Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?

Vierailija
17.06.2025 |

Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?

Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen. 

Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan. 

Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä... 

Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoin itse muutama vuosi sitten vastaavasta tilanteessani työkaveria. Olin vähän yllättynyt,  kun kysyi, mutta autoin tietysti.  Kyllä avuliaita ihmisiä voi olla lähistöllä,  esimerkiksi työpaikalla. 

Vierailija
102/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

4h:lta saa ainakin nurkikkoa leikkaamaan ja lemmikkejä hoitamaan nuoria, joten miksei tuohonkin? Siinähän ei tarvitse olla mikään hoitsu. Normaali järki riittää, että jos potilaan voinnissa tapahtuu jotain dramaattista, niin soittaa apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole? 

Mä en meinannut päästä edes sinne osastolle ja toimenpiteeseen kun ei ollut antaa kenenkään tietoja lähiomaiseksi. Hoonosoomihoitaja vaan jankkasi kuinka kyllä kaikilla pitää olla lähiomainen enkä mä tuosta nyt eri mieltäkään ole, mutta kun sellaista ei ole niin ei ole.

Mä sanoin hoonosoomi hoitajajankkaajalle lähiomaisen nimeksi Elvis Aaron ja titteliksi vaimo. Hyvin meni läpi.

Vierailija
104/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4h:lta saa ainakin nurkikkoa leikkaamaan ja lemmikkejä hoitamaan nuoria, joten miksei tuohonkin? Siinähän ei tarvitse olla mikään hoitsu. Normaali järki riittää, että jos potilaan voinnissa tapahtuu jotain dramaattista, niin soittaa apua.

Turvallisemmaksi jotenkin oloni tuntisin yksin kuin että kodissani majailisi yön mulle tuntematon ihminen.

Vierailija
105/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.

Ne laittaakin yöksi vuodeosastolle. Ei se ole ongelma.

Nykyisin niissä ei ole läheskään aina tilaa.

Käytävälle mahtuu. Olennaista ei ole sun viihtyvyys vaan se, että vointiasi seuraillaan komplikaatioiden varalta.

Jos osastot on liian täynnä suunnitellut toimenpiteet siirtyy vaikka ne muuten olisi päiväkirurgisia. Sekin takia että leikkauksen aikana on mahdollista tulla komplikaatioita.

Vierailija
106/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitoa ehdottelevat eivät nyt ole ihan kartalla. Aloittaja tarvitsee toisen aikuisen yön ajaksi. Kotihoito käy yöllä 10-15min käynnit kaikista huonokuntoisimmilla asiakkailla, ei sieltä mitäån yövalvojaa saa. Asiakkaaksi tullaan asiakasohjauksen kautta, ei niin että soitetaan itse ja pyydetään koko yöksi hoitajaa. Kotihoito ei ole mikään päivystys.

Vierailija
107/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne todella on se että tarvitsee yön yli seurantaa niin jäisin sinne sairaalaan oli kotona joku tai ei. En ketään valvottaisiin valvomaan vointiani kotona, eikä se edes ole tarpeen.

Vierailija
108/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitoa ehdottelevat eivät nyt ole ihan kartalla. Aloittaja tarvitsee toisen aikuisen yön ajaksi. Kotihoito käy yöllä 10-15min käynnit kaikista huonokuntoisimmilla asiakkailla, ei sieltä mitäån yövalvojaa saa. Asiakkaaksi tullaan asiakasohjauksen kautta, ei niin että soitetaan itse ja pyydetään koko yöksi hoitajaa. Kotihoito ei ole mikään päivystys.

Ei siellä sairaalassakaan kukaan valvo sinun vierellä koko yötä.

Vierailija
109/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millekään osastolle ei mennä tyyliin "hei täältä tulee nyt tälläinen nainen xx joka ei voi mennä kotiin".

Haluan nähdä sen paperin, jossa sanotaan että kotiutettiin ilman saattajaa. 

Sairaalasta ei edes nykyisin saa mitään paperia mukaan ja valtaosa asiakkaista kotiutetaan ilman saattajaa.

Höpö höpö

Vierailija
110/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millekään osastolle ei mennä tyyliin "hei täältä tulee nyt tälläinen nainen xx joka ei voi mennä kotiin".

Haluan nähdä sen paperin, jossa sanotaan että kotiutettiin ilman saattajaa. 

Sairaalasta ei edes nykyisin saa mitään paperia mukaan ja valtaosa asiakkaista kotiutetaan ilman saattajaa.

Höpö höpö

Kannasta löytyy, mutta saat tulostaa itse jos paperisena sen haluat.

Vierailija
111/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi soittaa apua kellolla. Kotihoidon hoitaja käy 10min yössä ja yöhoitoa ei todellakaan myönnetä tällaisiin tilanteisiin.

Vierailija
112/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä voi soittaa apua kellolla. Kotihoidon hoitaja käy 10min yössä ja yöhoitoa ei todellakaan myönnetä tällaisiin tilanteisiin.

Jos tilanne todella on se että on todennäköistä että joudut soittamaan apua, tarvitset esim. sellaisia lääkkeitä joita et itse pysty ottamaan yöllä jäädään sairaalaan eikä lähdetä kotiin saattajaa kanssa.

Vierailija
113/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksen vuodeosastolle siirretään jos ei pysty olemaan kotona yksin ja ei ole todellakaan ketään joka voisi olla valvomassa. Päiväkirurgisella ei tietenkään voi yöpyä. 

Aiemmin olikin noin, mutta sannan soteuudistus sai aikaan sen että nuo terveyskeskusten vuodeosastot alkaa olla lakkautettuja.

Vierailija
114/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvittaessa voidaan kytkeä mittalaitteisiin jos tarve. Sairaalassa on myös mahdollisuus reagoida asioihin nopeasti ja jokaiselta osastolta löytyy elvytysvälineet sekä osaava henkilökunta niitä käyttämään. Anestesia- ja tehohoitolääkäri on myös puhelinsoiton päässä päivystämässä sairaalassa.

Vierailija
115/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, pääsetkö terveyskeskuksen vuodeosastolle 1 yöksi 

Vierailija
116/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon voisi kehittää etävalvontapalvelun, hälytin ranteeseen ja kameravalvonta 

Vierailija
117/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti meitä on nykyään paljon, joilla ei ole ns. ketään. Olen ollut tuossa tilanteessa. Jäin osastolle yöksi. Tarvitsin myös seuraavan kolmen viikon ajan apua, jonka hankin yksityisestä hoivapalvelusta. Ketään ei kiinnostanut tilanteeni, ei edes hoitavaa lääkäriä. Aloin tahtomattani miettiä, mistä oikein maksan veroja.

Vierailija
118/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä hotelliin yöksi, ne ainakin löytää ruumiin seuraavana päivänä niin ei jää haisemaan pitkäksi aikaa

Vierailija
119/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee joku rikos mistä pääsee putkaan niin poliisi valvoo

Vierailija
120/140 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei ole ketään ja tuo pelottaa. Rahalla saa palvelua vanhusten hoivapalveluista ja yksityisiltä sairaanhoitajilta.

Rahatta voi yrittää sossusta tukihenkilöä, sen saa tai ei saa ja homma voi kestää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme