Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe buffetissa

Vierailija
20.06.2025 |

Miksi ihmeessä vanhemmat kysyvät yksitellen lapselta: otatko raastetta,  otatko tomaatteja. Tosi ärsyttävää kun vanhemmat kuluttavat linjastolla jopa 10min miellyttääkseen lapsiaan. Meidän lapselle laitetaan kaikkea ja maistellaan. Tälläisiltä voisi periä lapsien osalta aikuisten hinnan.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on nämä huonosti käyttäytyvät aikuiset puffetissa. Meidän 10 vuotias käy buffetissa hakemassa ruokaa kuin aikuiset, ei viivyttele vaan ottaa kuin aikuiset ruokaa. Pari kk sitten aikuinen mies alkoi töniä, siis töniä, lasta ja huusi että mitä sinä siinä teet, mene pois! No lopputulos: lapsi ei enää halua mennä ulos syömään koska aikuiset huutaa. Ollaan just nimenomaan kasvatettu siihen, että ei jäädä tien tukkeeksi ja kaikkea voi maistella.

Vierailija
82/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffetissa huonosti käyttäytyvät aikuiset ovat suurempi ongelma kuin lapsiperheet. Tönitään, tuupitaan, huudetaan ja kiroillaan kuin ruoka loppuisi kesken ja ei olisi viikkoihin syöty. Lisäksi omalle lautaselle kasataan mahdollisimman paljon kaikkea kiikkeräksi keoksi, jolloin jokin loppuu kesken ja ruokaa jää hirveitä määriä syömättä.

Ennemmin odotan että joku 4v vilpertti päättää haluaako maistaa kaviaaria kuin seison jonossa jonkun kaiken lautaselleen kippaavan kiukuttelevan Pentin takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsikin on ihminen. Miksei hän saisi syödä juhannuksena niitä herkkuja mistä pitää, kun aikuisetkin saa?

Kun häntä huomioidaan hänkin oppii huomioimaan muita.

Jos aikuinen ei kestä olla jonossa, herää kysymys, mistä on kysymys?

Aina voi buffetin sijaan valita ala carten ja pöytiin tarjoilun. Monille se olisikin parempi vaihtoehto. 

Vierailija
84/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan olemassa niin pientä asiaa, josta joku ei kehittelisi narsistista raivoa?

Onneksi voi aina rientää näppäilemään aloituksen vauvapalstalle.

Vierailija
85/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat nyt vaan haluaa tehdä siitä omasta tenavastaan ohjelmanumeron, jota kuvittelevat muiden ihastellen seuraavan. Joo ei.

Hah, just niin. Tämän takiahan sitä kysyy lapselta mitä haluaa buffasta 🤣 Kysyn lapselta koska hän ei kaikkea syö ja haluan välttää ruokahävikin syntymistä. Ja ihmettelen kyllä että miksi ihmeessä en kysyisi mitä haluaa ottaa. Mielestäni emme kyllä silti sen hitaampia ole kuin muutkaan. Uskomatonta että joku jaksaa tällaisestakin valittaa.

Kai sinä nyt olet kartalla mitä lapsesi syö ja mitä ei! Vai siellä buffetissako vasta kiinnostaa?

Toki mutta haluan että buffa on lapselle myös kiva kokemus ja juurikin pääsee valitsemaan monista vaihtoehdoista. En voi sille mitään jos tämä jotakin ärsyttää, emme ole hitaampia kuin muut tämän vuoksi. Lapsi saa nauttia buffetruokailusta siinä missä aikuinen. Eri asia jos lapsi on joku max 2-v, silloin aikuinen voi valita. Omani ovat isompia.

Vierailija
86/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan olemassa niin pientä asiaa, josta joku ei kehittelisi narsistista raivoa?

Onneksi voi aina rientää näppäilemään aloituksen vauvapalstalle.

Lapsiin ja lapsiperheisiin liittyen ei ainakaan. Ihan keksimällä keksitään valittamisen aihetta. Toki harrastuksensa kullakin.

Vierailija
87/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kysyn lapseltani mitä hän haluaa ottaa, koska hän ei vielä itse ulotu ottamaan. Täysin järjetöntä ladata lautanen täyteen ruokaa, mitä toinen ei halua syödä.

Meillä syödään kotona ihan monipuolista ruokaa. Ei buffet ole meidän lapsille mikään uusien makujen maistelutilaisuus. Kyllä meillä 3-vuotias tietää miltä maistuu vesimeloni, viinirypäleet, kurkku, tomaatti, oliivit, salaatti, punasipuli, leipäjuusto jne. 

Lasten kanssa ravintolassa olen ihan yleisesti huomannut sen, että ne käytöstavat puuttuvat usein aikuisilta. Huudetaan isoon ääneen ruokapöydässä ja nauraa räkätetään. Oma lautanen ängetään ääriään myöten täyteen. Ja maailmanloppu on, jos joutuu hetken odottamaan jonossa. Sorry ap, lapsi ehti jonoon ensin ja hän ottaa ruokaa ennen sinua. 

Vierailija
88/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kysyn lapseltani mitä hän haluaa ottaa, koska hän ei vielä itse ulotu ottamaan. Täysin järjetöntä ladata lautanen täyteen ruokaa, mitä toinen ei halua syödä.

Meillä syödään kotona ihan monipuolista ruokaa. Ei buffet ole meidän lapsille mikään uusien makujen maistelutilaisuus. Kyllä meillä 3-vuotias tietää miltä maistuu vesimeloni, viinirypäleet, kurkku, tomaatti, oliivit, salaatti, punasipuli, leipäjuusto jne. 

Lasten kanssa ravintolassa olen ihan yleisesti huomannut sen, että ne käytöstavat puuttuvat usein aikuisilta. Huudetaan isoon ääneen ruokapöydässä ja nauraa räkätetään. Oma lautanen ängetään ääriään myöten täyteen. Ja maailmanloppu on, jos joutuu hetken odottamaan jonossa. Sorry ap, lapsi ehti jonoon ensin ja hän ottaa ruokaa ennen sinua. 

Itse olen myös vähän kallistumassa sille kannalle, että huonosti käyttäytyvät lapset ovat pitkälti myytti. Toki on törkeän huonosti käyttäytyviä lapsia ja lapsiperheitä, kuten kaikkina maailman aikoina on ollut. Ei näihin kuitenkaan koko ajan törmää.

Ongelma on siinä, että kun tulee häiriötilanne ap ja kaltaisensa syyttävät heti lapsia ja lapsiperheitä, vaikka häiriön lähde olisi aikuinen tai koko häiriö lähinnä häiriintyjän korvien välissä.

Vierailija
89/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen ihmisten mukaan lapsi ei ole ihminen ollenkaan.

Tuo lapsi suvaitsi ehtiä jonossa ap:n eteen ja ap joutui vielä odottamaan, niin onhan se nyt omahyväiselle kermaperseelle maailman loppu.

Siitä on pakko tehdä vauvalle aloitus, kun ap:ta on näin huonosti kohdeltu hirveiden lapsiperheiden taholta. Oletko jo ap selvinnyt tästä vääryydestä, vai vieläkö harmittaa? 

Lapsi valitsi siis itse ruokansa buffetissa.

Mikä vääryys! Joko teit lasun?

Vierailija
90/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän opettaa lapsille, että ruokaa otetaan vain sen verran mitä syödään. Myös buffetissa. Karvat nousee pystyyn myös aikuisista, jotka näyttävät lautaselle järjettömät kasat ja sitten jättävät ruoan syömättä. Eli kyllä, kysyn lapselta mitä haluaa ja kuinka paljon.

Vierailija
91/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole havainnut lapsiperheiden kanssa ongelmia buffettien rivakkuudessa, mutta on siellä aika monta muuta

hidasta asiakasta.

Varsinkin vanhemmat henkilöt menevät kuin hidastetussa elokuvassa, toki olen kohta itsekin vanhus, toivottavasti muistan olla ripeä. 

Eihän sitä kiirettä pitäisi olla, mutta lounastauko ei siirtymisineen ole liian pitkä. 

Vierailija
92/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole havainnut lapsiperheiden kanssa ongelmia buffettien rivakkuudessa, mutta on siellä aika monta muuta

hidasta asiakasta.

Varsinkin vanhemmat henkilöt menevät kuin hidastetussa elokuvassa, toki olen kohta itsekin vanhus, toivottavasti muistan olla ripeä. 

Eihän sitä kiirettä pitäisi olla, mutta lounastauko ei siirtymisineen ole liian pitkä. 

Lapsista vielä ymmärtää että kestää, mutta miten työikäiset siellä hidastelee? Kai 50v aikana oppii tykkääkö katkaravuista tai oistereista. Samoin ei kuulu hyviin tapoihin käydä kaikkia tarjolla olevia paloja läpi, jotta saa sen parhaimman. Päällimmäinen otetaan ja sillä hyvä.

Vierailija
93/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin, et muut lappaa lapsen lautaselle kaikkea pjaskaa, vaan laps osaa luultavasti ottaa itse, mitä haluaa ! Ilman, et kukaan o neuvomas, et mitä ottaa.....sellainen On hävytöntä !!!! Ja narsistisen ihmisen käytöstä. Saastainen ihminen. 

Vierailija
94/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritän opettaa lapsille, että ruokaa otetaan vain sen verran mitä syödään. Myös buffetissa. Karvat nousee pystyyn myös aikuisista, jotka näyttävät lautaselle järjettömät kasat ja sitten jättävät ruoan syömättä. Eli kyllä, kysyn lapselta mitä haluaa ja kuinka paljon.

Sushibuffetit on pahimpia. Isot miehet vetää kaikki makumaailmat sushista ranskalaisiin suloisesti sekaisin korkeaksi keoksi lautaselle. Tuurilla jotain kastiketta tippuu koko matkan pöytään asti lautasen reunalta. Kunnon "mahassa ne menee sekaisin kumminkin" -ajattelua.

Pöydässä onkin keskenjääneitä kekoja jo pari, kun joku aines sekamelskassa ei olekaan maistunut.

Vierailija
95/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, eikö buffetin idea ole se, että voi valita mitä syö? En itsekään ota kaikkea mahdollista, miksi lapsen pitäisi? 

Idea on juurikin mainitsemasi. Tarjolla on harvoin sellaista, joka ei olisi arkipäivää, varsinkin salaatissa, kasviksissa. Luulisi vanhemman jo oppineen, mistä lapsi pitää. Mikäli lapsi huomaa lämpimien kohdalla haluavansa salaattipuolelta jotain, sanoo vanhempi, että syö ensin nämä ja voit halutessasi hakea lisää. Vai miten se menee? 

mummu 54 

Vierailija
96/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani puolestasi, kuulostaa tosi raskaalta.

Juhannusruuhkassa kaksi perhettä ajatti tarpeettoman ruuhkan. Miksi noin pitää toimia?

En osaa sanoa, en varmaankaan tunne heitä. Tuntuuko sinusta kuitenkin siltä, että enin paha mieli on jo mennyt ohi?

Samaa voi kysyä sinulta. Ei kannata ventovieraalle alkaa kovin empaattiseksi. 

Vierailija
97/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi kuvitella, että vanhemmat tietävät, mitä lapsensa esim. kotonakin tykkäävät syödä.

Ihan varmasti tietää. Tuo kyseleminen on sellaista teatteria.

Sitä se on. Jatkuvasti toistellaan lapsen nimeä ja toistellaan jopa missä viimeksi tätä syötiin.

Pahinta on tuon päälle: mitä rakas haluat syödä? Otatko rakas. . . Monella lapsella tuntuu kutsumanimi olevan rakas ja niitä rakkaita voi olla useampi. Minä rakastan itseäni, lapsiani, aviomiestäni, en julista. 

Vierailija
98/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, aina oppii uutta. Eipä ole tullut mieleenkään, että joku paheksuisi lapsen toiveiden kysymistä buffassa. Tietenkin kysytään ja voi kysyä niistä erikoisemmistakin lisukkeista, jos lapsi haluaa testata marinoitua valkosipulia, niin kokeilkoon pienen (!) palan.

Omassa päässäni olen hieman kritisoinut niitä vanhempia,  jotka lätkivät lautasen täyteen/valkkaavat lapselle annoksen ja tuovat lapsille pöytään kysymättä mitään. Tämäkö on muka se suositeltava vaihtoehto? Ei minusta. 

Onneksi omat lapset ovat jo isoja, ei tarvitse muiden paheksua suuntaan tai toiseen.

Kyllä pitää ihmisten ymmärtää, että juhannusliikenteessä(kin) on lapsia ja heillä saattaa kestää jokusen sekunnin kauemmin valita ruokansa tai sitten ei kestä. 

Mekin oltiin juhannusruuhkassa ja käytiin syömässä. Pikaruokapaikan jono oli pitkä kuin nälkävuosi, mutta ihmisillä hyvä fiilis. Kassatyöntekijät saivat paljon hym

Sinäkin kritisoit! Hyväksy ihmeessä apn kritisointi. Hyväksy, että ihmiset ovat erilaisia!

Vierailija
99/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan on sitten ihan fine sen kanssa, että lapselle ladotaan lautaselle mitä sattuu, lapsi alkaa kiukutella ja ruokaa jää yli miehen annoksen verran/lapsi.

Se että kysyy lapselta haluaako vaikka tomaattia ei hidasta sitä jonoa yhtään sen enempää kuin se, että Kalevit ja Ritvat yrittävät etsiä sieltä linjastosta parhaat palat. 

Vanhemmat voivat kyllä syödä ne mitä lapset eivät syö. Sehän on hyvä esimerkkikin.

En ole ikinä opetellut sitä taitoa, että lapseni tai lapsenlapseni jämät syön. Kauhein tapa, mitä lapselleen voi opettaa!

Vierailija
100/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buffetissa huonosti käyttäytyvät aikuiset ovat suurempi ongelma kuin lapsiperheet. Tönitään, tuupitaan, huudetaan ja kiroillaan kuin ruoka loppuisi kesken ja ei olisi viikkoihin syöty. Lisäksi omalle lautaselle kasataan mahdollisimman paljon kaikkea kiikkeräksi keoksi, jolloin jokin loppuu kesken ja ruokaa jää hirveitä määriä syömättä.

Ennemmin odotan että joku 4v vilpertti päättää haluaako maistaa kaviaaria kuin seison jonossa jonkun kaiken lautaselleen kippaavan kiukuttelevan Pentin takana.

Missä käytte syömässä? En ole koskaan käynyt moisessa paikassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä