Buddhan oppien mukaan elävät, kertokaa kokemuksianne
Mikä sai ajatusmaailmanne muuttumaan? Oliko Buddha alusta asti teille se juttu, vai kuinka päädyitte tälle tielle? Onko jokin ollut erityisen vaikeaa tai palkitsevaa?
Kiitos kokemuksistanne. Olen itse vasta alkanut funtsia ja siksi kyselen kun Buddhan opit resonoivat minussa vaikka en ole uskonnollinen ihminen.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap; Buddhalaisuus on harhaoppia, joka vie kadotukseen.
Turvaudu ainoaan oikeaan, elävään Jumalaan. Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä!
Kristinusko on harhaoppia ja jeesus suuri eksyttäjä. Turvautukaa Buddhan viisauteen ja etsikää oma tienne niin saatte kokea todellisen vapauden.
Buddha ja jeesus ovat molemmat ihan hyviä guruja. Jeesus on ehkä tehokkaampi, mutta kaikilla on makunsa.
Jeesus mikään guru ollut, budda vielä vähemmän. Jeesus on samaa kuin Jumala ja Pyhä Henki; tie, totuus ja elämä.
Teillä on jutut menneethän sekaisin.
En elä Buddhan oppien mukaan mutta olen pohtinut ja omaksunut buddahalaisuuden oppeja ja zeniläisyyttä, luultavasti jonkinlaisessa länsimaistetussa muodossa. Mitkään kaavut tai luostarien säännöt eivät minua puhuttele, ja kaikki institutionaalinen uskonto vierastuttaa minua. Kristinuskon monet opit tuntuvat periaatteessa hyviltä, mutta tästäkin ketjusta huomaa miten pelottavia ja uhkaavia monet uskovaiset ovat juttuineen, ja näihin kaikkiin lähi-idän paimenuskontoihin liittyvä misogynia, hierarkkisuus ja sotaisuus ahdistavat (vaikka Jeesushan ei itse ollut misogyyninen, hierarkinen eikä sotaista.)
Buddahalaisuutta en omassa elämässäni käsitä varsinaisesti uskontona vaan näkökulmana ja elämäntapana. Se merkitsee minulle irtipäästämistä kärsimisen kokemisesta, omasta itsestäni ja pyrinnöistäni yksilöllisellä ja yhteisöllisellä tasolla. Löysin tämän opin kun elämässäni oli todella raskas ero ja toksinen suhde ja tajusin vähitellen, että sitä vatvomalla tai "menestymällä" en tule koskaan vapautumaan. Mikään maallisen tavoittelu ei tuo onnea. Valaistumisesta voi kai saada pienen välähdyksen kun onnistuu unohtamaan oman egonsa. Siinä on myös se paradoksi, että saat mistä luovut, eli kun ei kilvottele jossain elämän oravanpyörässä, niin mieli rauhoittuu siinä määrin että esimerkiksi työt ja ihmisuhteet sujuvat ihan mukavasti. En tiedä onko tämä kovin oikeaoppista, ja sekoittuuko tämä täysin johonkin länsimaiseen itsekeskeiseen oman itsen ympärillä pyörimiseen, mutta meditointi, hetkeen keskittyminen ja "irti päästämien" tuovat henkisesti hyvän olon.
Minulle tämä on rauhaa ja elämästä nauttimista, hetkessä elämistä ja onnellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tämä on rauhaa ja elämästä nauttimista, hetkessä elämistä ja onnellisuutta.
Samaa tietenkin minullekin.
Vierailija kirjoitti:
En elä Buddhan oppien mukaan mutta olen pohtinut ja omaksunut buddahalaisuuden oppeja ja zeniläisyyttä, luultavasti jonkinlaisessa länsimaistetussa muodossa. Mitkään kaavut tai luostarien säännöt eivät minua puhuttele, ja kaikki institutionaalinen uskonto vierastuttaa minua. Kristinuskon monet opit tuntuvat periaatteessa hyviltä, mutta tästäkin ketjusta huomaa miten pelottavia ja uhkaavia monet uskovaiset ovat juttuineen, ja näihin kaikkiin lähi-idän paimenuskontoihin liittyvä misogynia, hierarkkisuus ja sotaisuus ahdistavat (vaikka Jeesushan ei itse ollut misogyyninen, hierarkinen eikä sotaista.)
Buddahalaisuutta en omassa elämässäni käsitä varsinaisesti uskontona vaan näkökulmana ja elämäntapana. Se merkitsee minulle irtipäästämistä kärsimisen kokemisesta, omasta itsestäni ja pyrinnöistäni yksilöllisellä ja yhteisöllisellä tasolla. Löysin tämän opin kun elämässäni oli todella raskas ero ja toksinen suhde ja tajusin vähitellen
Kannattaakin keskittyä itseen sekä.omaan elämään ja olla läsnä siinä.
Jeesus Kristus on ainoa oikea uskonto. Kaikki muut ovat harhaa ja vastapuolen yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni meistä näyttää buddhalta.
Juuri niin. Aikamoinen plösö tuo Buddha.
Katoppa muutakin kuin yksikuva, koita vaikka kuvahakua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buddhan mielenmaisemaan ei vauvapalsta oikein istu.
Kyllähän täälläkin voi ilotella. Buddhalaisuus on lähtökohtaisesti iloluonteisuutta.
Buddhalaisuudessahan on samat moraalisäännöt kuin kristinuskossakin. Ja munkeille sitten lisää. Jeesus on vähän erilainen tyyppi kuin buddha, mutta molemmat valaistuneita. Kumpaa tahansa tietä pääsee taivaaseen tai nirvanaan sekä tapaa jumalan, ja molemmat ovat ihan yhtä luopumisentäyteisiä.
Buddhalaisuus on näistä kahdesta kyllä varmaan eettisempi, kun ei sisällä juutalaistaustaista sotaoppia ja naisvihaa.
Mitäpä siihen sanomaan. Lue ja seuraile niin kauan kun jaksat ja pystyt. Ei se palkinnotta jää, mutta aika harva kuitenkaan pääsee näin suomiapina-taustalla kovin pitkälle :D
Joo ehkä pahin jälleensyntymä on suomalaiseksi ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Moni meistä näyttää buddhalta.
Tietenkin, koska me kaikki olemme buddhia. Useimmat eivät vaan havaitse buddhaluontoaan.
buddha oli homoraizkaaja kuten muhammedkin, munkkeja on jääänyt kiinni prostituutiosta viime aikoina ja pedofiliasta
samaa paskaa on katolinen kirkko
demoneita ja demoneiden oppeja
1 tim 4
1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
odotan uskovien ylöstempausta 22.-23.9 rosh hashanan juhlaksi eli enää 28 päivää siihen
Jos ylöstempaukseen olisi aikaa 2028-2048 (eikä tapahdukaan Rosh Hashanana 22-23.9 2025) , tässähän voisi mennä Japaniin ja Kiinaan vielä lähetystyöhön ja Jerusalemiin tai Tel Aviviin ulpaaniin eli kielikouluun taas uudestaan, jotenkin tekisi mieli taas tehdä jotain älykästäkin ja fyysistä treeniä päälle + evankelointia Jumalan voimalla. Trakujen jakamiseen en jaksa uskoa.
https://www.sarshalom.us/reso/scripture/asv/html/john.html
Jesus said unto her, I am the resurrection, and the life: he that believeth on me, though he die, yet shall he live; and whosoever liveth and believeth on me shall never die. Believest thou this?
25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?"
Sekä psykologia että buddhalaisuus muuttavat ihmisiä, mutta jälkimmäinen on tarkoitettu jo terveille henkilöille.
Onko sellainen henkilö terve, joka haluaa muutosta kokemaansa kärsimykseen ja alkaa siksi harjoittaa buddhalaisuutta? Minusta tuossa on ristiriita, koska vain buddhaksi tullut on täysin terve.
mikään ei ole ikuista. Ei taivas, ei jumala. Maailman pysymättömyyden ( anicca ) luonteen voi havaita aika helposti. "Se mikä nousee, on sen myös kaaduttava". Puu kasvaa, kuolee ja kaatuu. Talo rakennetaan, vanhenee ja puretaan. Ihminen syntyy, vanhenee ja kuolee. kipu tulee, paranee ja katoaa. Tähti syntyy, joskus räjähtää. Rakkaus syntyy, hiljenee ja lopulta katoaa. Se ei ole vaikeaa ymmärtää, kun on avoimella mielellä.
JOS saavuttaa valaistumisen, kärsimys lakkaa, ja tietääkseni jumalusko voi olla este valaistumiselle. Joten ei voi valaistuneena kärsiä, jos joku helv*tti sittenkin olisi olemassa.
Namo buddhaya
Vierailija kirjoitti:
mikään ei ole ikuista. Ei taivas, ei jumala. Maailman pysymättömyyden ( anicca ) luonteen voi havaita aika helposti. "Se mikä nousee, on sen myös kaaduttava". Puu kasvaa, kuolee ja kaatuu. Talo rakennetaan, vanhenee ja puretaan. Ihminen syntyy, vanhenee ja kuolee. kipu tulee, paranee ja katoaa. Tähti syntyy, joskus räjähtää. Rakkaus syntyy, hiljenee ja lopulta katoaa. Se ei ole vaikeaa ymmärtää, kun on avoimella mielellä.
Eikös rakkauden tulisi olla ikuista? Se vain muuttaa joskus muotoansa. Vapaudessa sekä rauhassakin asuu rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Sekä psykologia että buddhalaisuus muuttavat ihmisiä, mutta jälkimmäinen on tarkoitettu jo terveille henkilöille.
Onko sellainen henkilö terve, joka haluaa muutosta kokemaansa kärsimykseen ja alkaa siksi harjoittaa buddhalaisuutta? Minusta tuossa on ristiriita, koska vain buddhaksi tullut on täysin terve.
Kärsimys ei tarkoita etteikö ihminen itse olisi terve.
Vierailija kirjoitti:
JOS saavuttaa valaistumisen, kärsimys lakkaa, ja tietääkseni jumalusko voi olla este valaistumiselle. Joten ei voi valaistuneena kärsiä, jos joku helv*tti sittenkin olisi olemassa.
Namo buddhaya
Vähän epäselvä ja outo kommentti.
Jeesus mikään guru ollut, budda vielä vähemmän. Jeesus on samaa kuin Jumala ja Pyhä Henki; tie, totuus ja elämä.