Pahastutko, jos lapsesi ei saa silittää vierasta koiraa? Koiranomistaja, annatko vieraiden silittää koiriasi?
Plussaa siitä että moni on opettanut lapsensa kysymään, saako silittää. Vielä kun lapset oppisi ettei koiria lähestytä, jos omistaja sanoo että ei saa silittää.
Meillä on kolme koiraa ja näitä kysyjiä tulee aina välillä. En anna silittää, sanon aina että koirat voivat purra.
Koiristamme kaksi ovat rescueita. Toinen pelkää kuollakseen lapsia. Se ei ole purrut tuttuja lapsia vaikka onkin paniikissa lasten lähestyessä, mutta en mene vannomaan etteikö se voisi purra. Toinen koira ei ole pelokas, mutta se on ollut meillä niin vähän aikaa, etten vielä tunne sitä kunnolla. Siksi sitäkään ei saa silittää, en ota riskiä. Kolmas koiramme on ollut meillä pennusta asti ja on aina pitänyt lapsista, mutta nyt 13-vuotiaana siitä on tullut arempi, ja se menee hieman kyyryyn ja häntä koipien väliin jos vieraat lapset hihkuvat vieressä. Siksi en anna sitäkään silittää. Ei sen tarvitse sitä sietää.
Joidenkin vanhempien naamasta näkee etteivät yhtään pidä siitä, ettei silityslupaa heru...
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on metsästysrotuisia ja ihmetyttää kun mammat tuo pikkupuudelinsa "tutustumaan" vaikka kiellän. Joutuu joskus sanoa suoraan että ÄLÄ päästä sitä lähelle. Seuraavalla askeleella sanon että tajuatko että nämä voi tappaa sun koiran? Onko ok?
Itselläni ei metsästyskoiria ole ja opin paljon naapurin ajokoirista. Ne oli meille ja meidän koirillekin tuttuja, monesti oltiin nähty tien laidassa ja ajokoirat suhtautuneet meidän koiriin täysin välinpitämättömästi. Sitten yhtenä kertana meidän pieni vaalea koira hyppäsi nurmikolla pörriäisen perään niin se äkkiliike napsautti jotain ajokoirien päässä, ja meinasivat hyökätä päälle. Naapuri sai onneksi pidettyä kiinni, vaikka pelästyi hänkin. Siitä lähtien meidän koira oli heidän koirille aina saalis.
Odotan tilaisuutta, että vastaan tulee parrakas mies koira sylissä, vieressä nainen tai lapsi.
Kysyn naiselta tai lapselta, että saako rapsuttaa.
Sitten rapsutan miehen partaa, kutikutikuti....
M55
Kyllä saa ja joskus naapurin lapset käyvät silittelemässä aidan raostakin. Kilti laumanvartija, jota joku voi suuren koon takia pelätä, 100 kg
Vierailija kirjoitti:
Koirani on äärimmäisen ihmisrakas ja on aivan onnesta soikeana, jos joku silittää. Joten kaikki saavat omasta puolestani silittää, jos haluavat.
Tällanen kaikkien kaveri olisi ihana koira <3.
Minä olen pitänyt hyvänä asiana jos vieraat haluavat silittää koiraani. Koirani on ihmisrakas ja ajattelen että se saa hyviä kokemuksia ihmisistä. Mutta koirat ovat eriluonteisia. Jos koira ei pidä vieraiden kosketuksesta, se saattaa purra. Silloin omistajan velvollisuus on estää tällaiset tilanteet. Ei kovin järkevää aloittajan kysellä että pahastuisitko. Kieltämiseen on aina hyvä syy.
Kaikki tähän astiset ovat olleet ihmisrakkaita. Nykyinen hoidokki kiertää koirapuistossakin kerjäämässä ihmisiltä silityksiä. Kotona sitä pitää erikseen pysähtyänsilittämääm monta kertaa
Oma koira on varmaan saanut miehiltä lähinnä karjuntaa ja potkuja eikä tuntenut juurikaan lapsia kun rescuena saapui meille. Se ei missään nimessä ole vähääkään aggressiivinen mutta melko pelokas. Näyttääkin siltä. Kerron kaikille vastaantulijoille että koira on arka eikä halua tavata ketään, sori. Kaikki tajuaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on metsästysrotuisia ja ihmetyttää kun mammat tuo pikkupuudelinsa "tutustumaan" vaikka kiellän. Joutuu joskus sanoa suoraan että ÄLÄ päästä sitä lähelle. Seuraavalla askeleella sanon että tajuatko että nämä voi tappaa sun koiran? Onko ok?
Hyi, hirveitä koiria. Arvaamattomia ja aggressiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellän koskemasta koiraan. Lapsilla on taskussa pilli, johon puhaltaa, jos koira tulee liian lähelle.
Tuohan provosoi koiraa vain enemmän.
Se myös herättää koiranomistajan toimimaan.
Toinen vaihtoehto olisi spraymaali, mutta se voitaisiin tulkita eläinsuojelurikokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, hirveitä koiria. Arvaamattomia ja aggressiivisia.
Ei tuossa ole mitään arvaamatonta. Tietää miten metsästysrotua pitää käsitellä niin ei tule ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiellän koskemasta koiraan. Lapsilla on taskussa pilli, johon puhaltaa, jos koira tulee liian lähelle.
Tuohan provosoi koiraa vain enemmän.
Se myös herättää koiranomistajan toimimaan.
Toinen vaihtoehto olisi spraymaali, mutta se voitaisiin tulkita eläinsuojelurikokseksi.
Nämä koiravihaajien fantasiat on kyllä surkuhupaisaa luettavaa. Netissä uhotaan koirien rääkkäämisellä, mutta livenä tulee löysät housuun, kun koira kävelee ohi.
Mä olen nähnyt joskus koirilla sellaisia huomioliivejä, joissa lukee että koira on erityisen pelokas. Mun mielestä ihan hyvä idea
https://neondog.co.uk/gb/dog-coats/252-anxious-scared-of-people-fluores…
https://neondog.co.uk/gb/dog-coats/365-space-needed-i-m-scared-of-men-f…
Ei mua haittaa, jos ei kysy lupaa. Osaan kyllä ennakoida. Aiempi koira oli rohkeampi ja sosiaalisempi. Nykyinen on varautuneempi ja menee minuutti tai kaksi kuikuilla uutta ihmistä ennen kuin päästää ihan iholle. Lisäksi tämä nykyinen ei ole tottunut ihan pieniin lapsiin toisin kuin edellinen tottui omiin jo pelkästään. Ollaan yritetty totuttaa pikkulapsiin. Kävelen leikkipuiston ohi ja monesti joku pieni tulee sieltä silittämään. Sanon suoraan, ettei ehkä vielä kannata, koska on arka lasten suhteen, mutta jos lapsi siinä seisoskelisi ja juttelisi hetken metrin päässä, niin koira alkaisi saada kontaktia/kokemusta. Ehkä antaa sen jälkeen silittääkin tai ainakin tottuu lapsiin lähiympäristössä. Kyse on reilu 10kg koirasta, joten ei ole hallitsematon koon puolesta. Olen kiitollinen niille vanhemmille, jotka ymmärtävät tämän ja puhuvat lapselleen nätisti siitä, että koira pelkää ja katsotaan vaan. He auttavat nuorta koiraa tottumaan lapsiin. Se on tärkeää, koska vanhin lapsi on sen ikäinen, että tämän koiran elinaikana voi tulla jo lapsenlapsia....
Ei tarvitse lapsen päästä silittämään koiria. Lapsen pitää ehdottomasti oppia, ettei vieraita koiria räplätä ilman lupia, eli pitää aina kuunnella vastaus. Vanhempana olen vastuussa siitä, että tämä menee lapsen kalloon.
Osaan lukea koiria melko hyvin kolmen koiran ja 20 vuoden kokemuksella, mutta valitettavasti edes kaikki koiranomistajat eivät osaa. Eli koira joka ei ole tottunut lapsiin voi olla arvaamaton jos vieras lapsi tunkee yllättäen iholle. Edes omistajan "lupa" ei siis takaa ettei mitään tapahtuisi, ellei lasta opeteta lähestymään koiria kunnioittavasti. Lapsi voi vaikka istahtaa kyykkyyn ja odottaa, että koira tulee lapsen luo itse jos haluaa. Tällä varmaan vältetään useimmat katastrofit.