Buddhan oppien mukaan elävät, kertokaa kokemuksianne
Mikä sai ajatusmaailmanne muuttumaan? Oliko Buddha alusta asti teille se juttu, vai kuinka päädyitte tälle tielle? Onko jokin ollut erityisen vaikeaa tai palkitsevaa?
Kiitos kokemuksistanne. Olen itse vasta alkanut funtsia ja siksi kyselen kun Buddhan opit resonoivat minussa vaikka en ole uskonnollinen ihminen.
Kommentit (158)
VIIMEINEN KUTSU
Tämä kirjoitus saattaa hyvinkin olla viimeinen kerta, jolloin saat kuulla armollisen Jumalan kutsun.
Ajattele, jos nyt on viimeinen kerta, jolloin sinua kutsutaan taivastielle? Lähtömme hetkeähän ei kukaan tiedä. Jo huomenna saattaa kaikki olla ikuisesti myöhäistä.
Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa. 2 Kor. 5:20. Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sanoohan Hän: Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut. Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä. 2 Kor. 6:1,2.
Mistä Jeesus tahtoo Sinut pelastaa? Raamattu vastaa:
Minä näin suuren, valkean valtaistuimen ja sillä istuvaisen, jonka kasvoja maa ja taivas pakenivat, eikä niille sijaa löytynyt. Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan. Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Ilm. 20:11-15.
Jeesus tahtoo siis pelastaa Sinut kadotuksen ikuiselta tulijärveltä. Miksi? Koska Hän rakastaa Sinua ja on kuollut ristillä syntiesi edestä. Sinä olet kerran oleva viimeisellä tuomiolla vastaamassa, miten suhtauduit tähän armokutsuun. Siellä Jumala vahvistaa Sinun oman valintasi.
Näin sanoo Raamattu:
Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään. Matt. 25:32-46.
Voit siis tänään ottaa pelastuksen vastaan sen perusteella, mitä Jeesus teki puolestasi ristillä. Hän antoi elämänsä, kuoli ruoskittuna ja verta vuotavana Vapahtajana koko maailman syntien edestä. Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä rauha olisi Jesaja 53:5.
Raamattu sanoo: Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla Room. 3:23. Ja: Synnin palkka on kuolema (ikuinen ero Jumalasta ja Hänen Taivaastaan), mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Room. 6:23.
Ihmisen on pelastuttava tämän elämän aikana. Ajan päätyttyä ei enää koskaan ole mahdollisuutta saada syntejään anteeksi. Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi Mark. 2:10.
Tämän jälkeen Sinulle kuuluu Jumalan lupaus: Jokainen, joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi Hänen kauttansa. Apt. 10:43. Sinä olet armahdettu Jumalan lapsi matkalla Taivaaseen. Seuraava askel on kasteelle tuleminen, jossa sinut kastetaan upotuskasteella vedessä Jeesuksen Kristuksen nimeen. Apt. 2:38,41.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap; Buddhalaisuus on harhaoppia, joka vie kadotukseen.
Turvaudu ainoaan oikeaan, elävään Jumalaan. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä!
Olkoon rauha kanssasi.
ap
Jeesuksen rauha on parempi. Joh 14:27 "Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buddha ei pelasta Tuomiopäivänä, kuten ei Muhammedkaan. On vain yksi totuus, yksi joka pelastaa, ja Hän on Jeesus Kristus!
No sepä hyvä, sillä en aio osallistua mihinkään tuomiopäivän pelastajaisiin, kiitos vaan.
Se ei ole vapaaehtoista, vaan JOKAINEN ihminen joutuu viimeiselle tuomiolle.
Voi miten lapsellista. Mutta kukin tyylillään.
Ehkä sinusta. Minä olen mielelläni Jumalan lapsi ja otan veljeni Jeesuksen tarjoaman pelastuksen vastaan.
Paljon mieluimmin kuin ikuisuuden kadotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jeesustelijoiden on aina pakko tulla muiden ketjuihin tuomitsemaan ja lyömään raamatulla päähän? Vaikea kuvitella aloitusta toisinpäin, jossa jeesuksen oppeja seuraava kysyisi kokemuksia mutta buddhalaiset tulisivat heti länkyttämään että aijai, tuolla menolla et ikinä saavuta Nirvanaa.
Nirvanan löytää heti esim. Youtubesta
Mutta Jeesus Kristuksen ottaa vastaan kun Totuus kiinnostaa ja Raamattu aukeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap; Buddhalaisuus on harhaoppia, joka vie kadotukseen.
Turvaudu ainoaan oikeaan, elävään Jumalaan. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä!
Olkoon rauha kanssasi.
ap
Jeesuksen rauha on parempi. Joh 14:27 "Rauhan minä jätän teille: minun rauhani - sen minä annan teille"
Kristus vielä painottaa että Hänen rauhansa on jotain mitä kukaan muu tai mikään muu tässä maailmassa ei voi tarjota.
Vastailen tänne vaikka viesti varmaan katoaa trollispämmäykseen:
Koen olevani buddhalainen, vaikka en nyt aktiivisesti sitä harjoitakaan. Aloin parikymppisenä lukea Jack Kornfieldin kirjoja ja koin niiden parissa aika voimakkaita oivalluksia. Olen siis lähinnä keskittynyt länsimaisen oppisuunnan tutkimiseen. Olen viettänyt myös aikaa Thaimaassa luostarissa mikä oli aika silmiä avaava kokemus.
Minulle buddhalaisuus oli aluksi mielentyyneyden harjoittelua meditaation kautta ja pikkuhiljaa mukaan tuli syvemmät opit esimerkiksi jälleensyntymästä. Isossa osassa kaikessa on ollut asioiden 'oivaltaminen' jollain korkeammalla tasolla, eli en ole vain lukenut jotain ja päättänyt uskoa siihen. Jälleensyntymä on monelle länsimaalaiselle vaikea pala koska se vaikuttaa vaativan uskoa johonkin yliluonnolliseen mitä se ei todellisuudessa kuitenkaan vaadi. Buddhalaisuudessahan ei ole sielun käsitystä ollenkaan, mikä tekee jälleensyntymästä vielä mielenkiintoisemman ilmiön.
Buddhalaisuus on tuonut elämääni todellista syvyyttä ja auttanut vaikeina aikoina. Kirjastosta löytyy mm. sellainen Thich Nhat Hanhin kirja kuin "EI kuolemaa ei pelkoa" mikä avaa tätä jälleensyntymää aika hyvin.
Elämä on täynnä kärsimystä, mutta siitä kärsimyksestä on tie ulos :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jeesustelijoiden on aina pakko tulla muiden ketjuihin tuomitsemaan ja lyömään raamatulla päähän? Vaikea kuvitella aloitusta toisinpäin, jossa jeesuksen oppeja seuraava kysyisi kokemuksia mutta buddhalaiset tulisivat heti länkyttämään että aijai, tuolla menolla et ikinä saavuta Nirvanaa.
Vapahtajasta ja todellisesta pelastumisen armolahjasta tuleekin kertoa kaikille. On sitten kuulijan oma valinta, että tarttuuko tilaisuuteen.
Kaikella ystävyydellä, ketjun aihe ei ole kristinusko, pelastuminen tai Jeesus, eikä aloittaja esittänyt niistä kysymyksiä. Olette epäkohteliaita ja ajattelemattomia kirjoittaessanne tänne aiheesta, josta ei ole kysytty. Te voitte perustaa oman ketjun ilosanomaanne varten. Namaste!
Shalom !
Etsitte mielenrauhaa eksytyksestä.
Kyllä siinä tapauksessa kuuluu kertoa että todellinen kunnollinen mielenrauha tulee vain Herralta Jeesus Kristukselta.
Jeesus on Herra.
Aha. Ketään muuta ei saa siiskuunnella kuin jeesusta? Kukaan muu ei tietenkään saa sanoa mitään tai olla missään oikeassa? Buddha eli ENNEN jeesusta, että kuka kopioi ja ketä niin mietippä sitä.
Jeesus on tyhmän ihmisen Buddha.
Aloittajalle... Törmäsin buddhalaisuuteen ensi kerran teini-iässä. Minuun iski silloin ajatus kirjassa, joka meni vapaasti käännettynä näin: "Älä usko mitään äläkä ketään ennen kuin sinulla on omakohtainen kokemus asiasta."
Buddhalaisuudessa ei ole kyse uskosta johonkin, jota et voi todistaa. Ainoa mihin tarvitsee uskoa, että on mahdollista elää toisella tavalla kuin nyt. Ja vapaudesta - sitä että päästää irti asioista, tavoista ja ajatuksista, jotka ovat itselle ja muille haitallisia.
Minulle buddhalaisuus on ollut kuin olisin kävellyt aiemmin rinkka selässä ja se rinkka olisi ollut täynnä painavia kiviä. Yksi kerrallaan olen oivaltanut, että en tarvitse tätä kiveä enää ja pudottanut sen pois. Aluksi oli vaikeaa päästä irti, ne olivat kuin osa itseä, jonka heitti pois, mutta joka kiven jälkeen on ollut lopulta helpompaa kävellä. Samalla kun ei ole enää tarvinnut keskittyä niin tiiviisti omiin ongelmiinsa, on pikkuhiljaa alkanut ymmärtää muita paremmin ja suhtautumaan heihin enemmän myötätunnolla.
Kysyit kokemuksista. Minulle yksi tärkeä kokemus oli ajatuksen täydellinen pysähtyminen ensi kerran. Istuin merenrannalla meditoimassa ja yhtäkkiä kaikki hiljeni minussa. Ei enää sisäistä puhetta pään sisällä, ei mitään mielikuvia. Maailma avautui ihan erilaisella tavalla. Äänet voimistuivat, kaikki värit korostuivat, tunsin pienetkin muutokset ympäristössä. Minä katosin. Tai paremminkin, ero minun ja ympäristön välillä katosi. Kaikki oli yhtä.
Vuosia tuosta kokemuksesta huomasin, että olin ollut väärässä. Kaikki ei ollutkaan yhtä. Mutta se oli silti tärkeä kokemus sillä se todisti minulle kokemuksellisesti sen, että buddhalainen polku toimii. Se todisti, että on mahdollista elää tyystin toisella tavalla tässä hetkessä.
ZenKivi
Vierailija kirjoitti:
Aha. Ketään muuta ei saa siiskuunnella kuin jeesusta? Kukaan muu ei tietenkään saa sanoa mitään tai olla missään oikeassa? Buddha eli ENNEN jeesusta, että kuka kopioi ja ketä niin mietippä sitä.
Jeesus on AINA ollut olemassa, ja Hänen kauttaaltaan kaikki on luotu. Jeesus on Jumala, kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona.
YKSI Jumala, kolmessa persoonassa: Isä, Poika, Pyhä Henki.
Jeesus eli vasta Buddhan jälkeen ja kopioi tämän opetukset. Tai yritti kopioida ja liimasi päälle oman henkilökulttinsa, jonka mukaan kukaan on itse ainoa jumala.
Budhalaisella asenteella kun elää, niin ei tarvi ihmetellä miksi koko yhteiskunta on kuin seisahtunut. Ihmiset kun ajattelee muista että tuo on hänen karmansa, ei tarvi auttaa, ei tarvi järjestellä mitään, riittää kun pidän huolta omasta mielenrauhastani. Hindulaisuudessa sama vaikka siinä taas rukoillaan yhtä mittaa ja milloin mitäkin. Jos vertaa kristinuskon periaatteisiin, jossa on tämä lähimmäiskäsite ja joka velvoittaa auttamaan ym. Islam pyrkii tasoittamaan kaiken sitä kautta, että kaikki tarkalleen alistuisi sille. Juutalaisuudessa on säännöt. Tämä näin valaistumattomana tarkkailijana. Kärsimystä ei voi välttää yhdessäkään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua joskus teininä ensikuulemalta vieraannutti ajatus siitä, että elämä on kärsimystä, vaikka muuten buddhalaisuus vaikuttikin kiinnostavalta.
Nyt aikuisena ymmärrän että tottahan se on, elämässä tulee väistämättä eteen kuolemaa, murhetta, eroja, riitoja, onnettomuuksia, sairauksia ja muuta kärsimystä. Josta useimmilla itseasiassa suurin osa on etukäteen murehtimista (ahdistusta) tai jälkikäteen vatvomista ja jossittelua (masennusta). Hetkessä elämisen taito on hyvin olennainen tapa vähentää tuota turhaa ja ylimääräistä kärsimystä.
Ja jos sen elämässä väistämättä vastaan tulevan kärsimyksen kanssa oppii elämään, niin on kyllä elämässä lopulta aika hyvin asiat. En ole mitenkään buddhalainen vieläkään, mutta kyllä nämä ajatukset puhuttelevat ja mielen rauhoittaminen ja meditaatio kiinnostaa.
Kiva lukea muidenkin kokemuksia, kristinusko
Kun tunteet lakkaa, niin kärsimys lakkaa? Ja joogina ei fyysinenkään kärsimys yllä tietoisuuteen, vai?
Vierailija kirjoitti:
Jeesus eli vasta Buddhan jälkeen ja kopioi tämän opetukset. Tai yritti kopioida ja liimasi päälle oman henkilökulttinsa, jonka mukaan kukaan on itse ainoa jumala.
Jeesus on ollut läsnä kun maailmaa luotiin. Tätä maailmaa missä sinun Budhasi uskoi sielunvihollisen valheisiin ja sinä myös samaan valheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle... Törmäsin buddhalaisuuteen ensi kerran teini-iässä. Minuun iski silloin ajatus kirjassa, joka meni vapaasti käännettynä näin: "Älä usko mitään äläkä ketään ennen kuin sinulla on omakohtainen kokemus asiasta."
Buddhalaisuudessa ei ole kyse uskosta johonkin, jota et voi todistaa. Ainoa mihin tarvitsee uskoa, että on mahdollista elää toisella tavalla kuin nyt. Ja vapaudesta - sitä että päästää irti asioista, tavoista ja ajatuksista, jotka ovat itselle ja muille haitallisia.
Minulle buddhalaisuus on ollut kuin olisin kävellyt aiemmin rinkka selässä ja se rinkka olisi ollut täynnä painavia kiviä. Yksi kerrallaan olen oivaltanut, että en tarvitse tätä kiveä enää ja pudottanut sen pois. Aluksi oli vaikeaa päästä irti, ne olivat kuin osa itseä, jonka heitti pois, mutta joka kiven jälkeen on ollut lopulta helpompaa kävellä. Samalla kun ei ole enää tarvinnut keskittyä niin tiiviisti omiin ongelmiinsa, on pikkuh
Onhan siinä eroa. Budhalaisuus pyrkii pois kaikesta, länsimaisuus kohti kaikkia mahdollisia virikkeitä ja suorastaan turhautuu ellei pääse sisäistämään kaikkea.
Raamattu on Jumalan sana ja se on totuutta. Ei siinä ole mitään pelottelua, että kertoo totuuden.
-Jos hyppäät liikkuvan junan eteen kuolet tai pysyvästi vammaudut.
-Jos hylkäät Jumalan maanpäällä eläessäsi, niin et vietä ikuisuutta Hänen kanssan, vaan vietät ikuisuuden helvetissä ilman häntä.