Raasuparat keitä kukaan ei rakasta - lapset jotka tuodaan hoitoon vanhempien lomilla
Että säälittää nämä pienet lapset, kenen vanhemmista ainakin toinen on kesälomalla, samoin mahdolliset jotka jo koululaisia, mutta pieni raahataan joka aamu normaalisti hoitoon ja haetaan vasta pitkän päivän päätteeksi. Koko muu perhe saattaa ottaa rennosti kotona ja vain pienin joutuu joka päivä olemaan täyden hoitoajan päivähoidossa. Onhan se selvää että vanhemmat eivät rakasta lastaan vaan laskevat että voivat aina maksimiajan pitää lapsen muiden hoidettavina.
Kommentit (294)
Kyllä fakta on, että moni vanhempi vie lapsensa päiväkotiin omalla lomallaan pelkästään siksi, että saa itse olla täysin lomalla. Että on kivaa. Ettei tarvitse itse kasvattaa omia lapsiaan. Etteivät lapset ole riesana. Tämä on niin nähty ihan elävässä elämässä. On turha väittää, että tällaisilla vanhemmilla olisi aina jokin jaksamisongelma tai jokin muu ongelma. Kyse on puhtaasti itsekkyydestä. Minä teen näin, koska Minä haluan omaa aikaa. Sääliksi käy lapsia.
Sääliksi käy myös niitä lapsia, joiden vanhemmat isoon ääneen lastensa kuullen kaakattavat, miten kauheaa loma on ja mitähän tästäkin tulee, kun nuo sitä ja tätä. Surullista.
Olen lapsen kanssa kaksin, olen yh-mies (39v) jonka exästä ei ole apua lapsen kanssa eikä kauheasti kiinnostusta lapsen kanssa olla. Samalla on iäkkäät vanhemmat joista äiti on hoitokodissa ja isällä muisti- ja terveysongelmia omakotitalossa, jossa on paljon portaita. Plus omiakin terveysmurheita ja -käyntejä.
Rakastan olla lapseni kanssa (5v tyttö), mutta johonkin väliin minun on asioiden hoitokin saatava ympättyä eikä kaikkialle voi lasta mukaan ottaa, plus lapsi viihtyy päiväkodissa jossa hänellä on kavereita. Haen hänet iltapäivisin tai joskus kahden maissa, siinä ehtii olla kotonakin isän kanssa ja minä ehdin hoitaa omat ja vanhempien asiat alta pois, jotta voin keskittyä lapseeni täysipainoisesti.
Ja lapsi on kesällä lomalla päiväkodista, juhannuksen jälkeen jää lomalle ja on heinäkuun loppuun.
On toki rajatapauksia jotka vain lykkäävät lapsensa päiväkotiin joka päivä ympäri vuoden, mutta on siihen usein joku syykin, miksi lapsi on päiväkodissa kesän alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä fakta on, että moni vanhempi vie lapsensa päiväkotiin omalla lomallaan pelkästään siksi, että saa itse olla täysin lomalla. Että on kivaa. Ettei tarvitse itse kasvattaa omia lapsiaan. Etteivät lapset ole riesana. Tämä on niin nähty ihan elävässä elämässä. On turha väittää, että tällaisilla vanhemmilla olisi aina jokin jaksamisongelma tai jokin muu ongelma. Kyse on puhtaasti itsekkyydestä. Minä teen näin, koska Minä haluan omaa aikaa. Sääliksi käy lapsia.
Sääliksi käy myös niitä lapsia, joiden vanhemmat isoon ääneen lastensa kuullen kaakattavat, miten kauheaa loma on ja mitähän tästäkin tulee, kun nuo sitä ja tätä. Surullista.
Miksi tunnet sääliä? Lapset ovat juuri siellä missä pitääkin eli laadukkaassa, pedagogisesti hyvinsuunnitellussa varhaiskasvatuksessa, jossa he saavat ikätasoisiaan virikkeitä, oppivat uusia asioita ja saavat positiivisia tunnekokemuksia. Miksi pitäisi sääliä lapsia, joilla kaikki on todella hyvin? On ruokaa, turvaa ja mahdollisuus kokea asioita, joita koti ei milloinkaan voi tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut kans hoidossa näitä ketkä 1-vuotiaasta saakka aina täydet päivät hoidossa, vaikka vanhemmista jompi kumpi tai jopa molemmat olisi lomalla/vapaalla. Onneksi itse olen ilmoittanut sen että olen lomalla heinäkuun, joten jopa näiden lasten on pakko silloin olla lomalla. T.perhepäivähoitaja
Onneksi kunnallisessa päivähoidossa on oltava varahoitopaikka. Meilläkin perhepäivähoitaja lomailee heinäkuun, mutta lapset menevät silloin varahoitoon, eivät ole keskenään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.
Eihän kaipaa!
Itse muistan kun olin alle kouluikäinen asuin isovanhempien luona maalla ja mulla oli yksin hyvä olla ja paljon puuhaa.
Sit aina, kun naapurista tai muista tuli kaupungista muita samanikäisiä maalle käymään ja kylään, niin oikein muistan, kuinka mua inhotti, että tuli muita lapsia, koska tiesin että silloin alkaa vaatteiden kommentointi sekä tuli muut kiusaamis tapaukset.
Lapset vaan joukossa ei osa olla ihmisiksi vaan aina pitää olla jotenkin joukon päälikkö ja olla omasta mielestä hauska. Ja jos se vaatii toisen kiusaamista, niin sitä sit tehdään
Aika huolestuttavalta kuu
Siis alle kolmevuotiaat! Lähes vauvaikäiset joita tuodaan päiväkotiin kavereiden takia. Ja kyllä moni ikävöi vanhempiaan ja kyselevät jo monta tuntia ennen hakuaikaa koska heidät haetaan. Joitakin ei haeta ikinä aiemmin. Ei ikinä, vaikka miten olisi mummot käymässä kaukaa tai lapsen syntymäpäivä. Mikään ei ole tärkeämpää kun aikuisen vapaa omasta lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni vetoaa siihen, että vie lapsensa omalla lomallaan päiväkotiin, että voi itse palautua. Se on itsekkyyttä, josta aikuisen täytyisi päästä eroon. Oma työkaverini teki sitä, että oman loman alkaessa hän kiikutti lapsensa päiväkotiin, että sai itse viettää mukavaa omaa lomaa, jossa lapset olisivat olleet tiellä. Hänellä ei ollut minkään sortin jaksamisongelmaa. Kyseessä oli ainoastaan oma mukavuudenhalu.
Olen sitä mieltä, että aikuisen pitää opetella palautumaan lomallaan siten, että myös lapsi on lomalla. Poikkeustapaukset ovat tietenkin asia erikseen esim. mielenterveysongelmat.
Myös lapsella täytyy olla oikeus lomaan.
Lomaan mistä? Ei lapset ole päiväkodissa töissä ja ainakin varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatus on lapselle positiivinen asia, ei mikään taakka tai rangaistus. Toki päiväkodissa yritetään toimia siten, että lapsille ei olisi mitään paikkaa koulujen loma-aikoina, mutta toistaiseksi varhaiskasvatuslaki edellyttää palvelun tarjoamista ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tunnet sääliä? Lapset ovat juuri siellä missä pitääkin eli laadukkaassa, pedagogisesti hyvinsuunnitellussa varhaiskasvatuksessa, jossa he saavat ikätasoisiaan virikkeitä, oppivat uusia asioita
Miksi en säälisi lasta kenen vanhemmat haluavat pitää lapsensa aina maksimitunnit hoidossa satoi tai paistoi, jotta ei tarvisi olla heidän kanssaan? Miksi en säälisi lasta kenen vanhemmat eivät rakasta häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut kans hoidossa näitä ketkä 1-vuotiaasta saakka aina täydet päivät hoidossa, vaikka vanhemmista jompi kumpi tai jopa molemmat olisi lomalla/vapaalla. Onneksi itse olen ilmoittanut sen että olen lomalla heinäkuun, joten jopa näiden lasten on pakko silloin olla lomalla. T.perhepäivähoitaja
Onneksi kunnallisessa päivähoidossa on oltava varahoitopaikka. Meilläkin perhepäivähoitaja lomailee heinäkuun, mutta lapset menevät silloin varahoitoon, eivät ole keskenään kotona.
Milloin lapsilla on lomaa?
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa lomailu oli juurikin kivaa. Hitaita aamuja, köllöttelyä, halimisia, juttelua, päivien suunnittelua, mukavia reissuja kotimaassa ja ulkomaillakin. Harmillista, jos ette nauti lastenne kanssa seurustelusta ja ajan viettämisestä yhdessä.
Tuo olisi optimi, mutta vain harvoille mahdollista. Meillä muilla on ruuanlaittoa, tiskaamista, pyykinpesua, kaupasssakäyntiä, siivousta jne. eli niitä arjen asioita, jotka mahdollistavat lasten pysymisen hengissä. Harvalla on omaa kodinhoitajaa, joka mahdollistaa hitaat aamut myös sen vilkkaan kaksivuotiaan ja uteliaan neljävuotiaan kanssa. KIva, että sinulla on tuollainen mahdollisuus
Lapsen hoitopaikka on kuin työpaikka. Lapsi joutuu itse säätämään koko päivän kenen kanssa on tekemisissä, hyvissä ja huonoissa asioissa. Lapsella on koko päivän joku ohjelma menossa, voi olla hienoa kun on ruokailut ja leikit ja kaikki säädetty, mutta ne ovat ohjelmaa missä pitää käyttäytyä tietyllä tavalla. Hoitopaikka on meluisa, sillä helposti kaikuu. Jaksaisitko tätä itse joka päivä klo 8-17 ja kaipaisit sinne kun muu perhe lomailee?
Jotkut vanhemmat hakevat lapsensa mahdollisimman myöhään pois tai tuovat omana vapaapäivänään "koska lapsella on kavereita ja hyvät puitteet leikkimisiin". Menisitkö itse vapaa-ajallasi työpaikalle hengailemaan tai olisit mahdollisimman myöhään. (Tietysti on niitäkin aikuisia. Mutta silloin on aikuisen omasta vapaasta tahdosta kyse.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.
Eihän kaipaa!
Itse muistan kun olin alle kouluikäinen asuin isovanhempien luona maalla ja mulla oli yksin hyvä olla ja paljon puuhaa.
Sit aina, kun naapurista tai muista tuli kaupungista muita samanikäisiä maalle käymään ja kylään, niin oikein muistan, kuinka mua inhotti, että tuli muita lapsia, koska tiesin että silloin alkaa vaatteiden kommentointi sekä tuli muut kiusaamis tapaukset.
Lapset vaan joukossa ei osa olla ihmisiksi vaan aina pitää olla jotenkin joukon päälikkö ja olla omasta mielestä hauska. Ja jos se vaatii toisen kiusaamista, niin sitä sit tehdää
Miksi lapsi pitäisi hakea aiemmin? Jos työt päättyvät joka päivä klo 16.15, ei ole mahdollisuutta hakea lasta aiemmin. Jos mummon on käymässä, ei hänelle lasta saa antaa ellei lapsen tiedoissa ole merkintää mummosta luvallisena hakijana. Enkä ymmärrä, miksi mummon pitäisi tehdä varhaiskasvattajien työt, jos hoitopäivä on merkitty päättyväksi klo 17 ja siihen asti hoidosta maksetaan. Siellä päiväkodissa on ihan riittämiin koulutuspäiviä jne., joista perhettä laskutetaan, vaikka päiväkoti on kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa lomailu oli juurikin kivaa. Hitaita aamuja, köllöttelyä, halimisia, juttelua, päivien suunnittelua, mukavia reissuja kotimaassa ja ulkomaillakin. Harmillista, jos ette nauti lastenne kanssa seurustelusta ja ajan viettämisestä yhdessä.
Tuo olisi optimi, mutta vain harvoille mahdollista. Meillä muilla on ruuanlaittoa, tiskaamista, pyykinpesua, kaupasssakäyntiä, siivousta jne. eli niitä arjen asioita, jotka mahdollistavat lasten pysymisen hengissä. Harvalla on omaa kodinhoitajaa, joka mahdollistaa hitaat aamut myös sen vilkkaan kaksivuotiaan ja uteliaan neljävuotiaan kanssa. KIva, että sinulla on tuollainen mahdollisuus
Sinun kannattaisi käydä joku arjen kurssi kodinhoitoon. Ei voi kaikki lomalla kestää koko päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin lapsilla on lomaa?
Marraskuussa.
Kaikilla ei ole vuosilomaa kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vetoaa siihen, että vie lapsensa omalla lomallaan päiväkotiin, että voi itse palautua. Se on itsekkyyttä, josta aikuisen täytyisi päästä eroon. Oma työkaverini teki sitä, että oman loman alkaessa hän kiikutti lapsensa päiväkotiin, että sai itse viettää mukavaa omaa lomaa, jossa lapset olisivat olleet tiellä. Hänellä ei ollut minkään sortin jaksamisongelmaa. Kyseessä oli ainoastaan oma mukavuudenhalu.
Olen sitä mieltä, että aikuisen pitää opetella palautumaan lomallaan siten, että myös lapsi on lomalla. Poikkeustapaukset ovat tietenkin asia erikseen esim. mielenterveysongelmat.
Myös lapsella täytyy olla oikeus lomaan.
Lomaan mistä? Ei lapset ole päiväkodissa töissä ja ainakin varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatus on lapselle positiivinen asia, ei mikään taakka tai rangaistus. Toki päiväkodissa yritetään toimia siten, että
Edelleen, pienillä lapsilla ei ole stressinsietokyky kehittynyt kunnolla. Päiväkoti on monesti paljon kuormittavampi ympäristö lapselle kuin vanhemmalle leppoisa etätyö, jota vanhempi ei sitäkään yleensä halua tehdä ympäri vuoden ilman lomia. Jos joku ei ymmärrä että lapsi tarvii päiväkodista lomaa niin taitaa olla älykkyys melko matalaa tasoa.
Meillä päiväkoti luuli että ollaan varmaan molemmat kotona kun lapsi on puolipäivähoidossa ja tästä tuli sitten vihjaillen päiväkodista syyllistämistä. Koska se ei tullut suoraan, niin en sitä siinä tilanteessa edes tajunnut, enkä voinut kertoa että mies on toiminimiyrittäjä ja minä teen tutkimusryhmässä töitä. Maksut ollaan kuitenkin suurimman mukaan aina maksettu niin sinänsä hassua syyllistää sen enempää tietämättä. Puolipäivähoito ei aina tarkoita työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsia ei voi ottaa mukaan tähän koska?
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsen kanssa kaksin, olen yh-mies (39v) jonka exästä ei ole apua lapsen kanssa eikä kauheasti kiinnostusta lapsen kanssa olla. Samalla on iäkkäät vanhemmat joista äiti on hoitokodissa ja isällä muisti- ja terveysongelmia omakotitalossa, jossa on paljon portaita. Plus omiakin terveysmurheita ja -käyntejä.
Rakastan olla lapseni kanssa (5v tyttö), mutta johonkin väliin minun on asioiden hoitokin saatava ympättyä eikä kaikkialle voi lasta mukaan ottaa, plus lapsi viihtyy päiväkodissa jossa hänellä on kavereita. Haen hänet iltapäivisin tai joskus kahden maissa, siinä ehtii olla kotonakin isän kanssa ja minä ehdin hoitaa omat ja vanhempien asiat alta pois, jotta voin keskittyä lapseeni täysipainoisesti.
Ja lapsi on kesällä lomalla päiväkodista, juhannuksen jälkeen jää lomalle ja on heinäkuun loppuun.
On toki rajatapauksia jotka vain lykkäävät lapsensa päiväkotiin joka päivä ympäri vuoden, mutta on siihen
Ymmärrän kyllä yh-vanhemman tarpeen saada omaa aikaa. Minusta tässä on ihan kohtuu ajat, kun isä hakee iltapäivisinkin lapen hoidosta jos vain voi. kahden vanhemman perheitä en halua ymmärtää jos kumpikin vanhempi on tyyliin klo 9-5 työpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tunnet sääliä? Lapset ovat juuri siellä missä pitääkin eli laadukkaassa, pedagogisesti hyvinsuunnitellussa varhaiskasvatuksessa, jossa he saav
Tarkoitatko, että jos lapsi on varhaiskasvatuksessa, niin vanhemmat eivät rakasta lastaan? Miksi ajattelet noin? Varhaiskasvatus on lapsen oikeus, ei se tarkoita, että häntä ei rakastettaisi vaan nimenomaan rakastetaan niin paljon, että hänelle halutaan paras mahdollinen kasvuympäristö, jossa akateemisesti koulutettu väki varmistaa, että lapsi saa parasta mahdollista ikätasoistaan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsia ei voi ottaa mukaan tähän koska?
Koska on kiva köllötellä ja suunnitella, ei tehdä muuta kuin matkoja.
Ihaninta oli , jos myös harrastukset olivat lomalla, että olimme täysin vapaita aikatauluista.