Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut jos terveyskeskuslääkäri puhuu niin huonoa suomea ettet meinaa saada kaikesta selvää ja muutenkin kommunikaatiovaikeuksia?

Vierailija
15.06.2025 |

Ajatteketko ettei tuota tutkintoa ole ainakaan Suomessa saatu ja taidot ja osaminen voi olla vähän sitä sun tätä?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se syntyperäinen suomalainen lääkärikään kovin paljoa ymmärrettävää puhetta tuota, vähän murahtelee, naputtelee konettaan jne. Eli onko nyt väliä mikä lääkärin äidinkieli on, ei palvelukokemus paljoa eroa.

Mun jalasta poistettiin kipsi ja ihan suomalainen lekuri käski varaamaan painoa jalalle.

Kun lähdin pois, huuteli perään, että sillä jalalla pitää kävellä. Idioottiko se oli. Mulla oli toisessa jalassa korollinen nahkanilkkuri ja toisessa sukka.

Kannattaa huomata miten lääkärit valitaan, päätaito on matematiikan ja fysiikan osaaminen, jotka ovat niin kaukana kun olla vaan voi potilastyöstä ja ihmisten kanssa keskustelemisesta joka on lääkärin ydinosaamista. Meillä vslitaan vain lääkärit aivan väärin ja sinne eksyy ihmisiä joiden ei pitäisi olla lääkäreitä, heitä kiinnostaa vain hyvä palkka.

Vierailija
82/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut hätäleikkasi ulkomaalainen kirurgi, joka puhui huonosti suomea. Leikkasi kuitenkin pirun hyvin ja jäin henkiin. Mulle on ihan sama se kielitaito, jos lääkäri on hyvä muuten. 

Aloituksessa ei puhuttu hätäleikkauksesta, vaan terveyskeskuslääkärillä käynnistä.

Sinua ei ilmeisesti haittaa, jos lääkäri ei ymmärrä kun kuvailet vaivaasi? Jos vaikka kirjoittaa sinulle buranareseptin vaikka kerroit epäileväsi aivokasvainta. 

Suomenkielinen terveyskeskuslääkäri tietysti ymmärtäisi pelkällä puheella diagnosoida aivokasvaimen, olethan sitä jo omatoimisesti epäillyt että sehän sinua vaivaa. 

Potilaana minua ei haittaa kuvailla oireita ja jättää epäilyt lääkärille ja pyytää lähetettä jatkotutkimuksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut hätäleikkasi ulkomaalainen kirurgi, joka puhui huonosti suomea. Leikkasi kuitenkin pirun hyvin ja jäin henkiin. Mulle on ihan sama se kielitaito, jos lääkäri on hyvä muuten. 

Aloituksessa ei puhuttu hätäleikkauksesta, vaan terveyskeskuslääkärillä käynnistä.

Sinua ei ilmeisesti haittaa, jos lääkäri ei ymmärrä kun kuvailet vaivaasi? Jos vaikka kirjoittaa sinulle buranareseptin vaikka kerroit epäileväsi aivokasvainta. 

Suomenkielinen terveyskeskuslääkäri tietysti ymmärtäisi pelkällä puheella diagnosoida aivokasvaimen, olethan sitä jo omatoimisesti epäillyt että sehän sinua vaivaa. 

Potilaana minua ei haittaa kuvailla oireita ja jättää epäilyt lääkärille ja pyytää lähetettä jatkotutkimuksiin. 

Miten lääkäri alkaa sinua tutkimaan, kun ei ymmärrä mitä puhut?

Vierailija
84/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kumppaneineen ilmeisesti kuvittelee, että kaikkialle voitaisiin palkata suomenkielisiä lääkäreitä, jos niin valittaisiin tehdä. Tämä ei pidä paikkaansa, joten pitää tehdä jotain muuta kuten palkata muunkielisiä lääkäreitä. Vaihtoehtona olisi vielä suurempi lääkäripula.

Tässä nyt vaaditaan että lääkärillä olisi kielitaito, jolla ei ole mahdollista potilaan ymmärtää väärin. Ei saa palkata ennen kuin osaa kieltä tarpeeksi hyvin. Jostain syystä jollakin on pakkomielle sekoittaa kielitaitovaatimus rasismiin. 

Suomen kieltä ei opita hetkessä. Jos ei saa palkata ennen kuin osaa kieltä tarpeeksi (?) hyvin, se tarkoittaa jälleen nykyistä suurempaa lääkäripulaa. Otatko mieluummin sen vaihtoehdon?

Lakia pitää noudattaa

Lääkärin tehtävänä ei ole arvioida omaa kielitaitoaan. Suomessa on ollut etenkin terveyskeskuslääkäreistä pula jo iät ja ajat ja se vain pahenee yksityistämisvimman myötä. Veronkevennykset ajavat lääkäreitä entistä enemmän yksityiselle puolelle. 

Suomessa ei kouluteta tarpeeksi lääkäreitä ja terveyskeskus/työterveys/yksityinen -systeemi on järjetön. Urputa lainsäätäjien suuntaan äläkä niille, jotka tekevät työtään.

https://yle.fi/a/74-20140603

-- eri

Vierailija
85/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun sitten englantia 

SUOMESSA PUHUTAAN S U O M E A ja siihen on IHAN TURHA VAATIA mitään enklaantiia

-Suomenkieli on TÄÄLLÄ VIRALLINEN KIELI vaikka rantahurrit itkee sweduswäpälää

Vierailija
86/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ole koskaan tullut vastaan ulkomaalaista lääkäriä. Onkohan mulla käynyt hyvä mäihä? Vai missä nää ulkomaalaiset lääkärit asustaa? Pk-seudulla vai jossain korvessa?

Vierailija
87/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se syntyperäinen suomalainen lääkärikään kovin paljoa ymmärrettävää puhetta tuota, vähän murahtelee, naputtelee konettaan jne. Eli onko nyt väliä mikä lääkärin äidinkieli on, ei palvelukokemus paljoa eroa.

Mun jalasta poistettiin kipsi ja ihan suomalainen lekuri käski varaamaan painoa jalalle.

Kun lähdin pois, huuteli perään, että sillä jalalla pitää kävellä. Idioottiko se oli. Mulla oli toisessa jalassa korollinen nahkanilkkuri ja toisessa sukka.

Kai tiesit että menet poistokäynnille? Muuten, itse lähdin jalassa sukka ja kenkäsuoja enkä ketään nimitellyt idiootiksi tilanteen takia. Ei ollut kipsinpoisto mutta muuten tilanne poistua kengättä. 

Vierailija
88/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sina voida risua sinu aluhousu pois.

Vierailija
89/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole koskaan tullut vastaan ulkomaalaista lääkäriä. Onkohan mulla käynyt hyvä mäihä? Vai missä nää ulkomaalaiset lääkärit asustaa? Pk-seudulla vai jossain korvessa?

Pk-seudulla ainakin. Monet ovat olleet ihan ok, mutta oikeasti kielitaidon puute on huolestuttavaa. 

Vierailija
90/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sina voida risua sinu aluhousu pois.

Onko joku lääkäri sanonut noin?

Vierailija
91/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kohdannut yhden, asun Keski-Suomessa. Tämä teki ilmeisesti vain ultraäänitutkimuksia, puhui välttävää suomea ja äidinkieli oli luultavasti venäjä. Tutkimuksen tarkoituksena oli ainoastaan sulkea pois vatsa-aortan aneurysma (jota tk-lääkäri jostain käsittämättömästä syystä oli epäillyt) ja ihan hyvin tämä onnistui alkeellisella suomen kielelläkin.

Muistisairasta äitiäni taas hoiti Kaakkois-Suomessa virolainen lääkäri, joka puhui ymmärrettävää mutta huvittavaa suomea. Äiti ei siinä vaiheessa juuri kommunikoinut millään kielellä, joten en usko että suomalainen lääkäri olisi pärjännyt hänen kanssaan yhtään paremmin.

Vierailija
92/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän saada vaihtaa lääkäriä sellaiseen, jonka kanssa asiointi sujuu hyvin.

Jokaisella on tähän oikeus.

Saa myös Tulkin tarvittaessa valtio maksaa...Tai siis jos on tiettyä ryhmää..

Tulkkipalveluihin uppoaa miljoonia vuosittain.

Vierailija
93/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikanani kävin vielä kunnallisessa terveyskeskuksessa. Kaikki nimittivät sitä arvauskeskukseksi. Meidän alueemme lääkäri oli venäläinen, joka puhui murtaen suomea. Minä kommunikoin sen kanssa ihan ymmärrettävästi. Sen sijaan naapurissani asuvat eläkeläiset aina purnasivat, ettei lääkäri ymmärrä heitä, eivätkä he lääkäriä.

Minusta kyseessä ei ollut pelkkä kieliongelma vaan myös asenneongelma. Eivät halunneet ymmärtää, kun kyseessä oli ulkomaalainen.

Tai sitten vaan luulit että ymmärsitte toisianne? "Joo, niin justiin, tarkoitin että -aivon, kulla kulla"

Vierailija
94/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ta:lla useita huonoa suomea puhuvia lääkäreitä. Ei aina ongelma, mutta mieheni diagnoosi (vakava sairaus) viivästyi lähes 1 v:n ajan, kun päivystyksen lääkäri ei ymmärtänyt suomea eikä määrännyt tutkimuksiin heti. Itsellä ollut myös ongelmia diagnoosien ja lääkitysten kanssa, jatkuvan lääkityksen uusiminen ei esim. ole onnistunut. Kyseessä Hki.

Vierailija
95/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tekoäly korvaa joka tapauksessa kaikki lääkärit jossain vaiheessa. Sitten ei tarvitse huolehtia enää kielen osaamisesta.

Vierailija
96/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ta:lla useita huonoa suomea puhuvia lääkäreitä. Ei aina ongelma, mutta mieheni diagnoosi (vakava sairaus) viivästyi lähes 1 v:n ajan, kun päivystyksen lääkäri ei ymmärtänyt suomea eikä määrännyt tutkimuksiin heti. Itsellä ollut myös ongelmia diagnoosien ja lääkitysten kanssa, jatkuvan lääkityksen uusiminen ei esim. ole onnistunut. Kyseessä Hki.

Monien ihmisten henki on varmasti mennyt vain sen takia, että työtaitojen puute on huonoa ja myös kommunikaatio. Ei uskalla edes arvella, kuinka monta niitäkin tapauksia on. Aina pitäisi tehdä omaa tutkimusta jokaisesta sairaudesta mitä itsellä on, niin joku tietämätön lääkäri ei vie sinua johonkin typeryyksiin.

Vierailija
97/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran sairaalassa kieltäytynyt ulkomaalaisen lääkärin potilaana olosta.

Vierailija
98/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tekoäly korvaa joka tapauksessa kaikki lääkärit jossain vaiheessa. Sitten ei tarvitse huolehtia enää kielen osaamisesta.

Ainakin suuren osan näistä terveyskeskuslääkäreistä, heidän toolissana olisin tosi peloissani, koska kohta on paljon parempi tapa tewhdä diagnoosi osaavamman tahon kautta (tekoäly) joka osaa kysyä oikein asiakkalta ja e vittuile kokoajan takaisinpäin, tai ei osaa normaali-ihmisen tyyliin edes kommunikoida.

Vierailija
99/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä kaikessa yksinkertaisuudessasikin ymmärrät, että lääkärin ja potilaan kohtaamisia on hyvin monenlaisia ja eri tilanteissa kielitaidon merkitys on erilainen. Mietipä tilannetta psykiatrin vastaanotolla, haittaako kielitaidon puute. Aivan totta. 

Virolainen psykiatri kaiveli sanakirjaa esiin tuon tuostakin, ni kyllä siinä meinas itku päästä. Lopetin avohoidon siihen, kun en tullut ymmärretyksi oikein. Paperit täynnä väärinkäsityksiä ja niitä on kiva avata, joka kerta kun lääkäriin pääsee.

Kirurgin kielitaidolla ei tosiaan niin väliä kun siinä on potilaana kuitenki taju kankaalla. 

Vierailija
100/107 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut otti kerran vastaan päivystyksessä lääkäri,jonka puheesta ei oikeasti ottanut tolkkua vaikka koetin olla ymmärtäväinen. Lääkärikin hermostui ja tarttu käteeni heilutellen sitä  " tama uuulos..

Kun lähdin luulin, että pitäisi mennä kotiin. No minua oli odotettu röngenissä. Koska käteni piti kuvata. Ja ongelma oli kipu  kyljessä eikä käsi..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän