Lapsiperhe buffetissa
Miksi ihmeessä vanhemmat kysyvät yksitellen lapselta: otatko raastetta, otatko tomaatteja. Tosi ärsyttävää kun vanhemmat kuluttavat linjastolla jopa 10min miellyttääkseen lapsiaan. Meidän lapselle laitetaan kaikkea ja maistellaan. Tälläisiltä voisi periä lapsien osalta aikuisten hinnan.
Kommentit (109)
Huolestuttavaa, jos opettajat on mukana näissä teatteriesityksissä
Vierailija kirjoitti:
Sinä vaan olet viime vuosituhannella vielä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Päiväkodissa on yhtenä päivänä vuodessa ns. buffetpöytä, ja se on jouluruoka. Joka joulu sama sirkus: kysellään lapsilta, minkä verran he haluavat lanttulaatikkoa tai rosollia, ja kauhealla vaivalla täytetään lautanen kaikella, mitä tarjolla on. Lopputulos: lapset syövät kinkkua, herneitä ja keitettyä perunaa. Kaikki muu jää lautaselle.
Minä istuin open kanssa kahdestaan koulun ruokalassa kun muut olivat jo poistuneet, koska minun piti syödä lautanen tyhjäksi. En siis pitänyt siitä kaalikeitosta, mutta mitään ei jätetty. :D
Vierailija kirjoitti:
Minä istuin open kanssa kahdestaan koulun ruokalassa kun muut olivat jo poistuneet, koska minun piti syödä lautanen tyhjäksi. En siis pitänyt siitä kaalikeitosta, mutta mitään ei jätetty. :D
Ja sen takia kaikkien muidenkin pitäisi syödä kaikkea vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Miksi jokaiseen ruoka-aineen kyselyyn käytetään 30 sanaa. Homma voi mennä näin: sami mitä otat: kiivi, otan. Paprika, en.
Miksi pitää tehdä asiasta teatteri: Otatko Petteri tänään kuullotettua tomaattia. Entä jaksatko tänään ottaa mausteista kurkkusalaattia, jota siskosi söi viime vuonna.
Jos haluaa kysellä, asia menee minuutissa. Ja jos se Petteri haluaa myöhemmin sitä kurkkusalaattia, menköön jonon perälle.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa välimuotoja pakottamisen ja loputtoman "haluatko, otatko?" -hokemisen välillä.
Itse kannatan sitä välimuotoa: kaikkea voi maistella, kannustetaan, mutta ei pakoteta, harjoitellaan pikkuhiljaa, jotta lapsi oppii uusia makuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Miksi jokaiseen ruoka-aineen kyselyyn käytetään 30 sanaa. Homma voi mennä näin: sami mitä otat: kiivi, otan. Paprika, en.
Miksi pitää tehdä asiasta teatteri: Otatko Petteri tänään kuullotettua tomaattia. Entä jaksatko tänään ottaa mausteista kurkkusalaattia, jota siskosi söi viime vuonna.
Jos haluaa kysellä, asia menee minuutissa. Ja jos se Petteri haluaa myöhemmin sitä kurkkusalaattia, menköön jonon perälle.
Mutta pitääkö siitä huolestua?
Kesken juhannusmatkan mennään nopeasti syömään, lapselle valitaan sitä, mistä tietää lapsen pitävän ja ajatellaan kuin aikuiset, että maistella voi muulloinkin kuin juhannusruuhkassa, kun mökille on vielä 3 tunnin matka eikä ole halua siivota autoa oksentavan lapsen jäljiltä.
Se yksi maisteltu oliivi kun voi tulla ulos myös suun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kesken juhannusmatkan mennään nopeasti syömään, lapselle valitaan sitä, mistä tietää lapsen pitävän ja ajatellaan kuin aikuiset, että maistella voi muulloinkin kuin juhannusruuhkassa, kun mökille on vielä 3 tunnin matka eikä ole halua siivota autoa oksentavan lapsen jäljiltä.
Se yksi maisteltu oliivi kun voi tulla ulos myös suun kautta.
Siinä sai nämä kaksi perhettä supinaa kun oikeasti aiheuttivat noin 40 hengen ruuhkan ihan omaa hölmöyttään. Joku taisi avautua isälle, kun änkesi jonon väliin kun tämä jamipetteri halusikin salaattia.
Ja siksi juuri aikuisten hinta lapsille kun kuluttavat kapasiteettia enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaahan se sun kapasiteettia jos huolestuu kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä huolestun? Ihmisiä ärsyttää, siis isoa osaa takana tulevista ruokailijoita, kun Jamipettetin isä ja äiti järjesti teatteria. Ravintolalta meni arviolta 50 asiakasta pois, kun kääntyivät ovelta ulos ns. tilintekopäivänä. Ja seuraava vst. perhe aiheuttaa uuden shown.
Itselläni on muutamaa ruoka-ainetta kohtaan jäänyt lapsuudesta kammo, kun en ole tykännyt ja on ollut silti pakko syödä.
Niin maistatan lapsellani uusia juttuja, mutta en pistä syömään sellaista mistä ei ollenkaan pidä. Tosin tuo koululainen täyttää buffetissa lautasensa itse, niin ei pahemmin tarvitse kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä huolestun? Ihmisiä ärsyttää, siis isoa osaa takana tulevista ruokailijoita, kun Jamipettetin isä ja äiti järjesti teatteria. Ravintolalta meni arviolta 50 asiakasta pois, kun kääntyivät ovelta ulos ns. tilintekopäivänä. Ja seuraava vst. perhe aiheuttaa uuden shown.
Jos sinä tuosta ärsyynnyt niin etkö sinäkin kuluta kapasiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on muutamaa ruoka-ainetta kohtaan jäänyt lapsuudesta kammo, kun en ole tykännyt ja on ollut silti pakko syödä.
Niin maistatan lapsellani uusia juttuja, mutta en pistä syömään sellaista mistä ei ollenkaan pidä. Tosin tuo koululainen täyttää buffetissa lautasensa itse, niin ei pahemmin tarvitse kysellä.
Isät ja äidit tietää nämä kammot ellei ole täysin ulkona lapsen elämästä
Kannatan kyllä ehdottomasti sitä, että lapsi kertoo, mitä hän syö. Kuvottavia lastillisia olen nähnyt heitettävän suoraan hävikkiin, kun otetaan vaan miettimättä. Sitten lapsi ehkä puraisee ja sanoo ettei syö. Ei ole buffetin ideana ota mitä haluat, vaan ota mitä syöt.
Toki itse kun olen lapseni kanssa buffeteissa ollut, niin ei se nyt hirveitä kyselyitä vaatinut, lapsi vain kulki vierellä ja katsoi ja kertoi mitä halusi ottaa. Välillä ehkä jotain tarjosin tyyliin ota nyt jotakin kasvistakin, tomaattia vai kurkkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isät ja äidit tietää nämä kammot ellei ole täysin ulkona lapsen elämästä
Omalla lapsellani vaihtelee iän mukaan se mistä pitää ja mistä ei. Se mikä oli herkkua viime vuonna, voi olla ettei enää maistu. Ihan kaikessa en valitettavasti äitinäkään pysy joka ikinen minuutti perässä.
Kammoahan minulla niihin ruokiin ei ollut lapsena. Kammo on nyt aikuisena, kun niitä pakotettiin syömään siitä huolimatta, etten pitänyt. Jos olisin saanut omaa tahtia maistella, niin eipä olisi tullut kammoa.
Riippuu niin paljon lapsesta. Sujuva lapsi maistelee tuolta lautaselta sujuvasti kaikenlaista, ja jos ei kaikesta tykkää, jättää sen lautaselle.
Curling-vanhempi kysyy joka aineksen kohdalla, että otatko vai etkö ota ja kuinka paljon jne. ja viivyttää jonoa. Teatterivanhempi kailottaa kovalla äänellä, että nyt maistetaan tätä maksapateeta ja tofupyörykkää, vaikka tietää vallan hyvin, ettei lapsi niitä suostu maistamaan. Fiksu vanhempi tietää jo itsekin, mistä lapsi tykkää ja ehdottelee niitä. Oheen voi lykätä jotain uutuusmakuja maistelumielessä ja todellakin hyvin pieniä määriä.