Missä iässä opit että tupakan filtterit ei suodata haitallisia aineita?
Filteri värjäytyy koska tupakassa on lisäaineita sitä varten. Todellisuudessa kaikki myrkyt tulee hyvin läpi.
Kommentit (17)
Ei kyllä tule kaikki läpi filtteristä. Polta yksi normisätkä ja perään yksi karvaperse. Huomaat selvän eron savun karkeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä tule kaikki läpi filtteristä. Polta yksi normisätkä ja perään yksi karvaperse. Huomaat selvän eron savun karkeudessa.
Normisätkä on karkeampi mutta kyllä savussa on silti suurin osa myrkyistä. Olisi pitänyt tarkentaa että filtteri toimii lähinnä labraolosuhteissa. Ihmisen suussa olevasta tupakasta vuotaa hyvin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normisätkä on karkeampi mutta kyllä savussa on silti suurin osa myrkyistä. Olisi pitänyt tarkentaa että filtteri toimii lähinnä labraolosuhteissa. Ihmisen suussa olevasta tupakasta vuotaa hyvin läpi.
Ei todellakaan ole normisätkän (sen jossa on filtteri) savu karkeampaa kuin filtterittömän karvaperseen. Kyllä filtterinkin läpi tulee myrkkyjä, mutta se myös suodattaa niitä. Eikä olennaista ole prosentuaalinen osuus myrkkyjen kokonaismäärästä, vaan olennaisempaa on se mitä myrkkyjä se suodattaa ja kuinka tehokkaasti.
En minkään ikäisenä. En ole ajatellut koko asiaa. Tupakka ei ole koskaan kuulunut minulle tuttuihin asioihin
En ole edes koskaan kuvitellutkaan, että filtteri suodattaisi kaikki myrkyt.
Älä kirjoita paskaa. Se filtteri juurikin poistaa kaikki myrkyt savun seasta.
Varmaan aika aikaisessa vaiheessa. Isä kärytti niin maan perusteellisesti, samoin veli ja veljen vaimo, että kun yhteistä mökkiä kesäisin asutettiin, niin sain ihan vaavista alkaen passiiivista myrkytystä kehooni (juu, olen melkein 20 vuotta nuorempi kuin velivainaa).
Isä lopetti 70-luvun puolivälissä, kuoli kyllä keuhkosyöpään 20 vuotta sitten. Veli kärytti kuolemaansa saakka eli 72-vuotiaaksi. Syöpään se kuoli velikin.
Taisi olla asiasta puhetta koulussa joskus 1970-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
En ole edes koskaan kuvitellutkaan, että filtteri suodattaisi kaikki myrkyt.
Minä taas olen ajatellut että se filtteri on siinä sen takia että se on kivempi tuntuma suussa, kuin että olisi purut suussa.
Koskaan en ole ajatellut että se mitään suodattaisi.
Kyllä se jotain roskaa ottaa itseensä. Ei se savusta kuitenkaan puhdasta tee.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika aikaisessa vaiheessa. Isä kärytti niin maan perusteellisesti, samoin veli ja veljen vaimo, että kun yhteistä mökkiä kesäisin asutettiin, niin sain ihan vaavista alkaen passiiivista myrkytystä kehooni (juu, olen melkein 20 vuotta nuorempi kuin velivainaa).
Isä lopetti 70-luvun puolivälissä, kuoli kyllä keuhkosyöpään 20 vuotta sitten. Veli kärytti kuolemaansa saakka eli 72-vuotiaaksi. Syöpään se kuoli velikin.
Minun Isä ja Veli kuolivat myös syöpään. Toinen vatsalaukun ja toinen ruokatorven. Molemmat alkoholin käytöstä. Vaikka paljoa eivät juoneetkaan.
Sisko menehtyi Rattijuopon yliajamana. Alkoholi siinnäkin syyllinen.
Kaveri taas puukotettiin hengiltä. Alkoholi syy siinnäkin.
Veljen vaimo taas kuoli Alkoholin aiheuttamaan suusyöpään...
En ole koskaan niin edes kuvitellut. Toivottavasti ei kukaan muukaan 🙄
Johan tupakoitsijoita on kutsuttu tervakeuhkoiksi kautta aikain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun Isä ja Veli kuolivat myös syöpään. Toinen vatsalaukun ja toinen ruokatorven. Molemmat alkoholin käytöstä. Vaikka paljoa eivät juoneetkaan.
Sisko menehtyi Rattijuopon yliajamana. Alkoholi siinnäkin syyllinen.
Kaveri taas puukotettiin hengiltä. Alkoholi syy siinnäkin.
Veljen vaimo taas kuoli Alkoholin aiheuttamaan suusyöpään...
Joopa joo.
Aloitun polttamisen lapsena ja olen pelle peloton niin keksin aktiivihiilisuodattimen, mutta ei toiminut, kun suodattin kaiken maun. Hassusti olin huolissani terveyshaitoista ja yksi polttava kaverikin sanoi että "kun kivut alkavat hyppään kalliolta", tämä 10-12 vuotiaana ... myöhemmin sitten vedin jossain vaiheessa hermoillessani jopa 2-3 askia päivässä, mutta en enää kymmeniin vuosiin.
Silloin oli jo tiedossa 70-luvulla että filtteri päästää 99% läpi. Ne myöhemmät filtterit 80-luvulla kun haluttiin saada terva tietyn rajan alapuolelle sisälsivät reikiä filtterin sivussa ja ne tomivat oikeasti vain laboratoriossa, ihmiset oppivat vaistonvaraisesti tukkimaan ne reijät sormillaan.
Oli sellainen superterveellinen savuke kuin "1" ja se ei maistunut miltään, mutta kun katkaisi filtterin, niin oli kuin vihreää norttia, ei vain, ei ihan, ja oli huonon makuinen.
Vaikka en polta on kiva lukea savukkeista ja muistella, toivottavasti en sorru.
Ihanko totta? Huh.