Miksi tukit liukuportaat?
Kun missä tahansa muualla, kuin helsingissä menee liukuportaisiin, niin niissä ei missään nimessä voi kävellä ja varmistetaan, ettei vaan kukaan muukaan kävele, kun torotetaan täsmälleen keskellä tai rinnakkain.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Montako sekuntia siinä menee hukkaan, jos joutuu seisomaan jonkun takana sen sijaan että kävelisi ne portaat?
Miksi et vaan voi kököttää vähän sivussa, jotta muut pääsee ohi. Saatko jotkut kiksit siitä, että pällistet ihan täsmällee keskellä, jotta kukaan ei vaan pääse ohi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa on yhdessä kauppakeskuksessa rullaportaat ja toisessa rullamatto. Ostoskärryt lukittuvat mattoon ja vievät koko leveyden. Rullaportaat samoin ovat niin kapeat, ettei niihin edes pääse kärryillä eikä niissä ole tarkoitus ohitella. Muissa paikoissa käytetään hissejä.
Se on vähän kuin niiden rullaportaiden idea, että niissä seistään paikoillaan ja portaat kuljettavat sinua ylös tai alas. Tavallisissa portaissa mennään sitten itse askeltaen.
"Meidän kylällä yhdessä kauppakeskuksessa" :DDD Tätä tää juuri on. Kun se taso liikkuu, niin ei voi missään nimessä itse liikkua, eikä varsinkaan antaa muille tilaa kulkea vasemmalta ohi. Ne portaat on varmaan siellä teidän kyllällä ostoskärryjä kapeammat ihan tarkoituksella. On nimittäin sekin nähty, kun joku pyörii ostoskärryjen kanssa rullaportaissa.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan se pemarikin jolla törttäät liikenteessä.
.... ja sinä varmaan olet törppö
Minuakin piti paikallisen ystävän ihan opastaa Helsingin käytäntöön, kun ummikkona törötin väärällä kaistalla. Ei meillä ole niin pitkiä portaita, että niissä merkittävästi aikaa säästäisi loikkimalla ohi. Se olisi epäkohteliasta ja vähän hupaisaakin. Eli josko vain pidetään tämä, että Hesoissa mennään Hesojen tavalla ja muualla kuten ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Montako sekuntia siinä menee hukkaan, jos joutuu seisomaan jonkun takana sen sijaan että kävelisi ne portaat?
Kaikki hyötyliikunta lasketaan, olkoon sitten liukuportaissa kävely.
Itelle on hankalaa oikeitten portaitten nousu kun on persjalkainen suomalainen, lyhyt tappi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et vaan voi kököttää vähän sivussa, jotta muut pääsee ohi. Saatko jotkut kiksit siitä, että pällistet ihan täsmällee keskellä, jotta kukaan ei vaan pääse ohi?
Mä oon kyllä niin tyly että sanon, siirryppäs nyt et pääsee ohi!
Miusta se o vuan niin mukavoo kahtoo teitä kiireisii!
Eli jos koko muu Suomi toimii eri tavalla kuin helsinkiläiset, on niiden kaikkien muiden tapa väärä. Itsekin pidän enemmän rauhallisemmasta tyylistä, jossa seistään kahdestaan tai porukassa vierekkäin jutustellen, eikä asetuta jonoon vain jotta kiireiset pääsevät halutessaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ne on RULLAPORTAAT, urpå!
Täällä ei tarvitse esittäytyä, anonyymi palsta!
ja sitäpaitsi ne ovat kaksi eri asiaa!
"Liukuportaat tai rullaportaat on kuljetin, jossa kuljetinketjuun kiinnitetyt askelmat muodostavat mekaaniset, sähkömoottorin avulla liikkuvat portaat. Liukuportaat voivat olla nousevat tai laskevat. Liukuportaita käytetään esimerkiksi kauppakeskuksissa, korkeissa tavarataloissa, metroasemilla ja lentoasemilla. Joskus liukuportaiden tilalla käytetään kaltevia liukukäytäviä. Tämä on yleistä etenkin kauppakeskuksissa, joissa kuljetaan yleisesti ostoskärryjen kanssa."
tekoälyn luoma etiketti:
"AI-yhteenveto
Rullaportaita käytettäessä on hyvä muistaa muutamia käyttäytymissääntöjä. Suomessa ja muissa oikeanpuoleisen liikenteen maissa seistään rullaportaan oikealla puolella ja kävellään vasemmalla puolella, jos halutaan ohittaa muita. Lisäksi on tärkeää pitää kiinni kädensijasta ja olla varovainen erityisesti lapsien kanssa.
Rullaportaan etiketti lyhyesti:
Seiso oikealla: Asetu rullaportaan oikealle puolelle.
Kävele vasemmalla: Jos haluat kulkea nopeammin, käytä vasenta puolta.
Pidä kiinni kädensijasta: Tämä on turvallisuussyistä tärkeää.
Ole varovainen lasten kanssa: Pidä lapsia kädestä ja varmista, että he pysyvät turvallisella etäisyydellä.
Älä juokse: Rullaportaissa ei ole turvallista juosta.
Älä seiso liian lähellä edellä kulkevaa: Jätä riittävästi tilaa muiden kulkuun.
Älä pysähdy heti portaiden ylä- tai alapäähän: Siirry sivuun, jotta muut pääsevät kulkemaan.
Vältä ruuhkia: Jos mahdollista, vältä ruuhkaisia aikoja rullaportaan käytössä.
Nämä ohjeet auttavat takaamaan turvallisen ja miellyttävän matkan kaikille rullaportaita käyttäville."
Liukuportaissa samat ohjeet kuin liikenteessä muutoinkin, liiku tai seiso portaiden oikealla puolella.
Vältä ruuhkaisia aikoja rullaportaan käytössä. Apua miten suloiset ohjeet. Oikeastihan säännöt lukisivat siinä portaiden päässä, jos sellaisia olisi. Ainakaan meidän kylällä ei ole muuta kuin tavalliset turvallisuusohjeet. Eiköhän tuo ohittelukäytäntö koske lähinnä metroasemien portaita.
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, kun joku pysähtyy pällistelemään ympärilleen tai tonkimaan kassejaan liukuportaiden yläpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se, kun joku pysähtyy pällistelemään ympärilleen tai tonkimaan kassejaan liukuportaiden yläpäässä.
Kaveri väittää, että ärsyttävämpää oli kun hame jäi portaisiin jumiin. Minusta sinä voitit.
Miksi halot hissit?
Miksi klapit liukuhihnat?
Kyllä mut voi ohittaa, olen aika pieni. Käytän liukuportaita ja hissejä polvivammani vuoksi. Portaita ylös pääsen kivuliaasti jotenkuten, portaita laskeutuminen on mahdotonta.
Tämä on minun syyni seistä liukuportaissa. Aloittajalta ja joltain kommentoijalta tekee mieli kysyä missäs se oma vammanne mahtaa olla? Ettei olis korvien välissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa on yhdessä kauppakeskuksessa rullaportaat ja toisessa rullamatto. Ostoskärryt lukittuvat mattoon ja vievät koko leveyden. Rullaportaat samoin ovat niin kapeat, ettei niihin edes pääse kärryillä eikä niissä ole tarkoitus ohitella. Muissa paikoissa käytetään hissejä.
Se on vähän kuin niiden rullaportaiden idea, että niissä seistään paikoillaan ja portaat kuljettavat sinua ylös tai alas. Tavallisissa portaissa mennään sitten itse askeltaen.
"Meidän kylällä yhdessä kauppakeskuksessa" :DDD Tätä tää juuri on. Kun se taso liikkuu, niin ei voi missään nimessä itse liikkua, eikä varsinkaan antaa muille tilaa kulkea vasemmalta ohi. Ne portaat on varmaan siellä teidän kyllällä ostoskärryjä kapeammat ihan tarkoituksella. On nimittäin sekin nähty, kun joku pyörii ostoskärryjen kanssa rullaportaissa.
Kyllä nyt on nähty ihan olemattomia. Unta kukaties?
Huomaa että pennut on lomalla ja pyörii ilman aivoja vauvapalstalla. Menkää ulos leikkimään.
Eipä ole tuota ongelmaa, ei ole meidän kylällä liukuportaita. Mies minulle aikanaan opetti, että "isolla kirkolla" liukuportaissa seistään oikealla, että muut voi ohittaa. Myös kärryjen kanssa voi seistä oikealla, jotta pääsee vasemmalta ohi sellainen , jolla ei ole kärryjä. Samoin mies opetti, että liikenteessä pitää liikkua nopeasti, siis jalan.Täältä periferiasta kun lähtee stadiin, pitää omaksua stadin säännöt.
Voisikohan nämä käyttäytymissäännöt saada Tampereellakin liukuportaisiin? Täällä tämä ulkomailla ihan normaalikäytäntö on täysin vieras. Varsinkin nuoret naiset kunnostautuvat tässä, eivät seiso edes kaksi rinnan vaan useamman tytön lauma seisoo joukkona, toiset selkä menosuuntaan. Miksi ihmeessä pitää seistä tönöttää portaissa, kun niissä voi kävelläkin? Vaikkei minulla mikään kiire ole, niin miksi jäisin seisoskelemaan? Eikä tämä oikeassa sivussa seisominen mitenkään liity vain metromatkustamiseen vaan ihan kaikkien liukuportaiden käyttöön.
Niinpä, liukuportaissa kuuluu mennä oikeaan reunaan jos seisoo paikallaan. Vasenta reunaa pääsee sitten ohitse.