IS: Perheenäiti Linda kärsi unettomista öistä kalliin vuokran vuoksi - sitten perhe keksi ratkaisun, joka muutti heidän elämänsä
Linda Kalavaisen perhe muutti Helsingistä Kivijärvelle, kun kaupungin vuokrataso ja lapsen erityistarpeet tekivät elämän pääkaupungissa mahdottomaksi. Pariskunta tarttui mahdollisuuteen asua miehen suvun maatilalla, ja he jäivät pysyvästi maalle. Elämä Kivijärvellä ei ole ollut ongelmatonta: taloa on remontoitu homeongelman vuoksi, arkea pyöritetään ilman tukiverkkoja ja kaikki tehdään pitkälti itse. Perhe on kuitenkin onnellisempi kuin koskaan ja suuntaa kohti omavaraisempaa elämää. Heidän kokemuksensa osoittaa, että radikaali muutos voi tuoda elämään rauhaa ja merkitystä.
Kommentit (22)
Heillä on korkeat sähkölaskut, remontti oli pakko tehdä homeen takia ja varmaan muutenkin halusivat, kaksi autoa, kulkeminen pitkien välimatkojen takia isot polttoainekulut, onkohan loppujen lopuksi halvempaa kuin vuokralla ollessa. Yksi kiinnitti huomiota. Hirsiseinät laitettu kauniisti esiin, mutta valkoinen sohva se olla pittää. Ei oikein istu tuohon muuhun miljööseen. Eikö nyt muuta keksitty, valkoinen sohva on jo niin kliseinen.
Aika huonolla paikalla on murju.
Minulla on 160m2 murju maaseudulla. Sain perintönä ilmaiseksi. 3,5km k supermarket ja 5km s market. 10 km kirkonkylään, jossa loput kaupat. 30km isompaan kaupunkiin. Linja-autotkin kulkee tuosta 300m päästä 1-2h välein. Minulla on tosin 4 omaakin autoa.
En ymmärrä mitä nuo sähköautolla tekisi. Halpa 5l/100km kuluttava diesel tulee paljon halvemmaksi. Joku 90 luvulla valmistettu auto on halvin kulkuneuvo.
Maalla voi asua myös helposti. M39