Rahastosäästäjät, oletteko nostaneet rahaa rahastoistanne esim. lomamatkoihin tms. arjen tarpeisiin?
Kysymys otsikossa. Tiedossa on, että alle 1000€ ei mene veroa ja nostaessa kannattaa ottaa huomioon mahdollinen voitto, jotta ei mene yli tuon verotusrajan.
Mutta oletteko nostaneet säästöjä rahastosta ns. arjen tarpeisiin kuten lomamatkoihin tai suurempiin hankintoihin? Onko siitä jotakin haittaa säästämisen kannalta pitkällä tähtäimellä, vaikuttaako jotenkin kokonaisuuteen? Mitä muuta pitää ottaa huomioon? Tiedot menevät ilmeisesti suoraan myös verottajalle ilman, että tarvitsee erikseen ilmoitella?
Kommentit (73)
nostan pieniäkin summia jos on lasku maksettavana eikä ole ylimääräistä ja seuraavassa kuussa taas menee rahaa rahastoihin niin oma moka kun en osaa jättää rahaa joskus tilille niin sitten nostan rahastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten ottaa huomioon lunastuskulut. Jos nostat esim 999e ja lunastus kustantaa 1% niin verokarhu nappaa heti kiinni😆
Ei niissä mitään lunastuskuluja ole. Vai onko sulla jokin pankin myymä himmeli millä ne kusettaa rahat tyhmiltä?
Melko monella taitaa olla. Itsekin kuuluin, lähinnä laiskuuttani, tähän joukkoon. Lunastuspalkkiokin piti maksaa kun nostin rahani pois ja lopetin koko typeryyden. Lopetin samalla koko asiakkuuden kyseiseen paskapankkiin, jossa pelkästä tilin ylläpidosta piti maksaa monta euroa kuukaudessa....
>Rahastosäästäjät, oletteko nostaneet rahaa rahastoistanne esim. lomamatkoihin tms. arjen tarpeisiin?
rahastosäästäjä, joka nostaa rahoja kaikkeen turhaan??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomamatka ei ole arjen tarve 🤦🏻
Kyllä se voi olla jos meinaa pää räjähtää.
Jaa, siellä matkallako se ei sitten räjähdä?
Vierailija kirjoitti:
En ole. Ei kaikkia rahojaan pidä sijoittaa.
Ei pidäkkään, ja kaikista ei saa rahojaan niin kuin itse haluaa...Kun laitatte säästämänne hillot rahastoon niin muistakaa että niin tehdessänne annatte päätäntävallan omaan omaisuuteenne ventovieraille ihmisille...äkkiä käy niin kuin viime keväänä, että ihmiset eivät saaneet rahojaan ulos, koska rahastot kieltäytyivät myymästä omaisuuttaan...
Olen sijoittanut rahastoihin palkkaa saadessani, jotta nyt eläkkeellä voisin käyttää niitä rahoja, kun tulot ovat pienemmät. Myyn tarvittaessa osuuksia. Minun ei tarvitse jättää kenellekään perintöä, kun perillisiä ei ole.
Ei tulisi mieleenkään lahjoittaa pankin rahastoihin. Kusetus vailla vertaa.
Moni on niin passiivinen ja luottavainen pankkien palveluihin että luulee että siellä rahastossa on jotain nostettavaa. Kiltisti maksetaan edelleen hallinointipalkkiot ja palvelumaksut pankille tyhjästä eikä kiero pankin täti kerro vahingossakaan että asiakas maksaa tyhjästä.
Parhaan tuoton saa maksaessaan asuntolainaa etukäteen pois. Mikään tili tai rahasto ei tuota niin hyvää tuottoa jonka saa pankille korkotuottoa tuottavaa lainapääomaa pienentäessään. Fakta.
Olen miettinyt ihan samaa. Juttelin sijoitusneuvojan kanssa, joten askartelimme minulle puskurirahaston, siirsimme suurimman osan rahastosijoituksistani toisenlaiseen sijoitukseen ja sitten jätimme 20 000 euroa rahastoon nypittäväksi juuri matkoihini. Arvo on noussut riittävästi ja verottoman summan ottaminen ei ole synti saati häpeä. Siellähän se rahasto on ja elää. Kyllähän omaa rahaa saa käyttää ja hyödyntää. Pankille on tottakai hyvä, jos antaisit rahojesi levätä siellä ja samalla elätät heitä maksamalla rahastonhoidosta. Ja tietysti oikeaoppinen sijoittaminen on pitkäaikaista, hidasta, mutta mitäs jos kuolee ensi viikolla äkkiä? Ajatus siitä, että vain hilloan rahojani ei ole elämäni tarkoitus. Matkustaminen on sijoitus elämään.
Ja sitten korjaus, että sen verottoman noston voi siis tehdä vain kerran vuodessa. Seuraava summa, olipa miten pieni tahansa saman vuoden aikana, on jo verollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkkään, ja kaikista ei saa rahojaan niin kuin itse haluaa...Kun laitatte säästämänne hillot rahastoon niin muistakaa että niin tehdessänne annatte päätäntävallan omaan omaisuuteenne ventovieraille ihmisille...äkkiä käy niin kuin viime keväänä, että ihmiset eivät saaneet rahojaan ulos, koska rahastot kieltäytyivät myymästä omaisuuttaan...
No tuo kyllä kerrotaan asunto- ja metsärahastojen esitteessä, jonka olet vannonut lukeneesi ennen merkinnän tekoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten korjaus, että sen verottoman noston voi siis tehdä vain kerran vuodessa. Seuraava summa, olipa miten pieni tahansa saman vuoden aikana, on jo verollista.
Ja ihan päin helkuttia. Voit tehdä kalenterivuoden aikana vaikka 999 euron nostoa, ja on verotonta. Jos nostat yli sen tonnin, niin kaikista sen vuoden nostoista menee vero, myös niistä 999 aiemmasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa. Juttelin sijoitusneuvojan kanssa, joten askartelimme minulle puskurirahaston, siirsimme suurimman osan rahastosijoituksistani toisenlaiseen sijoitukseen ja sitten jätimme 20 000 euroa rahastoon nypittäväksi juuri matkoihini. Arvo on noussut riittävästi ja verottoman summan ottaminen ei ole synti saati häpeä. Siellähän se rahasto on ja elää. Kyllähän omaa rahaa saa käyttää ja hyödyntää. Pankille on tottakai hyvä, jos antaisit rahojesi levätä siellä ja samalla elätät heitä maksamalla rahastonhoidosta. Ja tietysti oikeaoppinen sijoittaminen on pitkäaikaista, hidasta, mutta mitäs jos kuolee ensi viikolla äkkiä? Ajatus siitä, että vain hilloan rahojani ei ole elämäni tarkoitus. Matkustaminen on sijoitus elämään.
Matkustaminen on kerskakulutusta ja omatoimimatkaamisella varaten netistä itse hotellin ja lennon ei tarvitse säästöjä siihen käyttää.
Nostin kun asuntojen lainojen korot olivat korkeammalla kuin rahastojen tuotot. Maksoin lainat pois ja nyt jää taas rahaa sijoittaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ok, itse olen säästänyt vain rahastoon. Olen nyt lomalla ja suunnitelmissa olisi ex tempore-reissu. Lomarahat tulee tilille vasta kuun lopussa ja palkkatilin varat eivät tule kattamaan kaikkia lomamatkan menoja. Siksi nostaisin rahaa rahastosta ( olen säästänyt jo 8 vuotta, mutten koskaan aiemmin ole nostanut). Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?
Ap
Kannattaisi käyttää luottokorttia. Maksat sitten lomarahoilla luottokorttivelan pois.
"Arvo on noussut riittävästi ja verottoman summan ottaminen ei ole synti saati häpeä. Siellähän se rahasto on ja elää. Kyllähän omaa rahaa saa käyttää ja hyödyntää."
On eri asia nostatko sen verovapaan tonnin ja sijoitat sen sitten takaisin tuottamaan lisää rahaa, vai nostatko sen tonnin kulutukseen. Kulutettu tonni ei tuota sinulle rahaa ja olet sitten tonnin köyhempi.
Tuossa se idea on miksi sijoitusrahoja ei käytetä ns. turhiin kulutuksiin JOS on tarkoitus vaurastua sijoittamalla. Jos taas sijoittaa vain puskurirahastoa varten ja kulutukseen, niin sitten ei ole niin väliä, vaikka siltikin on sitten tonni vähemmän ja oikeastaan sitäkin vähemmän, jos ajatellaan mitä se tonni olisi voinut poikia.
Tässä tapauksessa ei ole mitenkään kyse siitä että SAAKO omaa rahaa käyttää ja hyödyntää (lomaan tai muuhun turhaan hyödykkeeseen), vaan siit, kun ap kysyi, että vaikuttaako se mihinkään, jos hän ottaa _sijoitusvarallisuudestaan_ tonnin pois. Vaan toki ymmärrän, että joku köyhä ei vaan tajua tätä eroa ja kokee sitten neuvot "pidä se sijoitettuna ja ota rahat arjen kuluista" siten, että olisi sanottu ettei saa käyttää rahaa lomaan ja että elämä ei olisi elämistä varten.
Varakkaatkin ihmiset lomailevat, mutta harvemmin ottavat niitä rahoja sijoituksista, vaa juuri arjen rahoista. Kulutukseen varatuista rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon vuoksi onkin tärkeää lukea rahastojen asiakirjat kunnolla ja oikeasti tutustua niihin sääntöihin
minulla on rahaa yhdessä erikoissijoitusrahastossa, jossa voi lunastustoimeksiantoja annetaan ulos vain kolmena päivänä vuodessa. Tuo onkin sellainen rahasto, että vaatii oikeasti sijoittajalta jo vähän enemmän tietoa omien rahojensa käytöstä, erikoissijoitusrahastojen riskeistä ja muista erikoispiirteistä.
Itse hämmästyin kun Halla-Aho kertoi julkiesti ettei lukenut lainkaan asuntosijoitusrahaston sääntöjä, kun sinne rahansa laittoi ja sitten julkisesti paheksui pankkia, kun hälle ei kerrottu, että näinkin voisi käydä. Jotenkin surullista että ihmiset pistää nimiään kaikenlaisiin paperehin yhtään perehtymättä siihen mitä papereissa lukee ja äärimmäisen huolestuttavaa, että tällaisten ihmisten joukossa on korkeassa asemassa olevia päättäjiä....
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kuulu nostaa kesken säästämisen. Yllättäviin ja muihin menoihin pitää varata erikseen varoja.
Eli, kun itse säästän ilman aikarajaa, voisin nostaa vasta kuoltuani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kuulu nostaa kesken säästämisen. Yllättäviin ja muihin menoihin pitää varata erikseen varoja.
Eli, kun itse säästän ilman aikarajaa, voisin nostaa vasta kuoltuani?
Ei vaan sitten, kun olet saavuttanut sijoitussuunitelmasi tavoitteen. Toki, jos tasvoitteesi on olla kuolinhetkelläsi miljonääri, niin sitten lopetat sijoittamisen kuolinhetkelläsi.
Miksi? Säästötililtä löytyy puskuria helposti vaikka 50 000€.