Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?
Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?
Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen.
Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan.
Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä...
Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?
Kommentit (140)
Juuri viime perjantaina olin samassa tilanteessa ja sanoin vaan että asun tossa alle 2km päässä niin voin kyllä kävellä kotiin (kyynärpään leikkaus oli päivällä nukutettuna) ja kun ittekseni asun niin joka tapauksessa on myöhemmin yksin selvittävä. Hetken vakuuttelin ja sain lähteä. Omakannassa luki viimisenä lauseena myöhemmin "kotiutui hyvävointisena saattajan kanssa". :D Kai se hoitajan oli pakko valehdeltava.
Helpoimmalla tietysti pääsee kuten yllä joku totesi, että joo löytyy saattaja ja kaveri, vaikkei oliskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä pääsee osastolle jos ei voi heti kotiutua. Itse olen ainakin päässyt.
Sekä lääkärikäynnillä, että esitietolomakkeessa on kerrottu, että kotona ei ole ketään apuna. Silti kuulemma pitää saattaja olla ja kotona valvoja vähintään ensimmäisen yön.
Ilmeisesti kaikilla tällainen henkilö yleensä on, kun eivät sairaalassa ymmärrä mitä se tarkoittaa, kun potilas kertoo, että leikkauksen jälkeen, ketään ei ole kotona valvomassa saati auttamassa.
Olin vähän aikaa sitten leikkauksessa ja viereisessä petissä myös toinen samassa leikkauksessa ollut. Koska kumpikin asui yksin, meidät pidettiin päiväkirurgisen operaation jälkeen seuraava syö siellä sairaalassa. Seuraavana päivänä lähdettiin kotiin Kelataksilla. Hoitaja antoi numerot, joihin soittaa kaikissa leikkaukseen liittyvissä asioissa ja paperin, jonka voi antaa ambulanssille jos joutuu palaamaan sairaalaan.
Tuttava sai jäädä extrayöksi sairaalaan, koska kotona ei ollut ketään.
Itse sain jäädä leikkauksen jälkeen extrayöksi, koska kotona on erityislapsi, joka toisinaan hieman kovaotteinen. Törmäilee päin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin kyllä että miksi minun vointia pitäisi jonkun tulla seuraamaan.
Syy on tiedossa ja se liittyy mahdollisiin leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.
Ihannetilanteessa valvoja on "turhaan valvomassa" eikä mitään satu, mutta kun aina voi jotain tulla, myös sellainen sairaskohtaus, että potilas itse ei kykene soittamaan tarvittaessa ambulanssia.
Mitä se tarkkailija voi niille komplikaatioille ja mitä sellaisia riskejä leikkaukseen liittyy että en itse osaisi soittaa tarvittaessa hätänumeroon. Tarkkailun ymmärrä jossain päänvammoissa mutta ne eivät ole päiväkirurgisia toimenpiteitä.
Onko maksullista naista ehdotettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa selvittelin viime vuonna, vastaus: ei mistään ainakaan kunnan puolelta. Edes kotihoito ei tule auttamaan sängystä ylös.
Ei kotihoito mikään yleinen nostoapupalvelu olekaan, ellei sinulla ole turvapuhelinta.
Ei olekkaan, mutta käyvät muidenkin kuin vanhusten luona, esim hoitamassa haavoja ja avustamassa muutoin jos henkilö ei itse kykene esimerkiksi nousemaan sängystä aamulla tai saa laitettua ruokaa itselleen. Olen ollut kotihoidossa töissä.
Tämä. Naapurissa kotihoito kävi laittamassa silmätippoja, kun oli silmä leikkauksessa ja kysymys nuoresta henkilösyä. Maksaa vain.
Ja useimmat terv.kesk.yhteydessä on vuodeosasto tai vastaava, myös sinne pääsee, jos ei ketään saa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain olla ylimääräisen yön sairaalassa pienehkön leikkauksen jälkeen. Yhteensä kaksi yötä, pyysin ja muitta mutkitta hoitaja sanoi, että kyllä käy. Hyvin meni kaikki.
Hoitaja noista harvemmin päättä mutta hyvä jos onnistui ja osastolla oli tilaa.
Olin poskionteloleikkauksessa, joka kesti noin 2-3 h. Olin nukutettuna. Seuraavan yön olin sairaalassa, vaikka kotona oli toinenkin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole?
Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.
Ne laittaakin yöksi vuodeosastolle. Ei se ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy on tiedossa ja se liittyy mahdollisiin leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.
Ihannetilanteessa valvoja on "turhaan valvomassa" eikä mitään satu, mutta kun aina voi jotain tulla, myös sellainen sairaskohtaus, että potilas itse ei kykene soittamaan tarvittaessa ambulanssia.
Mitä se tarkkailija voi niille komplikaatioille ja mitä sellaisia riskejä leikkaukseen liittyy että en itse osaisi soittaa tarvittaessa hätänumeroon. Tarkkailun ymmärrä jossain päänvammoissa mutta ne eivät ole päiväkirurgisia toimenpiteitä.
Infarkti, etkä olekaan soittokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin niissä ei ole läheskään aina tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja taas kun ymmärrys on hataraa. Ajattelepa nyt vain sitä että entäs jos pyörryt kotona, satutat itsesi ja tikit aukeavat. Olet tajuton lattialla. Mitenkäs ajattelit yksinolevana tilata sen ambulanssin?
Miten et tuollaista ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkailija soittaa 112 jos saat infarktin tai menet sekavaksi tai tajuttomaksi. Itse et silloin pysty soittamaan. Kts. Tapani Kansa.
Ihmettelen tätä että joidenkin pitää naureskella että feikkaa hakijan eikä tarvitse ketään vahtimaan. Yleensähän kaikki menee ok, mutta jos esim. lähtee tulppa liikkeelle unessa, niin siinä pelataan elämällä ja kuolemalla. Herää ehkä, mutta ei itse välttämättä kykene hälyttämään apua saati raahautumaan ovelle avaamaan. Saahan jonkun tietysti oven avaamaan, mutta siinä on viive joka voi olla kohtalokas.
Mun serkku meni leikkauksen jälkeen yksityiseen hoitolaitokseen. Ehkäpä sama onnistuisi sinulle? Maksaa toki, mutta jos rahasta ei ole puutetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsenäiset, voimakkaat naiset vauhdissa taas
Kuules vttupää, kaikilla ihmisillä ei oikeasti välttämättä ole ketään, joka voisi auttaa.
Kundi tietää. Hänellä ei ole ketään. Yksi sairauskohtaus, eikä häntä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin niissä ei ole läheskään aina tilaa.
Käytävälle mahtuu. Olennaista ei ole sun viihtyvyys vaan se, että vointiasi seuraillaan komplikaatioiden varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsenäiset, voimakkaat naiset vauhdissa taas
Kuules vttupää, kaikilla ihmisillä ei oikeasti välttämättä ole ketään, joka voisi auttaa.
Kundi tietää. Hänellä ei ole ketään. Yksi sairauskohtaus, eikä häntä enää ole.
Sellaista se on välillä vaikka olisi tupa täynnä väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on oikeesti varteenotettava vaihto ehto! Mä tiedän ton asian, itseltäni on sukulaiset kuollut jo vuosia sitten (Ne jotka tunsin.) ja lapset maailmalla. Vastaavassa tilanteessa oisin myöskin "kusessa".