Buddhan oppien mukaan elävät, kertokaa kokemuksianne
Mikä sai ajatusmaailmanne muuttumaan? Oliko Buddha alusta asti teille se juttu, vai kuinka päädyitte tälle tielle? Onko jokin ollut erityisen vaikeaa tai palkitsevaa?
Kiitos kokemuksistanne. Olen itse vasta alkanut funtsia ja siksi kyselen kun Buddhan opit resonoivat minussa vaikka en ole uskonnollinen ihminen.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin oivallukseni on ollut, että voin itse valita kuinka reagoin asioihin, tietoisesti. Jos joku loukkaa minua, voin valita olla reagoimatta ja päättää omasta mieleni koskemattomuudesta. Mielenrauha on minulle kaikista tärkeintä.
Entä ympäristön muut tapahtumat? Lähimmäistä loukataan, eikä vain henkisesti, puute, väkivalta, sairaudet. Ajattelet vain että oppiipa olemaan, onneksi ei sattunut mulle, mä olen ihan tyyni tässä?
No mitäpä voit asialle tehdä? On asioita joihin voi vaikuttaa, ja asioita joihin ei voi. Voin tuntea myötätuntoa loukattua kohtaan, mutta en tiedä onko siitäkään kovin paljon apua. Missään tapauksessa en ajattele, että se on hyvä asia. Toivon mielenrauhaa kaikille ihmisille, silloin ei ole enää tarvetta loukata ketään.
Eri
Vttu et olette lasten tasolla. Kaikki on jo kerrottu, tajuttu, ymmärretty KAUAN SITTEN. Lukekaa vaikka sitä helvetin raamattua ja juokaa viinaa, SAATANA! Ei tarvitse jeesusta ja mielipiteitä tunkea kaikkialle minne nokka päätyy saatanan tunarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi keskustella järkevästi. Itse harrastan meditointia ja uskon jälleensyntymään. Mielenrauha ja hetkessäeläminen tavoitteena.
Tämä.
Ihmetyttää nämä uskovaiset täällä jotka tulevat saarnasmaan Buddhan eksytyksestä ym paskasta. Buddha ei ole väittänyt missään vaiheessa olevansa mikään morkeampi henkiolento, saati jumala, päinvastoin. Buddhan opit ovat konkreettisia oman mielen hallinnan ja hyvinvoinnin sekä kaiken elävän kunnioittamisen ajatussuuntia. Miten tämä uhkaa kristinuskoa tai uskovaisia?
Hyökkäävätkö uskovaiset samalla pieteetillä esim Hegelin ajatuksia vastaan? Kertoo kyllä enemmän kristinuskon tilasta, tuo tarve mollata muita ajatuksia. Onko kaikki kirjat, jotka eivät ole raamattuja saatanasta? Sairasta.
Myöskään Päivi Räsäsen pefletti ei ole saatanasta.
uskis
Buddha sanoi, että yleisin reaktio hänen opetuksiinsa ei ole rauha vaan pelko ja pakokauhu. Hyvin voimakkaat devatkin ("jumalat") kokevat niin. Jos ihmisellä on rauha, hän on jo kaukana muinaisuudessa ollut kuuntelemassa, kun buddhat ja bodhisattvat saarnaavat ja on esittänyt heille kysymyksiä ja vastakysymyksiä. Minusta se on kauniisti sanottu. Joko tuntuu omalta tai sitten ei tunnu.
Vierailija kirjoitti:
Koin 26-vuotiaana ns. henkisen kokemuksen.
Kuten edellä sanottu, täällä asiasta vaikea ellei mahdoton keskustella.
Minulle koko juttu on sen verran yksityinen, että harvan kanssa asiasta edes jutellut ja sillonkin vain pintaraapaisuna.
En kuulu mihinkään yhteisöön.
Haluaisin kuulla lisää! Pystytkö kertomaan edes ylimalkaisesti, mitä tapahtui? En halua painostaa, mutta olen oikeasti kiinnostunut.
Sieniä syödessäni pääsen samoille taajuuksille kuin Buddha, epäilemättä hänkin söi niitä ja sai siitä innoituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni meistä näyttää buddhalta.
Juuri niin. Aikamoinen plösö tuo Buddha.
Sillä lailla pystyn budhiuteen vaikka heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua joskus teininä ensikuulemalta vieraannutti ajatus siitä, että elämä on kärsimystä, vaikka muuten buddhalaisuus vaikuttikin kiinnostavalta.
Nyt aikuisena ymmärrän että tottahan se on, elämässä tulee väistämättä eteen kuolemaa, murhetta, eroja, riitoja, onnettomuuksia, sairauksia ja muuta kärsimystä. Josta useimmilla itseasiassa suurin osa on etukäteen murehtimista (ahdistusta) tai jälkikäteen vatvomista ja jossittelua (masennusta). Hetkessä elämisen taito on hyvin olennainen tapa vähentää tuota turhaa ja ylimääräistä kärsimystä.
Ja jos sen elämässä väistämättä vastaan tulevan kärsimyksen kanssa oppii elämään, niin on kyllä elämässä lopulta aika hyvin asiat. En ole mitenkään buddhalainen vieläkään, mutta kyllä nämä ajatukset puhuttelevat ja mielen rauhoittaminen ja meditaatio kiinnostaa.
Kiva lukea muidenkin kokemuksia, kristinusko
Samaa mietä kärsimyksestä. Onko budhisteilla sairaaloita, ruoanjakelua ym. vai onko tavoite lakata halajamasta sitä mitä ei saa?
Kun ap kuolee, niin saavuttaakohan hän Nirvanan 😃
Vierailija kirjoitti:
Nirvana voidaan saavuttaa jo eläessä.
Ei se ole elämä on kärsimystä kirjaimellisesti. Vaan elämässä on kärsimystä.
Ymmärrä ero ja se että kaikki ihmiset kärsii yleensä jostain ja useimmat kärsimyksen aiheet ovat ohimeneviä tai ainakin niihin suhtautuu lempeämmin kun tiedostaa että kärsimys on osa ihmisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Buddhan mielenmaisemaan ei vauvapalsta oikein istu.
Itse asiassa buddhalaisuuteen kuuluu hyväksyntä; annetaan kaikkien kukkien kukkia, niin myös vauvapalstan kirjavine kirjoituksineen.
🌺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buddhan mielenmaisemaan ei vauvapalsta oikein istu.
Kyllähän täälläkin voi ilotella. Buddhalaisuus on lähtökohtaisesti iloluonteisuutta.
Buddhalaisuudessahan on samat moraalisäännöt kuin kristinuskossakin. Ja munkeille sitten lisää. Jeesus on vähän erilainen tyyppi kuin buddha, mutta molemmat valaistuneita. Kumpaa tahansa tietä pääsee taivaaseen tai nirvanaan sekä tapaa jumalan, ja molemmat ovat ihan yhtä luopumisentäyteisiä.
Buddhalaisuus on näistä kahdesta kyllä varmaan eettisempi, kun ei sisällä juutalaistaustaista sotaoppia ja naisvihaa.
Mitäpä siihen sanomaan. Lue ja seuraile niin kauan kun jaksat ja pystyt. Ei se palkinnotta jää, mutta aika harva kuitenkaan pääsee näin suomiapina-taustalla kovin pitkälle :D
Jeesus Kristus on ainoa tie totuus ja elämä. Kukaan ei menen ainoan oikean elävän Jumalan luo ellei kulje Kristuksen itsensä kautta. Jeesus Kristus on Herra.
Buddhalaisuus on saatanan eksytystä ja valhe. Lavea on se tie mikä helvettiin vie.
Kristuksen opetukset, ei henkilökultti.
💜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä voi keskustella järkevästi. Itse harrastan meditointia ja uskon jälleensyntymään. Mielenrauha ja hetkessäeläminen tavoitteena.
Tämä.
Ihmetyttää nämä uskovaiset täällä jotka tulevat saarnasmaan Buddhan eksytyksestä ym paskasta. Buddha ei ole väittänyt missään vaiheessa olevansa mikään morkeampi henkiolento, saati jumala, päinvastoin. Buddhan opit ovat konkreettisia oman mielen hallinnan ja hyvinvoinnin sekä kaiken elävän kunnioittamisen ajatussuuntia. Miten tämä uhkaa kristinuskoa tai uskovaisia?
Hyökkäävätkö uskovaiset samalla pieteetillä esim Hegelin ajatuksia vastaan? Kertoo kyllä enemmän kristinuskon tilasta, tuo tarve mollata muita ajatuksia. Onko kaikki kirjat, jotka eivät ole raamattuja saatanasta? Sairasta.
Kun sinulla on rauha sydämessä,minkä vain ja ainoastaan Jeesus Kristus ainoan oikean ja elävän Jumalan Poika voi antaa, haluat että muutkin saisivat sen kokea ja valitsisivat sen.
Vierailija kirjoitti:
Buddhalaisuus on saatanan eksytystä ja valhe. Lavea on se tie mikä helvettiin vie.
Pelottelu se vasta s**tanasta on.
Miksi et vain elä kuten itsestäsi hyvältä tuntuu? Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirvana voidaan saavuttaa jo eläessä.
Nirvanan saavuttaa jo nyt vaikka Spotifyssa.
Tämä.