Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?
Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?
Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen.
Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan.
Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä...
Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole?
Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.
Ne järjestää osastolle
Itse sanoin ettei ole ketään ja päiväkirurgiselta varattiin osastolle yöksi paikka
K-S Keskussairaala
Terveyskeskuksen vuodeosastolle siirretään jos ei pysty olemaan kotona yksin ja ei ole todellakaan ketään joka voisi olla valvomassa. Päiväkirurgisella ei tietenkään voi yöpyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en meinannut päästä edes sinne osastolle ja toimenpiteeseen kun ei ollut antaa kenenkään tietoja lähiomaiseksi. Hoonosoomihoitaja vaan jankkasi kuinka kyllä kaikilla pitää olla lähiomainen enkä mä tuosta nyt eri mieltäkään ole, mutta kun sellaista ei ole niin ei ole.
Minä annoin sukulaisen tiedot, en ole hänen kanssaan ollut tekemisissä noin kymmeneen vuoteen.
Miksi annoit ? Jos kuolet, sitten etsivät sukulaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Menen aamulla sairaalaan ja minut leikataan nukutuksessa (keskisuuri leikkaus), mutta pääsen illaksi kotiin.
Joku pitää saada sairaalaan saattajaksi kotimatkalle ja mielellään koko ensimmäinen vuorokausi kotona, mutta vähintään ensimmäinen yö, pitää jonkun seurata vointia siltä varalta, että tulee jokin ongelma. Nukutuksen vuoksi ei saisi olla ilman valvontaa, vaikka heräämöstä päästetäänkin suurin piirtein tolkuissaan olevana.
Kyllä pääsee osastolle.
T. Aamulla sairaalaan, päivällä leikkaus, illalla kotiin (minun tapauksessa osastolle, kun ei ketään ollut)
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.
Hu ll u
Kovat riskit
Et paljon välitä itsestäsi
Surullista
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen vuodeosastolle siirretään jos ei pysty olemaan kotona yksin ja ei ole todellakaan ketään joka voisi olla valvomassa. Päiväkirurgisella ei tietenkään voi yöpyä.
Tk:n vuodeosastot on yleensä vielä täydempiä kuin erikoissairaanhoidon. Voit joutua odottamaan pääsyä perustasonosastolle vaikka leikkauksen jälkeen ssiellä kuntoutus jatkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Isommissa sairaaloissa siirretään päiväkirurgian heräämöstä osastolle yöpymään.
Vierailija kirjoitti:
Missä asut? Voin tulla jos olet Jyväskylässä, eikä tarvi paljoa maksaa.
Noin aiheeseen muuten, en kyllä tiedä yhtään. Ehkä pitää laittaa joku "palkataan henkilökohtainen valvoja hyvin lyhytkestoiseen työsuhteeseen" johonkin yleisesti näkyville..
Valvoja???
Vierailija kirjoitti:
Leikkuksia joissa riskinä on sydäninfarkti tai vastaava ei kyllä edelleenkään edes tehdä päiväkirgisina toimenpiteinä.
Leikkauksissa on edelleen infarktiriski, kyllä, keskisuuriakin leikkauksia tehdään päiväkirurgisena.
Kannattaisi päivittää tiedot, ennen kuin alkaa väärää tietoa vänkäämään pelkän viisastelun ilosta.
Eiköhän se kirurgi tiedä, onko kyseessä päiväkirurginen ja sen mukaan se siinä potilaalle annettavassa tiedossa on mainittu. Samainen kirurgi tietää senkin, että tarvitseeko sillä potilaalla olla joku vaiko ei. Kaikesta päätellen on tarve, kun sellainen pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä siirretään osastolle, jos tulee komplikaatioita tai ei ole ketään noutamassa kotiin. Hyvin voi siis jäädä yöksi, fiksu kertoo jo etukäteen sairaalaan, että tarvitsee yöksi petipaikan.
Itse kerroin jo leikkausaikaa varatessa, tai kun leikkauksesta soitettiin kotia ja kyseltiin tietoja leikkausta varten. Tällainen info-puhelu ennen leikkausta. Leikkausaikaa taisi tulla myöhemmin. Sanoin, että kuinka toimitaan kun en saa ketään yöksi kotia. Hoitaja sanoi, että varaa varulta paikan osastolle ja kirjoittaa papereihin "mahdollisesti jää osastolle yöksi".
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.
Minun piti hakea sisko sairaalasta sisältä ja ilmoittautua henkilökunnalle. Muuten sisko ei olisi saanut poistua tiloista.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä hammaslääkärillä missä saa sedaatio ja anestesia hoitoa niin minulta vaadittiin saattajaa eli en saanut lähteä kotiin julkisilla ja jonku pitää jäädä yöksi vahtimaan.
Aloin soittelee kaikki vanhat työkaverit vain läpi kuka haluaa vodka tai viski pulloa vastaan tulla hakee mut hampi lääkäriltä ja valehdella että vahtii minua yön yli.
Enemmän mua vaivaa mahdollinen uniapnea eikä minulla ole rahaa ostaa eskorttia.
Uniapnea ja sedaatio ja kipulääkkeet on huono yhdistelmä.
Jäät sairaalaan yöksi jos ei ole ketään kotiin . Kyllä sairaalassa tämä tiedetään .
EI mistään, jos on persaukinen köyhä. Kokkareilla tilanne helpompi. Köyhä ei voi mennä edes leikkaukseen, koska liian kallista ja ulosotto uhkaa. Onneksi se kuolo korjaa ennen pitkää, kun jättää sairaudet hoitamatta. Köyhät ja laiskat suomalaiset kupsahtaa pois ja tilalle rahdataan kehitysmaalaisia orjia. Asiat menee just niinku kokoomuslaiset haluavat.
Minut leikattiin yksityisessä päiväkirurgisessa sairaalassa. Ei siellä edes ollut mitään osastoa johon olisi voinut jäädä yöksi kun koko sairaala oli auki vain päivisin. Minulla oli kyllä saattaja hakemassa, mutta hän myöhästyi tunnin töidensä takia. Minut kuitenkin kotiutettiin ennalta suunnitellun aikataulun mukaan vaikka sanoin että hakija on myöhässä. Hoitaja talutti minut sairaalan ulko-oven viereen penkille ja sanoi että odota siinä hakijaa. Siinä sitten kipulääkepöllyssä istuin tunnin. Kukaan ei käynyt kysymässä mitään eikä katsomassa tuliko hakija. Olisi pitänyt varmaan ottaa taksi yksin kotiin. Ei ketään kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useamman kerran nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa sekä päivytyksen, että päiväkirurgian puolella. Koska olen yksinasuva ihminen eikä mulla ole ketään sellaista tuttua, jonka voisin pyytää kotiini ensimmäiseksi yöksi, olen aina ollut sairaalassa osastolla yötä.
Seuraavana päivänä olen sitten lähtenyt kotiin Kela-taksilla (ilman saattajaa). Noissa päiväkirurgisissa leikkauksissa olen kertonut asian sairaanhoitajalle kun hän on täyttänyt leikkaukseen tarvittavat esitiedot ja maininnut asiasta vielä jononhoitajalle, joka ottaa yhteyttä sitten, kun leikkausaika kerrotaan. Päivystyksessä olen kertonut asian lääkärille.
Koskaan ei ole tullut tämän kanssa ongelmaa eikä sitä ole mitenkään kyseenalaistettu. Ei siis kannata olla huolissaan. Toki kotona on hyvä laittaa asiat siihen kuntoon, että siellä leikkauksen jälkeen pärjää (laittaa tavarat valmiiksi, ostaa ruokaa pitemmäksi aikaa, siivoaa jne.).
Ja lisään vielä, että viimeksi olin leikkauksessa kuukausi sitten, joten tämä on tuoretta ja luotettavaa tietoa (Espoon Jorvissa leikattiin).
Viisastelija kirjoitti:
Ja sen lisäksi selvitellä asiaa aikaisemmin kuin edellisenä ehtoona...
Jos sinä ymmärrät, että edellisenä, niin ei se sitä tarkoita, että kysyjän leikkaus olisi huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä hammaslääkärillä missä saa sedaatio ja anestesia hoitoa niin minulta vaadittiin saattajaa eli en saanut lähteä kotiin julkisilla ja jonku pitää jäädä yöksi vahtimaan.
Aloin soittelee kaikki vanhat työkaverit vain läpi kuka haluaa vodka tai viski pulloa vastaan tulla hakee mut hampi lääkäriltä ja valehdella että vahtii minua yön yli.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Hengityslama
Päiväkirurgisella on yleensä yöpymismahdollisuus, jos potilas ei voi kotiutua, mutta ei kuitenkaan vaadi hoitoa leikkauksen mukaisen erikoisalan osastolla. En valitettavasti tiedä onnistuuko yöpyminen aloittajan mainitseman syyn vuoksi.