Pitopalvelun kakkujen annoskoko
Jos tilaan kakkutarjoilun, sanotaan nyt vaikka 50 henkilölle, niin mitä se käytännössä tarkoittaa?
Paikalle tuodaan kakku jossa on 50 annosta. Jos jää jotain yli, saan pitää loput. Jos loppuu kesken, niin voivoi.
Vai
Kakkua tuodaan pöytään lisää sitä mukaa kun sitä menee rohmut ja santsit mukaanlukien
Miten on? Ammattilaset varsinkin voi kommentoida
Kommentit (71)
Muissa syötävissä riittää yleensä pitopalvelun laskema henkilömäärämitoitus, mutta meidän suvussa ainakin kakkua saa olla 1,5 kertaa henkilömitoitus. Paitsi jos se on valmiiksi leikattu, silloin on ehkä toivoa riittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten tilasin myrskyläläiseltä pitopalvelulta pojan yo-juhliin 5 kpl 30 hengen kakkuja. Nistä olisi pitänyt riittää 150 vieraalle pieni siivu.
Vieraita oli odotetusti vain noin 60, joten pitopalvelu ei suostunut tuomaan pöytään kuin kaksi kakkua, väittivät, että tämä on tilauksen mukaista, pöytään tuodut kakut olivat halkaisijaltaan noin 25 cm ja korkeutta niillä oli noin 10 cm ja kahdesta kakusta riittää tilauksen mukaan 150 vieraalle. Meillä oli vain ahneet vieraat, kun kakku loppui.
Anoppi oli varautunut, hänellä oli kaksi vadelmakakkua valmiina. Yllätys oli, että pitopalvelu laskutti viidestä suklaakakusta ja kahdesta kermakakusta väittäen anopin kakkuja omikseen.
Mutta ihan faktana: jos odotan 50 vierasta, tilaa kakkua sadalle.
Ja sinä silmää räpäyttämättä hyväksyit sen, että tilasit 5, tuotiin ja kaksi ja laskutettiin 5? Oliko tilauksessa tullut joku sekaannus niin, että jollekin 2 kakkua tilanneelle menikin 5?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan semmoinen puolentoista sentin paksuinen "salonkisiipale" per lätty. Eihän se tietty riitä mihinkään ja kakut loppuvat täysin kesken.
Ei sitä ole tarkoitus syödä mahansa täyteen.
No olettaen, että kakku on hyvää, niin minä syön. Ei ole mun ongelma jos muut jää ilman. Voivat vetää sitten pikkuleipää sen sijaan.
Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitopalvelun kakkumitoitus ei ole lähellekään riittävä, mikäli muuta tarjottavaa kakun lisäksi ei juurikaan ole. Mikäli taas näitä 50 hengen kakkuja on vaikkapa kolmea eri sorttia ja pullaa yms. niin silloin se mitoitus pitää paikkansa.
Onhan se ihan luonnollista, että jos tarjolla on kakkukahveilla vain yksi kakku, siitä otetaan isompia siivuja kuin silloin, jos tarjolla on useampaa sorttia.
Päinvastoin, jos on useampaa sorttia, niin ihmiset haluavat maistaa niitä kaikkia. Nähty on.
Maistaa, joo. Mutta ei silloin oteta kummastakin kakusta yhtä suurta palaa kuin olisi otettu yhdestä.
Ei ole ollut tuotakaan ongelmaa, kun ei ole koskaan pitopalvelusta kakkua tilattu vaan tehty itse. Kerran tuli puolivalmiit kakut ammattikoululta, ja niitä jäi yli yksi kokonainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan semmoinen puolentoista sentin paksuinen "salonkisiipale" per lätty. Eihän se tietty riitä mihinkään ja kakut loppuvat täysin kesken.
Ei sitä ole tarkoitus syödä mahansa täyteen.
No olettaen, että kakku on hyvää, niin minä syön. Ei ole mun ongelma jos muut jää ilman. Voivat vetää sitten pikkuleipää sen sijaan.
Minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä minä
Juuri näin. Ottaako päähän?
Sairas keskustelu tai ehkä pikemminkin uskomatonta niuhotusta. Jos järjestää juhlat, pitää varmistaa että tarjottajaa on riittävästi. Jos sinulla ei ole varaa tähän, älä järjestä juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Sairas keskustelu tai ehkä pikemminkin uskomatonta niuhotusta. Jos järjestää juhlat, pitää varmistaa että tarjottajaa on riittävästi. Jos sinulla ei ole varaa tähän, älä järjestä juhlia.
Täsmälleen näin. Odotetaan varmaan, että juhlaväki hankkii juhlavaatteet, maksaa kampaajat ja bensat, ajelee epämukavasti hikisinä autolla tuntikaupalla eestaas ja tulee rahakuoret ojossa juhliin ja sitten vastapainoksi saa puoli desiä seisonutta saludoa ja kakkusiivun, josta päivä paistaa läpi. Vessassa voi mielellään käydä huoltoasemalla matkan varrella mennen tullen ettei kulu isäntäväen vessapaperia liikaa.
Melkoista meininkiä.
Itsetehdyt kakut onneksi ollut aina, ja taito varautua. Toki on ollut aina ihan liikaa niitä kakkuja, mutta ei kuitenkaan koskaan kohtuuttomasti, koska on ollut myös mahdollisuus täyttää ja koristella kakkuja menekin mukaan päivän mittaan.
Pahimpia kaikista ovat monet nuoret vastavalmistuneet, joille juhlien pääasia on mahdollisimman suuret rahalahjat. Vieraat kutsutaan rahankiilto silmissä eikä muistamisella sinänsä ole mitään merkitystä.
Iso ero millaiset juhlat.
Paljon ns. eetee - porukkaa , niin menee järjettömät määrät kakkua ja muuta makeaa.
Akateemisissa juhlissa helppo laskea menekit .
T.pitopalvelu hki.
Vierailija kirjoitti:
Iso ero millaiset juhlat.
Paljon ns. eetee - porukkaa , niin menee järjettömät määrät kakkua ja muuta makeaa.
Akateemisissa juhlissa helppo laskea menekit .
T.pitopalvelu hki.
ET - extraterrestial-porukkaa :). Helsinkiläisenä toivon kutsua näihin juhliin joskus.
Varmaan myös kakun maku vaikuttaa menekkiin ja ulkomitatkin. Meillä oli juuri työpaikalla 50-vuotiskahvit ja oli tosi iso ja muhkea kakku (kun meitä oli ehkä joku reilu tusina paikalla, niin siihen nähden näytti isolta). Siitä tuli kookkaat palaset, koska palalla oli jo korkeutta ja syvyyttäkin paljon. Sitten se oli vielä niin herkullistakin, että moni otti lisää, itsekin tein niin. Jäi siitä vähän muille osastoille jaettavaksi, mutta yllättävän paljon meni. Jotain litteää levykakkua olisi varmaan mennyt vähemmän.
Joa tilaat 50 hengelle, tilaa 45 hengen kakku ja 5 hengen varakakku. Se hillitsee ottamista, Tai vielä mieluummin 50 hengen kakku ja 10 hengen varakakku, niinriittää kaikille,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten tilasin myrskyläläiseltä pitopalvelulta pojan yo-juhliin 5 kpl 30 hengen kakkuja. Nistä olisi pitänyt riittää 150 vieraalle pieni siivu.
Vieraita oli odotetusti vain noin 60, joten pitopalvelu ei suostunut tuomaan pöytään kuin kaksi kakkua, väittivät, että tämä on tilauksen mukaista, pöytään tuodut kakut olivat halkaisijaltaan noin 25 cm ja korkeutta niillä oli noin 10 cm ja kahdesta kakusta riittää tilauksen mukaan 150 vieraalle. Meillä oli vain ahneet vieraat, kun kakku loppui.
Anoppi oli varautunut, hänellä oli kaksi vadelmakakkua valmiina. Yllätys oli, että pitopalvelu laskutti viidestä suklaakakusta ja kahdesta kermakakusta väittäen anopin kakkuja omikseen.
Mutta ihan faktana: jos odotan 50 vierasta, tilaa kakkua sadalle.
Ja sinä silmää räpäyttämättä hyväksyit sen, että tilasit 5, tuotiin ja kaksi ja laskutettiin
En huomannut kirjoittaneeni noin. Mistä tuon löysit?
En maksanut yhdestäkään kakusta, riitautin koko laskun.
Meille tuotiin kyllä 5 kakkua (näin ne keittiössä), mutta koska vieraita oli vain ruokailijoiden määrä, pitopalvelu vei meidän kakut joihinkin toisiin juhliin kesken kaiken. Laskun saatuani ryhdyin käymään kiivasta meilikeskustelua siitä, mitä tarkoittaa tehty tilaus ja mitä tarkoittaa laskutus ja mitä tarkoittaa pöytään tuotujen kakkujen määrä. Muistutin, että tilasin 5 kakkua, sain 2 kakkua eikä minua kiinnosta, olivatko ne 2 kakkua pieniä vai suuria, koska tilauksen mukaan 30 hengen kakkuja oli 5 kpl. Vadelmakakkuja en tilannut, niistä en maksa. Lisäksi ilmoitin, että en maksa toiselle tarjoilijalle palkkiota, koska hän ei tehnyt sopimuksessa sovittuja asioita eli esim. kerännyt lautasia ja ruokailuvälineitä pöydistä ruokailun jälkeen. Anoppi niitä asioita kiikutti keittiöön, koska hänen mielestään likaisia astioita ei jätetä pöytään, kun aterimilla selkeästi osoitetaan, että ruokailu on nyt päättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voi varmistaa?
Meillä oli ns. kesänaloituspäivä (aamupäivällä alkuvuoden tilastokatsausta, lounas ja sen jälkeen syksyn suunnittelua) pienessä tilausravintolassa. Tilaus on 21 hengelle. Kaikki ruoka loppui kesken, vaikka emme mitään ahmatteja ole. Keittiöstä vain sanottiin, että pitää tilata useammalle, jos haluaa syödä kuin lounasruokalassa.
Pitopalvelussa lasketaan, että ihmiset eivät syö vaan maistelevat.
Onpas teillä heikot pitopalvelut näiden kommenttien perusteella.
Mulla on pitopalvelu, eikä järjestämissäni juhlissa ole koskaan kakku loppunut kesken. Teen reilusti, koska tavallisten kermakakkujen, mitä juhliin yleisimmin tilataan, kate on ihan hyvä ilman nuukailuakin.
Kerran erään tilaisuuden aikana olen joutunut jännittämään kakun riittävyyden vuoksi, kun jo ensimmäinen syöjä lohkaisi niin ison palan, ettei mahtunut lautaselle ja osa tippui lattialle. Muutkin seurueessa ottivat tavallista isompia annoksia, lautasen täydeltä. Mutta kaikki saivat kakkua, ja vähän jäi jäljellekin.
Loput kakut annan asiakkaalle, koska hän on niistä maksanut. Sama muiden ruokien suhteen. Kaikki asiakkaat eivät halua tähteitä mukaan, mutta osa on jopa varautunut omilla astioilla.
Hommansa "osaava" pitopalvelu syöttää vieraille ensin alkupalana leipää, sitten uuden kierroksen leipää, ja vielä kerran päälle. Vieraat syövät vatsaan täyteen. Sitten pääruoka ja ensiksi potut tarjolle, vähän vilautetaan leikkeleitä. Lopuksi kakku, jota menee enää vähän ja pitopalvelu vie koskemattomat kakut takaisin jääkaappiinsa.
Näin se menee, mutta vieraana huomaan niksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sen voi varmistaa?
Meillä oli ns. kesänaloituspäivä (aamupäivällä alkuvuoden tilastokatsausta, lounas ja sen jälkeen syksyn suunnittelua) pienessä tilausravintolassa. Tilaus on 21 hengelle. Kaikki ruoka loppui kesken, vaikka emme mitään ahmatteja ole. Keittiöstä vain sanottiin, että pitää tilata useammalle, jos haluaa syödä kuin lounasruokalassa.
Pitopalvelussa lasketaan, että ihmiset eivät syö vaan maistelevat.
Valitsit tai kohdallesi osui huono pitopalvelu tai sitten ruoan määrästä ei keskusteltu riittävästi tai ei ollenkaan.
Meillä maalla ei ole missään juhlissa loppunut mikään kesken. Aina on jäänyt. Olen myös tilausta tehdessä maininnut, että ruoka ja kakku ei saa loppua kesken. Eikä ole. Itse juhlien järjestäjänä oletan että vieraat ottavat molempia kakkuja, jos niitä on kahta sorttia.
Vierailija kirjoitti:
Hommansa "osaava" pitopalvelu syöttää vieraille ensin alkupalana leipää, sitten uuden kierroksen leipää, ja vielä kerran päälle. Vieraat syövät vatsaan täyteen. Sitten pääruoka ja ensiksi potut tarjolle, vähän vilautetaan leikkeleitä. Lopuksi kakku, jota menee enää vähän ja pitopalvelu vie koskemattomat kakut takaisin jääkaappiinsa.
Näin se menee, mutta vieraana huomaan niksit.
Pitopalvelu syöttää juuri sitä mitä tilaat. Maksamasi ruuat ja kakut voit viedä mukanasi. Pitopalvelun voi myös tilata kotiin tarjoilijalla tai ilman, eikä ne taatusti vie ylimääräruokaa mukanaan, jollet sitä vaadi. Mitään nikseja et siis tiedä.
Tietenkin voi, leikkaaminen maksaa erikseen. On tavallista sellaisissa paikoissa, joissa on syömässä kovin sekalaista sakkia. Toisaalta hukkaan voi mennä enemmän, jos kaikille lapsillekin laitetaan samankokoinen pala, vaikka lapset eivät yleensä pidä täytekakuista.