Pahastutko, jos lapsesi ei saa silittää vierasta koiraa? Koiranomistaja, annatko vieraiden silittää koiriasi?
Plussaa siitä että moni on opettanut lapsensa kysymään, saako silittää. Vielä kun lapset oppisi ettei koiria lähestytä, jos omistaja sanoo että ei saa silittää.
Meillä on kolme koiraa ja näitä kysyjiä tulee aina välillä. En anna silittää, sanon aina että koirat voivat purra.
Koiristamme kaksi ovat rescueita. Toinen pelkää kuollakseen lapsia. Se ei ole purrut tuttuja lapsia vaikka onkin paniikissa lasten lähestyessä, mutta en mene vannomaan etteikö se voisi purra. Toinen koira ei ole pelokas, mutta se on ollut meillä niin vähän aikaa, etten vielä tunne sitä kunnolla. Siksi sitäkään ei saa silittää, en ota riskiä. Kolmas koiramme on ollut meillä pennusta asti ja on aina pitänyt lapsista, mutta nyt 13-vuotiaana siitä on tullut arempi, ja se menee hieman kyyryyn ja häntä koipien väliin jos vieraat lapset hihkuvat vieressä. Siksi en anna sitäkään silittää. Ei sen tarvitse sitä sietää.
Joidenkin vanhempien naamasta näkee etteivät yhtään pidä siitä, ettei silityslupaa heru...
Kommentit (133)
En anna lapseni koskea enkä itse ikinä lähesty vierasta koiraa.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kummastelen.
Miksi ihmeessä?
En pahastu. Olen opettanut lapsille että joskus koiria saa silittää ja joskus ei, eikä siinä sen kummempaa. Joskus on karkkipäivä ja joskus ei. Joskus joku kaveri pääsee leikkimään ja joskus ei. Näin se vaan menee.
Annan silittää. Aina on kysytty lupa ensin, mun koirat tykkää lapsista.
Ymmärrän ettei kaikkia koiria saa silittää, eli en suutu jos se kiellettäisi
Ei kannata edes lähestyä kun on suojelukoiraksi koulutettu. Ei se toki hihnasta pääse hyökkäämään.
Jos kysytään niin kahden koiran kohdalla annan luvan, mutta ensin ohjeistan kuinka koiraa on lähestyttävä, ja varoitan nuoren koiran ehkä liiallisesta innokkuudesta.
Kahden koiran kohdalla vastaus on ei, sillä toinen on ex katukoira joka ei luota vieraisiin, ja toinen laumis joka ei ole mikään seurakoira.
Ei mun lapset koskaan mene koiraa silittämään, jos ei koira tule heidän luokseen kiehnäämään. Enkä kyllä itsekään lähesty vieraita koiria, jos koira tulee minun luokseni, oletan omistajan olettavan että saatan silittää koiraa joka tekee tuttavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lapset koskaan mene koiraa silittämään, jos ei koira tule heidän luokseen kiehnäämään. Enkä kyllä itsekään lähesty vieraita koiria, jos koira tulee minun luokseni, oletan omistajan olettavan että saatan silittää koiraa joka tekee tuttavuutta.
Minusta on melkeinpä törkeää päästää koira jonkun vieraan luokse Niin ei pitäisi koskaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes lähestyä kun on suojelukoiraksi koulutettu. Ei se toki hihnasta pääse hyökkäämään.
Suojelukoira ei hyökkää ellei omistajaa uhata, ja voi olla ettei hyökkää silloinkaan ellei kyseessä maalimies jolla toppaukset. Jos sulla on koira joka vaarallinen, laita sille kuonokoppa ja mieti mikä koulutuksessa meni pieleen. Mun sakemanni on eläköitynyt virkakoira ja holsku harrastuskoira joilla molemmilla myös suojelukoulutus. Eivät ole vihaisia, eivät hyökkää ja kyllä, saa silittää jos annan luvan.
Meillä on vähän arka ja seuransa tarkasti valikoiva pikkukoira. Saa silittää, jos koira on sillä tuulella. Muuten ei. Usein ei ole. Yllättävän moni lapsi jää jankkaamaan, että miksi ei saa silittää ja eikö nyt vähän voisi. Todella rasittavaa. Tänään tosin ihan aikuinen täysin vieras mies yritti ohi mennessään silittää meidän koiraa sanomatta mitään. Koira säikähti. Onneksi ei ole mikään pureva rähjä, mutta yllätti, että aikuinenkin voi olla noin typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojelukoira ei hyökkää ellei omistajaa uhata, ja voi olla ettei hyökkää silloinkaan ellei kyseessä maalimies jolla toppaukset. Jos sulla on koira joka vaarallinen, laita sille kuonokoppa ja mieti mikä koulutuksessa meni pieleen. Mun sakemanni on eläköitynyt virkakoira ja holsku harrastuskoira joilla molemmilla myös suojelukoulutus. Eivät ole vihaisia, eivät hyökkää ja kyllä, saa silittää jos annan luvan.
Virkakoiratkin voivat olla niin herkillä, että napsahtavat kiinni johonkin ihan ilman mitään syytä. Tai onhan se syy niiden ajatuksissa, mutta ei muualla. Voivat käydä kiinni jopa isännän työkaveriin jonka tunteneet jo pidempään ja joka vaan kävelee väärään aikaan ohi. Ja tämä on faktaa... Ovat eläimiä, eivät täydellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkakoiratkin voivat olla niin herkillä, että napsahtavat kiinni johonkin ihan ilman mitään syytä. Tai onhan se syy niiden ajatuksissa, mutta ei muualla. Voivat käydä kiinni jopa isännän työkaveriin jonka tunteneet jo pidempään ja joka vaan kävelee väärään aikaan ohi. Ja tämä on f
Kaikki koirat voivat tehdä niin chihusta tanskandoggiin, mutta virkakoirilla tuollainen on erittäin harvinaista vainna se ylittääkin uutiskynnyksen. Onko oma koirasi virkakoira?
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään niin kahden koiran kohdalla annan luvan, mutta ensin ohjeistan kuinka koiraa on lähestyttävä, ja varoitan nuoren koiran ehkä liiallisesta innokkuudesta.
Kahden koiran kohdalla vastaus on ei, sillä toinen on ex katukoira joka ei luota vieraisiin, ja toinen laumis joka ei ole mikään seurakoira.
Miksi siis laumis? 4 koiraa?
Ei kai kukaan normaalilla aivotoiminnalla käyvä ihminen voi vetää herneitä nenään siitä, ettei joku anna koskea koiraansa?!
Mun koira ei pidä vieraista, joten siihen on ihan syy, miksi en anna silittää! En halua että kukaan loukkaa koirani takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on melkeinpä törkeää päästää koira jonkun vieraan luokse Niin ei pitäisi koskaan tehdä.
Tuo on niin totta. Varsinkin kun koira usein työntää kuononsa suoraan haaroväliin, varsinkin kun on kuukautiset. Se on todella kiusallista.
En ymmärrä miksi toisten elämiä pitää päästä lääppimään . Katsominen riittää .
Kaikki saavat silittää koiraamme, se on niin ihmisrakas että hakeutuu aina ihmisten luo. Erityisesti lasten, haluaisi aina ohi kulkevien lasten luo. Meillä on myös lapsia joten on niihin tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laumiksia itse asiassa 3 ja ne tekevät työtä maatilan eläinten suojelijoina. Yksi metsästyspystis, yksi paimen ja yksi rescue. Ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laumanvartija. Rotuja, jotka vartioivat kotieläimiä.
Jotenkin vihainen ajattelumaailma sulla. Asiat voi tuoda esille myönteisemmälläkin asenteella.