Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe buffetissa

Vierailija
20.06.2025 |

Miksi ihmeessä vanhemmat kysyvät yksitellen lapselta: otatko raastetta,  otatko tomaatteja. Tosi ärsyttävää kun vanhemmat kuluttavat linjastolla jopa 10min miellyttääkseen lapsiaan. Meidän lapselle laitetaan kaikkea ja maistellaan. Tälläisiltä voisi periä lapsien osalta aikuisten hinnan.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on muutamaa ruoka-ainetta kohtaan jäänyt lapsuudesta kammo, kun en ole tykännyt ja on ollut silti pakko syödä.

Niin maistatan lapsellani uusia juttuja, mutta en pistä syömään sellaista mistä ei ollenkaan pidä. Tosin tuo koululainen täyttää buffetissa lautasensa itse, niin ei pahemmin tarvitse kysellä.

Isät ja äidit tietää nämä kammot ellei ole täysin ulkona lapsen elämästä 

Nimenomaan tietävät ja joka kerta valitsevat näitä oksetuskammoruokia ihan siksi, että lapsi tottuisi niihin.

Minulle etsittiin joka kerta sieniruokia, vaikka tiedettiin minun inhoavan sieniä ja oksentavan. Lapsena en koskaan ollut häissä ilman, että sienisalaatti tai herkkusienet lensi kaaressa oksennuksena pöytäliinalle. Ja siitä sai sitten kuulla, miten huonotapainen oli, kun ei ymmärtänyt, ettei häissä sovi oksentaa.

Vierailija
62/109 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja sisaruksellani olivat myös sieniruoat lapsena ihan no nou. Yökittiin ja melkein oksennettiin. Muistan, kun kotona keräsin perunaa ympärille, että sain sienikastiketta nielaistua maistamatta.

Sitten kerran olimme mummolassa ja olimme kotona kehuneet miten hyvää herkkuruokaa mummolla syötiin. Äitimme sai mummolta kuulla, että kyseessä oli -sienikastike! Hän oli juksuttanut meitä ja sanonut sen olevan jotakin muuta. Tämän jälkeen ei enää kotona auttanut yökkiä sieniruokapäivänä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on ottanut itse niin kauan, kun on ylettänyt. Sitä ennen kyseltiin. On ollut aina supernirso lapsi. Sitä uusien makujen kokeilua ei todellakaan olla harjoiteltu missään ruuhkaisessa  buffetissa vaan kotona ja muissa tutuissa ympäristöissä.

Olen kyllä muutenkin pienestä saakka opettanut lasta toimimaan itse, vaikka lapsen hitaus ja keskeneräisyys joitakin ärsyttääkin. Silloin tosin ongelma on siinä aikuisessa eikä maailmassa toimimaan opettelevassa lapsessa.

Vierailija
64/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat oikein pieniä, niin en kysynyt vaan lapset istuivat pöydässä ja toin heille ruokaa. Lasten kasvaessa he olivat mukana tekemässä valintoja, koska eivät nähneet tai yltäneet buffetin ruoka-astioihin. Ala-kouluikäisestä lähtien ovat kulkeneet itse buffetissa ja tehneet itse valintansa. Ainoa periaate on ollut "minkä otat, sen syöt". Buffetista voi hakea vaikka kymmenen kertaa ruokaa, joten voi ottaa alkuun vaikka suupalallisen verran eri juttuja kokeillessaan mikä maistuu hyvältä.

Vierailija
65/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä istuin open kanssa kahdestaan koulun ruokalassa kun muut olivat jo poistuneet, koska minun piti syödä lautanen tyhjäksi. En siis pitänyt siitä kaalikeitosta, mutta mitään ei jätetty. :D

Sama! Lautanen piti aina syödä tyhjäksi tai sitten itkeä ja syödä tyhjäksi. Kaiken muun pahan sain syötyä mutta kun oli ruotokalaa niin ruokailuun meni tunti. Itkin ja leikkasin millimetrin kokosia paloja. Muut piilottelivat ruokia tuolien alle, sukanvarsiin ja taskuihinsa.

Vierailija
66/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan on sitten ihan fine sen kanssa, että lapselle ladotaan lautaselle mitä sattuu, lapsi alkaa kiukutella ja ruokaa jää yli miehen annoksen verran/lapsi.

Se että kysyy lapselta haluaako vaikka tomaattia ei hidasta sitä jonoa yhtään sen enempää kuin se, että Kalevit ja Ritvat yrittävät etsiä sieltä linjastosta parhaat palat. 

Vierailija
67/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffetissa mennään vauhdilla eteenpäin, sehän on sen tarkoitus. Nämä kyselijät voivat mättää eri lautaselle ne salaatit ja syödä itse ne lapsen nirsomat vihannekset. Tuskin tulee hävikkiä, kyllä ne uppoaa sinne vanhempien tynnyrivatsoihin.

Vierailija
68/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat nyt vaan haluaa tehdä siitä omasta tenavastaan ohjelmanumeron, jota kuvittelevat muiden ihastellen seuraavan. Joo ei.

Hah, just niin. Tämän takiahan sitä kysyy lapselta mitä haluaa buffasta 🤣 Kysyn lapselta koska hän ei kaikkea syö ja haluan välttää ruokahävikin syntymistä. Ja ihmettelen kyllä että miksi ihmeessä en kysyisi mitä haluaa ottaa. Mielestäni emme kyllä silti sen hitaampia ole kuin muutkaan. Uskomatonta että joku jaksaa tällaisestakin valittaa.

Vierailija
69/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, aina oppii uutta. Eipä ole tullut mieleenkään, että joku paheksuisi lapsen toiveiden kysymistä buffassa. Tietenkin kysytään ja voi kysyä niistä erikoisemmistakin lisukkeista, jos lapsi haluaa testata marinoitua valkosipulia, niin kokeilkoon pienen (!) palan.

Omassa päässäni olen hieman kritisoinut niitä vanhempia,  jotka lätkivät lautasen täyteen/valkkaavat lapselle annoksen ja tuovat lapsille pöytään kysymättä mitään. Tämäkö on muka se suositeltava vaihtoehto? Ei minusta. 

Onneksi omat lapset ovat jo isoja, ei tarvitse muiden paheksua suuntaan tai toiseen.

Kyllä pitää ihmisten ymmärtää, että juhannusliikenteessä(kin) on lapsia ja heillä saattaa kestää jokusen sekunnin kauemmin valita ruokansa tai sitten ei kestä. 

Mekin oltiin juhannusruuhkassa ja käytiin syömässä. Pikaruokapaikan jono oli pitkä kuin nälkävuosi, mutta ihmisillä hyvä fiilis. Kassatyöntekijät saivat paljon hymyjä ja tsemppiä. Kun aina sanoivat, että meillä odotusaika on nyt 45 min, niin lähes kaikki vastasivat, että ihan ymmärrettävää, ei tässä mitään kiirettä. Odotusaika meni iloisesti pöydässä istuskellen ja mökillä odottaville oltiin jo etukäteen sanottu, että matka sitten kestää. Hekin totesivat, että tulkaa rauhassa.

Vierailija
70/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan on sitten ihan fine sen kanssa, että lapselle ladotaan lautaselle mitä sattuu, lapsi alkaa kiukutella ja ruokaa jää yli miehen annoksen verran/lapsi.

Se että kysyy lapselta haluaako vaikka tomaattia ei hidasta sitä jonoa yhtään sen enempää kuin se, että Kalevit ja Ritvat yrittävät etsiä sieltä linjastosta parhaat palat. 

Vanhemmat voivat kyllä syödä ne mitä lapset eivät syö. Sehän on hyvä esimerkkikin.

Vierailija
71/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat nyt vaan haluaa tehdä siitä omasta tenavastaan ohjelmanumeron, jota kuvittelevat muiden ihastellen seuraavan. Joo ei.

Hah, just niin. Tämän takiahan sitä kysyy lapselta mitä haluaa buffasta 🤣 Kysyn lapselta koska hän ei kaikkea syö ja haluan välttää ruokahävikin syntymistä. Ja ihmettelen kyllä että miksi ihmeessä en kysyisi mitä haluaa ottaa. Mielestäni emme kyllä silti sen hitaampia ole kuin muutkaan. Uskomatonta että joku jaksaa tällaisestakin valittaa.

Tuo valituksen tarve tulee siitä kun oma äiti ei koskaan antanut valita, ei ikinä rakastanut. Terapiakaan ei auta 😪

Vierailija
72/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset kyttää lapsiperheitä, jotta pääsee valittamaan. Tai lapsia.

Viimeksi kun oltiin laivalla aamiaisbuffetissa, ohjeistin meidän vanhimman hakemaan myös sisaruksilleen lettuja kun oli sinne linjastolle menossa. Otti sitten kaikille lautaset ja kasasi yhdelle lautaselle muutaman letun ja hilloa kaikille. Tästäkin repi joku pelipöksyt vaikka lapsi sanoi että ottaa siskoillekin. 

Eli huonosta on jos yrittää operoida nopeasti ja huonosta on jos yrittää operoida samaa tahtia muiden kanssa.

Vierailija
73/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ne lapset rämpivät likaisilla käsillä niitä ruokia, aivastavat ruokia päin niin että kaikki räkä varmasti lentää sinne, sotkevat ja huutavat, ryntäilevät muiden asiakkaiden tiellä, ym.

Vierailija
74/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kersalle laitetaan lautaselle sitä mitä vanhempi katsoo, että olisi hyvä syödä. Ei lapsilta ennenkään mitää kyselty vaan se syötiin mitä eteen annettiin. Ei ihme, että äo:t tippuu, kun janipetterit saavat itse päättää, että syö vain nakkeja tms. 

Vierailija
75/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt olet kartalla mitä lapsesi syö ja mitä ei! Vai siellä buffetissako vasta kiinnostaa?

Vierailija
76/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vain Suomessa näin. Tiedän tämän ihmistyypin josta ap puhuu  kaikesta kysytään lapselta ja sellaisella äänellä että kaikki kuulevat kuinka MINÄ kasvatan.

Tai sitten vanhempi puhui lapselleen selkeästi kuten pitää ja nimeten ruoat jotta lapsi samalla saa sanavarasto-oppia. Lapsen kanssa arki on kokoajan oppimistilanteita. Minunkin lapsella on oikeus oppia maailmasta joka tilanteessa. En menetä yöuniani jos jonkun lapsivihhaajan lounas viivästyi 40 sekuntia vuokseni.

Vierailija
77/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt olet kartalla mitä lapsesi syö ja mitä ei! Vai siellä buffetissako vasta kiinnostaa?

Moni lapsi suostuu buffetissa kokeilemaan myös uusia makuja tai ruokia.

Vierailija
78/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikalailla vaadin syömään kaiken, mitä on otettu. Siksi kysyn lapselta, mitä haluaa ottaa. Mutta havainnoin ympäristöäni samalla ja päästän buffetissa ihmisiä edelle, jos joutuvat odotella minun takiani.

Vierailija
79/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa, jos opettajat on mukana näissä teatteriesityksissä

Miksi?

Miksi jokaiseen ruoka-aineen kyselyyn käytetään 30 sanaa. Homma voi mennä näin: sami mitä otat: kiivi, otan. Paprika, en. 

Miksi pitää tehdä asiasta teatteri: Otatko Petteri tänään kuullotettua tomaattia. Entä jaksatko tänään ottaa mausteista kurkkusalaattia, jota siskosi söi viime vuonna. 

Jos haluaa kysellä, asia menee minuutissa. Ja jos se Petteri haluaa myöhemmin sitä kurkkusalaattia, menköön jonon perälle.

Anna kun arvaan, insinööri? Eikä naisystävää?  :D

Vierailija
80/109 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni perhe ei halua opettaa lapselle että ruokaa saa jättää ja ei ole nykypäivää pakottaa syömään ruokaa mitä ei ole itse annostellut. Siellä buffetissa riittää kyllä kaikille ruokaa, eikä kukaan kuole nälkään jos joku kysyy ottaako lapsi jotain mitä syö joskus. Tuskin kukaan siellä kysyy niistä mitä jo tietää lapsen syövän, vaan sellaisista mistä ei ole varma maistuuko lapselle tänään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi