Miten suhtaudut jos terveyskeskuslääkäri puhuu niin huonoa suomea ettet meinaa saada kaikesta selvää ja muutenkin kommunikaatiovaikeuksia?
Ajatteketko ettei tuota tutkintoa ole ainakaan Suomessa saatu ja taidot ja osaminen voi olla vähän sitä sun tätä?
Kommentit (107)
Teen ilmoituksen potilasturvallisuusen vaarantamisesta
Miten hoonosoomilääkäri ymmärtää mitään potilaan kertomaa? Itse toivoisin kotimaassani saavani palvelua äidinkielelläni.
Jos väestönvaihto on pakollinen niin kuka maksaa mun muuton uuteen maahan jossa sitten saisin lääkäripalvelut ym muutkin palvelut suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Puhun sitten englantia
Ja kun lääkärillä on vieläkin huonompi englannin taito..? Sain Maisa-viestin ei-suomalaiselta hoitajalta ja oli pakko soittaa terkkarille ja kysyä mitä hoitaja yritti sanoa. Tämä on huono suuntaus ettei voi luottaa hoitohenkilökunnan kielitaitoon. Tai osaamiseen.
Kysyn asioista niin kauan, että olen varmasti ymmärtänyt oikein. Helsingissä kerran törmännyt siihen, että sain ostopalveluna lääkäriajan. Kaupungin ohjeissa luki, ettei ostopalvelu kata mahdollisia lisätutkimuksia. Lääkäri sanoi, että pitää varata aika röntgeniin. Mä soitin röntgenin, johon lääkäri teki lähetteen, ajanvaraukseen, sanoivat sieltäkin, ettei kuvaus kuulu ostopalveluun, joten menin hoitajan jonotusvastaanotolle terveysasemalle. Sopimuksella olisi saanut röntgenkuvat sieltä yksityiseltä. Lääkäri ei osannut selittää minulle, että lisätutkimukset eivät tarkoita kuvausta 1. lääkärinkäynnin jälkeen vaan mahdollista uutta lääkärinkäyntiä tai lisätutkimuksia sen pohjalta.
Opiskeluaikanani kävin vielä kunnallisessa terveyskeskuksessa. Kaikki nimittivät sitä arvauskeskukseksi. Meidän alueemme lääkäri oli venäläinen, joka puhui murtaen suomea. Minä kommunikoin sen kanssa ihan ymmärrettävästi. Sen sijaan naapurissani asuvat eläkeläiset aina purnasivat, ettei lääkäri ymmärrä heitä, eivätkä he lääkäriä.
Minusta kyseessä ei ollut pelkkä kieliongelma vaan myös asenneongelma. Eivät halunneet ymmärtää, kun kyseessä oli ulkomaalainen.
Jokainen Suomalaisen koulun käynyt voi tällaisessa tilanteessa käyttää kommunikointiin Englantia sen sijaan että uhriutuu ja esittää rasistisia syytöksiä omaa idiotiaansa peitelläkseen. Eri asia tietysti jos 9 vuotta on käytetty lintsaamiseen ja mopon rassaamiseen. Tyhmyydestä sakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen Suomalaisen koulun käynyt voi tällaisessa tilanteessa käyttää kommunikointiin Englantia sen sijaan että uhriutuu ja esittää rasistisia syytöksiä omaa idiotiaansa peitelläkseen. Eri asia tietysti jos 9 vuotta on käytetty lintsaamiseen ja mopon rassaamiseen. Tyhmyydestä sakotetaan.
Ei todellakaan tarvitse omaan terveyteen liittyviä asioita hoitaa englanniksi. Naurettavaa jo se ettei saa välttämättä palvelua muualla suomeksi.
Vanhuksille ei edes ole opetettu koulussa englantia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikanani kävin vielä kunnallisessa terveyskeskuksessa. Kaikki nimittivät sitä arvauskeskukseksi. Meidän alueemme lääkäri oli venäläinen, joka puhui murtaen suomea. Minä kommunikoin sen kanssa ihan ymmärrettävästi. Sen sijaan naapurissani asuvat eläkeläiset aina purnasivat, ettei lääkäri ymmärrä heitä, eivätkä he lääkäriä.
Minusta kyseessä ei ollut pelkkä kieliongelma vaan myös asenneongelma. Eivät halunneet ymmärtää, kun kyseessä oli ulkomaalainen.
Asennevamma voi olla myös lääkärillä. Eikä tämä asennevamma johdu välttämättä asiakkaasta vaan venäläisestä kulttuurista, jossa ei kohteliaisuus ole hyve...
Pyrin ensin auttamaan häntä puhumalla suomea niin selvästi kuin osaan. Lääkärinkin kielitaito kehittyy vain harjoituksen kautta.
Jos jotain silti jää epäselväksi, yritän löytää ratkaisun jostakin meille molemmille yhteisestä kielestä. Latinaakin osaan perustasolla, joten ainakin termeihin saa apua sitä kautta.
Tan puhelimen esiin ja käyn keskustelun ChatGPT:n avulla. Kirjoitan vaivani ja pyydän kääntämään sen lääkärin äidinkielelle ja lääkäri vastaa ja pyytää chatbottia kääntämään vastauksen suomeksi.
Totean olevani rasisti ja jätän hoidon kesken, koska rasistit eivät hoitoa ansaitse.
Eli miettippä nyt hetki käytöstäsi
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittanet suomalaista koulua ja englantia, et Suomalaista tai Englantia.
Mulla oli aika kirurgille n pari viikkoa ennen pientä päiväkirurgista leikkausta. Hän ei osannut kovin hyvin suomea ja oli jotenkin sekopäisen ja kiukkuisenkin oloinen. " Mika tama on? Mika tama on? Mista mina saa diagnoosi?" Mulla oli siis patti, joka piti leikata. Sitten hän luetteli näytöltä erilaisia diagnooseja ja totesi kaikkeen "ei, ei ole tama". Lopuksi hänen ilme kirkastui kun sanoi "mina arpo diagnoosi".
Luulin oikeasti olevani piilokamerassa.En ollut. Päätin, että jos tää (venäjäläisperäinen?) muija leikkaa mut niin lähden vaan pois. Ei onneksi ollut hän. Lämpimät terveiset Hyvinkään sairaalan diagnoosiarvontaan!
Katsoin kannasta tuloksia. Jos näkyy teksti tai muu. Aina ei ole siellä kaikkea. Lisätietoja kai soittamalla takaisinsoittoon. Hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille ei edes ole opetettu koulussa englantia.
Lääkärissä käy myös esim täysin kielitaidottomia maahan muuttaneita. Hyvä kun osaavat omaa kieltään, suomi ei suju, englantia osataan niin että pystyy sanomaan moi. Pitääkö niille kaikille hankkia omakielinen lääkäri?
Lähtökohtaisesti suomalaisen pitää saada terveyspalvelut suomeksi vaikka kuinka enkkua osaisi.
Pyydän saada vaihtaa lääkäriä sellaiseen, jonka kanssa asiointi sujuu hyvin.
Jokaisella on tähän oikeus.
Minussa herätti suurta luottamusta, kun minut leikannut lääkäri puhui meidän yhteistä äidinkieltä puolaa. Myös hän vaikutti varsin ilahtuneelta. 😄
Yritän ruotsiksi sitten.