Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahastosäästäjät, oletteko nostaneet rahaa rahastoistanne esim. lomamatkoihin tms. arjen tarpeisiin?

Vierailija
16.06.2025 |

Kysymys otsikossa. Tiedossa on, että alle 1000€ ei mene veroa ja nostaessa kannattaa ottaa huomioon mahdollinen voitto, jotta ei mene yli tuon verotusrajan. 

Mutta oletteko nostaneet säästöjä rahastosta ns. arjen tarpeisiin kuten lomamatkoihin tai suurempiin hankintoihin? Onko siitä jotakin haittaa säästämisen kannalta pitkällä tähtäimellä, vaikuttaako jotenkin kokonaisuuteen? Mitä muuta pitää ottaa huomioon? Tiedot menevät ilmeisesti suoraan myös verottajalle ilman, että tarvitsee erikseen ilmoitella?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja tunnepitoisia vastauksia. Jos se säästetty 750 euroa makaisi tilillä, olisi ilmeisesti ok käyttää lomaan, mutta onkin paheksuttavaa jos makuuttaa käytettäväksi tarkoitettuja säästöjään rahastossa kasvamassa. Minä en pidä tilillä kuin hätäkassaa. Aivan hyvin voisin nostaa osakkeista tai rahastosta, ja nostankin sitten kun on pakko ostaa uusi auto.

Jos rahastosta nostaminen maksaa, kannattaa harkita. Käyttäisin varmaankin itse luottokorttia, kuten ehdotettu, ja maksaisin velan heti lomarahoista pois.

Vierailija
62/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, itse olen säästänyt vain rahastoon. Olen nyt lomalla ja suunnitelmissa olisi ex tempore-reissu. Lomarahat tulee tilille vasta kuun lopussa ja palkkatilin varat eivät tule kattamaan kaikkia lomamatkan menoja. Siksi nostaisin rahaa rahastosta ( olen säästänyt jo 8 vuotta, mutten koskaan aiemmin ole nostanut). Mietin vain, että on se järkevää ja onko siitä mitään haittaa rahastosäästämisen kannalta (vaikuttaako johonkin)?

Ap

No kyllähän se pääoman arvon nousuun vaikuttaa. Kts tuottolaskuri netistä ja sun tilisi viimeaikainen tuottoprosentti.

Hommaa visa tai kaksi ja maksa pois ennen kuin korko alkaa raksuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nostanut ja aion jatkossakin nostaa aina kun tarve on tai siltä tuntuu. 

Se mitä varten rahaa voi ja kannattaa nostaa rahastosta, riippuu täysin siitä, mitä varten rahaa säästät. Itse en ainakaan säästä sitä varten, että voisin kuolla mahdollisimman varakkaana vaan juurikin elämää varten.

Minulla on useita rahastoja ja ihan mukavasti rahaa niissä. Säästötilillä en viitsi rahoja kauaa makuuttaa. Minulle ei ole mikään ongelma rahoittaa elämässäni eteen tulevia asioita rahastosta rahaa nostamalla. Mietin kuitenkin aina, mistä rahastosta kunakin hetkenä on viisainta rahaa kotiuttaa. Ja kun kuukausisäästäminen rahastoihin jatkuu, niin ei siitä mitään haittaa ole että omia rahojaan käyttää itselle tärkeisiin asioihin.

Vierailija
64/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja tunnepitoisia vastauksia. Jos se säästetty 750 euroa makaisi tilillä, olisi ilmeisesti ok käyttää lomaan, mutta onkin paheksuttavaa jos makuuttaa käytettäväksi tarkoitettuja säästöjään rahastossa kasvamassa. Minä en pidä tilillä kuin hätäkassaa. Aivan hyvin voisin nostaa osakkeista tai rahastosta, ja nostankin sitten kun on pakko ostaa uusi auto.

Jos rahastosta nostaminen maksaa, kannattaa harkita. Käyttäisin varmaankin itse luottokorttia, kuten ehdotettu, ja maksaisin velan heti lomarahoista pois.

no tuo että nostaa sijoituksista rahaa ostaakseen AUTON on typerintä mitä voi tehdä. Auto on kulutushyödyke, johon vieläpä saa todella edullista ulkopuolista rahaakin. Viimeksi sunnuntaina näin tarjouksen rahoituksesta 0% korolla. 

Vierailija
65/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh! Älä lisäile omia tunentilojasi toisten teksteihin, kiitos. Kyse ei ole siitä saako tai onko paheksuttavaa, vaan siitä, että ap kysyi, onko sillä mitään vaikutuksia, jos hän nostaa tonnin pois rahastosijoituksistaan. Onko noin vaikea tajuta, että mikä vaikutus sillä on. Ei siis edelleennkään ole kyse siitä saako niin tehdä tai voiko niin tehdä. 

Vierailija
66/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no tuo että nostaa sijoituksista rahaa ostaakseen AUTON on typerintä mitä voi tehdä. Auto on kulutushyödyke, johon vieläpä saa todella edullista ulkopuolista rahaakin. Viimeksi sunnuntaina näin tarjouksen rahoituksesta 0% korolla. 

Kyllä se korko on siellä se on vaan leivottu siihen hintaan.

Vierailija
67/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ne ovat eläkesäästöjäni. Niihin ei kosketa. Rahaston lisäksi laitan rahaa korkeakorkoisille tileille. Ne saa helpommin käyttöön. 

Vierailija
68/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se korko on siellä se on vaan

ei ole. Samaan hintaan myydään auto maksoit käteisellä tai otat rahoituksella. 

Vierailija
69/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nostanut ja aion jatkossakin nostaa aina kun tarve on tai siltä tuntuu. 

Se mitä varten rahaa voi ja kannattaa nostaa rahastosta, riippuu täysin siitä, mitä varten rahaa säästät. Itse en ainakaan säästä sitä varten, että voisin kuolla mahdollisimman varakkaana vaan juurikin elämää varten.

Minulla on useita rahastoja ja ihan mukavasti rahaa niissä. Säästötilillä en viitsi rahoja kauaa makuuttaa. Minulle ei ole mikään ongelma rahoittaa elämässäni eteen tulevia asioita rahastosta rahaa nostamalla. Mietin kuitenkin aina, mistä rahastosta kunakin hetkenä on viisainta rahaa kotiuttaa. Ja kun kuukausisäästäminen rahastoihin jatkuu, niin ei siitä mitään haittaa ole että omia rahojaan käyttää itselle tärkeisiin asioihin.

Boldattua asiaa kyllä usein olen miettinyt itsekin. Olen mä rahastosäästöillä rahoittanut omia unelmiani, kuten yhden pitkän lomamatkan ja asunnon oston. Kuitenkin aina siten, että sitä puskuria on edelleen jäänyt riittävästi. Toki olenkin VELa, joten lopun koittaessa rahastosäästöistäni hyötyjä tulee muutenkin olemaan valtio niiltä osin mitä en itse ehdi käyttää.

Vierailija
70/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita linkki niin katsotaan mikä on todellinen vuosikorko verrattuna rahastotuottoihin ja paljonko on laskelmassa ensimmäinen ja viimeinen erä. Autoliikkeet tekee katteensa näillä rahoitussopimuksilla. 

Sekään ei oikein auta, että löytyy joku kampanja-auto, kun tarvitsen auton tietyillä spekseillä. Seuraan kyllä tarjontaa jatkuvasti vaikka vaihto ei ole ajankohtainen ja toistaiseksi kulut ovat olleet kohtuuttomat verrattuna rahaston tuottoihin.

Vierailija
71/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomamatka ei ole arjen tarve 🤦🏻

Kyllä se voi olla jos meinaa pää räjähtää.

Se on halu, ei tarve. Samoin kuin jos "tarvitset" kilon suklaata, se on kuitenkin vain halu. Tarve taas on esim. Ravitsemuksellisesti välttämättömät elintarvikkeet. 

Vierailija
72/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä kuulu nostaa kesken säästämisen. Yllättäviin ja muihin menoihin pitää varata erikseen varoja.

Eli, kun itse säästän ilman aikarajaa, voisin nostaa vasta kuoltuani?

Ei vaan sitten, kun olet saavuttanut sijoitussuunitelmasi tavoitteen. Toki, jos tasvoitteesi on olla kuolinhetkelläsi miljonääri, niin sitten lopetat sijoittamisen kuolinhetkelläsi. 

Minulla ei ole mitään tavoitetta. Raha menee rahastoihin säännöllisesti kuukausittain.

Vierailija
73/73 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita linkki niin katsotaan mikä on

Se eka ja viimeinen erä riippuu tietenkin siitä ASIAKKAAN valinnoista. Ainoa mikä vaikuttaa on ne kuukausikulut mitkä ovat jotain 0-20 €/kk välillä. Tässä näytti olevan 15 €/kk ja esimerkkilaskelman todellinen vuosikorko 1,57 %. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi