Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Tarratoimikunnan" häirintä Suviseuroissa, poliisi puuttuu tarvittaessa

Vierailija
17.06.2025 |

Riski saada rikosmerkintä uskonrauhan rikkomisesta. Mieti kahdesti, ennen kuin osallistut toimintaan

Kommentit (784)

Vierailija
321/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten avoliitossa asuvat ex-vl:t eivät ole suviksissa häiriköimässä? Synnissähän hekin vl-opin mukaan elävät ja saavat välillä vanhoilta sukulaisilta noottia. 

Vierailija
322/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hylkääminen seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuolen muutosprosessin takia on inhimillisesti julmaa ja passé. 

Yhteisö on itse aiheuttanut ilmiön, joka sitä näin kovin häiritsee. 

Ei yhteisöä voi syyttää yksittäisten psykoperheiden tekemisistä. Tuollainen hylkääminen ei nimittäin ole mikään normi, enkä itse tunne ketään joka olisi hylätty seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. 

Edelleen, missä ovat lestadiolaiset mies- ja naisparit, lestadiolaiset transihmiset, lestadiolaiset sateenkaariperheet?

Miksei yhteisö ota julkisesti kantaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta, jos asia on kuten väität?

Mitä missä ovat? Ei lestadiolaisen uskon mukaan ole sallittua elää noin, joten ei tietenkään ole lestadiol

Miksi lapsia hyväksikäyttäneet henkilöt saavat tulla suviseuroihin? Miksi niissä saa kuluttaa tolkuttoman määrän kondomeita?

Miksi pelkkä sateenkaaritarra johtaa rikosilmoitukseen, mutta lapsen elämän turmeleminen ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aidosti vähän säälittää kaikki ne hyväntahtoiset, vähän väsyneet perheenäidit ja -isät jotka tulevat suviseuroihin "sanan kuuloon" lepäämään kaltaistensa joukossa ja olemaan rauhassa, niin sitten tuotakin heille tärkeää ja kodikasta, turvallista tapahtumaa yritetään politisoida.

Ne on juurikin näiden äitien ja isien lapsia, jotka niitä tarroja levittää. 

Eli ovatko nämä äidit ja isät olleet niin kamalia lapsiaan kohtaan, että lapset haluavat pilata tuollaisen kerran vuodessa tapahtuvan tilaisuuden, jossa nämä vanhemmat saavat levätä ja olla rauhassa kaltaistensa joukossa? Jos näin on, niin eikö perheiden sisäisiä konflikteja tulisi selvitellä jotenkin muutoin, kuin tuollaisella julkisella toiminnalla? Ja toisaalta jos vanhemmilta

Sitä voi jokainen miettiä omalla kohdallaan. Näkökulmia on monia, ei mikään tarra kenenkään suviksia pilaa. 

Ei varmasti pilaa, mutta kyllähän tuo tietynlaista raskasta tunnelmaa tapahtumaan voi luoda.

Vierailija
324/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hylkääminen seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuolen muutosprosessin takia on inhimillisesti julmaa ja passé. 

Ei yhteisöä voi syyttää yksittäisten psykoperheiden tekemisistä. Tuollainen hylkääminen ei nimittäin ole mikään normi, enkä itse tunne ketään joka olisi hylätty seksuaalisen suuntautumisen vuoksi. 

Edelleen, missä ovat lestadiolaiset mies- ja naisparit, lestadiolaiset transihmiset, lestadiolaiset sateenkaariperheet?

Miksei yhteisö ota julkisesti kantaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen puolesta, jos asia on kuten väität?

Mitä missä ovat? Ei lestadiolaisen uskon mukaan ole sallit

Miksi lapsia hyväksikäyttäneet henkilöt saavat tulla suviseuroihin? Miksi niissä saa kuluttaa tolkuttoman määrän kondomeita?

Miksi pelkkä sateenkaaritarra johtaa rikosilmoitukseen, mutta lapsen elämän turmeleminen ei?

Mitä selität? Tietämäni vl-pedofiili joutui vankilaan, eikä ole sen jälkeen suviksissa näkynyt tai piireissä pyörinyt. Hyväksikäyttörikoksista on tehty ja tehdään rikosilmoitus, ja siihen yhteisö ohjeistaakin. 

Mitään lasten hylkäämisen ihannointia ei ole, eikä mitään tolkutonta kondomien kuluttamista. Lopeta valehteleminen, ei ole hyvää keskustelua sellainen joka perustuu keksittyihin väittämiin. 

Vierailija
325/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne toisten tilaisuuteen menee toitottamaan omiaan.Saako näiden värikkäiden marsseille mennä ja jakaa tarroja, muita kuin joissa on sateenkaari?

Vierailija
326/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua aidosti vähän säälittää kaikki ne hyväntahtoiset, vähän väsyneet perheenäidit ja -isät jotka tulevat suviseuroihin "sanan kuuloon" lepäämään kaltaistensa joukossa ja olemaan rauhassa, niin sitten tuotakin heille tärkeää ja kodikasta, turvallista tapahtumaa yritetään politisoida.

Eli ovatko nämä äidit ja isät olleet niin kamalia lapsiaan kohtaan, että lapset haluavat pilata tuollaisen kerran vuodessa tapahtuvan tilaisuuden, jossa nämä vanhemmat saavat levätä ja olla rauhassa kaltaistensa joukossa? Jos näin on, niin eikö perheiden sisäisiä konflikteja tulisi selvitellä jotenkin muutoin, kuin tuollaisella j

Ei varmasti pilaa, mutta kyllähän tuo tietynlaista raskasta tunnelmaa tapahtumaan voi luoda.

Vai tulisiko raskas tunnelma siitä, että yhteisö ei hyväksy kaikkia lapsiaan eikä suostu asiasta edes keskustelemaan julkisesti?

Vierailija
327/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole myöskään itse vl-lapsuuden eläneenä koskaan törmännyt sellaiseen ohjeistukseen, että lapsia pitäisi tai edes saisi hylätä mistään syystä. Päinvastoin opetus on ollut, että lapsia pitää rakastaa, vaikka he tekisivät omia valintojaan. 

Miksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt eivät siis saa näkyä Suviseuroissa?

Miksi niiden pitäisi näkyä sellaisen yhteisön tapahtumassa, jonka oppeihin kuuluu homouden toteuttamisen pitäminen syntinä? Eli heidän mielestään ihminen ei voi valita sitä minkälaiseksi syntyy, mutta jos haluaa elää kuten vl, niin homoutta ei saa toteuttaa. 

On erilaisia elämäntapoja, uskomuksia ja arvoja, ja itselleni ainakin on selvää, ettei kaiken näyttäminen sovi kaikkialle. Jos haluan toteuttaa tiettyjä asioita elämässäni, niin vl-yhteisö ei ole se paikka jossa niitä voi toteuttaa. En kylläkään mitenkään kärsi siitä tai edes halua toteuttaa niitä asioita porukassa, jotka eivät niitä asioita hyväksy.

Vierailija
328/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovatko nämä äidit ja isät olleet niin kamalia lapsiaan kohtaan, että lapset haluavat pilata tuollaisen kerran vuodessa tapahtuvan tilaisuuden, jossa nämä vanhemmat saavat levätä ja olla rauhassa kaltaistensa joukossa? Jos näin on, niin eikö perheiden sisäisiä konflikteja tuli

Vai tulisiko raskas tunnelma siitä, että yhteisö ei hyväksy kaikkia lapsiaan eikä suostu asiasta edes keskustelemaan julkisesti?

Mitä keskusteltavaa siinä siis on? Itse tunnen noin kasikymppisen vl-parin, jonka viiskymppinen poika elää miesystävänsä kanssa avoliitossa. Ovat hyvissä väleissä, ja tuo kasikymppinen pariskunta kuskaa usein poikaansa ja pojan miesystävää lentokentälle, kun poika ja miehensä tykkäävät matkustella paljon. 

Miksi esim. tuosta pitäisi keskustella yhteisön tasolla? Kun kyse on perheen asiasta, ja perheellä on hyvät, lämpimät välit lapseensa, kuten rakastavalla perheellä kuuluukin olla. Eihän se väleihin vaikuta, vaikka vanhemmat uskovatkin homosuhteen toteuttamisen olevan syntiä.

Vierailija
329/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eikä tule. Ei se ole lestadiolainen jos elää tuolla tavalla. Voivat perustaa jonkun oman uskonliikkeensä jos sitä haluavat. Miksi muiden uskoa pitää yrittää muuttaa?

Vierailija
330/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan rokkia ja tanssimista, myös skumppa maistuu. Myös esiaviollinen seksi on mielestäni jees.

Pitäisikö minun alkaa häiriköimään asialla perhettä ja koko heidän uskonnollista yhteisöä? Että teidän pitää hyväksyä nämä minulle tärkeät asiat ja lopettaa niiden pitäminen syntinä! Vai jatkanko kuten ennenkin, etten tuo nuita asioita esille silloin kun olen perheeni kans

---

Tämä.

Tätä minäkin ihmettelen.

Kuten aiemmin kerroin, synnyin epäuskoiseen kotiin ja sain myöhemmin parannuksen armon.

Jos menettäisin uskoni, palaisin juuri entiseen jumalattomasn elämääni missä rokki soi jne.

Kiertäisin Suviseurat ja kaikki uskonnolliset tilaisuudet kaukaa.

Minusta olisi todella väärin ja röyhkeää vaatia, että uskovaiset ihmiset alkaisivat elämään minun sääntöjeni mukaan.

Miksi ex - vanhoillislestadiolaiset yrittävät muuttaa entisen yhteisönsä? Tuossahan ei ole mitään järkeä.

Teillä on jo oma yhteisönne kirkossa.

Vierailija
331/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole myöskään itse vl-lapsuuden eläneenä koskaan törmännyt sellaiseen ohjeistukseen, että lapsia pitäisi tai edes saisi hylätä mistään syystä. Päinvastoin opetus on ollut, että lapsia pitää rakastaa, vaikka he tekisivät omia valintojaan. 

Miksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt eivät siis saa näkyä Suviseuroissa?

Miksi niiden pitäisi näkyä sellaisen yhteisön tapahtumassa, jonka oppeihin kuuluu homouden toteuttamisen pitäminen syntinä? Eli heidän mielestään ihminen ei voi valita sitä minkälaiseksi syntyy, mutta jos haluaa elää kuten vl, niin homoutta ei saa toteuttaa. 

On erilaisia elämäntapoja, uskomuksia ja arvoja, ja itselleni ainakin on selvää, ettei kaiken näyttäminen sovi kaikkialle. Jos haluan toteuttaa tiettyjä asioita elämässäni, niin vl-yhteisö ei ole s

Yhteisöön syntyy jatkuvasti seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia lapsia, jotka eivät voi valita homo- ja transvihan täyttämässä ilmapiirissä kasvamista.

Myös ehkäisy- ja itsetyydytyskielto ovat ihmisoikeuksien vastaisia, kun ne ulotetaan koskemaan puolustuskyvyttömiä yhteisössä kasvaneita nuoria.

Asenteiden on aika muuttua.

Vierailija
332/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan rokkia ja tanssimista, myös skumppa maistuu. Myös esiaviollinen seksi on mielestäni jees.

Pitäisikö minun alkaa häiriköimään asialla perhettä ja koko heidän uskonnollista yhteisöä? Että teidän pitää hyväksyä nämä minulle tärkeät asiat ja lopettaa niiden pitäminen syntinä! Vai jatkanko kuten ennenkin, etten tuo nuita asioita esille silloin kun olen perheeni kans

---

Tämä.

Tätä minäkin ihmettelen.

Kuten aiemmin kerroin, synnyin epäuskoiseen kotiin ja sain myöhemmin parannuksen armon.

Jos menettäisin uskoni, palaisin juuri entiseen jumalattomasn elämääni missä rokki soi jne.

Kiertäisin Suviseurat ja kaikki uskonnolliset tilaisuudet kaukaa.

Minusta olisi todella väärin ja röyhkeää vaatia, että uskovaiset ihmiset alkaisivat elämään minun sääntöjeni mukaan.

Miksi ex - van

Sinä olet saanut kasvaa vailla helvetillä pelottelua ja vihan ilmapiiriä. Vl-kotiin syntyvä lapsi joutuu kuuntelemaan pelottelun ja vihan täyteisiä saarnoja. Se on lapsiin kohdistuvaa hengellistä väkivaltaa. 

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010491943.html?fbclid=PAQ0xDSwK-ZH9leHR…

Vierailija
333/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin katsomassa noita tarroja. Enpä ihmettele, että ne häiritsevät homovihaajaa: ne näyttävät niin selvästi, kuinka Jeesus toimisi. 

Vierailija
334/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto - mielen kakka.

Vierailija
335/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa uskontoon liittyvä uutisointi lisää kirkosta eroamista.

https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/

Kiitos!

Vierailija
336/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että aiheesta on käyty keskustelua mm. Päivämiehen instassa. Aika moni uskova on saanut tarpeekseen vihantäyteisistä asenteista. 

En usko, että vaientaminen toimii enää kauaa. 

Vierailija
337/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

346/346

En usko että kovinkaan montaa on varsinaisesti helvetillä peloteltu.

Silloin kun itse aloin kulkea seuroissa, toki helvetistä/ kadotuksesta mainittiin ja varoitettiin seurapuheissa. Täysin raamatullista.

Tämä lause ei jättänyt minua rauhaan. Uskovainen pappi totesi, että joka parannuksen teon siirtää huomiseen, hän vuoteensa helvettiin rakentaa. Minusta tuo on tosi ok. Ilmeisesti tuo on Martti Lutherin lause, mutta en ole täysin varma.

Yritin karistaa lauseen mielestäni, mutta aina se palasi mieleeni.

Jälkeen päin olen ollut vain kiitollinen.

Muutaman vuoden kuluttua jouduin tilanteeseen, että oli vähällä mennä henki.

Tapahtui muutakin raskasta, että oli pakko alkaa ajatella ikuisuusasioita. 

Olen niin kovapäinen pässi, että Jumalan täytyi puuttua elämääni kovalla kädellä.

Minuun ei tehonnut mikään päänsilittely.

Vierailija
338/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ovatko nämä äidit ja isät olleet niin kamalia lapsiaan kohtaan, että lapset haluavat pilata tuollaisen kerran vuodessa tapahtuvan tilaisuuden, jossa nämä vanhemmat saavat levätä ja olla rauhassa kaltaistensa joukossa? Jos näin

Miksi esim. tuosta pitäisi keskustella yhteisön tasolla? Kun kyse on perheen asiasta, ja perheellä on hyvät, lämpimät välit lapseensa, kuten rakastavalla perheellä kuuluukin olla. Eihän se väleihin vaikuta, vaikka vanhemmat uskovatkin homosuhteen toteuttamisen olevan syntiä.

No onhan se täysin turhaa, että tuo vanha pari ja mahdollisesti heidän poikansa tai tämän sisarukset joutuvat kuuntelemaan vihasaarnoja yhteisön tärkeimmässä tapahtumassa. Homofobialla ei ole mitään tekemistä Jeesuksen opetusten kanssa. 

Vierailija
339/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen "vihasaarnoja"? Täällä osa vl:ia kritisoivista käyttää kyllä hämmentävän raskasta sanastoa tekstissään. Kuuntele joskus vl:ien saarnoja ja sano, voitko täydellä sydämellä kutsua niitä ainakaan miksikään "vihasaarnoiksi", vaikka kritiikkiä sisällöstä löytäisitkin?

Vierailija
340/784 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että aiheesta on käyty keskustelua mm. Päivämiehen instassa. Aika moni uskova on saanut tarpeekseen vihantäyteisistä asenteista. 

En usko, että vaientaminen toimii enää kauaa.

Mikä ihmeen vaientaminen?? Täällä esitetään välillä aivan ihmeellisiä väittämiä. Kenet on yritetty vaientaa? Vai puhutko nyt näistä tarra-aktiiveista, joiden toimintaan halutaan puuttua hyvissä ajoin ensi sijassa sotkemisen vuoksi?