^^MAALIT 2007^^ vko13
Ja täältä linkin takaa löytynee se ihan eka pino..
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9887103&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (71)
Koitan taas kirjoitella poika sylissä, pikkumiehellä on edelleen aina nälkä ja koko ajan jano. Vitsit jos herra on sitä tyyppiä jolla tiheän imun kausi kestää 6 viikkoa putkeen. Kaikki aika jonka poika on rinnalla on kuitenkin tavallaan pois esikoiselta joka tuossa nyt levittää vaippojaan kaapista ympäri huushollia... Ollaan nyt siitä lähtien kun poika täytti 2 viikkoa tehty joka päivä tunnin vaunulenkki jonka ajan poika kiltisti nukkuu, mutta useimmiten herää kun vaunut pysähtyy. Sitten ollaan vielä vaunuiltu tuossa taloyhtiön pihassa kun esikoinen haluaa tehdä muutakin ulkona kuin vaan istua tuplien kyydissä :-) Meillä siis sekä tuplat että tavalliset vaunut, tuplat hankittiin juuri siksi että pääsen lenkille ja nuo yhdistelmät oli jo esikoisen aikana. Kämppä on kuin vaunukauppa kun neidillä on omat nukenvaunut ja sitten vielä on matkarattaat ;-)
Viime yö oli poikkeuksellinen kun poika heräsi syömään vain 3 kertaa ja hoiti senkin pikaisesti eikä tuhdannut kiinni rinnoissa koko yötä kuten yleensä. Olo oli aamulla hyvä itselläkin, en ole ollut niin räjähdysherkkä kuin viikonloppuna kun univelka alkoi tehdä tehtävänsä.
Onko muilla jo nimi valmiina lapselle? Meillä ei vieläkään mitään hajuakaan nimestä, onhan tässä vielä kuukausi aikaa ristiäisiin :-) Lopulta kirjoitan oman ehdotukseni maistraatin lappuun ennen ristiäisiä mieheltä salaa ;-)
Nyt siivoamaan tytön jälkiä...
Kaisu ja Poju 2 vko 5 pvä
Papu;
Täällä meillä on plussaa 10 astetta, ylikin. vauvalle puen vaunuihin ohuen fleecepuvun, villasukat, pipon ja tumput, ja laitan äippäpakkauksen makuupussiin, pehmeeseen (paksuun) pantokoppaan ja vaununsuojus päälle. Ja on kuumissaan! Nyt asken kun lämmintä on +12, jätin kantokopan kannen auki, muuten sama vaatetus.
jaha. Vauva heräs, joten ei tällä haavaa enempää :)
Caius
Meikäläinen on virallisesti siis noita helmikuisia, mutta todellisuudessa ollaan siis maaliskuisia eli meidän pikku-neiti on enemmänkin samanikäinen kun teidän, joten kirjoittelen siis tännekin aina silloin tällöin jos teille vaan sopii?!
...niin siis pukemisesta. Mä oon laittanut ihan bodyn ja potkuhousujen lisäksi villasukat, tumput ja kypärämyssyn ja sitten joko fleece-haalarin tai sit sellaisen ohuen toppiksen mikä tulee äippäpakkauksessa. Meillä se on jo moneen kertaan pesty (on vuosimallia 2002) eli on vähän ohuemmassa kunnossa kun alkuper. Sitten laitan vauvan vaunuihin joissa sellainen pehmyt topattu koppa ja äippäpakkauksen pussi ja sit vaan se vaunujen jalkapeitto päälle. Aamupäivällä varjossa on näin ihan ok, tunnin päästä kun ilma on jo lämmennyt olen avannut pussin ja kypärämyssynkin oon joutunut ottamaan pois kun on kääntynyt naamalle. Sopivan lämpöinen on ollut vauva ja nukkunut jo kolmena päivää tyytyväisenä näin 3 tuntia putkeen. Meillä on tuossa terassilla tosi lämmin ja tuuleton paikka vaikka varjossa onkin. Kannattaa muuten ottaa sit huomioon jos lähtee pidemmälle kävelylle et aurinko porottaa silloinkin tosi kuumasti ja saa helposti vaunut kuumenemaan, tuollaiset lisäpeitot ja pussit on helppoja kun niitä voi tarpeen mukaan availla ja poistaa jos sää yllättäen lämpenee tai niitä voi lisäillä jos aurinko meneekin yht' äkkiä pilveen ja sää viilenee.
Nyt en ehdi muuta....
Ihanan aurinkoisia vauvan tuoksuisia päiviä teille maaliskuisille myöskin!
t.kolomonen + typy huomenna jo 2 vko =)
Eilen tuli viikon ikä täyteen.Onko siitä tosiaan niin vähän aikaa,tuntuu kun neiti olisi ollut osa perhettämme pidemmän aikaa?!Minäkin ajattalin huomenna jo lykätä lapsen ensimmäistä kertaa vaunuihin ja kävellä lähikaupalle.
Meillä tyttö pulauttelee edelleen,ja paljon.Alkaa pian huoli kasvaa,että nouseeko paino yhtään.Välillä tuntuu,että maito ei edes käy vatsassa asti,kun tulee jo takaisin ylös.Olen kokeillut lyhentää syöttövälejä ja antaa kerralla vähemmän,mutta ei auta.Röyhtäisy on vaikea saada,koska yleensä röyhtäisyn sijaan tulee maidot kaaressa ulos.Vauva kuitenkin nukkuu hyvin,joten kai vatsaan jotain jää,vai?!?Vai onko neiti väsynyt juuri sen takia ettei saa tarpeeksi energiaa,epätietoisuus vaivaa...Ihokin tuntuu kellastuneen viime päivinä,mutta silmänvalkuaiset on edelleen valkoiset,joten kai se siitä...Torstaina tulee th kotikäynnille,mutta odottavan aika on pitkä ja sitä pyörittelee kaikkia kauhukuvia mielessään,vaikka lapsella on päällisinpuolin kaikki hyvin.
tityli+neito 8pv
KAISU;
Meillä on nimi valmiina vauvelille, ollut jo oikeastaan koko raskausajan. Mein silloinen kuopus tämän nimen antoi, kun kerroimme tulokkaasta tokalla kuulla. :)
CAIUS;
Kiitos vinkistä. :) Tänään laitoin tosiaan ihan oman aatokseni perusteella sellasen fleecepuvun, joka vähän paksumpi ja makuupussin (jonka jätin auki) ja oli poika vieläkin vähän lämmin, muttei lähellekään niin kuumissaan kuin eilen. Ehkä mä huomenna jo uskallan laittaa vielä vähän ohuemman puvun. Onhan noita tuolla kaapissa.. =D
Meillä paistaa mittariin aurinko lähes koko päivän niin joutuu sit lämpötilaa vähän arpomaan. Ehkä ois aika hankkia ihan jopa toinen mittari ja tolle varjosammalle puolelle..? ;)
KOLOMONEN;
Teretulemasta vaan! :) Kyllä mukavampi luultavasti kirjotella ja lueskella juttuja näistä samanikäisistä tenavista mitä niin, että oma on yli kk muita nuorempi.
Ja kiitos sullekin tästä pukemisvinkistä.
TITYLI;
Huoli pois, kyllä neuvolasta kerrotaan sitten tilanne, turha kovasti stressata. Ja siihen pulautteluunhan voi kans kokeilla niitä apteekin troppeja. Th luultavasti niistä kertoo sitten. Tsemppiä ja voimia. :)
On niin hirmusen kiva kuulla miten teillä muilla menee. Meilläkin täällä sujuu ja ei suju, mut ykskään päivä ei oo samanlainen ja tylsäksi siis ei käy aika. Paitsi joskus tuntuu, että poika vaan nukkuu ja mullei oo mittään tekemistä. Pitäis vaan nauttia nyt, kun vielä ehtii. Eihän se oo, ko yks hujahus ja lapsen perässä ei meinaa enää edes pysyä. =D
Mukavaa maanantai-iltaa kaikille!
ja mietitty mitä tytölle päälle. esikoinen syntyi aikoinaan joulukuussa ja kun ulkoilut alkoi oli niin kovat pakkaset, että päälle pantiin " kaikki mahdollinen" , eipä ollu pukemisongelmia. mutta nyt saa kyllä ihan tosissaan miettiä. tänäänkin lenkillä välillä olimme varjoisassa paikassa jonne tuuli kävi ja meinasi itsellekin kylmä tulla. eli välillä on tosi kuuma ja yhtäkkiä onkin vilpoisaa...
titylilläkö oli pulauttelijavauva? meidän esikoinen oli mestari siinä puuhassa! maito/piimäpukluja riitti ja riitti ja riitti. ei mainannut harsot riittää, vaikka pesukone huusi koko ajan. ja niitä harsoja pyöri meillä joka paikassa; joka huoneessa, joka tuolilla, jotta olisi aina lähellä kun pukli tulisi. ja se haju... omat vaatteetkin oli aina puklussa... aikansa kutakin. mutta vauva kuitenkin kasvoi normaalisti ja meille vakuuteltiin, että puklumäärä näyttää suuremmalta kuin todellisuudessa on.
jospa se teilläkin olisi vain tätä samaa normaalia!
meillä kaikki hyvin ja normaalisti, joten en kirjoittele kuulumisia nyt sen enempää.
anniliinu ja tyttö 2viikkoa
Meillä neiti tulee tänään jo kolme viikkoa. Äkkiä se aika menee. Ulkona on mekin jo käyty kohta pari viikkoa.
Meillä vielä neuvotellaan nimestä. Yksi jo on jota ei ole suoralta kädeltä teilattu. Meinattiin pitää ristiäiset 15.4. Meinasin ommella keittiöön uudet verhot ja neitille kastemekon ennen ristiäisiä.
Kerkeänköhän edes kun neiti nukkuu nykyään pari tuntia ja sitten alkaa hirveä ähinä ja noustaan syömään ja siinä puuhassa vierähtää tunti. Aiemmin nukkui jopa viis ja puol tuntia yhteen putkeen. Väsyttää yön jälkeen, muttei malta aina nukkua kun muut hommat jää tekemättä.
Pikku hiljaa lähteä ompelu puuhiin...
Dumle ja neiti 3 viikkoa
Pitäiskös meillekin aloitella tuollaista kasvu juttua missä näkyis tiedot. Voisin pikkuhiljaa ruveta väsäilemään jos innostuneita löytyy. Alkutiedot saan siirrettyä syntyneiden pinosta. Siirrän sitten ne vain jotka innostuvat ja antavat luvan. Kaikkihan eivät varmaan kirjoittele täällä niin ei toinna kaikkia siirrellä. Mutta ilmoitelkaa viesteissä niin aloittelen pikkuhiljaa tekemään jos on aikaa.
Laitetaanko jotain tietoja kokojen lisäksi, esim. ekat hymyt, kääntymiset jne?
Ja hyvää päivää muut! :)
DUMLE;
Mein pojan saa listata kanskii! :) Kyllä mie täällä jaksan roikkua ja rustata kuulumisia (elämätön kun olen.. ;-) )
Just tultiin kaupoilta, söin pikaseen, poika nyt tissillä ja kohta nakkaan vaunuihin ja juostaan hakemaan neiti eskarista. Eli palaan myöhemmin.
Papu ja Hermanni 12pv
päivän ikäinen neitokainen. Oikein ihastuttava vauva ollut toistaiseksi, nukkuu, syö ja kakkaa. Välillä, etenkin öisin on ongelmana se, ettei saa heti unen päästä kiinni: haluaisi imeä, mutta multa tulee maitoa koko ajan ja sitten pitää puklata ylimääräisiä pois. Haluaisi nukahtaa imien, mutta se on hankalaa. Olen sitten heijannut sylissä ja rauhoitellut, nukkuu siis kokonaan perhepedissä. Pinnasänky pitäisi hakea anoppilasta..
Kanga-repussa on köllötellyt, jos on pakko esim. laittaa ruokaa eikä ole vielä unessa sängyllä. On kovasti isompien sisarusten rakastama, pusuja satelee.
Päivisin on kestovaipat, yöksi pistetään kertavaippa. Pitäisi opetella kehtosidonta, niin voisi käyttää pitkää liinaa. Ihanaa aikaa tämä taas on, vaikkakin väsypöhnä vaivaa äitiä. Onneksi on kevät!
Jaksamista kaikille maalisäideille.
t.kaneli
Minäkin olisin halukas liittymään seuraanne.
Sen verran tapahtuma köyhää on munkin elämä että varmasti notkun jatkossakin koneella.
Me ollaan vielä ihan shokissa tuosta meidän neidistä,kun tosiaankin oltiin melkein 100% varmoja et tulokas on poika. Sukupuolellahan ei siis oikeesti ollut mitään väliä,mutta kun kerkes miettii vauvalle jo nimeä ja kaikkee muuta sellasta tuli poika lasta ajatellen tehtyä ja ostettua,ni ei sitä voinut uskoa kun kätilö ja mies sanoi mulle et se on tyttö:)
Kätilön piti oikein näyttää mulle että katos nyt tää on tyttö::))
Päästiin siis kahden yön jälkeen kättäriltä pois sunnuntaina neljän maissa, ja kaikki on lähtenyt sujumaan ihan hienosti.
Eilen neiti seurusteli paljon mun kanssa, ja tänään näköjään on sitten tuon unen vuoro.Pitäis itsekkin olla sängyssä koisimassa että jaksaa taas yöllä,mut en mä mitenkään malta.Kovasti ois tekemistä ( netti kuitenkin ekax),ja ulos menon halu ois kova.
Ajateltiinkin et jos kohta mentäis ulos kun tyttö herää ja saatais syötyä ekaksi.
Mies kuorsaa tuolla tällä hetkellä ni voin sitten nakittaa niitä yö hommia hänelle hyvällä omatunnolla kun kerta nyt päivällä osaa levätä..
Dumle:
Meidänkin tiedot saa sitten ilomielin lisätä sinne listalle:)
Onkohan MIROTAR jo tällä puolella??
Olit varmaankin mun kanssa samaan aikaan tuol kättärillä,ni ihan uteliaisuuttani kysyisin millä osatolla te olitte?
Nyt jos tekis niitä hommia,palailen myöhemmin.
Hanan
DUMLE; listaa pykäämään vaan! Kiva idea mielestäni :)
Täällä on tänään ollut taas pukemis ja riisumisrumba, eli esikoisen 3v kerhopäivä! Kerho ei kestä kuin 2 tuntia, joten tuntuu, että koko ajan saa pukea lapsia ja pakata autoon ja autosta pois:) Vaan eipä ole kuin kerran viikossa, jote tuon malttaa tehdä.
PALJON ONNEA TAPPI! Oli kiva kuulla sinistakin pitkästä aikka. Koetapa löytää tiesi tänne vauvapuolelle!
meilläkin on nimi jo päätetty. pappi tulee perjantaina käymään, kastekeskusteluun. Ristiäisiä vietetään pääsiäisenä 8.4. Minä sain nimiasiassa tahtoni läpi, joten mieleinen nimi tulee :)
Kiva olisis kirjoittaa enemmän, mutta hommia piisaa, näin kun vauva nukkuu, joten mentävä on!
Cassu ja ilona huomenna jo 5 viikkoa!
Terve taas siskot!
Eli mulla lähti sitten vauva tulemaan kun menin Kättärille siihen verenpaine/proteiini tarkastukseen viime torstaina. Jo kätilön kuunnellessa sydänääniä tuli parit supistukset ja sitten lääkärin tutkimuksen jälkeen pääsinkin jo odottamaan käynnistymistä osastolle.
No, sitten alkoi se hankala vaihe: supistuksia tuli, muttei tarpeeksi tiuhaan. Ja 20 tuntia meni niitä tarkkaillessa milloin minkäkin kivunlievityksen klanssa. Olivat nimittäin tosi kipeitä muttei avanneet mitään. Sitten alkoi esikoisen synnytyksestä tuttu sydänäänten lasku vauvalla ja mentiin leikkaukseen. 9 pisteen yttö syntyi klo 9.40 perjantai aamuna. 3370gr ja 50cm. =o)
Kaikki meni siis loppujen lopuksi hyvin, vaikka taas tuli ensin kärsittyä kipuja ja sitten kiireelliseen sektioon... =o/
No, arpia tuli sitten taas yksi lisää edellisten joukkoon mahalle! Avasivat nimittäin pystyyn kun edellisen sektioarven luona on tyräverkko ja epäilivät kiinnikkeitäkin kun on endoa myös leikattu. Maha on kuin HKL:n reittikartta, mutta vieläkin olen niin euforiassa tuosta vaaleanpunaisesta nyytistä ettei yhtään harmita!
No niin, täällä ollaan kauan odotetulla vauvapuolella :) Tuntui jo ettei tämä aika tule koskaan mutta kaikki aikanaan.
Tultiin tunti sitten ulkoilemasta ja vauva jatkaa uniaan tuossa eteisessä vaunuissa. Riisuinkin sen mutta tuhina vaan jatkuu ;) Uskomattomat on vastasyntyneen unenlahjat.
Neiti toukka on nyt 10 päivää vanha tai paremminkin nuori. Aivan ihana nyytti jota isosisko- ja veli kilvan pussailee ja silittelee. Minä kera mieheni olemme onnellisia tästä kolmannesta lapsesta ja minusta tuntuu, että olen vieläkin aivan hormoonimyllerryksessä. Voisin nuuskutella tuota uutta tulokasta tunti tolkulla ja en väsy ihastelemaan miten pieni se on... olenkohan sekaisin??
Olemme ulkoilleet jo useampana päivänä, aurinko paistaa ja nautin vaunukävelyistä. Raskausajan lopun olin niin rampa etten päässyt oikein mihinkään joten tämä on juhlaa!
Vauva herää kerran tai kaksi yöllä syömään, tätä iloa tuskin kauan riittää joten nautin siitäkin. Maitoa riittää ja elämä hymyilee :)
Jaaha... neiti taitaakin heräillä.
Z ja prinsessa 10 pvää
Jos vauvan mielestä maitoa tulee liikaa, kannattaa kokeilla imetystä niin, että vauva on masun päällä. Onnistuu parhaiten puoli-istuvassa asennossa. Kun vauva imee maidon ylöspäin, hän voi itse säädellä maidontuloa, eikä sitä valu suuhun.
Onko sulla trikoinen vai kudottu liina? Tässä kehtosidonnan ohjeet kudotulle liinalle: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?numero=…
Trikooliinalla oon ite tykännyt tehdä ensin valmiin ristisidonnan ja laittanut sitten vasta vauvan kyytiin.
Kantopussiinkin voi laittaa vauvan kehtosidontaan.
Kaneli-77:
...mutta multa tulee maitoa koko ajan ja sitten pitää puklata ylimääräisiä pois. Haluaisi nukahtaa imien, mutta se on hankalaa...Pitäisi opetella kehtosidonta, niin voisi käyttää pitkää liinaa.
t.kaneli
Tässä se tukevampi kehto:
http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?numero=…
taltutin yliväsyneen vauvan kapaloimalla fleecehuopaan. Onneksi olin sen verran skarppina laitoksella, että tuo kapalointi jäi mieleen. Jos nyt jo kolmannen vauvan kanssa osaisin sitäki hyödyntää.
Vaikuttaa vaan kovasti siltä, että vauvan ensimmäinen viikko on oltu syntymäväsymyksessä ja nyt alkaa jo tulla näitä nukahtamisvaikeuksia ja virkun ajan jaksot ovat pidentyneet.
Oliko muuten kenenkään muun vauvalla lastenlääkärin tarkastuksessa sivuääntä sydämessä?
Meidän vauvalla oli 2:n vrk:n ikäisenä, kun tarkastus tehtiin ennen kotiinlähtöä. Se tietysti säikäytti kovasti ja sydän ultrattiin samana päivänä Kättärillä. Apikaalinen (?) VSD (reikä kammioiden väliseinässä) oli diagnoosi. Ja kontrolliultra on 6:n viikon iässä. Katsotaan, onko reikä umpeutunut. Informaatio oli lääkärin puolelta huonoa, enkä esim. tiedä mitä tuo apikaalinen tarkoittaa. Yleisiä kuulemma ovat, sen lääkäri sanoi.
mutta hesarin lukuun ja kahvin keittoon, nyt kun vauva ja kuopus samaan aikaan unilla..
Ja ihan ekaksi Onnea kaikille jotka olette tällä puolelle siirtyneet...
Kummasti sitä aina ensin käy kuitenkin kurkkimassa odotus puolen pinon, vaan eipä siellä enää kovin montaa maalismasua ole jäljellä, pian ollaan kaikki tällä puolella:)
Meidät saa myös laittaa pinon jatkoksi, vaikken ihan joka päivä ehdikkään koneella keikkua.
Neiti on edelleen rauhallinen, ja syö hyvin ilman suurempia masuvaivoja. Hereillä ollessaan vaatii kyllä seuranpitoa koko ajan, ei oikein viihdy itsekseen, nytkin on rintarepussa vakoilemassa teidän kuulumisia;)
Nimi on meilläkin päätetty, ihmeen helposti se löytyi, vaikka aluksi tuntui ettei millään keksitä, molempia miellyttävää nimeä. Ja ristiäiset on 15.4.
Petriina ja neiti 1kk 2viikkoa
Ihanaa, kun aurinko paistaa het aamusta. Tulee niin mukava fiilis. :) Eilen just mietin, että kyllä on paljon kauniimpi olo itselläkin, kun aurinkoisena päivänä peiliin katsoo mitä silloin syksyisemmällä säällä. Ja nyt on sentään vasta kevät! ;)
Meillä nukuttu taas hyvin yö. Kahdella syötöllä selvittiin. Ja silti mä oon ihan väsy..
Eilen vaavilla oli vähän kitinöitä eikä oikein koko päivänä nukkunut edes. Masuvaivoiksi tulkitsin, kun ei kakannut koko päivänä kertaakaan ja päätin illalla antaa sitä masukupla-ainetta yhden annoksen. Tämän jälkeen seukkaili pari tuntia ja voi herran jestas sitä kakkamäärää!! Mies kolmet täydet vaipalliset pesi ja minä vaan pysyin paikoillani ja tissitin väliajat.
Käytiin eilen eka kerran vaunuilemassa. Aiemmin en uskaltanut ja aikaiseksi saanut, kun pohdin jopa kolme päivää, että mitä tuolle lapselle pitää laittaa päälle.. Päädyin ihan normivaatteisiin plus tumput, villasukat, pipo ja talvihaalari. Vähän hänellä tais lämmin olla, mutta mieluummin näin päin kuin kylmä. Onko jollain jotain vinkkejä?? Kun en toista kertaa viitsis paahtaakaan lapsiparkaa..
Tänään mennään sitten taas ulos ja tästä lähtien varmastikin joka päivä. Voi, on sitä kyllä niin kauan odotettukin, että saa eka sisältöä niihin kieseihin ja sitten että pääsis uloskin. Aijai, tät riemun määrää! =D
Palailen taasen..
Papu ja Hermanni 11pv