Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahastosäästäjät, oletteko nostaneet rahaa rahastoistanne esim. lomamatkoihin tms. arjen tarpeisiin?

Vierailija
16.06.2025 |

Kysymys otsikossa. Tiedossa on, että alle 1000€ ei mene veroa ja nostaessa kannattaa ottaa huomioon mahdollinen voitto, jotta ei mene yli tuon verotusrajan. 

Mutta oletteko nostaneet säästöjä rahastosta ns. arjen tarpeisiin kuten lomamatkoihin tai suurempiin hankintoihin? Onko siitä jotakin haittaa säästämisen kannalta pitkällä tähtäimellä, vaikuttaako jotenkin kokonaisuuteen? Mitä muuta pitää ottaa huomioon? Tiedot menevät ilmeisesti suoraan myös verottajalle ilman, että tarvitsee erikseen ilmoitella?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomamatka ei ole arjen tarve 🤦🏻

No jopas. Aloituksesta nyt kuitenkin varmaan ymmärtää asian, jota kysyttiin. Säästöjään lienee jokaisella silti lupa käyttää haluamiinsa asioihin. 

Vierailija
22/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä kuulu nostaa kesken säästämisen. Yllättäviin ja muihin menoihin pitää varata erikseen varoja.

Tuo nyt on joku ihan sun oma "sääntö". Toki jos kyse on jostain pankin eläkerahastosta (vieläkö niitä on?) niin niihin liittyy rajoituksia. Muuten jokainen kyllä saa tehdä rahastoillaan ihan miten itse parhaaksi näkee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, itse olen säästänyt vain rahastoon. Olen nyt lomalla ja suunnitelmissa olisi ex tempore-reissu. Lomarahat tulee tilille vasta kuun lopussa ja palkkatilin varat eivät tule kattamaan kaikkia lomamatkan menoja. Siksi nostaisin rahaa rahastosta ( olen säästänyt jo 8 vuotta, mutten koskaan aiemmin ole nostanut). Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?

Ap

Miksi ihmeessä et käytä matkaan luottokorttia, ja maksa sitä nollille lomarahoista kuun lopussa?

Vierailija
24/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Puskirurahasto on erikseen, mutta niistä rahoista ei todellakaan mitä lomamatkoja makseta.  Lomamatkat säästetään niistä rahoista, joita on varattu kuukaisittaiseen budjettiin. Jos ja kun on tiedossa esim. loma kerran vuodessa niin se säästetään kuukausirahasta. Siis siitä rahasta, joka on kuukausittaiseen budjettiin varattu ruokaan, asumismenoihin, vaatemenoihin, kodin tarvikkeisiin jne. Tämä siis oma toimintamallini. 

Jotkut tekevät kyllä tuolla lailla kuin ap pohtii. Heillä voi esimerkiksi olla oma rahasto merkitty lomarahastoksi ja sitten rahasto tuottorahastona (eli rahasto maksaa vuosittain jonkun osuuden sijoittajalle takaisin) ja näillä tuotolla sitten lomailevat ja jos siitä jää yli, niin ne takaisin rahastoon tai muuhun sijoitusinstrumenttiin. Tai sitten vain kasvurahasto ja rahastoosuukisen myynnillä sitten maksavat lomansa. Että on se mahdollista toki, mutta itseä ei tuollainen kiinnosta. Mieluummin tosiaan säästän lomarahat kuukausirahasta, jotta tuntuisi lomalla siltä, että tämän vuoksi jätin ne kisoksikahvit ostamatta/tämän vuoksi siirryin ajamaan polkupyörällä bussin sijaan/whatever arjen säästövalintoja tekikään. 

Vierailija
25/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sitten ottaa huomioon lunastuskulut. Jos nostat esim 999e ja lunastus kustantaa 1% niin verokarhu nappaa heti kiinni😆

Ei niissä mitään lunastuskuluja ole. Vai onko sulla jokin pankin myymä himmeli millä ne kusettaa rahat tyhmiltä? 

Vierailija
26/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se 1000 € veroton raja on kaikki myynnit kalenterivuodessa. 

Vierailija
27/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, itse olen säästänyt vain rahastoon. Olen nyt lomalla ja suunnitelmissa olisi ex tempore-reissu. Lomarahat tulee tilille vasta kuun lopussa ja palkkatilin varat eivät tule kattamaan kaikkia lomamatkan menoja. Siksi nostaisin rahaa rahastosta ( olen säästänyt jo 8 vuotta, mutten koskaan aiemmin ole nostanut). Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?

Ap

vaikuttaahan se korkoa korolle ilmiön kautta. kun otat pois itseltäsi, niin sitten ei ole yhtä paljon osuuksia enää jäljellä tuottamassa. 

Eikö olisi ollut helpompi alun alkaen avata vaikka joku lomatili itselle ja pistää sinne säästöön. Vaikka tekee kaupassa valinnan, että ostankin tänään tämän halvemman leivän ja sitten lomatilille pistää erotuksen normaalisti ostettavasta leivästä ja halvemmasta leivästä. Ja niin edelleen. Noin tulisi vähän vahingossa säästettyä vuoden mittaan turhiin impulssiostoksiin rahaa.  Mutta jos olet varma ettet tänä vuonna tienaa sijoituksistasi yhtään enempää rahaa, että se tonni ei täyty ja et voi elää itsesi kanssa, jos et lomalle lähde, niin kai se on hyvä nyt sitten ottaa se tonni verotonta. 

Vierailija
28/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?"

Henkilö A antaa sinulle tuhat euroa ja sanoo, että jos pidät nämä tallessa seuraavat kymmenen vuotta, maksan sinulle lisäksi joka vuosi 5 % koron. Se edellyttää ettet noiden 10 vuoden aikana koske tuohon 1000 euroon etkä myöskään korkorahoihin. 

Annan sinulle myös toisen vaihtoehdon. Annan sinulle 1000 euroa, joista käytät 750 euroa lomaan ja pidät loput 250 euroa koskemattomana samoilla ehdoilla kuin ensimmäisessä ehdossani. 

Kumman valitset. On mitään haittaa säästämisen kannalta, jos käytät 750 euroa ansaittuun lomaan ja pistät vain 250 euroa säästöön. 

Korkoa korolle ilmiön ansiosta, vaihtoehto 1 jälkeen kädessäsi on 1629 euroa. Vaihtoehto 2 jälkeen sinulla on kädessä 407 euroa. Onko eroa?

(kannattaisi siis ehkä jättää rahat rahastoihin ja säästää rahat arkikuluihin menevätä budjetista???)

Vierailija
29/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostosta otetaan kyllä kulut ja se on jotain prosentti luokkaa riippuen rahastosta ..

Vierailija
30/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikentää sijoitustuottoa pitkällä tähtäimellä mutta eihän sijoittamisessa ole järkeä jos ei aijo koskaan käyttää rahoja. Olen sijoitustuotoilla maksanut asuntolainan pois, vaihtanut auto. Sijoituspossa tuo turvaa ja antaa vaihtoehtoja elämässä 👍

Vierailija
31/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostosta otetaan kyllä kulut ja se on jotain prosentti luokkaa riippuen rahastosta ..

joissakin rahastoissa ei oteta

Vierailija
32/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntokauppaa varten olen nostanut. 

Vierailija
33/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen. Mulla on erikseen eläkkeeseen varatut rahastot, joihin en koske. Sitten on ihan erikseen rahasto, joka on remontteihin ja auton vaihtoon. Minusta on kannattavampaa säästää niitä varten rahastoon, kun saa voittoa. Matkoihin säästän vaan tililille vuoden aikana.

Vierailija
34/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan aika usein ihan normaaleihin elämisen menoihin. Tilipäivänä yritän laittaa vähintään saman summan takaisin. Joskus menee useampi kuukausi että saan maksettua takaisin. Vuodessa talletan enemmän kuin nostan.

Vierailija
35/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arjen tarve ~ lomamatka??

Mulla on säästötili arjen tarpeille ja autonvaihtoa pienemmille hankinnoille. Rahastot ja osakkeet on eläkkeelle. Jonkun verran vaihtanut rahastoja silloin alkuun, just tuolla tonni vuodessa periaatteella.

Vierailija
36/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin olemme ostaneet sijoitetuilla rahoilla. Joskus nuorempana auton. Ei tuollaista usein tapahtuvaa nostamista tehdä. 

Vierailija
37/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökin olemme ostaneet sijoitetuilla rahoilla. Joskus nuorempana auton. Ei tuollaista usein tapahtuvaa nostamista tehdä. 

Siksipä kyselen näkemyksiä asiaan. Ensimmäisen 8 vuoden rahastosäästämisen aikana en ole tehnyt lainkaan nostoja. 

Olen kohtalaisen pienipalkkaisella alalla ja taloudessa asuu myös yksi alaikäinen lapsi. Arjen valinnat tehdään kyllä harkiten ja budjetin mukaan. Olen tyytyväinen, että olen pystynyt matalapalkka-alasta huolimatta säästämään rahastoon kohtalaisen mukavasti turvaa säännöllisesti. Minulla ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta säästää tästä syystä kovin moneen paikkaan. Säästötili korottomana vaihtoehtona ei ole minusta kovin hyvä vaihtoehto, jos näistä kahdesta mahdollisuudesta pitää valita (kuten minun esim. pitää), joten olen säästänyt kahteen eri rahastoon, jotka ovat tehneet voittoa tähän saakka.

Vierailija
38/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?"

Henkilö A antaa sinulle tuhat euroa ja sanoo, että jos pidät nämä tallessa seuraavat kymmenen vuotta, maksan sinulle lisäksi joka vuosi 5 % koron. Se edellyttää ettet noiden 10 vuoden aikana koske tuohon 1000 euroon etkä myöskään korkorahoihin. 

Annan sinulle myös toisen vaihtoehdon. Annan sinulle 1000 euroa, joista käytät 750 euroa lomaan ja pidät loput 250 euroa koskemattomana samoilla ehdoilla kuin ensimmäisessä ehdossani. 

Kumman valitset. On mitään haittaa säästämisen kannalta, jos käytät 750 euroa ansaittuun lomaan ja pistät vain 250 euroa säästöön. 

Korkoa korolle ilmiön ansiosta, vaihtoehto 1 jälkeen kädessäsi on 1629 euroa. Vaihtoehto 2 jälkeen sinulla on kädessä 407 euroa. Onko eroa?

<

Hyvä esimerkki. Tuon voisi ilmaista niin, että ottamalla lomarahat pitkän aikavälin sijoitusrahastosta (joka katkaisee korkohyödyn kertymisen) loman todellinen hinta nousikin 750€:sta noin 1221€:oon (= 1629 - 407). 

Itse säästän varhaiseen eläkkeellejäämiseen, ja olen laskenut että tällä hetkellä jokainen ennen aikaansa sijoitussalkusta pois otettu euro maksaa lopulta noin 2 euroa. Toki sen toisen euron kärsii vasta 10v kuluttua kun jää eläkkeelle ja salkku on sen verran pienempi. 

Tämän mekanismin ymmärtäminen on auttanut itseäni monta kertaa välttämään sijoituksiin koskemista ellei ole ollut oikeasti pakko. 

Vierailija
39/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä kyselen näkemyksiä asiaan. Ensimmäisen 8 vuoden rahastosäästämisen aikana en ole tehnyt lainkaan nostoja. 

Olen kohtalaisen pienipalkkaisella alalla ja taloudessa asuu myös yksi alaikäinen lapsi. Arjen valinnat tehdään kyllä harkiten ja budjetin mukaan. Olen tyytyväinen, että olen pystynyt matalapalkka-alasta huolimatta säästämään rahastoon kohtalaisen mukavasti turvaa säännöllisesti. Minulla ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta säästää tästä syystä kovin moneen paikkaan. Säästötili korottomana vaihtoehtona ei ole minusta kovin hyvä vaihtoehto, jos näistä kahdesta mahdollisuudesta pitää valita (kuten minun esim. pitää), joten olen säästänyt kahteen eri rahastoon, jotka ovat tehneet voittoa tähän saakka.

missä maailmassa oikein elät? nykyisin säästötileille saa korkoa

Rahastosijoituksien myyminen ei ole järkevää pelkän loman vuoksi, jos haluat vaurastua. Jos hankit rahaston vain sitä varten, että siellä voi pitää puskurirahaa, saa enemmän tuottoa kuin tuottotilillä ja jos rahastosijoituksesi ovat plussalla niin hyvin, että nostst sieltä vain voittoa ja jos on ihan pakko päästä impulssilomalle, niin senkus nostat. Kun kuitenkin kerroit olevasi pienipalkkaisella alalla, niin miten ihmeessä sinusta joku ex-tempore loma olisi hyvä ratkaisu.

Itse en koskaan suostuisi nostamaan sijoitettuja varoja mihinkään turhaan. Lomarahat  todellakin säästetään arkibudjetista. Sijoituksiin kosketaan vain, jos se on elämälle välttämätöntä tai sijoitustavoite on saavutettu.  Tonnin verottomuusedun käytän kyllä vuosittain hyväksi: myyn jotain ja sijoitan toiseen, muten koskaan käytä niitä elämisen kuluihin. 

Vierailija
40/73 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kohtalaisen pienipalkkaisella alalla ja taloudessa asuu myös yksi alaikäinen lapsi. Arjen valinnat tehdään kyllä harkiten ja budjetin mukaan. Olen tyytyväinen, että olen pystynyt matalapalkka-alasta huolimatta säästämään rahastoon kohtalaisen mukavasti turvaa säännöllisesti. Minulla ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta säästää tästä syystä kovin moneen paikkaan. Säästötili korottomana vaihtoehtona ei ole minusta kovin hyvä vaihtoehto, jos näistä kahdesta mahdollisuudesta pitää valita (kuten minun esim. pitää), joten olen säästänyt kahteen eri rahastoon, jot

Minä taas saatan ostaa osakkeita ja tilien saldot menevät nollille tai miinuksen puolelle. Höyläilen luottokorttia ja todellakin nostan rahaa sijoituksista. Tällä hetkellä tilit on suunnilleen pari tonnia plussalla. Vähän aikaa Trumppi laittoi osakkeet alennusmyyntiin ja ostelin osakkeita sen verran että saldo oli tonnikaupalla miinuksella. En ole nostanut sen jälkeen rahaa sijoituksista vaan laittanut lisää plus osinkoja on tullut jonkun verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän