Mistä aikuinen saa sairaalasta kotiutumiseen ja kotiin apua ensimmäiseksi leikkauksen jälkeiseksi vuorokaudeksi?
Jos ihmisellä ei ole kaveria tai sukulaista toimimaan saattajana sairaalasta kotiutuessa ja valvojana ensimmäisen leikkauksen jälkeisen vuorokauden ajan, niin mistä sellaisen voi ostaa ostopalveluna? Vai voiko?
Kyseessä siis ihan täysivaltainen työikäinen, mutta "turvaverkoton" ihminen.
Sairaalasta tiedustelin, että voiko ihan rahalla olla sen ensimmäisen yön valvottuna, niin ei kuulemma voi. Saattaja pitää olla omasta takaa ja kotiin pitää saada valvoja seuraamaan vointia, koska on nukutettu ja leikattu ja komplikaatioita/veritulppa/muu sairauskohtaus voi tulla, joten varalta jonkun oltava seurana, vaikka sairaalasta päässee omin jaloin poistumaan.
Puolisoa ei ole, sukulaiset asuvat kaukana, läheisiä kavereita ei ole paikkakunnalla, läheisimmät kaverit ja tuttavat muutaman sadan kilometrin päässä ja työssäkäyviä kiireisiä ihmisiä...
Mistä saa luotettavan henkilön kotiin ostopalveluna?
Kommentit (140)
Missä asut? Voin tulla jos olet Jyväskylässä, eikä tarvi paljoa maksaa.
Noin aiheeseen muuten, en kyllä tiedä yhtään. Ehkä pitää laittaa joku "palkataan henkilökohtainen valvoja hyvin lyhytkestoiseen työsuhteeseen" johonkin yleisesti näkyville..
Sitten jäädään osastolle yöksi. Onko oikeasti niin ettei ketään ole?
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkirurgiselle osastolle oikein voi jäädä yöksi.
Jotkut voivat olla sairaalassa yön tarkkailussa. Jos ketään ei ole. Sosiaalityöntekijän tai sairaalan pitää tietää miten toimitaan jos ketään ei ole. Ei voi jättää heitteille.
Minulle tehtiin ihan kartoitus että tarvinko kotiapua. Sanoin että en, siskot voi tarvittaessa auttaa. Naapuripedin naista ei päästetty jalka leikattuna ja aneemisena ja vähän itkuisenakin yksin vanhaan omakotitaloon selviytymään vaan jäi pariksi päiväksi osastolle. Kuulin keskustelun vaikka en olisi halunnut.
Tästä aikaa 7 vuotta. En tiedä, onko nykymeno erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä pääsee osastolle jos ei voi heti kotiutua. Itse olen ainakin päässyt.
Kotisairaanhoitoon soita, tai kysy sairaalan kotiuttamishoitajalta järjestelyjä. Muu on heitteillejättö, luvat pois, valviraan yhteys ja 112 , poliisi ambulanssi.
Kysyisin kyllä että miksi minun vointia pitäisi jonkun tulla seuraamaan.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Menen aamulla sairaalaan ja minut leikataan nukutuksessa (keskisuuri leikkaus), mutta pääsen illaksi kotiin.
Joku pitää saada sairaalaan saattajaksi kotimatkalle ja mielellään koko ensimmäinen vuorokausi kotona, mutta vähintään ensimmäinen yö, pitää jonkun seurata vointia siltä varalta, että tulee jokin ongelma. Nukutuksen vuoksi ei saisi olla ilman valvontaa, vaikka heräämöstä päästetäänkin suurin piirtein tolkuissaan olevana.
Sairaalan sosiaaliohjaajan työ on järjestellä niitä asioita näissä tapauksissa.
Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tinderistä?
Joku seksiseuraa hakeva tuntematon, joka voi olla väkisinmakaaja ja/tai kiduttaja, nukutus- ja kipulääkepökkyräisen isoilla leikkaushaavoilla varustetun henkilön hoivaajaksi?
Mikä voisi mennä pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisessa leikkaustilanteessa itse vastasin, että joo kaveri tulee luokseni päiväksi. Mitään kaveria tai sukulaista ei siis ollut. Meni läpi ilman mitään jatkokysymyksiä.
Mä sanoisin suoraan, että ketään ei ole ja olen yksin jos en saa jäädä. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en meinannut päästä edes sinne osastolle ja toimenpiteeseen kun ei ollut antaa kenenkään tietoja lähiomaiseksi. Hoonosoomihoitaja vaan jankkasi kuinka kyllä kaikilla pitää olla lähiomainen enkä mä tuosta nyt eri mieltäkään ole, mutta kun sellaista ei ole niin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä siirretään osastolle, jos tulee komplikaatioita tai ei ole ketään noutamassa kotiin. Hyvin voi siis jäädä yöksi, fiksu kertoo jo etukäteen sairaalaan, että tarvitsee yöksi petipaikan.
no onhan noita keikkafirmoja hurumykky joista voit kysellä, aairaanhoitajia, lähihoitajia sun muita, rahalla saa