Pahastutko, jos lapsesi ei saa silittää vierasta koiraa? Koiranomistaja, annatko vieraiden silittää koiriasi?
Plussaa siitä että moni on opettanut lapsensa kysymään, saako silittää. Vielä kun lapset oppisi ettei koiria lähestytä, jos omistaja sanoo että ei saa silittää.
Meillä on kolme koiraa ja näitä kysyjiä tulee aina välillä. En anna silittää, sanon aina että koirat voivat purra.
Koiristamme kaksi ovat rescueita. Toinen pelkää kuollakseen lapsia. Se ei ole purrut tuttuja lapsia vaikka onkin paniikissa lasten lähestyessä, mutta en mene vannomaan etteikö se voisi purra. Toinen koira ei ole pelokas, mutta se on ollut meillä niin vähän aikaa, etten vielä tunne sitä kunnolla. Siksi sitäkään ei saa silittää, en ota riskiä. Kolmas koiramme on ollut meillä pennusta asti ja on aina pitänyt lapsista, mutta nyt 13-vuotiaana siitä on tullut arempi, ja se menee hieman kyyryyn ja häntä koipien väliin jos vieraat lapset hihkuvat vieressä. Siksi en anna sitäkään silittää. Ei sen tarvitse sitä sietää.
Joidenkin vanhempien naamasta näkee etteivät yhtään pidä siitä, ettei silityslupaa heru...
Kommentit (133)
Minun koirani ei ollut tottunut lapsiin ja oli arvaamaton heidän seurassaan, joten vastasin ei. Lapsen turvallisuus on prioriteetti.
Lapsen ja koiran kohtaamisessa pitää pitää huoli, että lapsi lähestyy koiraa oikealla tavalla. Muuten voi kohtaaminen mennä pieleen ja kumpikin osapuoli saada pelkokokemuksia.
Koirani suhtautuu varauksella vieraisiin ihmisiin eikä pidä yhtään siitä, että tuntemattomat yrittää koskea. Jos joku lähestyy yllättäen käsi ojossa, niin saavat vastaukseksi haukut (koiralta), oli kyseessä lapsi tai ei.
Yllätyslähestymisiä tapahtuu onneksi harvoin. Kerran yksi alakouluikäinen poika yritti yhtäkkiä ojentaa kättä koiran päätä kohti ohimennessään. Selitin ettei vierasta koiraa pidä ikinä mennä koskemaan ilman lupaa, vaikka se näyttäisikin kiltiltä.
Kukaan ei ole toistaiseksi loukkaantunut siitä kun sanon, että tämä ei tykkää siitä että vieraat koskee. Eikä kukaan halua yrittääkään jos koira ehtii haukahtaa ensin, on sillä sen verran ärjy ääni.
Vierailija kirjoitti:
Vaimoni ei ainakaan tykkää, jos silitän vierasta mirriä.
Saako nainen silitellä vieraita käärmeitä?
Eivät ehdi edes kysymään kun mennään ohi, koira kuono kiinni maassa ei kiinnosta ihmiset. Joskus ovat kysyneet kun on jäänyt jotain haistelemaan ja olen sanonut katsotaan kiinnostaako koiraa, joskus on mennyt ihmisten luo mutta yleensä jatkaa matkaa katsomatta edes ihmisiin päin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on metsästysrotuisia ja ihmetyttää kun mammat tuo pikkupuudelinsa "tutustumaan" vaikka kiellän. Joutuu joskus sanoa suoraan että ÄLÄ päästä sitä lähelle. Seuraavalla askeleella sanon että tajuatko että nämä voi tappaa sun koiran? Onko ok?
Itselläni ei metsästyskoiria ole ja opin paljon naapurin ajokoirista. Ne oli meille ja meidän koirillekin tuttuja, monesti oltiin nähty tien laidassa ja ajokoirat suhtautuneet meidän koiriin täysin välinpitämättömästi. Sitten yhtenä kertana meidän pieni vaalea koira hyppäsi nurmikolla pörriäisen perään niin se äkkiliike napsautti jotain ajokoirien päässä, ja meinasivat hyökätä päälle. Naapuri sai onneksi pidettyä kiinni, vaikka pelästyi hänkin. Siitä lähtien meidän koira oli heidän koirille aina saalis.
Mitähän ajokoiria olleet, kun me koiran kanssa tunnetaan Suomen ajokoiria jotka eivät noin käyttäydy koskaan, käyvät myös koirapuistossa ei mitään ongelmaa.
Meidän koiria saa silittää, mutta usein vähän pelästyvät, kun lapset juoksevat kohti aika kahisevien vaatteiden kanssa. Vanhempien pitäisi opettaa lapset odottamaan, että koira saa itse lähestyä lasta. Koira ei ole lelu.
Koiraani saavat silittää aikuiset ja lapset.
Annan silittää, koska koirani on ihmisrakas lötjäke. Jos olisi toisenlainen, en antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kahdesta koirastani toista saa silittää ja toista ei. Toinen tulee syliin jos päästää ja toinen ei välitä vieraista ihmisistä.
Niin tuohan on aika selvä juttu kun koirat reagoi itse aika selvästi miten heidän kanssaan tulee toimia. Itse jo ennen kuin kysyn omistajalta saako silittää katson koiran reaktioita jos häntä heiluu ja näyttäis kovasti olevan tulossa suoraan silitettäväksi ja rapsuteltavaksi niin kysyn vielä omistajalta ja sitten rapsuttelen. Rakastan kaikkia eläimiä ja itselle tärkeää kun en allergian takia voi ottaa omaan kotiin ja eläimet on aivan ihania ja niin mukava halia ja rapsutella niitä välillä mutta heilläkin on eri persoonia eikä kaikki tykkää vieraiden lähestymisestä ja siitä pitää siksi myös kysyä 🐕🦺
En pahastunut tietenkään ja opetin alusta asti ettei vieraisiin koiriin tai muihin eläimiin kosketa luvatta. Kylläpä lapsi sai monia rapsuttaakin.
En anna silittää. Koirani ovat entisessä elämässään saaneet sellaista kohtelua ihmisiltä, ettei niiden tarvitse koskaan enää miettiä millä ajatuksella ihmiset niitä lähestyvät.
Kauniita ne ovat ja herättävät paljon positiivista huomiota, mutta silti. En anna silittää.
Lapseni tykkää koirista kovasti.
Tyttö voi mennä joskus silittämään koiria ennen kuin ehdin kieltää. Ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut montaa kertaa kukaan kysymään, vaikka mulla on ollut koiria yli 35 vuotta. Saa silittää, ovat saksanpaimenkoiria olleet kaikki lapsille ok. Välinpitämättömiä paitsi pentuna tietysti hyppivät vähän. Rescueitakin ollut useampi. Sen itse asiassa kerran ympäröi lapsilauma ja kaikki lääppivät sitä innokkaana. Alistui kohtaloonsa, vaikken tiennyt onko sillä lapsista kokemusta. Mutta se oli luonnetestattu ja tiesin, että on tasapainoinen ja lunki tilanteessa kuin tilanteessa.
Huomattiin joskus hauska juttu kun meillä oli saksanpaimenia. Lk paimenia ei kukaan koskaan halunnut silittää, päinvastoin moni kiersi kauempaa. Mutta pitkäkarvainen olikin ihmisten mielestä niin ihana ja suloinen ja kysyjiä riitti 😂
Itse huomannut saman. Myös noi neljä pittiä saa kummasti olla lenkin aikana rauhassa 😂
Ihmisvihamieliset koirat ovat riski taajama-alueilla.
Oishan se kiva jos saisi silittää.
Annan vieraiden silittää koiraani, lasten ja aikuisten. En pahastu, jos lapseni eivät saa silittää vierasta koiraa.