Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atte Kaleva: Suomessa on liian antelias sosiaaliturva

Vierailija
21.06.2025 |

Kansanedustaja Kaleva pitää myös järkevänä, että sosiaalitukia saadakseen työttömän tulee tehdä niitä vastaan töitä. Tanskan kaltainen järjestelmä jossa työtön ilmoittautuu aamulla työvoimatoimistoon olisi Aten mielestä mahdollista myös täällä. Työttömälle voitaisiin tarjota esim. ympäristön puhtaanapitotyötä jonka tehtyään tämä saisi täyden tuen. Työssäkäyntialue tulisi Kalevan mukaan laajentaa koko maata koskevaksi.

Kommentit (1024)

Vierailija
81/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keskituloinen suomalainen saa työttömänä yli 800 euroa vähemmän ansiosidonnaista kuin ruotsalainen."

https://yle.fi/a/74-20075585

Vierailija
82/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos se Aten pelastaminen sieltä lähi-idästä  maksoikaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Espanjassa saa asumistukea 525 euroa kuukaudessa vuokra-asuntoon."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010938016.html

Vierailija
84/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokopmuslaisena kannatan tätä. Nyt kaikki työttömät töihin! Pois ei saa jäädä kukaan! 

Tämä kannustaisi parantamaan tilannetta

Oletko oikeasti noin tyhmä? Kerros missä meille kaikille on töitä, tarkoitan töitä mistä saa palkan, on työterveys, kartuttaa eläkettä??  Kukaan täysjärkinen ei tee töitä ilmaiseksi.

Vierailija
85/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli Atte. Siirryin tänä vuonna leikatulle toimeentulotuelle aivan omasta halustani. Harmi vain, että se muutama satanen ei tätä maata pelasta, mutta jääpähän tukematta suomalaisia yrittäjiä silläkin summalla joka kuukausi. 

Vierailija
86/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaaliturvan taso on todellisuudessa liian matala. Onhan Suomi saanut siitä useita huomautuksia.

Liian matala? Miksi sitten töitä vältellään?

Vierailija
87/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas laiskat ja vetelät avautuu, kun työt ei kiinnosta. Lisää leikkauksia kiitos, niin josko työt alkaisi maistua.

Työt kiinnostavat, mutta työnantajia ei kiinnosta maksaa palkkaa. 

Vierailija
88/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolimatta Tanskan tiukasta otteesta sosiaaliturvaa saavia kohtaan, siellä työttömyysturva on kuitenkin parempi kuin Suomessa naisvaltaisten alojen pienet palkat.

Vierailija
89/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011188208.html

Vierailija
90/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa maissa missä ei ole sosiaaliturvaa maksetaan palkkaa työstä työn mukaan. Kaikki lapiomiehet saavat saman palkan. Näissä nyt esille tuotavissa tanskanmalleissa halutaan työttömät lapiomiehiksi ilman että saisi lapiomiehen palkan. Tai lähihoitajaksi ilman lähihoitajan palkkaa ja etuja.

Jopa Espanjassa saa 500 asumistukea ja meille on tulossa EU:n yhteisvelka.

Tuohan on sitten parempi kuin Suomessa. Täällä maksimi asumistuki Hkissa on vähän alle 400 e. Itse en ole oikeutettu toimeentulotukeen niin mulla menee yli puolet työmarkkinatuesta myös vuokraan. 

Vierailija
91/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus aikoo leikata valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. Kuntien valtionosuuksista leikataan 75 miljoonaa euroa."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011188208.html

Tulee irtisanomisia. Leikattua ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
92/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaaliturvan taso on todellisuudessa liian matala. Onhan Suomi saanut siitä useita huomautuksia.

Joihin kaikkiin on vastattu, että suomalainen sosiaaliturva koostuu monesta eri tuesta, joista vertailukohteeksi otettu toimeentulotuki on vain yksi. Todellisuudessa helsinkiläisen toimeentulo-, asumis- ja työttömuyystukea saavan työttömän tuki on yksi maailman avokätisimmistä, sillä ei edes ole mitään aikarajaa, kuten useimmissa muissa maissa on.

Jep. Suomea on naurettavaa moittia, kun Suomessa on yksi maailman reiluimmista systeemeistä työttömille.

Vierailija
93/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot

Vierailija
94/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvaa vastaan moni tekee/on tehnyt "työtä." 

On työkokeilussa, kuntouttavassa, on palkkatuella tai opiskelee työttömyysetuudella.

Nämä "työpaikat" yleensä kokoomuksen tai keskustan omistamia yhdistyksiä tai säätiöitä.

Kuntien " työttömyyden hoitoon" vuosittain myönnetyt varat ovat valuneet vain Aten kaltaisten taskuihin ja Kela on maksanut " työstä" saadun korvauksen 9 euroa per arkipäivä.

Itse olin puolitoista vuotta koulutussopparilla työvoimakoulutuksessa. Minun tekemä työ laskutettiin hyvinvointialueelta, minun palkka oli päiväraha.

Miten tälläset Atet voivat olla kansanedustajia? Jos eivät tiedä miten systeemi toimii.

Vierailija
95/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaaliturvan typeryys on kiinni asumistuesta, mutta pitää vuokranantajienkin elättää lintukodossa itsensä jollain. Aika moni asumistukea saava suostuisi luopumaan siitä, jos voisi taata asumisensa jollain muullakin.

Työssäkäyvätkin joutuvat joskus hakemaan tukia.

Mielenkiintoista, että joku uskoo tukien lisäämisen parantavan talouden kantokykyä.

Sittenkö ne tuilla paremmin pärjäävät pystyvät huokaisemaan ja jättämään vähän jälkipolvillekin?

Vuokranatajiako tässä pitää sääliä? Miksi eivät elätä itseään työnteolla? Itse ottavat tietoisen riskin ryhtyessään asuntosijoittajiksi.

Vierailija
96/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa kaikki on niin paljon paremmin. Ainoastaan rasismi siellä jyllää

Vierailija
97/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas laiskat ja vetelät avautuu, kun työt ei kiinnosta. Lisää leikkauksia kiitos, niin josko työt alkaisi maistua.

Sinä ke hari vedä kuule ylähuuli pään yli ja tukehdu!

Vierailija
98/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joihin kaikkiin on vastattu, että suomalainen sosiaaliturva koostuu monesta eri tuesta, joista vertailukohteeksi otettu toimeentulotuki on vain yksi. Todellisuudessa helsinkiläisen toimeentulo-, asumis- ja työttömuyystukea saavan työttömän tuki on yksi maailman avokätisimmistä, sillä ei edes ole mitään aikarajaa, kuten useimmissa muissa maissa on.

Jep. Suomea on naurettavaa moittia, kun Suomessa on yksi maailman reiluimmista systeemeistä työttömille.

Kyllä. 

Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen kohta. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea. 

Leikattua ansiosidonnaista saa 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa, vaikka olisit ollut Elykeskuksen virkamies. 

Ja toimeentulotukea ei saa lääkkeisiin ja lasten ruokiin, jos omistaa kesämökin. 

Jos rahat ei riitä laskuihin niin ulosottovirasto myy asuntosi. 

Vierailija
99/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian anteliasta? Itse koko elämäni töissä käyneenä nyt jäämässä ensimmäistä kertaa työttömäksi kiitos tekoälyn ja laskin että yksin asuvana tulen saamaan n. 950 e/kk netto ja tuo muka liikaa? Ei tule ainakaan minulla olemaan varaa vuokran, laskujen, lääkkeiden ja ruoan jälkeen yhtään mihinkään muuhun. En tiedä miten tulen jatkossa, jos työttömyys pitkittyy, esim ostamaan uuden puhelimen kun se joskus hajoaa tai vaikka uusia vaatteita. 

Ohis, mutta hämmästyttää nämä koko ikänsä töitä tehneet, jotka eivät ole onnistuneet yhtään kartuttamaan omaisuutta. Itse pienituloisena saan säästöön vähintään 10 000€ per vuosi. 

Vierailija
100/1024 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian anteliasta? Itse koko elämäni töissä käyneenä nyt jäämässä ensimmäistä kertaa työttömäksi kiitos tekoälyn ja laskin että yksin asuvana tulen saamaan n. 950 e/kk netto ja tuo muka liikaa? Ei tule ainakaan minulla olemaan varaa vuokran, laskujen, lääkkeiden ja ruoan jälkeen yhtään mihinkään muuhun. En tiedä miten tulen jatkossa, jos työttömyys pitkittyy, esim ostamaan uuden puhelimen kun se joskus hajoaa tai vaikka uusia vaatteita. 

Saat lisäksi asumistuen ja toimeentulotuen, nettona tilillesi rapsahtaa noin 1300 e ja lisäksi maksetaan silmälasit, lääkkeet jne.

Ei hän todennäköisesti saa. Töissä koko elämän olleena säästöjä ja omaisuutta on taatusti. 

Suomalaisella työttömällä ei ole koskaan omaisuutta eikä tilillä euroakaan, vaikka takana olisi 25 työvuotta. Tämän olen palstalta oppinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän