Raasuparat keitä kukaan ei rakasta - lapset jotka tuodaan hoitoon vanhempien lomilla
Että säälittää nämä pienet lapset, kenen vanhemmista ainakin toinen on kesälomalla, samoin mahdolliset jotka jo koululaisia, mutta pieni raahataan joka aamu normaalisti hoitoon ja haetaan vasta pitkän päivän päätteeksi. Koko muu perhe saattaa ottaa rennosti kotona ja vain pienin joutuu joka päivä olemaan täyden hoitoajan päivähoidossa. Onhan se selvää että vanhemmat eivät rakasta lastaan vaan laskevat että voivat aina maksimiajan pitää lapsen muiden hoidettavina.
Kommentit (294)
Mulla ollut kans hoidossa näitä ketkä 1-vuotiaasta saakka aina täydet päivät hoidossa, vaikka vanhemmista jompi kumpi tai jopa molemmat olisi lomalla/vapaalla. Onneksi itse olen ilmoittanut sen että olen lomalla heinäkuun, joten jopa näiden lasten on pakko silloin olla lomalla. T.perhepäivähoitaja
Joo, muistan yhden joulujuhlan tarhassa, jossa vanhemmat ja lapset juhlivat yhdessä. Yhdellä lapsella vanhemmat eivät päässeet niin mitä tekee tarhatäti. Ottaa iloissaan juhlivan lapsen syliin ja lässyttää
Voi, voi A... parkaa, kaikkien muiden vanhemmat ovat täällä ja sinä joudut yksin olemaan. Tätä jatkuu niin kauan kunnes lapsi itkee.
Olipa kiva juttu.
Ap, hanki toinen ammatti, jos et osaa lapsia hoitaa säälimättä. Perheen asiat ei kuulu sulle.
Voihan olla, että Äidillä on jalka poikki ja isä töissä. Tai syöpähoidoissa tai jotain muuta, mikä ei kuulu sinulle lainkaan.
Useimmat tädit ovat sairasta sakkia luuloineen.
Törmäsin oman lapsen ollessa pieni tähän "vähäisen" loman ihmettelyyn ja rivien välistä annettiin ymmärtää että lapsen olis hyvä olla kunnolla lomalla kesäaikaan. Tämä siis kun kerroin että pidän lomani 2x 2viikkoa rytmissä, välillä töissä. Ei tainnut päiväkoti ymmärtää, että yksityisellä puolella ei ole lomaa 6-8 viikkoa kesässä vaan sillä neljällä viikolla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.
Lapsen on hyvä osata leikkiä myös yksin.
Lapset ikävöivät päiväkodissa vanhempiaan.
Terv. Päiväkodin täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me viedään hoitoon ihan vaan siksi että lähialueella ei ole muita samanikiäsiä lapsia. Lapsi kaipaa samanikäistä seuraa leikkikaveriksi.
Eihän kaipaa!
Itse muistan kun olin alle kouluikäinen asuin isovanhempien luona maalla ja mulla oli yksin hyvä olla ja paljon puuhaa.
Sit aina, kun naapurista tai muista tuli kaupungista muita samanikäisiä maalle käymään ja kylään, niin oikein muistan, kuinka mua inhotti, että tuli muita lapsia, koska tiesin että silloin alkaa vaatteiden kommentointi sekä tuli muut kiusaamis tapaukset.
Lapset vaan joukossa ei osa olla ihmisiksi vaan aina pitää olla jotenkin joukon päälikkö ja olla omasta mielestä hauska. Ja jos se vaatii toisen kiusaamista, niin sitä sit tehdään
Aika huolestuttavalta kuulostaa, jos edes 5-6 -vuotias lapsi ei osaa olla samanikäisten lasten kanssa. Itse pidän tuollaista jo antisosiaaliseksi kasvattamisena.
Omat lapseni olivat 1,5 -vuotiaasta lähtien päiväkodissa, ja jo alusta asti viihtyivät erittäin hyvin, saivat paljon pitkäaikaisia kavereita, joiden kanssa halusivat olla myös vapaa-aikana. Meillä lapset tietysti tykkäsivät päiväkodin lomista, mutta voi sitä itkua ja ikävää, joka kesällä tuli, kun lapset ikävöivät päiväkotiin ja kavereitaan. Joka hammaspesun yhteydessä piti aina luetella kaikki kaverit, ja toivoa, että pian nähtäisiin uudelleen.
Muistan eräänä kesänä, kun olin pojan kanssa kahdestaan kotona, ja sain pitkän neuvottelun ja odottelun jälkeen järjestettyä tapaamisen lapsen päiväkotikaverin kanssa leikkipuistoon (heidän perheensä reissasi todella paljon); niin siitä riemusta ei meinannut tulla millään loppua.
Vauvaiän jälkeen lapselle parasta seuraa on toinen lapsi, tietenkin aikuisten huolenpidon ja ohjauksen alla.
Vierailija kirjoitti:
"Siis ihan järkkyä."
Paljon järkympää on tämä naisten lyttääminen. Kukaan teistä ei tiedä mitä tehtäviä näillä naisilla on lomiensa aikana. Voi olla lääkärikäyntejä joihin ei lapsia voi viedä.
Jospa jokainen teistä huolehtisi vain omista asioistaan ja antaisi muiden elää niinkuin heille parhaiten sopii
On myös perheitä, joiden lasten on oikeasti parhaaksi olla nimenomaan päiväkodissa, jossa he saavat hoitoa, huolenpitoa, ruokaa ym.
Koti ei ole ainakaan kaikille lapsille paras paikka. Ei ole nykyisin, eikä ole koskaan ollutkaan. Lukemattomat lapset ennen päiväkoteja ja hoitopaikkoja karkasivat kotoa mummolaan tai muiden sukulaisten luo, kun kotona kohdeltiin kaltoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kaipaa!
Itse muistan kun olin alle kouluikäinen asuin isovanhempien luona maalla ja mulla oli yksin hyvä olla ja paljon puuhaa.
Sit aina, kun naapurista tai muista tuli kaupungista muita samanikäisiä maalle käymään ja kylään, niin oikein muistan, kuinka mua inhotti, että tuli muita lapsia, koska tiesin että silloin alkaa vaatteiden kommentointi sekä tuli muut kiusaamis tapaukset.
Lapset vaan joukossa ei osa olla ihmisiksi vaan aina pitää olla jotenkin joukon päälikkö ja olla omasta mielestä hauska. Ja jos se vaatii toisen kiusaamista, niin sitä sit tehdään
Aika huolestuttavalta kuulostaa, jos edes 5-6 -vuotias lapsi ei osaa olla sam
Puh ja pöh! Monet vanhemmat voivottelevat lapsen kuullen että voi sinulla ei nyt ole ketään kaveria tai kyselevät onko ikävä kavereita. Lapsi oppii sen että se on joku paha asia olla kotona vanhempien kans ilman kaveria. Oletko itse kokoajan kaverin kanssa (tai siis kaverilauman kanssa) vai kaipaatko välillä omaa rauhaa?
Olen lastenhoitaja ja kyllä päiväkodissa etenkin 3-vuotiaat on eniten vailla AIKUISEN seuraa! Usein myös vanhemmat lapset jotka jääneet sitä pahasti vaille.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ikävöivät päiväkodissa vanhempiaan.
Terv. Päiväkodin täti
Siks ne kiljuukin päivät pitkät ja ovat stressaantuneita, eivät nuku päiväunia, lyövät huutavat ,potkivat muita ja päiväkodin tätejä....piti olla työssäoppimassa yhessä isossa päiväkotiyksikössä 2 kuukautta mutta viikon jälkeen totesin ettei mun juttu. Ei se että jätetään yksin ison ryhmän kanssa jossa 5 niitä jotka kuuluisi jonnekin muualle (lyövät,purevat, kiroilevat,haistattelevat ja haastavat aikuisia yms) vaan myös se että ilmapiiri itsestään päiväkodinhoitajien kanssa todella todella kireä, yksi käyttää aikaansa papereita pyöritellessä, toinen on jatkuvasti palavereissa, yksi saikuttaa kokoajan ja minut nuori jätettiin kaikista vaikempien tapausten kanssa jo ekasta päivästä lähtien. Mua puri yksi rasavilli poika ja kiinni ei olis saanut ottaa vaan hyssytellä. Sanoin että en jää tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai 1-vuotias?
Mistä sä sen 1 vuotiaan repäisit? Lapsi on viisi.
Repäisin sen siitä, että olen kuullut yhdeltä jos toiselta vanhemmalta siitä kuinka heidän 1v kaipaa kavereita ja siksi tuovat hoitoon vaikka itse lomalla. Sairasta. Varmasti kiintymyssuhdehäiriö vanhemmalla jonka sitten siirtävät lapseensa.
Jep, aika huolestuttavaa jos 1-vuotias haluaa lähes päivittäin pois kotoa kavereiden kanssa hengaamaan tuntikausiksi. Eikö tuollainen ala normaalisti vasta joskus 10 v paikkeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai 1-vuotias?
Mistä sä sen 1 vuotiaan repäisit? Lapsi on viisi.
Repäisin sen siitä, että olen kuullut yhdeltä jos toiselta vanhemmalta siitä kuinka heidän 1v kaipaa kavereita ja siksi tuovat hoitoon vaikka itse lomalla. Sairasta. Varmasti kiintymyssuhdehäiriö vanhemmalla jonka sitten siirtävät lapseensa.
Jep, aika huolestuttavaa jos 1-vuotias haluaa lähes päivittäin pois kotoa kavereiden kanssa hengaamaan tuntikausiksi. Eikö tuollainen ala normaalisti vasta joskus 10 v paikkeilla?
Jep. Kiiitooss...sinähän puhut ihan hirveän viisaita...🤭
Vierailija kirjoitti:
On järkkyä, jos ei siedä katsella lomapäivinään omia lapsiaan, vaan vie lapsensa lomalla päiväkotiin. Oi aikoja, oi tapoja!
Entä jos lomalla oleva äiti on ihan puhki ja väsähtänyt palautumisen tarpeessa??? Silloin on parempi että Lapsi hoidossa jatkoa ajatellen. Joka perheissä eri tilanteita.
Kyllä mulle oman perheen kanssa oleminen on nimenomaan ollut se voimavara. Toki mulla on ollut mies, joka on myös hoitanut kotia ja ollut lasten kanssa, että on saanut käytyä vaikka kävelyllä tai salilla mutta lapsille on aina yritetty mahdollistaa mahdollisimman pitkä loma. Myös mummot ovat onneksi olleet apuna.
Moni vetoaa siihen, että vie lapsensa omalla lomallaan päiväkotiin, että voi itse palautua. Se on itsekkyyttä, josta aikuisen täytyisi päästä eroon. Oma työkaverini teki sitä, että oman loman alkaessa hän kiikutti lapsensa päiväkotiin, että sai itse viettää mukavaa omaa lomaa, jossa lapset olisivat olleet tiellä. Hänellä ei ollut minkään sortin jaksamisongelmaa. Kyseessä oli ainoastaan oma mukavuudenhalu.
Olen sitä mieltä, että aikuisen pitää opetella palautumaan lomallaan siten, että myös lapsi on lomalla. Poikkeustapaukset ovat tietenkin asia erikseen esim. mielenterveysongelmat.
Myös lapsella täytyy olla oikeus lomaan.
Lasten kanssa lomailu oli juurikin kivaa. Hitaita aamuja, köllöttelyä, halimisia, juttelua, päivien suunnittelua, mukavia reissuja kotimaassa ja ulkomaillakin. Harmillista, jos ette nauti lastenne kanssa seurustelusta ja ajan viettämisestä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko käynyt mielessä ettet ehkä tiedä perheen kotitilanteesta yhtään mitään? Meillä on juuri näin. Todellisuudessa mies tekee etätöitä 06-16. Itse opiskelen ja koitan saada kesätenttejä tehtyä. Lisäksi käyn useamman kerran viikossa auttamassa nyt vanhempiani, sillä äidin on perussaieautensa vuoksi vaikea liikkua (rollaattori) ja isä toipuu vaikeasta syöpäleikkauksesta. Jonkun on käytävä kaupassa, katsottava että kaikki on hyvin. En ole kokenut tarpeelliseksi päiväkotiin raportoida tästä. Ja kyllä, isommat sisarukset ovat koulusta lomalla. He pystyvät keksimään jo omaa ohjelmaa, että saan opiskeltua ja isänsä tehtyä töitä. Pienin on päiväkodissa kesäkuun loppuun.
Puhutaan vanhemmista jotka avoimesti jopa kertovat olevansa vapaalla/lomalla.
Voihan se loma tai vapaa olla vaikka sairasloma tai opintovapaa.
Herää mielessä kysymys, miksi oma rakas lapsi koetaan niin raskaana ja rasittavana tapauksena, että hänet halutaan siivota pois näkyvistä aikuisen loman ajaksi. On todella outoa.
Eikös naapurimaassamme aikoinaan ollut, että lapset vietiin lyhyen joululoman jälkeen tammikuussa kolhoosin päiväkotiin ja käytiin kesäkuussa muutamaksi kesälomapäiväksi kotiin ja sitten taas lomapäivien jälkeen päiväkotiin odottamaan joululomaa. Joskus tuntuu, että Suomestakin löytyisi niitä vanhempia, joille em järjestely passaisi erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On järkkyä, jos ei siedä katsella lomapäivinään omia lapsiaan, vaan vie lapsensa lomalla päiväkotiin. Oi aikoja, oi tapoja!
Entä jos lomalla oleva äiti on ihan puhki ja väsähtänyt palautumisen tarpeessa??? Silloin on parempi että Lapsi hoidossa jatkoa ajatellen. Joka perheissä eri tilanteita.
Jep. Koin tuon itse yhtenä vuonna. Jouduin pitkälle sairaslomalle työuupumuksen takia. Piti saada nukkua ja levätä, se oli ihan lääkärin ohje. Hoitoon kuului myös lääkkeet.
Luulisi sen kaipaavan vanhempiaankin. Ehkä vanhemmat eivät sitten anna mitään mitä kaivata