Perheenjäsenet eivät koskaan kysy kuulumisiani
Mikä tekee ihmisestä niin itsekeskeisen, ettei koskaan kysy tai ole kiinnostunut muiden kuulumisista? Varsinkin, kun kyse on omista lapsuudenperheen jäsenistä.
Tapaan sisaruksiani välimatkan vuoksi harvoin, joten luulisi olevan paljon päivitettäviä ja kiinnostavia asioita. Minä kyselen aina kaikkien ja heidänkin omien perheiden kuulumiset, mutta minun asioistani eivät he ole yhtään kiinnostuneet. Ei tule edes yksinkertaista kysymystä, mitä kuuluu.
Kommentit (62)
AP, sama kokemus minullakin. Kyllä tämä on joku ihme ilmiö. Mulla on lapsuudenperheestä elossa vain yksi veli ja hänen perheensä.
Eivät todellakaan osaa kysellä kuulumisia, eivät onnittele merkkipäivinä, yms. Kun veljenlapset olivat pieniä, kelpasin kyllä ilmaiseksi lastenhoitajaksi. Joka lapsen merkkipäivänä ja jouluna annoin lahjat - koskaan en ole saanut pienintäkään kiitosta. Kun äitimme sairastui ja kuoli, hoidin kaikki asiat, veli ei eväänsä liikauttanut asiassa saati koskaan minulle kiitosta ole sanonut. Veljelle laitan aina synttäritervehdykset, harvoin edes vastaa niihin. Mitään apua heiltä en ole oikeastaan koskaan saanut.
Nytkin tulin juuri kotiin sairaalasta, jossa joudun leikkaukseen. Ei ole veljeni reagoinut mitenkään vaikka kuuli asiasta sukulaiseltamme.
En voi muuta sanoa kuin että itseriittoista ja törkeää porukkaa. Ikävähän se on sanoa, mutta totta.
Minusta on ärsyttäviä kyselijät. Kerron ilman kyselyjä kuulumiseni kun olen sillä tuulella ja jos ei huvita kertoa, niin vastaan joskus, että mitäs se sulle kuuluu tai että tämä asia on nyt vähän salaisuus. Siitä syystä en itsekään kysele toiselta liikoja, mutta kuuntelen kyllä mielelläni jos joku ihan vapaaehtoisesti, kyselemättä, haluaa minulle asioitaan kertoa.
Onhan se todella outoa, jos lähisukulaiset ja perhe ei kysele kuulumisia. Voisiko johtua narsistisista piirteistä näillä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se todella outoa, jos lähisukulaiset ja perhe ei kysele kuulumisia. Voisiko johtua narsistisista piirteistä näillä?
Joissakin yhteyksissä kysymysten esittäminen katsotaan uteliaisuudeksi. Raja on häilyvä milloin kysyminen on uteliaisuutta, milloin välittämisen ilmaiseminen. Kysyjä ei valitettavasti voi tätä etukäteen tietää, joten parasta olla esittämättä kysymyksiä joissakin yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Not invited - Don't go!
Not told - Don't ask!
Late invites - Decline!
I've had one late invite. Wasn't flattered.
On ihan sopimusasia / kulttuuria onko se itsekeskeistä. Oletko itse päättänyt sen salaa olevan niin, kysymättä muilta?
No ei vaan kiinnosta. Ilmeisesti teillä ei ole ollut mitenkään hyvät välit koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ap on narsiisti ja häneltä ei haluta kysellä mitään.
Ehkä ajattelevat, että olisi kiva kuulla sinusta enemmän ilman, että aina tarvitsee kysyä. Voisit hyvin kertoa kuulumisiasi ihan oma-aloitteisestikin.
Voi olla, että jotkut eivät kehtaa kysyä suoraan, vaan odottavat, että kerrot itse.
Vaikea kait se on kysyä jos ei oo edes puhelinnumeroa tai yhteystietoja kaikkiin sisaruksii
Vierailija kirjoitti:
AP, sama kokemus minullakin. Kyllä tämä on joku ihme ilmiö. Mulla on lapsuudenperheestä elossa vain yksi veli ja hänen perheensä.
Eivät todellakaan osaa kysellä kuulumisia, eivät onnittele merkkipäivinä, yms. Kun veljenlapset olivat pieniä, kelpasin kyllä ilmaiseksi lastenhoitajaksi. Joka lapsen merkkipäivänä ja jouluna annoin lahjat - koskaan en ole saanut pienintäkään kiitosta. Kun äitimme sairastui ja kuoli, hoidin kaikki asiat, veli ei eväänsä liikauttanut asiassa saati koskaan minulle kiitosta ole sanonut. Veljelle laitan aina synttäritervehdykset, harvoin edes vastaa niihin. Mitään apua heiltä en ole oikeastaan koskaan saanut.
Nytkin tulin juuri kotiin sairaalasta, jossa joudun leikkaukseen. Ei ole veljeni reagoinut mitenkään vaikka kuuli asiasta sukulaiseltamme.
En voi muuta sanoa kuin että itseriittoista ja törkeää porukkaa. Ikävähän se on sanoa, mutta totta.
Et sinä ole naimisissaveljesi kanssa. Miksi hänen pitäisi sinun asioihin reagoida? Te olette vaan sisaruksia, mutta ei se tarkoita, että olisitte ystäviä, josta välittää.
Tämä on nykyään aika yleistä, niin perhe- kuin tuttavapiirissä. Itse asiassa alkanut huvittamaan nämä tilanteet, kun vastapuoli paasaa omat kuulumiset ja sitten lähtee. En enää mitenkään oma-aloitteisesti kerro omia kuulumisia.
EVVK, sori mutta sukulaisuus ei tarkoita sitä, että pitäisi olla kiinnostunut toisen asioista.
No sinun kuulimiset eivät nyt vaan kiinnosta.
Ei minua ainakaan ole kiinnostanut ollenkaan. Joku inttää aina samoista asioista, joku ei arvosta ollenkaan yksityisyyttäni, jonkun kanssa meillä on niin erilaiset kiinnostuksenkohteet ettei minua kiinnosta vähääkään. Ei ole edes kaikkien yhteystietoja.
Ehkä muiden kuulumiset kiinnostaa, mutta jostain syystä ei sinun kuulumiset .
Sinä kyselet niin paljon ja puhua pälpätät ettei kellään jää suunvuoroa kysyä sinulta mitään.
Sellaista se on, sukulaisuus ei enää merkitse yhtään mitään.
He ovat jo kuulleet sun kuulumiset suvun juoruämmiltä. Ei tarvitse kysellä uudestaan.
Kyseleminen/ uteleminen on epähienoa. Paras on kysymys: Mitä kuuluu. Ihminen saa vastata tarkemmin jos haluaa tai ynähtää jotain.