ei juurikaan tule. Tomaatit ja mansikat ei tahdo edes kukkia
No voi surku. Mulla kun on mansikat hyvillä raakileella, samoin hedelmäpuut ja herukat. Hyvä sato tulee, kun saavat nyt vettä. Kukinnan aikaan oli sopivan lämmintä, mutta ei liian kuuma ja pölyttäjiä runsaasti liikkeellä. Pölyttäjätkään ei jaksa lentää helteillä. Puutarha on ihan hurjan rehevä. Tällaista ei ole ollut muutamaan vuoteen. Kaikki mikä on tähän mennessä kukkinut, on kukkinut runsaasti. Kevään sipulikukkien kukinnan kesto oli ennätys pitkä. Kasvihuoneessa kaikki täydellisesti, koska ennen tätä päivää on ollut just sopivasti lämmintä, eikä kaiken rutikuivaksi polttavaa hellettä. Kasvimaalla valkosipulin varret ovat jättimäisiä. Kaikki alkukesästä istutettu uusi on lähtenyt hienosti kasvuun ja ei juurikaan ole tarvinnut käyttää aikaa kasteluun. Samoin kaikki kylvetyt. Nurmikko kasvaa turhankin rehevästi, saa vain haaveilla parin viikon leikkuuväleistä, kuten viime kesinä. Tällainen säännöllinen riittävän runsas sade ja +17-20 asteen lämmöt koko alkukesän on ollut ihan täydellistä niin luonnolle kuin puutarhalle. Toukokuussa jo huolestutti, että onko tästä taas tulossa yhtä kuiva alkukesä, kuin viime vuosina, koska just nyt kasvit tarvitsee runsaasti vettä, ei loppukesästä enää niinkään.
Minusta on hassua kun ihmiset sanoo, että tällaisella viileällä kelillä jaksaa ulkoilla ja hoitaa pihaa ym. Kuitenkaan ketään ei näy missään. Sateella saa metsän itselleen kun taas aurinkoisena ja lämpimänä päivänä kaikkialla on väkeä.
Onnea. Suosittelen muuttoa lappiin, niin siellä on todennäköisemmin tällaista aina. En ymmärrä sinunlaisia ihmisiä, mutta meitä on moneksi.
Suomen ilmastoa ei ole tarkoitettu helteiseksi-edes kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin empaattinen ihminen, ajattelen paljon niitä jotka ei siedä kuumuutta syystä tai toisesta, heille helle on piinaa joten tämmönen keskiverto keli, ei kuuma ei kylmä, on hyvä meille kaikille.
Jaa-a, että 25-30 asteen helle on epäterveellisempää ja epäluonnollisempaa ihmiselle kuin 20 asteen pakkanen talvella. Jep jep. Puhumattakaan siitä ympärivuotisesta valon puutteesta, joka Suomessa aiheuttaa aitoa masennusta.
Ympärivuotinen valonpuute mene hyvä mies lataamolle, ennen kuin sinut haetaan, kyllä se aurinko katoaa horisontin taakse joka paikassa, no meillä Lapissa on melkein kolmekuukautta 24 tuntia lyhtypäällä, niin se taivaan lyhty.
Vierailija kirjoitti:
Tätä säätä rakastaa vain sisällä istujat. Hyvät kelit ahdistaa kun tulee liikaa paineita mennä ulos.
No huh. Nyt kyllä meni täydellisesti pieleen. Helteellä on pakko olla sisällä porotusta paossa, mutta nyt on ollut joka päivä ihan täydellistä säätä liikunnalle, pihatöille ja ulkoilmasta nauttimiselle.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä ymmärrä luonnon päälle mitään. Ehkäpä ruskeaksi kärventynyt luonto ja vesipula kaivojen kuivumisen takia on heidän mieleen sekä leväinen uimavesi, menepä häntä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua kun ihmiset sanoo, että tällaisella viileällä kelillä jaksaa ulkoilla ja hoitaa pihaa ym. Kuitenkaan ketään ei näy missään. Sateella saa metsän itselleen kun taas aurinkoisena ja lämpimänä päivänä kaikkialla on väkeä.
Ehkä ne hassut ihmiset ei vaan satu samaan metsään kuin sinä ja samaan kellon aikaan? Itse olen ollut tänään ulkona useamman tunnin, mutta etpä sinä eikä kukaan muukaan sitä onneksi voi nähdä. Jos nyt metsäänkin menisin, niin ei sielläkään kukaan oletettavasti vastaan tulisi, koska kellään ei pitäisi olla mitään syytä liikkua täällä.
- viileästä ja sadesäästä pitävä
Vierailija kirjoitti:
Onnea. Suosittelen muuttoa lappiin, niin siellä on todennäköisemmin tällaista aina. En ymmärrä sinunlaisia ihmisiä, mutta meitä on moneksi.
Lapissahan on monesti helteet, kun etelässä on viileämpää. Just nyt ei taida olla.
Lihaville yli +15c on tuskaa,hiki valuu jo pelkästä hengittämisestä.
Aiemmin palelin helposti ja rakastin 30 asteen helteitä.
Nykyään olen tyytyväinen, jos lämpötila ei nouse yli 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä ymmärrä luonnon päälle mitään. Ehkäpä ruskeaksi kärventynyt luonto ja vesipula kaivojen kuivumisen takia on heidän mieleen sekä leväinen uimavesi, menepä häntä tiedä.
Vedestä loppuu happi tulee tulee kalakuolemia, linnunpoikaset kuolevat pesiin ja muillakin metsäneläimillä melko kehnot olot, metsäpaloja ym, sitten on auringonpalvojalla hyvä olo.
Näin raikasta ja vehreää ei ole ollut vuosiin. Kaikki kukinta ei ole vuosiin kestänyt niin pitkään kuin tänä vuonna. Ihan huippu kesäsäät nyt. Olen ulkoilut ja liikkunut enemmän kuin vuosiin.
Mulla kyllä lapsuudessa kelpasi kaikki säätilat, ei niitä joutanut miettimään, ulkoilmassa tuli oltua jatkuvasti, kai se vaikuttaa nykyäänkin asenteeseen että tilanne on mitä se on.