Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?
Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?
Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen.
Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan.
Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä...
Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Menen piakkoin Tyksiin kelataksilla. Matka 2 tuntia. Aamulla leikataan. Saan olla sairaalassa yön, mutta aamulla taksiin ja kotiin. Tytär asuu samassa kaupungissa, ja on luvannut käydä mulle kaupassa. Eniten kauhistuttaa kun pitää pari viikkoa pistää vatsaan lääkettä veritulpan estämiseksi. Pelottaa jo etukäteen että selviää kaikesta kunnialla eikä tule mitään komplikaatioita.
Kotisairaanhoitofirmasta otat jonkun pistämään. Mulla käytiin poistamassa tikkejä kotona. Tietty maksaa jonkun verran, mutta jos ei muuten pysty.
Joo, siirretään sieltä vuodeosastolle, jos ei ole kunnossa. Mulla oli hakija, mutta mikään ei pysynyt sisällä eikä virtsarakko toiminut, joten sinne jäin.