Mua on alkanut hävettää ettei olla naimisissa
Se on vaan jäänyt. Ja kyllä olen myös pettynyt puolisoon ja itseeni, ettei kumpikaan olla otettu asiaksemme. Mulla ei ole mitään epäilystä suhteemme laadusta. Olemme sitoutuneita ja toinen on jatkuvasti jo yli 10 vuotta kuulunut tulevaisuuden suunnitelmiin.
Jotenkin tällä iällä vaan haluaisi että se on virallista. Mutta tuntuu hankalalta mennä naimisiin, vaikka olen nainen niin olen niin epäromanttinen kuin voi olla. En halua mitään juhlia, en pukuja. Tuntuisiko oudolta alkaa pitämään sormusta nyt kun ei sitä ole aiemminkaan ollut. Sukulaisten kyselyt ahdistaa. Äh, toivottavasti joku ymmärtäisi.
Kommentit (77)
Ei mitään stressiä. Naimisiinmenolla on oikeastaan vain yksi merkitys: kuolinpesän järjestelyt ovat helpommat.
Mitään sormuksia, juhlia tai vastaavaa ei tarvita. Maistraattiin tai käräjäoikeuteen vain aika. Harmillista kieltämättä, ettei tuota voi hoitaa netitse pankkitunnuksilla.
Me ollaan oltu 15 vuotta susiparina, naimisissa yhteisen talolainan kanssa ja se on vahvempi kuin papin aamen :D Sukulaiset lakkaavat kyselemästä juuri tuon 10 vuoden jälkeen. Ja sen takia ei ainakaan kannata naimisiin mennä, että joku saattaa kysyä tai ihmetellä! Haaveilin isoista häistä ekat 5 vuotta, sitten ei kiinnostanut pätkääkään. Nyt on tullut olo, että voisi sitä kahden todistajan kanssa käydä pamauttamassa viralliseksi tämä touhu. Ei muuten, mutta on sitten ainakin leskenoikeudet turvattuna ja jos toinen sairastuu pahasti, aviopuolison helpompi hoitaa asioita toisen puolesta.
Niin, tuostahan on helpompi toisen lähteä. Lisäksi et ole kumppanisi lähiomainen. Hän ei myöskään ole elatusvelvollinen suhteessa sinuun, jos jäät työttömäksi tai sairastut. Asuntolainan saa paremmilla ehdoilla, jos on naimisissa.
Mihin niitä hääjuhlia tarvitaan? Ennen ihmiset puki parempaa päälleen js käväisi vihillä maistraatissa tai papin luona sovitusti vaikka lounastauolla töistä. Homman voi hoitaa omalla tyylillä.
Maistraattiin vaan ja kahville siihen perään, jos huvittaa. Juhlinta ei ole pakollista.
Erilaisia ollaan, mua taas inhottaa avioliitto. En halua naimisiin ja onneksi ei ole pakko mennä. Hyvässä, monogaamisessa suhteessa olen.
Vierailija kirjoitti:
Maistraattiin vaan ja kahville siihen perään, jos huvittaa. Juhlinta ei ole pakollista.
Juhlinta ei ole pakollista myöskään kirkollisessa vihkimisessä. Senkin voi hoitaa vain kahden todistajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuostahan on helpompi toisen lähteä. Lisäksi et ole kumppanisi lähiomainen. Hän ei myöskään ole elatusvelvollinen suhteessa sinuun, jos jäät työttömäksi tai sairastut. Asuntolainan saa paremmilla ehdoilla, jos on naimisissa.
Ajatella että jotkut ihan vapaaehtoisesti ilman lakeja ja velvollisuuksia jää ja elättää toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että jotkut ihan vapaaehtoisesti ilman lakeja ja velvollisuuksia jää ja elättää toista.
Sitähän ei voi tietää kuin vasta tositilanteessa. Siinä on kaksi vaihtoehtoa. Ken elää, se näkee.
Meistä ei kukaan edes tiedä, ettei olla naimisissa. Ehkä lähimmät. Lapsikin tajusi asian vasta myöhemmin.
Voi luoja. Ei naimisiinmenoon tarvita juhlia eikä edes erityistä pukua. Voitte solmia avioliiton ihan tavallisissa vaatteissanne ja juhlimatta.
Olisinpa itse tehnyt aikoinani juuri niin!
On työväenluokkaista eli vasemmistolaista olla olematta naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä hääjuhlia tarvitaan? Ennen ihmiset puki parempaa päälleen js käväisi vihillä maistraatissa tai papin luona sovitusti vaikka lounastauolla töistä. Homman voi hoitaa omalla tyylillä.
Niin ennen ei kukaan pitänyt hääjuhlia. :D
Sama. Tai häpeääkin enemmän asia vaivaa ja tuntuu epämukavalta, epänormaalilta koska en koe -ainakaan enää- olevani sellainen ihminen joka ei elä avioliitossa tai tekisi lapsia avioliiton ulkopuolella. Olen muutenkin tullut aiempaa konservatiivisemmaksi oikeastaan ihan kautta linjan.
Tietenkin visiitti maistraatissa muuttaisi tilanteen, mutta tuokin tuntuu väärältä ja omaan makuun liian kliiniseltä. En edelleenkään haikaile mitään isoja kirkkohäitä saati päivää prinsessana, mutta jotenkin se tuntuu väärältä ettei niitä sellaisia pienempiä kokenut nuorempana vaan uskotteli itselleenkin ettei sellaisilla ole mitään väliä eikä naimisiinmeno ole tärkeää. Ei niitä enää näin keski-ikäisenä ja lapsiluvunkin ollessa jo täynnä ole mikään järki järjestää eikä se olisi sama asia.
Näistä asioista on muuten uskomattoman hankala alkaa jutella kasvotusten kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
On työväenluokkaista eli vasemmistolaista olla olematta naimisissa.
Yllätys, että konservatiivit kannattaa jämähtäneitä ja jäykkiä konservatiivisia instituutioita. Nauttikaa vain kuppasesta elämästänne, kun tarvitsette ulkopuolisia tukipilareita pitämään parisuhteenne kasassa!
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tai häpeääkin enemmän asia vaivaa ja tuntuu epämukavalta, epänormaalilta koska en koe -ainakaan enää- olevani sellainen ihminen joka ei elä avioliitossa tai tekisi lapsia avioliiton ulkopuolella. Olen muutenkin tullut aiempaa konservatiivisemmaksi oikeastaan ihan kautta linjan.
Tietenkin visiitti maistraatissa muuttaisi tilanteen, mutta tuokin tuntuu väärältä ja omaan makuun liian kliiniseltä. En edelleenkään haikaile mitään isoja kirkkohäitä saati päivää prinsessana, mutta jotenkin se tuntuu väärältä ettei niitä sellaisia pienempiä kokenut nuorempana vaan uskotteli itselleenkin ettei sellaisilla ole mitään väliä eikä naimisiinmeno ole tärkeää. Ei niitä enää näin keski-ikäisenä ja lapsiluvunkin ollessa jo täynnä ole mikään järki järjestää eikä se olisi sama asia.
Näistä asioista on muuten uskomattoman hankala alkaa jutella kasvotusten kenellekään.
Voi sitä mennä naimisiin kypsemmällä iällä, jos haluaa. Juhlia voi vaikka vaan läheisimpien kanssa. Ihanan päivän voitte yhdessä viettää asian tiimoilta. Miksi rakennat esteitä asialle? Ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa tai hetkeä mennä naimisiin. Mitä sitten vaikka olisi elänyt saman kumppanin kanssa susiparina kaksikymmentä vuotta. Voi silti mennä naimisiin sen saman kanssa virallisesti.
Ei kannata mennä naimisiin, ellei puoliso ole rikas. Silloin saa hyvän perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata mennä naimisiin, ellei puoliso ole rikas. Silloin saa hyvän perinnön.
Asioiden hoitaminen helpottuu huomattavasti, jos on naimisissa. Avoliitossa olevien kannattaa ihan ekana tehdä ainakin testamentti!
Kyllä taas hävettää. Eilen sitä yhtä hävetti ihan muuten vaan, yksin. Kyllä se oma pää tekee "hävetyksiä". Oikeista asioista ei osata hävetä kuten huonosta käytöksestä yms.
No käytte vaan maistraatissa tai kirkkoherranvirastossa :)