Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?

Vierailija
17.06.2025 |

Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?

Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen. 

Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan. 

Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä... 

Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan hain naapurin sairaalasta autolla. Hän oli odottamassa sairaalan edessä yksin eli kukaan ei ollut varmistamassa, että on hakija. Poikansa tuli yöksi.

Kuopus jäi sairaalaan kun kotiuduin. Mies oli kotona kahden muun kanssa, joten jouduin lähtemään taksilla. Kätilöopiskelija saattoi minut taksiin.

Ei minultakaan hakijaa ole odotettu silloin, kun olen ollut osastolla useamman päivän. Silloin se leikkauksen jälkeinen tarkkailu on jo hoidettu.

Vierailija
62/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole? 

Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.

Ne laittaakin yöksi vuodeosastolle. Ei se ole ongelma.

Nykyisin niissä ei ole läheskään aina tilaa.

Käytävälle mahtuu. Olennaista ei ole sun viihtyvyys vaan se, että vointiasi seuraillaan komplikaatioiden varalta.

Eipä sinne osastolle nykyisin oteta käytäväpaikoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millekään osastolle ei mennä tyyliin "hei täältä tulee nyt tälläinen nainen xx joka ei voi mennä kotiin".

Vierailija
64/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin. Menen aamulla sairaalaan ja minut leikataan nukutuksessa (keskisuuri leikkaus), mutta pääsen illaksi kotiin.

Joku pitää saada sairaalaan saattajaksi kotimatkalle ja mielellään koko ensimmäinen vuorokausi kotona, mutta vähintään ensimmäinen yö, pitää jonkun seurata vointia siltä varalta, että tulee jokin ongelma. Nukutuksen vuoksi ei saisi olla ilman valvontaa, vaikka heräämöstä päästetäänkin suurin piirtein tolkuissaan olevana. 

Ei keskisuuren operaation jälkeen päästetä kotiin, vaan on hyvinkin tarkka seuranta ja se tapahtuu sairaalassa paikan päällä!!! Edes keuhkojen näytteen otosta ei laskettu kotia!

Vierailija
65/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millekään osastolle ei mennä tyyliin "hei täältä tulee nyt tälläinen nainen xx joka ei voi mennä kotiin".

Haluan nähdä sen paperin, jossa sanotaan että kotiutettiin ilman saattajaa. 

Vierailija
66/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä siirretään osastolle, jos tulee komplikaatioita tai ei ole ketään noutamassa kotiin. Hyvin voi siis jäädä yöksi, fiksu kertoo jo etukäteen sairaalaan, että tarvitsee yöksi petipaikan.

Juuri näin, nyt ap lätisee omiaan, johtuuko jännityksestä? Nukku keikkojen jälkeen ei pääse kotia samana päivänä...

Vierailija
67/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan nähdä sen paperin, jossa sanotaan että kotiutettiin ilman saattajaa. 

Sairaalasta ei edes nykyisin saa mitään paperia mukaan ja valtaosa asiakkaista kotiutetaan ilman saattajaa.

Vierailija
68/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä sellaisia riskejä leikkaukseen liittyy että en itse osaisi soittaa tarvittaessa hätänumeroon. 

Tajuttomana tai hengityslamassakin osaat soittaa. Kyllä olet aivan poikkeuksellisen osaava ihminen. Muut eivät osaa, jotkut jopa kuolevat, kun hengitys lakkaa. Eivät osaa edes hengittää. 

Vierailija
69/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä siirretään osastolle, jos tulee komplikaatioita tai ei ole ketään noutamassa kotiin. Hyvin voi siis jäädä yöksi, fiksu kertoo jo etukäteen sairaalaan, että tarvitsee yöksi petipaikan.

Juuri näin, nyt ap lätisee omiaan, johtuuko jännityksestä? Nukku keikkojen jälkeen ei pääse kotia samana päivänä...

Kyllä nukutuksen jälkeen päikistä kotiutetaan samana päivänä kun on saattaja ja yöllä toinen aikuinen vahtimassa. 

Vierailija
70/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti se komea kirurgi tulee pitämään seuraa yöksi. 

Keittelee sulle teetä ja antaa henkistä tukea sekä tietysti rippaa sulle mutta se maksaa extraa...

Vierailija
71/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä hammaslääkärillä missä saa sedaatio ja anestesia hoitoa niin minulta vaadittiin saattajaa eli en saanut lähteä kotiin julkisilla ja jonku pitää jäädä yöksi vahtimaan.

Aloin soittelee kaikki vanhat työkaverit vain läpi kuka haluaa vodka tai viski pulloa vastaan tulla hakee mut hampi lääkäriltä ja valehdella että vahtii minua yön yli.

Enemmän mua vaivaa mahdollinen uniapnea eikä minulla ole rahaa ostaa eskorttia.

S-kortti on ilmainen...

Vierailija
72/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkuksia joissa riskinä on sydäninfarkti tai vastaava ei kyllä edelleenkään edes tehdä päiväkirgisina toimenpiteinä.

Vierailija
73/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nukutuksen jälkeen päikistä kotiutetaan samana päivänä kun on saattaja ja yöllä toinen aikuinen vahtimassa. 

Turha alapeukutella faktaa. Terv sairaanhoitaja

Vierailija
74/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten olet siellä sairaalassa sen yön. 

Oo kaksi, siellä on nykyään ihan ok. safkat! Ja sitä tulee riittävästi, aamupala, kolme lämmintä safkaa ja iltapala...

Vierailija
75/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sairaala toimiin tuolla tavoin ?  Itse olin viime vuoden lopulla HUS:ssa päiväkirurgisessa toimenpiteessä. Jos ei olisi ketään ensimmäisen vuorokauden aikana kotona turvana, saisi viettää vrk-hinnalla sen yön sairaalassa.

Ottaisin yhteyttä potilasasiamieheen !

Vierailija
76/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkuksia joissa riskinä on sydäninfarkti tai vastaava ei kyllä edelleenkään edes tehdä päiväkirgisina toimenpiteinä.

Kuka on väittänyt että tehdään. silti päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen kotiutuessa pitää olla saattaja ja yöllä aikuinen paikalla. Juurikin leikkaushaavasta lähtevän tulpan vuoksi esim. Ei sydänkohtaus ole ainoa mikä voisi komplikaationa tulla. 

Vierailija
77/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en meinannut päästä edes sinne osastolle ja toimenpiteeseen kun ei ollut antaa kenenkään tietoja lähiomaiseksi. Hoonosoomihoitaja vaan jankkasi kuinka kyllä kaikilla pitää olla lähiomainen enkä mä tuosta nyt eri mieltäkään ole, mutta kun sellaista ei ole niin ei ole.

Minä annoin sukulaisen tiedot, en ole hänen kanssaan ollut tekemisissä noin kymmeneen vuoteen.

Vierailija
78/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useamman kerran nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa sekä päivytyksen, että päiväkirurgian puolella. Koska olen yksinasuva ihminen eikä mulla ole ketään sellaista tuttua, jonka voisin pyytää kotiini ensimmäiseksi yöksi, olen aina ollut sairaalassa osastolla yötä.

Seuraavana päivänä olen sitten lähtenyt kotiin Kela-taksilla (ilman saattajaa). Noissa päiväkirurgisissa leikkauksissa olen kertonut asian sairaanhoitajalle kun hän on täyttänyt leikkaukseen tarvittavat esitiedot ja maininnut asiasta vielä jononhoitajalle, joka ottaa yhteyttä sitten, kun leikkausaika kerrotaan. Päivystyksessä olen kertonut asian lääkärille.

Koskaan ei ole tullut tämän kanssa ongelmaa eikä sitä ole mitenkään kyseenalaistettu.  Ei siis kannata olla huolissaan. Toki kotona on hyvä laittaa asiat siihen kuntoon, että siellä leikkauksen jälkeen pärjää (laittaa tavarat valmiiksi, ostaa ruokaa pitemmäksi aikaa, siivoaa jne.).

Vierailija
79/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko opetella atk:n käyttöä muuhunkin kuin vauvapalstalle kirjoitteluun? Googlettamalla löytyy yksityisiä hoivapalveluyriyksiä, joilta voi ostaa myös yöhoitoa.

Ja sen lisäksi selvitellä asiaa aikaisemmin kuin edellisenä ehtoona...

Vierailija
80/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tietysti se komea kirurgi tulee pitämään seuraa yöksi. 

Hitsit kun en tajunnut pyytää. Just olin leikkauksessa ja nyt kun luin sun viestin, googlasin ja komea poika olis ollut mun kirurgi, damn.

Ei aina voi voittaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän