Raasuparat keitä kukaan ei rakasta - lapset jotka tuodaan hoitoon vanhempien lomilla
Että säälittää nämä pienet lapset, kenen vanhemmista ainakin toinen on kesälomalla, samoin mahdolliset jotka jo koululaisia, mutta pieni raahataan joka aamu normaalisti hoitoon ja haetaan vasta pitkän päivän päätteeksi. Koko muu perhe saattaa ottaa rennosti kotona ja vain pienin joutuu joka päivä olemaan täyden hoitoajan päivähoidossa. Onhan se selvää että vanhemmat eivät rakasta lastaan vaan laskevat että voivat aina maksimiajan pitää lapsen muiden hoidettavina.
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.
Eihän kaipaa!
Itse muistan kun olin alle kouluikäinen asuin isovanhempien luona maalla ja mulla oli yksin hyvä olla ja paljon puuhaa.
Sit aina, kun naapurista tai muista tuli kaupungista muita samanikäisiä maalle käymään ja kylään, niin oikein muistan, kuinka mua inhotti, että tuli muita lapsia, koska tiesin että silloin alkaa vaatteiden kommentointi sekä tuli muut kiusaamis tapaukset.
Lapset vaan joukossa ei osa olla ihmisiksi vaan aina pitää olla jotenkin joukon päälikkö ja olla omasta mielestä hauska. Ja jos s
No mummo ja muu perhe saattaa olla siellä kotona vapailla, kun pieni lapsi päiväkodissa.
Ei ihme, että lapsia karkaa portista ja "vahinkoja" sattuu kun tädit räplää puhelinta tai juoruaa keskenään.
Pedagokia on kaukana tarhasta mitä pyöritetään niillä naisilla joiden mielestä naisten ja lasten paikka on kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkkyä, jos ei siedä katsella lomapäivinään omia lapsiaan, vaan vie lapsensa lomalla päiväkotiin. Oi aikoja, oi tapoja!
Vituttaako vanhapiika kun et ole kelvannut kellekkään. 😝😝😝😝😝
Jos tämänkin lainatun viestin kirjoittaja on pienen lapsen äiti, ehdottomasti lapsensa etu on olla lomallakin päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vetoaa siihen, että vie lapsensa omalla lomallaan päiväkotiin, että voi itse palautua. Se on itsekkyyttä, josta aikuisen täytyisi päästä eroon. Oma työkaverini teki sitä, että oman loman alkaessa hän kiikutti lapsensa päiväkotiin, että sai itse viettää mukavaa omaa lomaa, jossa lapset olisivat olleet tiellä. Hänellä ei ollut minkään sortin jaksamisongelmaa. Kyseessä oli ainoastaan oma mukavuudenhalu.
Olen sitä mieltä, että aikuisen pitää opetella palautumaan lomallaan siten, että myös lapsi on lomalla. Poikkeustapaukset ovat tietenkin asia erikseen esim. mielenterveysongelmat.
Myös lapsella täytyy olla oikeus lomaan.
Lomaan mistä? Ei lapset ole päiväkodissa töissä ja ainakin varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatus on lapselle positiivinen asia, ei mikään taakka tai rangaistus.
Varhaiskasvatuslaissa ei ole sanaakaan siitä, että se rasittaisi lasta tai että lapsen on oltava lomalla varhaiskasvatuksen raskauden takia.
Aika outoa vaatia etätöissä olevaa vanhempaa hoitamaan lapsensa kotona, ei siitä monikaan työnantaja taida ilahtua, jos etätyöpäivä tarkoittaa sitä, että lapsia ei saa viedä varhaiskasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut kans hoidossa näitä ketkä 1-vuotiaasta saakka aina täydet päivät hoidossa, vaikka vanhemmista jompi kumpi tai jopa molemmat olisi lomalla/vapaalla. Onneksi itse olen ilmoittanut sen että olen lomalla heinäkuun, joten jopa näiden lasten on pakko silloin olla lomalla. T.perhepäivähoitaja
Onneksi kunnallisessa päivähoidossa on oltava varahoitopaikka. Meilläkin perhepäivähoitaja lomailee heinäkuun, mutta lapset menevät silloin varahoitoon, eivät ole keskenään kotona.
Milloin lapsilla on lomaa?
Marraskuussa.
Kaikilla ei ole vuosilomaa kesällä.
Meillä oli lapsilla viime vuonna loma lokakuussa. Päiväkodista tuli pyyntö, että olisivat hoidossa edes 2pv/vko, koska muuten heillä on ryhmässä liian vähän lapsia ja joutuvat siirtämään yhden aikuisen toiseen päiväkotiin, jolla on pitemmät aukioloajat.
Kummallista, että varhaiskasvattajat itse pitävät päivähoitoa tärkeänä asiana, jos sillä on merkitystä heidän omiin työaikoihinsa.
Varhaiskasvatuslaissa ei ole sanaakaan siitä, että se rasittaisi lasta tai että lapsen on oltava lomalla varhaiskasvatuksen raskauden takia.
Aika outoa vaatia etätöissä olevaa vanhempaa hoitamaan lapsensa kotona, ei siitä monikaan työnantaja taida ilahtua, jos etätyöpäivä tarkoittaa sitä, että lapsia ei saa viedä varhaiskasvatukseen.
Kaiken ei tarvitse lukea laissa että omaa järkeään voi käyttää. Hoidossa saa ilman muuta olla jos vanhempi on töissä riippumatta siitä tekeekö hän töitä työpaikalla, kotona vai jossain muualla.
Sen pitäisi puolestaan olla suorastaan itsestään selvää vanhemmille, että jos ollaan lomalla tai vapaalla niin silloin myös lapsi on.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken ei tarvitse lukea laissa että omaa järkeään voi käyttää. Hoidossa saa ilman muuta olla jos vanhempi on töissä riippumatta siitä tekeekö hän töitä työpaikalla, kotona vai jossain muualla.
Sen pitäisi puolestaan olla suorastaan itsestään selvää vanhemmille, että jos ollaan lomalla tai vapaalla niin silloin myös lapsi on.
Vanhemmilla on nykyisin niin heikosti muita hoitopaikkoja, että en minä niin pahana pitäisi, vaikka joskus ihan vaan huoltaisivat parisuhdettaan ja lapsi on päiväkodissa. Kuhertelupäivä aina joskus on omiaan pitämään perhettä koossa ja mahdollistamaan niiden sisarustenkin syntymisen.
No jopas on kotityöt vaikeita, jos lapset pitää viedä päiväkotiin, kun vanhemman pitää käydä kaupassa, siivota ja pestä pyykkiä. Jotenkin en ymmärrä asiaa. Miksi nuo hommat eivät hoidu silloin, kun kotona on kaksi lasta? Kodinhoito kuuluu elämään ja kyllä kotia voi hoitaa, kun lapset ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on nykyisin niin heikosti muita hoitopaikkoja, että en minä niin pahana pitäisi, vaikka joskus ihan vaan huoltaisivat parisuhdettaan ja lapsi on päiväkodissa. Kuhertelupäivä aina joskus on omiaan pitämään perhettä koossa ja mahdollistamaan niiden sisarustenkin syntymisen.
No ei nyt ainakaan lisää tehdä lapsia, jos ei edellisiäkään jaksa itse hoitaa!
Todellakin! Jos jo olemassa olevan lapsen hoitaminen käy voimille, ei missään nimessä kannata tehdä lisää muiden kasvatettavaksi. Jälkeläistä täytyy kuitenkin huoltaa vähintään 18 vuotta. Se ei ole pikamatka, vaan maraton.
Ehdoton ei sille, että lapsi viedään päiväkotiin, että vanhemmat voivat kutea kotona.
Vierailija kirjoitti:
Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.
Lapsi kaipaa vanhempiensa seuraa ja sitä että teette yhdessä jotain.
Kukaan täällä ei kehtaa kirjoittaa sitä, mitä tutuilta kuitenkin kuulee oikeaksi syyksi viedä lapsi omalla kesälomalla päiväkotiin. Kaikenlaisia jaloja tarinoita kyllä täällä saa lukea, miten lapsi on päiväkodissa, että voidaan hoitaa omia ikääntyneitä vanhempia ja auttaa muita. Myös lasta ajatellaan niin kovasti, että lapsella on kivaa, kun saa olla päiväkodissa.
Kyllä minä olen kuullut, että lapsi viedään päiväkotiin ihan siksi, ettei tarvitse tehdä ruokaa ja saa itse olla rauhassa. Ja juu, kyse ei ole siitä, ettei olisi rahaa ruokaan, vaan ihan puhtaasti itsekkyydestä. Olen myös kuullut, että on helpompaa ottaa aurinkoa, kun ei tarvitse katsoa lapsen perään rannalla.
Meille syntyi toukokuun alussa vauva. Esikoinen 2v ollut vauvan syntymän jälkeen 5 päivää viikossa 7,5h päivä päikyssä. Joitain sairasteluja ja poikkeuksia lukuunottamatta. Heinäkuun pidän kotona lomalla. Ennen vauvan syntymää esikoinen oli hoidossa keskimäärin 3pv vko silloinkin sairastelut hyvin katkaisi rytmiä. Aloitti 1,5 vuotiaana päikyssä, kun mun oli mentävä töihin. En todellakaan kanna huonoa omaatuntoa siitä, että vilkas 2v on päiväkodissa nyt myös kesäaikana. Miehellä ei ole ollut mitään kesälomaa 7 vuoteen, kun on yrittäjä, viikonloppuisin ja pyhäpäivinä ei yleensä työskentele, mutta muuten on aina töissä. Meillä voidaan paljon paremmin, kun saan arkipäivät nukuttua ja levättyä vauvan kanssa, kun yöt on vielä tosi rikkonaisia. Lisäksi esikoinen joka on vilkas saa aktiviteettiä ja tekemistä hoidossa. Illat ja viikonloput jaksaa sitten hyvin leikkiä ja huomioida esikoista. Jos olisi täällä kotona mun ja vauvan kanssa, ei omat voimavarat riittäis mihinkään muuhun kun ruudun tuijotukseen valtaosan päivästä, kun lähinnä makoilen vauvan kanssa tissi suussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans joka vuosi ollut näitä lapsia. Ymmärrän sen että välillä tuodaan lapsia omana vapaapäivänä, mutta että ihan aina, sitä en kyllä ymmärrä ellei joku lasutapaus kyseessä. Mutta kyllähän näitä ihan tavallisten perheiden lapsia tuodaan vaikka molemmat vanhemmat olisivat lomalla. Ja kyllä tiedän tämän faktana kun vanhemmat sen kehtaavat vielä avoimesti kertoa. Lapsi sitten kyselee että milloin minun loma alkaa.
Niin mitäs tuohon vastaa? Tai kun lapsi kyselee että milloin minut haetaan aiemmin? Kun ei IKINÄ haeta edes 10min aiemmin.
Sinulle maksetaan työstä palkkaa. Miksi valitat?
Joskus on parempi, että lapsi on päiväkodissa, kuin huonosti voivan vanhemman hoteissa kotona.
Kaikki eivät hoida mielenterveyttään, kaikki ongelmat eivät päälle näy.
Ani harva uupumuksesta ja vakavammista ongelmista kärsivä vanhempi ottaa asian puheeksi esim. lastensuojelun kanssa oma-aloitteisesti.
Vanhempi saattaa laittaa lapsen hoitoon suojellakseen lasta.
Jos olisin vauvan kanssa kotona ja veisin 2-vuotiaan päiväkotiin, todellakin tuntisin huonoa omaatuntoa. En kyllä veisi. 2-vuotias ei tarvitse päiväkodin palveluita yhtään mihinkään. Hän tarvitsee äitiä ja isää, syliä, rauhaa kasvaa ja kehittyä. Myös hyvän sisarussuhteen kehittymiselle olisi tärkeää, että pikkulapsi saisi rauhassa kasvaa vauvan isommaksi sisarukseksi.
Ratkaisu viedä kaksivuotias päiväkotiin, kun täysivoimainen äiti ja vauva ovat kotona, on kova ja järjetön. Jostain syystä siitä.on tullut ihan hyväksyttävää toimintaa viimeisten 15 vuoden aikana. Myös mahdoton itsekeskeuisyys on ollut kovassa nousussa saman ajanjakson ajan. Minä! Mulle! Minä ensimmäisenä! Koska Minä!
En usko näihin tarinoihin, onko lähdettä onko asiaa tutkittu? Ja kyllä varmaan joku jossain tekee näin, mutta kaikki tuntemani perheet yrittävät pitkittää lomaa, sillä uhrauksella että perheellä on koko vuodessa 1-2 vkoa yhteistä lomaa niinkuin meillä on.
Ja ei kaikkien aikuistenkaan vuosiloma ole kesäkuussa tai heinäkuussa. Ja ymmärrän, että jos lapsen loman aikana maksaa täyden hoitomaksun, niin se ei motivoi pitämään lasta lomalla. Eli jos oikeasti ei tarvitse maksaa loma-ajalta niin kyllähän sekin motivoi pitämään lomaa. Meillä päiväkoti-ikäinen löhed 6 vkoa lomalla mutta maksetaan koko ajalta täysi maksu.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut idiootithan tuo vauvojakin jo päikkyyn, nähty on.
No siis, äidille määrätyt vanhempainlomat ovat nykyään sen 6kk. Jos isä ei suostu siirtämään osaa omistaan äidille eikä halua itse pitää lomia, niin mihin sen 6kk vauvan pistää?
Jokakesäinen provo. En tunne enkä ole edes kuullut kenestäkään, joka tekisi tällaista. Minulla on kolme lasta, iät 2-12 ja olen aika pitkään pyörinyt lapsiperheskenessä. Vanhemmat näkevät kovasti vaivaa, että saavat vaativien työaikataulujen ja työelämän muiden vaatimusten keskellä järjestettyä perheelle yhteistä aikaa ja lomaa. Turhaan pöyristytte ja parutte, kyse on todella marginaalisesta ilmiöstä jos siitäkään.