Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi liikaa makeaa jos leipoo kerran viikossa jonkun kakun tai piirakan ja syön sen viikon aikana?

Vierailija
13.06.2025 |

Mutta muuta makeaa ei juuri syö?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä liikutko, oletko normaalipainossa, onko veriarvot ok, tupakoitko, käytätkö paljon alkoholia, missä kunnossa hampaat, syötkö terveellisesti muuten, jnejne.

Vierailija
22/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan päivittäisen sokerimääräsi ei ole yli 10% saamistasi kilokaloreista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutit suorastaan suosittelevat mustikka- ja puolukkapiirakoita. Pohjasta saa hyvän hieman terveellisemmäksikin tuunattuna. Ja tulee syötyä marjoja.

Vierailija
24/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se aika paljolta kuulostaa. Koita laskea seuraavalla kerralla leipomuksesi sokeripitoisus ja vertaa sitä viikon sokerinsaannin suosituksiin.

Moni on uponnut ei lisättyä sokeri ansaan ja iloisesti unohtuu hedelmien, leivän, jne sokerit. 

Vierailija
25/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravitsemusterapeutit suorastaan suosittelevat mustikka- ja puolukkapiirakoita. Pohjasta saa hyvän hieman terveellisemmäksikin tuunattuna. Ja tulee syötyä marjoja.

😅 Höpö höpö. Toki herkut kohtuudella ok

Vierailija
26/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kokonaisterveydestäsi, geeneistäsi sekä liikunnan määrästä. Ei sitä voi kukaan täällä sinulle sanoa.

Jos leivot perinteisillä resepteillä, niin eivät ne terveimmillekään ihmisille tuossa mitassa mitenkään hyväksi ole. Kestät sitä tietysti aikansa.

Jos itselläni olisi itsekuria, leipoisin usein pakkaseen ja söisin vaikkapa pullan tms herkun viikossa. Nyt leivon harvakseltaan ja niitäkään en voi jättää kotiin. 

Jos sinä et ole vielä lihava diabeetikko, ei kannata ryhtyä ylensyömään herkkuja ja tulla perässä. Tämä ei näet ole hauskaa eikä helppoa.

Huono ruokavalio koukuttaa ja sairastuttaa. 

Vierailija
27/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan päivittäisen sokerimääräsi ei ole yli 10% saamistasi kilokaloreista.

Ja lisättyä sokeria ei saisi päivässä olla kuin maksimissaan 30-50 grammaa päivässä, eli jos joku syö yli 2000 kcal päivittäin niin siitä ei tuota 10 % mielellään sokereista.

Vierailija
28/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä että syöt kuukaudessa lähes joka päivä makeaa!!

Meinaatko, että perusmammojen yleinen tapa syödä suklaata päivittäin ja sipsejä viikoittain sekä siideriä olisi terveellisempi vaihtoehto? Vai mistäpä luulet läskien tulleen? Noihin vaihtoehtoihin verrattuna yksi kakku- tai pullaviipale päivässä on terveysteko.

Vierailija
29/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaloissa on iltapäiväkahvin yhteydessä aina joku pullaviipale tai kakunpala tms. Päättele siitä Ap, onko sinun kakunsyöntisi terveellistä vai ei.

Vierailija
30/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaliin ruokavalioon sopii kyllä päivittäinen jälkiruoka. Kannattaa nimenomaan syödä heti aterian perään, silloin terveyshaittoja vähemmän.

Toki leipomuksilla ja leipomuksilla eroa. Pienestäkin annoksesta voi saada kunnon tujauksen kovaa rasvaa ja sokeria, mikäli ainesosat ovat juuri sitä.

Painonhallintaa tutkiessa on tullut esille, ettei pieni päivittäinen herkku ole painonhallinnan este, mikäli sen yhdistää ruokailuun. Se edistää painonhallintaa kun herkkua ei syödä ruoka-aikojen välissä tai ettei herkulla kuitata ateriaa. He, joilla on joustava ruokasuhde, pystyvät hallitsemaan painoaan parhaiten sekä syömään herkkuja kohtuudella.

Vierailija
31/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuulostaa paljolta syödä pitkin viikkoa herkkuja.

Tosin mä olen syömishäiriöinen ja vetäisin tuon päivässä, joka ei varmaan myöskään ole tervettä.

Kai se riippuu minkälainen sun terveys on, kuinka liikut, mitä muuta syöt jne.

Vierailija
32/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään samoin, tosin sokeria käytetään aika usein vain puolet standardireseptien määrästä. Poikkeuksena toki muna-sokerivaahtoa vaativat leipomukset.

Vierailija
33/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kakkupohja uunipellille leivinpaperin päälle. Leikkaa se osiin niin, että siitä tulee neljään kanttiseen kakkuun pohja.

Täytä vain yksi osa kerrallaan. Loput pohjat panet pakastimeen. Tällä tavalla ei tule liikaa tehtyä ja täten liikaa syötyä viikossa sitä kakkua.

Joo mut on mun mielestä liikaa, jos monen hengen kakun vetäsee joka viikko.

Vierailija
34/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaakasi kertoo kyllä, että liika on liikaa.

Vierailija
35/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kakkupohja uunipellille leivinpaperin päälle. Leikkaa se osiin niin, että siitä tulee neljään kanttiseen kakkuun pohja.

Täytä vain yksi osa kerrallaan. Loput pohjat panet pakastimeen. Tällä tavalla ei tule liikaa tehtyä ja täten liikaa syötyä viikossa sitä kakkua.

Joo mut on mun mielestä liikaa, jos monen hengen kakun vetäsee joka viikko.

Monen hengen kakku = kahvituksissa tarkoitettu kerralla syötynä koko porukalla. Ei sitä mikään estä, että yksi syö sen palan, kaksi päivässä. Ihme niuho olet.

Vierailija
36/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan täysin ruokavalion kokonaisuudesta. Meillä esimerkiksi on jälkiruoka päivällisen jälkeen joka päivä, mutta ruokavalioon ei muuten kuulu makeat tai puolimakeat, kuten maustetut jogurtit, rahkat, sokeriset murot, vaalea leipä jossa sokeria, sokeriset kastikkeet (esim. Sweet chili) tai muut ketsupit, sinapit ja suolakurkut joissa sokeria on paljon. Tietysti välillä, mutta eivät päivittäisessä käytössä. Ei se päivittäinen jälkiruoka ole mikään ongelma, jos ruokavalio muuten on terveellinen. Ja itse leivotuissa piirakoissa ja pullissa on yleensä vähemmän sokeria kuin kaupan versioissa, joissa sokeria laitetaan paljon ihan rakenteen ja säilyvyydenkin vuoksi, ja tasapainotetaan makua sitten hapoilla. 

Vierailija
37/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään leipoa. Nyt olen pudottanut painoa, nyt jo 10kg. Silti olen syönyt lähes joka päivä myös omia leipomuksiani. Tällä hetkellä lähinnä raparperipiirakkaa. Ja paino on silti hiljalleen pudonnut. Kokonaisuus ratkaisee.

Vierailija
38/51 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään leipoa. Nyt olen pudottanut painoa, nyt jo 10kg. Silti olen syönyt lähes joka päivä myös omia leipomuksiani. Tällä hetkellä lähinnä raparperipiirakkaa. Ja paino on silti hiljalleen pudonnut. Kokonaisuus ratkaisee.

Kun on alkanut itse parisuhteen myötä myös leipomaan, on samalla tullut huomattua kuinka paljon makeampia kaupassa myytävät versiot todellisuudessa ovat. Sinkkuna en viitsinyt pelkästään itselleni tehdä.

Vierailija
39/51 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään samoin, tosin sokeria käytetään aika usein vain puolet standardireseptien määrästä. Poikkeuksena toki muna-sokerivaahtoa vaativat leipomukset.

Tiedoksi, että sellaisiakin voi hyvin tehdä vähemmällä sokerilla. 

Vierailija
40/51 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä että syöt kuukaudessa lähes joka päivä makeaa!!

Niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi