Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?
Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?
Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen.
Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan.
Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä...
Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?
Kommentit (140)
Tampereella on potilas hotelli
Täysihoidolla majoittuville potilaille
Turvallinen ympäristö
- hoitaja paikalla 24/7
- hälytysranneke
- vastaanotto avoinna 24/7
Esteettömät Invahuoneet
Itse kerroin vain hoitajalle että hoitaja löytyy. Oikeasti olin yksin kotona ensimmäisen vuorokauden. Ainoastaan kelataksilla pääsin kotiin apteekin kautta. Ei kukaan voi tuollaista valvoa millään tavalla, että onko ihmisellä joku hoitaja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkuksia joissa riskinä on sydäninfarkti tai vastaava ei kyllä edelleenkään edes tehdä päiväkirgisina toimenpiteinä.
Leikkauksissa on edelleen infarktiriski, kyllä, keskisuuriakin leikkauksia tehdään päiväkirurgisena.
Kannattaisi päivittää tiedot, ennen kuin alkaa väärää tietoa vänkäämään pelkän viisastelun ilosta.
Eiköhän se kirurgi tiedä, onko kyseessä päiväkirurginen ja sen mukaan se siinä potilaalle annettavassa tiedossa on mainittu. Samainen kirurgi tietää senkin, että tarvitseeko sillä potilaalla olla joku vaiko ei. Kaikesta päätellen on tarve, kun sellainen pitää olla.
Ja sitten on sellaisia leikkauksia, joita ei komplikaatioriskin takia tehdä lainkaan päiväkirurgisena. Minulta on poistettu myooma niin, että pääsin kotiin samaisena päivänä. Itse leikkaukseen mennessä sanottiin, että jos kaikki sujuu hyvin, niin pääsen kotiin samaisena päivänä, mutta jos tulee ongelmia, voi käydä niin, että joutuvat poistamaan kohdun, jolloin joudun jäämään osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole?
Miten sinne "osastolle jäädään yöksi"? Toki voi siirtyä yksityissairaalaan yöksi, jos pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millekään osastolle ei mennä tyyliin "hei täältä tulee nyt tälläinen nainen xx joka ei voi mennä kotiin".
Haluan nähdä sen paperin, jossa sanotaan että kotiutettiin ilman saattajaa.
Sairaalasta ei edes nykyisin saa mitään paperia mukaan ja valtaosa asiakkaista kotiutetaan ilman saattajaa.
Saattajaksi kyllä kelpaa se kelataksikuskikin. Hakevat ihan sieltä osastolta (tässä tapauksessa päiväkirurgiselta) ja saattavat kotiovesta sisälle asti.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millekään osastolle ei mennä tyyliin "hei täältä tulee nyt tälläinen nainen xx joka ei voi mennä kotiin".
Sairaalasta ei edes nykyisin saa mitään paperia mukaan ja valtaosa asiakkaista kotiutetaan ilman saattajaa.
Saattajaksi kyllä kelpaa se kelataksikuskikin. Hakevat ihan sieltä osastolta (tässä tapauksessa päiväkirurgiselta) ja saattavat kotiovesta sisälle asti.
"Virallisesti" taksi ei ole saattaja. Tilatessa usein kysytään tuleeko saattaja mukaan ja jos kerrotaan että ei niin taksi tietää että voi tarvittaessa joutua saattamaan asiakkaan sisälle. Jos asiakas kotiutuu, Kela kyydillä merkitään se asiakirjoihin "kotiutuu Kela-taksilla, saattajasta tai sen puuttumisesta ei tehdä merkintää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä että joidenkin pitää naureskella että feikkaa hakijan eikä tarvitse ketään vahtimaan. Yleensähän kaikki menee ok, mutta jos esim. lähtee tulppa liikkeelle unessa, niin siinä pelataan elämällä ja kuolemalla. Herää ehkä, mutta ei itse välttämättä kykene hälyttämään apua saati raahautumaan ovelle avaamaan. Saahan jonkun tietysti oven avaamaan, mutta siinä on viive joka voi olla kohtalokas.
En naureskellut, että valehtelin hakijasta. Ei vain oikeasti ole ketään, joka hakisi. Sitä voi olla vaikea ymmärtää sellaisen, jolla on perhe ja sukua ja ystäviä. Itsellä vain muutama satojen kilometrien päässä asuva serkku, joille joulukortit laitan.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Virallisesti" taksi ei ole saattaja. Tilatessa usein kysytään tuleeko saattaja mukaan ja jos kerrotaan että ei niin taksi tietää että voi tarvittaessa joutua saattamaan asiakkaan sis
Totta, mutta se taksin sieltä sairaalasta tilaava sairaanhoitaja/osastosihteeri taksia tilatessaan kertokin, että potilas pitää tulla hakemaan osastolta/poliklinikalta ja saattaa kotiin asti. Näin ainakin on mun kohdallani ollut, kun polvia on leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.
Hu ll u
Kovat riskit
Et paljon välitä itsestäsi
Surullista
Ihan täysjärkinen työssäkäyvä ihminen olen. Lapsena 60-luvulla maaseudulla vaan remmin avulla opetettiin, että itse pitää selvitä, eikä apua pyydetä. Yksi esimerkki. Leikin keväällä ojassa, olin ehkä just alle kouluikäinen. Märkä muta imaisi toisen kumpparin jalasta. En saanut sitä itse irrotettua. Juosin sitten ilman toista kenkää kotiin pyytämään isää apuun. Tuliko apua? Tuli remmistä, kun olin ollut noin tyhmä. Sen jälkeen en isältä koskaan enää apua pyytänyt, enkä pahemmin muiltakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.
Hu ll u
Kovat riskit
Surullista
Ihan täysjärkinen työssäkäyvä ihminen olen. Lapsena 60-luvulla maaseudulla vaan remmin avulla opetettiin, että itse pitää selvitä, eikä apua pyydetä. Yksi esimerkki. Leikin keväällä ojassa, olin ehkä just alle kouluikäinen. Märkä muta imaisi toisen kumpparin jalasta. En saanut sitä itse irrotettua. Juosin sitten ilman toista kenkää kotiin pyytämään isää apuun. Tuliko apua? Tuli remmistä, kun olin ollut noin tyhmä. Sen jälkeen en isältä koskaan enää apua pyytänyt, enkä pahemmin muiltakaan.
Miten sen saappaan kävi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hu ll u
Kovat riskit
Surullista
Ihan täysjärkinen työssäkäyvä ihminen olen. Lapsena 60-luvulla maaseudulla vaan remmin avulla opetettiin, että itse pitää selvitä, eikä apua pyydetä. Yksi esimerkki. Leikin keväällä ojassa, olin ehkä just alle kouluikäinen. Märkä muta imaisi toisen kumpparin jalasta. En saanut sitä itse irrotettua. Juosin sitten ilman toista kenkää kotiin pyytämään isää apuun. Tuliko apua? Tuli remmistä, kun olin ollut noin tyhmä. Sen jälkeen en isältä koskaan enää apua pyytänyt,
Sitä en muista, mikä oli lopulta kumpparin kohtalo. Taisin sen verran järkyttyä taas kerran mielestäni aiheetta saamastani selkäsaunasta. Niitä minulle kyllä runsaasti ropisikin. Isosisko oli isän suosikki ja kanteli yhtenään minun tekemisistäni ja aina tuli selkään ilman, että minulta olisi mitään kysytty, miten joku asia meni.
Yleensä tällainen tilanne ratkeaa sillä että lääkäri ei kotiuta, ellei joku tulee hakemaan eli toisin sanoen potilas on tavallaan velvollinen jäämään sairaalaan ellei hän allekirjoita vastuuvapauslomaketta lääkärille.
Minulle on tehty 2 leikkausta päiväkirurgisella osastolla. Ensimmäisen jälkeen lähdin kotiin ja saattajani oli 80 vuotias äitini. Äiti oli niin jännittynyt ja järkyttynyt tilanteesta, että ei muistanut edes kerrostalorapun alaoven koodia ja päässyt omin avuin sisään 🙄. Jouduin hoitamaan häntä.
Toisella kerralla sanoin, että ei ole ketään ja sain jäädä yöksi.
En suosittele sitäkään. Sänky vaan kuljetettiin sairaalan käytävälle ja verho vedettiin eteen. Kädessäni ollut kanyylineula jätettiin suoneen aamuun asti "varmuuden vuoksi" kotoutukseen asti. Se tuntui inhottavalta. En nukkunut lainkaan vieraassa ympäristössä.
Jos kolmas keikka tulee sanon, että saattaja on, vaikka ketään ei olisi ja menen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä hammaslääkärillä missä saa sedaatio ja anestesia hoitoa niin minulta vaadittiin saattajaa eli en saanut lähteä kotiin julkisilla ja jonku pitää jäädä yöksi vahtimaan.
Aloin soittelee kaikki vanhat työkaverit vain läpi kuka haluaa vodka tai viski pulloa vastaan tulla hakee mut hampi lääkäriltä ja valehdella että vahtii minua yön yli.
Enemmän mua vaivaa mahdollinen uniapnea eikä minulla ole rahaa ostaa eskorttia.
Uniapnea ja sedaatio ja kipulääkkeet on huono yhdistelmä.
Varmasti mutta kuten mainitsin että epäilen uniapneaa eikä sitä ole diagnosoitu.
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen ympäristö
- hoitaja paikalla 24/7
- hälytysranneke
Esteettömät Invahuoneet
mitä maksaa?
Sukulaisrouva ohjattiin tuollaisessa tilanteessa johonkin palvelutaloon tms. muutamaksi päiväksi lonkkaleikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen ympäristö
- hoitaja paikalla 24/7
- hälytysranneke
Esteettömät Invahuoneet
mitä maksaa?
Googlaa Norlandia potilashotelli
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä että joidenkin pitää naureskella että feikkaa hakijan eikä tarvitse ketään vahtimaan. Yleensähän kaikki menee ok, mutta jos esim. lähtee tulppa liikkeelle unessa, niin siinä pelataan elämällä ja kuolemalla. Herää ehkä, mutta ei itse välttämättä kykene hälyttämään apua saati raahautumaan ovelle avaamaan. Saahan jonkun tietysti oven avaamaan, mutta siinä on viive joka voi olla kohtalokas.
Joo. Minäkin valehtelin pahan aivotärähdyksen (oli melkein tunnin tajuttomana) jälkeen että joo on joku kotona. Oikeasti halusin vain kotiin nukkumaan. Jälkikäteen mietin että mitä jos olisikin käynyt jotain. Ja mulla on kyllä sen verran ihmisiä lähipiirissä, että sieltä olisi varmasti joku tullut yöksi luokseni, mutten halunnut heitä vaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen ympäristö
- hoitaja paikalla 24/7
- hälytysranneke
Esteettömät Invahuoneet
mitä maksaa?
Googlaa Norlandia potilashotelli
Eli maksaa enemmän kuin palkata seuralainen yöksi..
Ei se lääkärin kiinnostuksen kohde olekaan tarvitsetko sellaista apua joka ei ole lääketieteellistä. Se kuuluu enemmän sosiaalitoimen piiriin.