Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?

Vierailija
17.06.2025 |

Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?

Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen. 

Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan. 

Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä... 

Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ainakin pystyi joissain tapauksissa siirtymään osastolle yöksi päiväkirurgisen toimenpiteen jälkeen. Missäpäin asut? Olen sh, voin heittää yön keikan ja valvoa vointia. Siis onko sut tänään operoitu? Tosin jos pitkän matkan päässä asut niin ei onnistu. Asia olisi pitänyt kyllä sairaalassa selvittää eikä kotiuttaa tyhjän päälle.

Vierailija
22/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa selvittelin viime vuonna, vastaus: ei mistään ainakaan kunnan puolelta. Edes kotihoito ei tule auttamaan sängystä ylös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.

Mitä lisäkysymyksiä ne olisi edes voinut esittää? Sairaala ei ole vankila ja ainakin jos sieltä kotiutetaan niin voi lähteä saattajan kanssa tai ilman. Ja voi lähteä vaikka ei kotiutetakaan ehkä silloin vaan jää papereihin merkintä että lähti omalla vastuulla (tosin ainahan se vastuu on lopulta itsellä).

Vierailija
24/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olisin sitten yksin kotona, koska muu ei ole mahdollista.

Niinpä. Tosin siinä onkin sitten jo eka tenkkapoo kun pitäisi olla se saattaja, että pääsee sairaalasta pois mutta sinnekään ei saa jäädä kun ei ole sitä saattajaa..

Vierailija
25/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa selvittelin viime vuonna, vastaus: ei mistään ainakaan kunnan puolelta. Edes kotihoito ei tule auttamaan sängystä ylös.

Ei kotihoito mikään yleinen nostoapupalvelu olekaan, ellei sinulla ole turvapuhelinta.

Vierailija
26/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole? 

Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.

Sieltä siirretään osastolle, jos tulee komplikaatioita tai ei ole ketään noutamassa kotiin. Hyvin voi siis jäädä yöksi, fiksu kertoo jo etukäteen sairaalaan, että tarvitsee yöksi petipaikan.

Parhaassa tapauksessa petipaikka löytyy potilashotellista, jossa ei varsinaisesti ole valvontaa mutta apu on lähempänä tarvittaessa.

Vierailija
27/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.

Juurikin näin. Menen aamulla sairaalaan ja minut leikataan nukutuksessa (keskisuuri leikkaus), mutta pääsen illaksi kotiin.

Joku pitää saada sairaalaan saattajaksi kotimatkalle ja mielellään koko ensimmäinen vuorokausi kotona, mutta vähintään ensimmäinen yö, pitää jonkun seurata vointia siltä varalta, että tulee jokin ongelma. Nukutuksen vuoksi ei saisi olla ilman valvontaa, vaikka heräämöstä päästetäänkin suurin piirtein tolkuissaan olevana. 

Voit sopia että jäät yöksi tarkkailuun sairaalaan. Jos haluat mennä kotiin, sovi kotisairaanhoidon kanssa. Kotiin pääset valvottuna kiireettömällä ambulanssilla jos et pärjää hoitajan tilaamassa Kelataksissa. 

Vierailija
28/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietysti se komea kirurgi tulee pitämään seuraa yöksi. 

Vierailija
29/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä pääsee osastolle jos ei voi heti kotiutua. Itse olen ainakin päässyt.

Sekä lääkärikäynnillä, että esitietolomakkeessa on kerrottu, että kotona ei ole ketään apuna. Silti kuulemma pitää saattaja olla ja kotona valvoja vähintään ensimmäisen yön. 

Ilmeisesti kaikilla tällainen henkilö yleensä on, kun eivät sairaalassa ymmärrä mitä se tarkoittaa, kun potilas kertoo, että leikkauksen jälkeen, ketään ei ole kotona valvomassa saati auttamassa. 

Vierailija
30/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä hammaslääkärillä missä saa sedaatio ja anestesia hoitoa niin minulta vaadittiin saattajaa eli en saanut lähteä kotiin julkisilla ja jonku pitää jäädä yöksi vahtimaan.

Aloin soittelee kaikki vanhat työkaverit vain läpi kuka haluaa vodka tai viski pulloa vastaan tulla hakee mut hampi lääkäriltä ja valehdella että vahtii minua yön yli.

Enemmän mua vaivaa mahdollinen uniapnea eikä minulla ole rahaa ostaa eskorttia.

Vierailija
31/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kotihoito mikään yleinen nostoapupalvelu olekaan, ellei sinulla ole turvapuhelinta.

Ei olekkaan, mutta käyvät muidenkin kuin vanhusten luona, esim hoitamassa haavoja ja avustamassa muutoin jos henkilö ei itse kykene esimerkiksi nousemaan sängystä aamulla tai saa laitettua ruokaa itselleen. Olen ollut kotihoidossa töissä. 

Vierailija
32/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä pääsee osastolle jos ei voi heti kotiutua. Itse olen ainakin päässyt.

Sekä lääkärikäynnillä, että esitietolomakkeessa on kerrottu, että kotona ei ole ketään apuna. Silti kuulemma pitää saattaja olla ja kotona valvoja vähintään ensimmäisen yön. 

Ilmeisesti kaikilla tällainen henkilö yleensä on, kun eivät sairaalassa ymmärrä mitä se tarkoittaa, kun potilas kertoo, että leikkauksen jälkeen, ketään ei ole kotona valvomassa saati auttamassa. 

Lääkärit on rikkaita akateemikkoja. ei he ymmärrä köyhien ongelmia.

Vierailija
33/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jo ennen leikkausta hyvissä ajoin tehdä kartoitus/ja kirjalliset ohjeet, miten toimitaan ja  jälkihoito järjestetään oman terv.keskuksen kanssa, joko vuodeosasto tai kotisairaanhoito. 

Näin ainakin minulla. Ja ystävä tuli kaveriksi, mutta sote olisi myös tarvittaessa järjestänyt. 

Vierailija
34/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olet siellä sairaalassa sen yön. 

Vierailija
35/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan hain naapurin sairaalasta autolla. Hän oli odottamassa sairaalan edessä yksin eli kukaan ei ollut varmistamassa, että on hakija. Poikansa tuli yöksi.

Kuopus jäi sairaalaan kun kotiuduin. Mies oli kotona kahden muun kanssa, joten jouduin lähtemään taksilla. Kätilöopiskelija saattoi minut taksiin.

Vierailija
36/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko opetella atk:n käyttöä muuhunkin kuin vauvapalstalle kirjoitteluun? Googlettamalla löytyy yksityisiä hoivapalveluyriyksiä, joilta voi ostaa myös yöhoitoa.

Vierailija
37/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin kyllä että miksi minun vointia pitäisi jonkun tulla seuraamaan.

Syy on tiedossa ja se liittyy mahdollisiin leikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin. 

Ihannetilanteessa valvoja on "turhaan valvomassa" eikä mitään satu, mutta kun aina voi jotain tulla, myös sellainen sairaskohtaus, että potilas itse ei kykene soittamaan tarvittaessa ambulanssia. 

Vierailija
38/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietysti se komea kirurgi tulee pitämään seuraa yöksi. 

Hitsit kun en tajunnut pyytää. Just olin leikkauksessa ja nyt kun luin sun viestin, googlasin ja komea poika olis ollut mun kirurgi, damn.

Vierailija
39/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain olla ylimääräisen yön sairaalassa pienehkön leikkauksen jälkeen. Yhteensä kaksi yötä, pyysin ja muitta mutkitta hoitaja sanoi, että kyllä käy. Hyvin meni kaikki.

Vierailija
40/140 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekkaan, mutta käyvät muidenkin kuin vanhusten luona, esim hoitamassa haavoja ja avustamassa muutoin jos henkilö ei itse kykene esimerkiksi nousemaan sängystä aamulla tai saa laitettua ruokaa itselleen. Olen ollut kotihoidossa töissä. 

Kothoidossa ei ole enää vuosiin laitettu ruokaa, ei sellaiseen ole enää aikaa. Kaikki kotihoidot asiakkuudet tulevat asiakasohjauksen kautta.