Pahastutko, jos lapsesi ei saa silittää vierasta koiraa? Koiranomistaja, annatko vieraiden silittää koiriasi?
Plussaa siitä että moni on opettanut lapsensa kysymään, saako silittää. Vielä kun lapset oppisi ettei koiria lähestytä, jos omistaja sanoo että ei saa silittää.
Meillä on kolme koiraa ja näitä kysyjiä tulee aina välillä. En anna silittää, sanon aina että koirat voivat purra.
Koiristamme kaksi ovat rescueita. Toinen pelkää kuollakseen lapsia. Se ei ole purrut tuttuja lapsia vaikka onkin paniikissa lasten lähestyessä, mutta en mene vannomaan etteikö se voisi purra. Toinen koira ei ole pelokas, mutta se on ollut meillä niin vähän aikaa, etten vielä tunne sitä kunnolla. Siksi sitäkään ei saa silittää, en ota riskiä. Kolmas koiramme on ollut meillä pennusta asti ja on aina pitänyt lapsista, mutta nyt 13-vuotiaana siitä on tullut arempi, ja se menee hieman kyyryyn ja häntä koipien väliin jos vieraat lapset hihkuvat vieressä. Siksi en anna sitäkään silittää. Ei sen tarvitse sitä sietää.
Joidenkin vanhempien naamasta näkee etteivät yhtään pidä siitä, ettei silityslupaa heru...
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylianalysoitkohan nyt vähän niitä vanhempien ilmeitä? Mulla on ollut 5 koiraa ja niistä yksi sellainen, jota olen antanut lasten silittää. En ole huomannut kenenkään pahastuvan kiellosta. Minusta on mukavaa, että ihmiset kysyvät, ja myös mukavaa, kun lapset silittävät.
Useampi ihminen on alkanut kinaamaan asiasta.
Siis miten? Jäänyt jankuttamaan, että no kylläpäs saa silittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liekö tuolla väliä, pahastuuko. Sitten kai sitä vasta pahastutaan, jos puraisee.
Ei mulle ole pätkääkään väliä. Lähinnä ihmetyttää se pahastuminen, juuri tuosta syystä, kun siellä taustalla voi olla ihan oikea syy kieltoon. Kysehän on myös niiden lasten turvallisuudesta, eikö sitä ymmärretä? Ja lisäksi toivon tosiaan että kun niille lapsille opetetaan se luvan kysyminen, niin opetetaan myös se että jos ei lupaa tule, ei todellakaan lähdetä seuraamaan tai lähestytä. Ap
ei ne vanhemmat aina ymmärrä/halua ymmärtää. Mun edesmennyt sakemannia kohti eräs lapsi kuljeskeli iloisesti leikkimiekka ojossa, en päässyt väistämään, vanhempi reagoi vasta sitten vienosti hymyillen kun ärähdin. Mitä lie kuvitteli että tässä ei olisi käynyt. Samoin riitti näitä fillarilla lähes päälle ajavia lapsia kun katse kääntyi niin lähti ajosuuntakin ja sai itse suunnilleen ojan kautta väistää. Eli tosi moni tuntuu olettavan että koirat on jotakin teflonia.
Nykyinen pienempi koira menee ylikierrokselle lapsista, varsin kiva jos kohtaamissa aletaan kirkumaan ja juoksee ties mihin..Nätisti pyytäville annan yleensä luvan silittää, kunhan otan koiran ensin syliin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut montaa kertaa kukaan kysymään, vaikka mulla on ollut koiria yli 35 vuotta. Saa silittää, ovat saksanpaimenkoiria olleet kaikki lapsille ok. Välinpitämättömiä paitsi pentuna tietysti hyppivät vähän. Rescueitakin ollut useampi. Sen itse asiassa kerran ympäröi lapsilauma ja kaikki lääppivät sitä innokkaana. Alistui kohtaloonsa, vaikken tiennyt onko sillä lapsista kokemusta. Mutta se oli luonnetestattu ja tiesin, että on tasapainoinen ja lunki tilanteessa kuin tilanteessa.
Huomattiin joskus hauska juttu kun meillä oli saksanpaimenia. Lk paimenia ei kukaan koskaan halunnut silittää, päinvastoin moni kiersi kauempaa. Mutta pitkäkarvainen olikin ihmisten mielestä niin ihana ja suloinen ja kysyjiä riitti 😂
Pääsääntöisesti en anna silittää. Toinen koirista ei tykkää yhtään tuntemattomista, ei ole vihainen. Nuorempi on vielä hökäle ja hyppii itsekin innoissaan jos pikkulapsi tulee juosten luo. Joskus lenkillä joku ala-astelainen tulee rauhallisesti kysymään ja nämä sujuu nuoremman koiran kanssa ok. Ja mulla on siis tällainen pienehkö "söpö"rotu, joten osalla kuvitelma, että nämä automaattisesti tykkäisivät vieraista lapsista. Mulle on yhdentekevää mitä vanhemmat ajattelevat siitä, etten anna silittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut montaa kertaa kukaan kysymään, vaikka mulla on ollut koiria yli 35 vuotta. Saa silittää, ovat saksanpaimenkoiria olleet kaikki lapsille ok. Välinpitämättömiä paitsi pentuna tietysti hyppivät vähän. Rescueitakin ollut useampi. Sen itse asiassa kerran ympäröi lapsilauma ja kaikki lääppivät sitä innokkaana. Alistui kohtaloonsa, vaikken tiennyt onko sillä lapsista kokemusta. Mutta se oli luonnetestattu ja tiesin, että on tasapainoinen ja lunki tilanteessa kuin tilanteessa.
Huomattiin joskus hauska juttu kun meillä oli saksanpaimenia. Lk paimenia ei kukaan koskaan halunnut silittää, päinvastoin moni kiersi kauempaa. Mutta pitkäkarvainen olikin ihmisten mielestä niin ihana ja suloinen ja kysyjiä riitti 😂
No ehkä se sitten selittää, mun olleet kaikki lyhytkarvaisia. Kirjoitin vähän epäselvästi eli viimeisin oli tämä rescue, jonka lapsilauma ympäröi. Se oli venäläinen koira, tosi hyväluontoinen ja mukava sekä terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylianalysoitkohan nyt vähän niitä vanhempien ilmeitä? Mulla on ollut 5 koiraa ja niistä yksi sellainen, jota olen antanut lasten silittää. En ole huomannut kenenkään pahastuvan kiellosta. Minusta on mukavaa, että ihmiset kysyvät, ja myös mukavaa, kun lapset silittävät.
Aika monikin vanhempi tykännyt aloittaa sen kinaamisen.. Kumpikaan noista köntyksistä ei hetkauta vaikka joku silittäisikin mutta tuskin kukaan kuitenkaan on hirveän innoissaan silityksistä ja rapsutuksista kun kykkivät kakkaa vääntämässä.. ihmisistäkään.. voisin ainakin kuvitella..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ollut minun kirjoitukseni, mutta olen kyllä muilta koiranomistajilta kuullut samaa. Että aletaan kyseenalaistaa sitä että miksei muka saa? Omalle kohdalle ei ole tällaisia sentään osunut, ja mielelläni kyllä kertoisinkin syyt jos alkaisivat kyseenalaistaa ääneen. Jospa sitten hekin ymmärtäisivät vähän enemmän asioista. Ap
Minä nautin täysillä, kun käsissäni on kaikin puolin kiltti, helppo ja sosiaalinen koira. Ulkona saavat halutessaan tervehtiä niin koirat kuin ihmisetkin. On ihana nähdä, miten paljon se tuo iloa muillekin.
Niin vain tällainen entinen, vähän tiukkis, pk-harrastaja on iän myötä pehmennyt kulmakunnan sosiaaliseksi koiramummoksi. Sen verran menneisyys toki näkyy, että itse en koskaan ehdota tervehtimistä muille.
Meillä on metsästysrotuisia ja ihmetyttää kun mammat tuo pikkupuudelinsa "tutustumaan" vaikka kiellän. Joutuu joskus sanoa suoraan että ÄLÄ päästä sitä lähelle. Seuraavalla askeleella sanon että tajuatko että nämä voi tappaa sun koiran? Onko ok?
Vierailija kirjoitti:
Kiellän koskemasta koiraan. Lapsilla on taskussa pilli, johon puhaltaa, jos koira tulee liian lähelle.
Tuohan provosoi koiraa vain enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on metsästysrotuisia ja ihmetyttää kun mammat tuo pikkupuudelinsa "tutustumaan" vaikka kiellän. Joutuu joskus sanoa suoraan että ÄLÄ päästä sitä lähelle. Seuraavalla askeleella sanon että tajuatko että nämä voi tappaa sun koiran? Onko ok?
Miten tämä liittyi aloitukseen? Kyse oli silittävistä lapsista, ei puudeleista.
Meillä on yltiösosiaalinen labbis, joka jää oikein odottelemaan rapsutuksia ja huomionosoituksia. Rakastaa lapsia ja haikailee aina kimottavien laumojen perään. Vetää pahimmillaan jarrut pohjaan, jos jollakin pihalla pelaillaan erityisen hauskan näköisesti sählyä tai jalkkista. Eli, annan kyllä silittää, jos joku vain kysyy :)
Ei ole tullut mieleenkään että pahastuisin, kyllä uskon että omistaja tuntee koiransa parhaiten ja kieltämiseen on hyvä syy. Harvoin omistajat tosin kieltävät, ja monesti kehuvat kun 5-vuotias lapseni osaa lähestyä koiria niin rauhallisesti. Olen opettanut, että koiran annetaan ensin nuuhkaista rauhassa omaa kättä ja vasta sen jälkeen hellästi silitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa silittää? Ei näitä pelkäävän. Onko huonosti kasvatettu? Pitäiskö viedä aggressiivinen koira piikille?
Pureva koira viedään piikille. Koira on se joka sopeutuu ihmisiin. Lapsiin, taaperoihin ja aikuisiin. Samaten myös koviin ja yllättäviin ääniin ja tilanteisiin. Koirien ei pidä antaa hallita tätä maailmaa, ne alistuvat
En anna silittää. Koira ei ole vihainen, haluan että koira suhtautuu välinpitämättömästi ohikulkijoihin.
Kyllähän sen nyt näkee voiko sitä koiraa silittää ja omistajan käytöksestä myös. Jos koira tulee häntä heiluen luo ja omistaja antaa tulla =saa silittää. Jos omistaja pitää lähellään ja/tai koira vaikuttaa epäröivältä =ei saa silittää.
Riippuu tilanteesta. Joskus näen että koira ei ole sillä tuulella ja kiellän. Usein vastaan että jos koira haluaa ja tarvittaessa ohjaan kysyjän pysymään paikallaan ja annan koiran päättää meneekö rapsuteltavaksi vai ei. Joskus menee ja nauttii huomiosta ja joskus ei mene, enkä tällöin pakota. Ikinä en sano suoraan että joo saa, koska tällöin yleensä "hyökätään" koiraa kohti ja omani säikähtää.
Lisäksi mielestäni myös koiralla tulee olla oikeus kieltäytyä vieraiden ihmisten kosketuksesta.
"Lisäksi mielestäni myös koiralla tulee olla oikeus kieltäytyä vieraiden ihmisten kosketuksesta."
Kyllä. Koskaan ei _tarvitse_ kenenkään päästä muiden koiria rapsuttelemaan.
Kiellän koskemasta koiraan. Lapsilla on taskussa pilli, johon puhaltaa, jos koira tulee liian lähelle.