Atte Kaleva: Suomessa on liian antelias sosiaaliturva
Kansanedustaja Kaleva pitää myös järkevänä, että sosiaalitukia saadakseen työttömän tulee tehdä niitä vastaan töitä. Tanskan kaltainen järjestelmä jossa työtön ilmoittautuu aamulla työvoimatoimistoon olisi Aten mielestä mahdollista myös täällä. Työttömälle voitaisiin tarjota esim. ympäristön puhtaanapitotyötä jonka tehtyään tämä saisi täyden tuen. Työssäkäyntialue tulisi Kalevan mukaan laajentaa koko maata koskevaksi.
Kommentit (1024)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voida tehdä sellainen väestönvaihto, että kaikki kateelliset työssäkäyvät irtisanoutuvat, ja tällä hetkellä työttömänä olevat menevät tilalle? Irtisanoutuneet pääsevät nauttimaan helposta työttömän elämästä ja työttömät pääsevät töihin. Win win.
Joo tuu sä raksalle piikkaamaan mun puolesta betonia. Oot eka päivän jälkeen ihan poikki ja haluat lopettaa.
Et kai kuvittele, että olet korvaamaton? Työttömänä on paljon raksa-alan ammattilaisia, jotka ovat päteviä työhösi. Sinä voit jatkossa vain "nautiskella" työttömän elämästä ja tilalle tullut saa palkkasi.
Mut sä isottelit siinä että jaksaisit tehä mun työn
Kaikki työntekijät ovat korvattavissa, myös sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työnantaja joskus ihmetteli aukkoja cv:ssä. Juu olen saanut lapsia, mutta miehille voi olla vaikea ymmärtää, että sellaistakin tapahtuu. Kyseinen mies oli jopa lakimies.
Oisit sanonu siinä johdannossa että on lapsia
No, kyllä se pitää myös itse tajuta. Ei mulla niissä cv:ssä ole mainintaa.
Miten niin pitää itse tajuta? Olsithan voinut olla noina vuosina vaikka reppureissaamassa maailmalla, purjehtimassa maailmaa ympäriympäriympäri, vetämässä huimausaineita, makaamassa katuojassa jallupullon kanssa + 101 muuta syytä aukolle cv:ssä
Maailmaan mahtuu miljoonia eri ammatteja ja miljoonia eri työnantajia, mutta
Mene sinäkin skitso jo hoitoon horisemasta joutavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voida tehdä sellainen väestönvaihto, että kaikki kateelliset työssäkäyvät irtisanoutuvat, ja tällä hetkellä työttömänä olevat menevät tilalle? Irtisanoutuneet pääsevät nauttimaan helposta työttömän elämästä ja työttömät pääsevät töihin. Win win.
Tehdäänpä sellainen vallanvaihto, että MINÄ päätään mihin ammattiin menet, mikä on sun työpaikka ja kenen kanssa työskentelet. Valitsen sulle sellaisen ammatin, mitä eniten inhoat ja sellaisen työyhteisön, jota eniten et voi sietää. Huutelen ja räksytän sulle kaiket päivät netissä aamusta yöhön miksi et mene töihin kun olet muualla töissä ja savustan sut jokaikisestä työpaikasta ulos ja lånkytän että se on sun syy se on sun oma syy kun olet työtön.
Oli kyllä ihan päinvastainen ajatus mulla. Ne joilla on nyt normaalist
Minkähän takia sen esimiehen pitää olla mies ja nimenomaan tietty mies? Minkähän takia muuten sihteerin pitää olla nainen, eikö mies kelpaa? Entä minkä takia pitää ammatin olla sihteeri, eikö mikään muu ammatti kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi työnantaja joskus ihmetteli aukkoja cv:ssä. Juu olen saanut lapsia, mutta miehille voi olla vaikea ymmärtää, että sellaistakin tapahtuu. Kyseinen mies oli jopa lakimies.
Miten niin pitää itse tajuta? Olsithan voinut olla noina vuosina vaikka reppureissaamassa maailmalla, purjehtimassa maailmaa ympäriympäriympäri, vetämässä huimausaineita, makaamassa katuojassa jallupullon kanssa + 101 muuta syytä aukolle cv:ssä
Juu, minäkin voin kuvitella, että lakimies joka ei asiaa tajua ei tykkää lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmaan mahtuu miljoonia
Sä oot nyt itkenyt netissä 13 ja puoli vuotta aamusta yöhön joka ikinen päivä 7 päivää viikossa kun miksi en ole hakenut valtiolle töihin.
Voiko olla sairaampaa tyyppiä?
Vierailija kirjoitti:
Tanskan taso palkkoihin ja työpaikkoihin olisi tuottavampi tapa edetä maan asioissa.
Tanskassa on todella hyvä elintaso johtuen siitä, että kaikki työkykyiset käy töissä. Sosiaaliturva on todella huonompi, kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuu sä raksalle piikkaamaan mun puolesta betonia. Oot eka päivän jälkeen ihan poikki ja haluat lopettaa.
Et kai kuvittele, että olet korvaamaton? Työttömänä on paljon raksa-alan ammattilaisia, jotka ovat päteviä työhösi. Sinä voit jatkossa vain "nautiskella" työttömän elämästä ja tilalle tullut saa palkkasi.
Mut sä isottelit siinä että jaksaisit tehä mun työn
Kaikki työnte
Et sä kuitenkaan mua korvaa ku et jaksa nostaa ees 35kg penkistä
Vierailija kirjoitti:
Työn vaihto. Atte mansikanpoimijajsi koko kesäksi ja työtön Aten sijaiseksi vuodeksi. Ei se valtion iki eläke virka enää pitäne paikkaansa. Vaihtelu avartaa näköalaa. Eikö vain Atte. Tästä lakiehdotus.
Juu. Ei kansa jaksa elättää tuollaista määrää joutavia viranhaltijoita.
Yhteiskunnan kannalta on ihan sama kuka yksilö on töissä ja kuka työtön. Jos työssäkäyvä tahtoo päästä työttömäksi, niin laittaa vain irtisanomisilmoituksen sisään. Tulee karenssi, mutta sitten alkaa päivärahaa tulla.
Vastaavasti joku työttömänä oleva ammattilainen pääsee hänen tilalleen töihin.
Kannustan kaikkia työttömiä kadehtivia irtisanoutumaan. Kyllä teidän tilallenne löytyy tekijä. Joskus parempikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskan taso palkkoihin ja työpaikkoihin olisi tuottavampi tapa edetä maan asioissa.
Tanskassa on todella hyvä elintaso johtuen siitä, että kaikki työkykyiset käy töissä. Sosiaaliturva on todella huonompi, kuin Suomessa.
Ei taida olla ammatyityöpaikkasavustajia siellä töissä ostamassa työllisiä vakituisista kokoaikatyöpaikoista työttömiksi kortistoon jotta voisi palkata sitten kortistosta työttömån julkiselle puolelle määräajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan Atte Kaleva olisi, jos tuollaista olisi esittänyt. Jokainen kai jo tajuaa että ihmisten velvollisuus on osallistua. Mitään vastikkeetonta etua ei enää tule. Ne ajat on takanapäin.
Voitaisiin työkkärikorvaukset laittaa katkolle marjastusajaksi. Jos thaimaalainen poimii 3000€/kk (parhaimmat 5000€) niin kai suomalainekin sillä poiminnalla eläisi. Sen pari kuukautta.
Säästyisi miljardi euroa valtiolta ja veronmaksajilta.
Kuulepa, vain pieni osa thaimaalaisista on päässyt palkoille marjanpoiminnalla, suuri osa on vain velkaantunut. Ja marjoja on poimittu todella kellon ympäri, se ei ole ollut mitään yhdeksästä viiteen -työtä.
Marjanpoiminta on kovaa työtä ja marjojen löytäminen ei ole useinkaan helppoa sekään. Kyllä läheltä asutusta olevat marjat poimitaan, mutta kauemmas ei ole helppo lähteä marjojen perässä.
Joten sosiaalitukia ei todellakaan voida "laittaa katkolle marjastusajaksi".
Jos niin kadehdi työttömiä ja heidän (huonoja) etuuksiaan, irtisanoudu ihmeessä työstäsi ja jää työttömäksi. Muutaman kuukauden päästä huomaat että ei se työttömän elämä niin hääviä ole.
Erittäin hyvä ehdotus, josta ei tietenkään etelän vetelät tykkää.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä, että työikäiset muuttavat Norjaan ja maksavat eläkemaksut sinne ja ostavat sieltä asunnon.
Suomessa ei ole tes-palkkatöitä.
Kokoomuslaisten vuokra-asunnot jää tyhjilleen ja lisäksi pitää keksiä mistä maksetaan 39,1 miljardia eläkkeitä, kun työikäiset maksavat eläkemaksut Norjaan.
Olen pitkäaikaistyötön maisteri ja hain opiskelelmaan sairaanhoitajaksi. Opsikelen ja järjestelen muun elämän sillä tavalla, että voin muuttaa Norjaan tai Tanksaan heti valmistumisen jälkeen.
Hain 200+ työpaikkaa Suomessa ennen kuin päätin hakea taas opiskelemaan. Työmarkkinatuki n 600e /kk netto, koska puoliso käy töissä, niin en saa muita tukia.
Anteliasta? En kiitä Suomea todellakaan. Kiittääkö pitäisi siitä, että olen täällä tuhlannut parhaita työvuosia työttömänä ja nyt sitten joudun muuttamaan pennittömänä ulkomaille asti, että saisin töitä ja keskiluokkaisin elintason.
Siis kuvitteleeko todellakin joku, että mistään muualta ei saa töitå kuin valtiolta? Tai missään muualla ei saa olla töissä kuin valtiolla?
190 maailman maassa on sosiaaliturva, en ole varma kuinka monessa maassa maksetaan muutakuin omalle kansalle, mutta veikkaan että ei kovin monessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Työn vaihto. Atte mansikanpoimijajsi koko kesäksi ja työtön Aten sijaiseksi vuodeksi. Ei se valtion iki eläke virka enää pitäne paikkaansa. Vaihtelu avartaa näköalaa. Eikö vain Atte. Tästä lakiehdotus.
Pitkäaikaistyöttömät tulisi laittaa uudistamaan työttåmyysturvaa. Siellä on kokemus miten asiat käytännössä oikeasti menee ja missä on turhia esteitä, jotka vain hidastavat tai estävät työn löytämistä. Ja heillä pitäisi olla niin suuri saanvalta, että heitä olisi pakko kuulla ja heidän ehdotuksensa tulisi ottaa käsittelyyn. Tämän ryhmän yhtenä jäsenä lakiasiantuntija, joka on perehtynyt työttömyyteen liittyvään lainsäädäntöön.
Toimeetulotuke uudistamaan tulisi laittaa toimeentulotukiasiakkaat. JA raittiit sellaiset. Päideriippuvat seulotaan siitä hommasta pois. Heille tehtäväksi uudistaa toimeentulotuki ja sitten alatehtäviksi sinne toimeentulotuen sisälle tehtäväksi uudistaa päihdeasiakkaiden toimeentulotuen perusteita ja käytäntöjä. Taloustaidottomille toimeentulotukiasiakkaille lisäksi pitäisi löytää väylät, jossa voivat oppia taloustaitoja. Tässä toimeentulotuen uudistamisryhmässä lisäksi mukana lakiasiantuntija, joka on perehtynyt toimeentulotukeen.
Näin se pitäisi tehdä, kun uudistetaan tukijärjestelmää. Pitäisi kuulla tukia saavia ihmisiä ja heille pitäisi antaa suuri valta päästä päättämään asioista. Poliitikot, joita eduskunnassa on, etenevät lähinnä vain ennakkoluuloistaan käsin. Onhan se nähty jo esimerkiksi sipilän aivopireuissa siitä, että työttömät vain makaa sohvalla. purra uskoo, että työttömyyyden syys on siinä ettei työttömät mene töihin. Orpon mielestä rankaisu ja raipaniskut ovat hyvää kannustamista työttmille. Onhan se työttömyys heidän oma vikansa. EI tuollaisia ihmisiä saa päästää päättämään asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole helpompaa kuin vaatia muita tekemään työtä ilman palkkaa. Atellekaan ei varmasti itselleen maistuisi.
No vaihtoehtona on aina mennä oikeisiin töihin. Tämäkin kyllä mainittiin keskustelussa
Onko sinulla antaa niitä "oikeita töitä "? Jos ei ole, niin älä selitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pian tuleekin maapallon toiselta puolelta ne marjanpoimijat. Pelastamaan meidän sadon. Kun suomalaisen kela-elätin läskisossun perse ei taivu syväkyykkyyn.
Poimimaan marjoja 2 viikko ja odottamaan sen jälkeen työttömyystukia 2 kuukautta.
Säästäähän nyt sitä potkulakia varten, että saatte asuntovelkanne maksettua, kun kahteen kuukauteen ei tule rahaa mistään.
Paskanpuhuja olet. Marjastuskausi alkaa Juhannnukselta lokakuun alkuun. Minusta kela-korvaukset keskeytettävä muutenkin marjanpoiminta-ajaksi. Vain 10% luonnonmarjoista saadaan poimittua. >Käsittämätöntä, että samaan aikaan maksetaan kotosohvalla löhöilystä!
Se on helppo kirjoitella siellä kotisohvalla soopaa työttömistä, kun ei ole itse työtön. Paina nyt kalloosi, että 1. kukaan tai juuri kukaan ei ole vapaehtoisesti työtön, jos on mahdollista olla asiallisessa työpaikassa, ja on terve, 2. Työttömyysetuudet ovat todella pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa, Luxemburgissa, Hollannissa ja Norjassa on joidenkin vertailujen mukaan Euroopan korkein sosiaaliturva.
Suomessa nyt ei ainakaan ole.
Mutta meillä onkin paha kestävyysvaje johtuen ikärakenteesta.
Ei me eletä enää mitään YYA-aikakautta.